مقام و منزلت عیدفطر به روایت آیت الله جوادی آملی
آنهائی که شُوقاً إلَی الله، حُبّاً لله، شُکراً لله عبادت کردند، جائزه را از دست بی دستی خدای سبحان دریافت میکنند و آن هم محبوبیّت است و کرامت را به آنها عطاء میکند؛ وقتی محبوب الهی شدند، هم از گزند دوزخ مصون اند، هم از فیض و فُوز بهشت
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، ماه مبارك رمضان يك وحدت جمعي دارد؛ گذشته از اينكه هر روز تكليف جدا و مستقل دارد و روزه گرفتن اش لازم است، مجموع اين ماه يك وحدت خاصّ دارد كه قرآن كريم از او اينچنين ياد كرده است: مَنْ شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهرَ فَليَصُمْهُ (۱). كسي كه در ماه مبارك رمضان شاهد و حاضر بود و مسافر بود، اين شهر را، اين ماه را روزه بگيرد. لذا وظائف خاصّي براي شب هاست؛ دستورهاي مخصوصي براي روزهاست؛ اين وحدت جمعي ماه مبارك رمضان با فرارسيدن اوّل شوّال، فطر او فرا ميرسد.
بنابراين همانطوري كه هر روز پايانش افطار است، اين ماه هم پايانش افطار است و روز عيد فطر افطار اين ماه است؛ اين مطلب اوّل.
مطلب دوّم آن است كه اين روز را خداي سبحان عيد رسمي مؤمنين قرار داد. از دعاي نوراني امام سجاد در وداع ماه مبارك رمضان بر ميآيد، چنين كه در دعاهاي قنوت نماز عيد فطر هم بر ميآيد كه خداوند اين روز را عيد قرار داد؛ كه جَعَلتَهُ لِلمُسلِمينَ عِيداً (۲)، لِلمُؤمِنينَ عِيداً (۳).
مطلب بعدي آن است كه عيد به معناي نشاط و سرور نيست! چون سُروراً عطف بر عيد شده است و جداي از اوست. در صحيفة سجاديّه دارد عِيداً وَ سُروراً؛ اين عيد گرچه با (يا) استعمال شده است، ولي اصل اش (واو) اي است نه يائي! شايد يائي هم اصلاً نباشد! اين عادَ يَعُودُوا است؛ كه معاد هم از همين لغت است، و مُعيد بودن خداي سبحان هم از همين لغت است. كه عيد از عُود و رجوع مجدّد است. خداي سبحان نام مباركي دارد به نام مبداء و مُبدع و نام مبارك ديگرش مُعيد است كه او بر ميگرداند. يوم عيد يوم رجوع إلَي الله است.
لذا دستورهائي كه مربوط به خطبهها و سخنان امام نماز عيد هست، اين است كه: شما وقتي از منزل هايتان بيرون ميرويد به طرف مصلّي، آن حالت زنده شدن از قبر را در نظر بگيريد كه يك ترسيمي از معاد است. منتها خداي سبحان اگر بخواهد به صورت مُعيد تجلّي تامّ داشته باشد، جريان معاد پيش ميآيد؛ و اگر گوشه اي از آن نام تجلّي بكند، «عيد فطر» ظهور ميكند. اين عود و رجوع بنده است به طرف خداي سبحان.
كساني كه روزة اين ماه را گرفتند و توفيق انجام وظيفه داشتند، بر ميگردند، جائزة خود را از خداي سبحان دريافت ميكنند. لذا شب عيد فطر و روز عيد فطر به عنوان «لِيلَهُ الجَوائِز» يا «يُومُ الجَوائِز» هست كه اگر گفته شده است:
روز عيد است و من مانده در اين تدبيرم كه دهم حاصل سي روزه و ساغر گيرم
همين است كه انسان بر ميگردد به طرف خداي سبحان، پاداش اش را دريافت ميكند.
مطلب بعدي آن است كه: كساني كه به وظائف اين ماه پر فيض موفّق شدند و عمل كردند، آنها كه خُوفاً مِنَ النّار روزه گرفتند، يا شبهاي اين ماه را زنده نگه داشتند، جائزه اي كه از فرشتگان الهي دريافت ميكنند، نجات از نار است.
آنهائي كه براي رسيدن به بهشت وظائف ماه مبارك رمضان را انجام دادند، جائزه اي كه از فرشتگان رحمت دريافت ميكنند، وصول به بهشت است. إن شآءَ الله اين جائزه را حفظ ميكنند!
و آنهائي كه شُوقاً إلَي الله، حُبّاً لله، شُكراً لله عبادت كردند، عُودشان به طرف خود خداي سبحان است و جائزه را از دست بي دستي خداي سبحان دريافت ميكنند و آن هم محبوبيّت است و كرامت، كه مقام شامخ محبّت را به آنها عطاء ميكند؛ وقتي محبوب الهي شدند، هم از گزند دوزخ مصون اند، هم از فيض و فُوز بهشت طرفي ميبندند. بنابراين سه گروه به خدا بر ميگردند؛ هر گروه جائزة خاصّ خودشان را هم دريافت ميكنند.
و در قرآن كريم فرمود: ما اين يك ماه را كه وحدت جمعي دارد بر شما لازم كرديم كه روزه بگيريد؛ لِتُكمِلُوا العِدَّه وَ لِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلي مَا هَداكُمْ (۴). شما بايد اين سي روز را به كمال برسانيد، اين ماه را به كمال برسانيد، و بعد خدا را تكبير بگوئيد؛ بگوئيد خدا اَكبَرِ مِنْ كُلِّ شِيء (۵) يا اَكبَرِ مِنْ أنْ يُوصَفْ (۶) است كه شما را هدايت كرده است. لِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلي مَا هَداكُمْ.
لذا وظيفه آن است كه بعد از نماز مغرب و نماز عشاء و نماز صبح و نماز عيد فطر اين تكبير اَللهُ اَكبَرُ عَلي مَا هَدانا (۷) را انسان بازگو كند. لِتُكمِلُوا العِدَّهَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلي مَا هَداكُمْ. خدا را انسان به بزرگي ياد كند كه او را هدايت كرده است. معلوم ميشود يكي از بهترين و بارزترين مصاديق هدايت، همين اين دستور روزه گرفتن است و انجام وظائف شبهاي اين ماه پر بركت!
و شايد در نوبتهاي قبل هم به عرضتان رسيد كه هم در دعاهاي ما آمده، هم در روايات ما آمده كه: ماه مبارك رمضان قُرَّهُ الشُّهُور و رأسُ السَّنَه (۸) است. آغاز سال براي سالكان صالح ماه مبارك رمضان است. كسي كه اهل سير و سلوك است، ذخيرة يك ساله را از ماه مبارك رمضان فراهم ميكند. هم مشكل ماه مبارك رمضان را تأمين ميكند، هم مشكل يازده ماه ديگر را!
بنابراين بايد جائزه اي كه در شب و روز عيد فطر ميگيريم، آنقدر قوي و زياد باشد كه بتواند مشكل يازده ماه ديگر ما را هم حل كند؛ كه إن شآءَ الله اميدواريم اينچنين باشد. جوائز الهي اين است! وَ لِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلي مَا هَداكُمْ.
مطلب بعدي آن است كه بيشترين دعا را در بين اين چهارده معصوم (عليهم الصَّلاه و عليهم السَّلام)، وجود مبارك امام سجاد دارد. حالا يا از ائمة ديگر جمع آوري نشده، يا جمع آوري شده بود و به ما نرسيد، يا اصلاً آنها اين تجلّي دعا را واگذار كرده بودند به وجود مبارك امام سجاد! شما ببينيد دعاهائي كه وجود مبارك امام باقر (سلام الله عليه) در مراسم عيد فطر دارند، همان هائي است كه امام سجاد فرمود؛ وقتي ميخواستند براي نماز عيد فطر خارج بشوند، همان دعائي را ميخواندند كه امام سجاد دارد!
وجود مبارك امام سجاد در بخش وداع ماه مبارك رمضان به خدا عرض ميكند: خدايا! ما الآن تقريباً داريم مصيبت ميبينيم كه عزيزترين دوست ما از ما رخت بر ميگردد، هجرت ميكند؛ وَاجبُر مُصيبَتَنَا فِي شَهرِنا (۹). خوب ما با اين ماه مأنوس شديم، اين ماه ما را حفظ كرده است؛ حصن حصين اي بود. مجاري ادراكي ما و تحريكي ما در اين شهر طهور و تَمحيص به طهارت و پاكيزگي راه يافته است و الآن داريم اين دوست عزيز را از دست ميدهيم. شما در روز عيد فطر اين مصيبت مان را جبران بكنيد. جائزه اي عطا بكنيد كه اين مصيبت ما تسلّي پيدا كند. وَاجْبُر مُصيبَتَنَا فِي شَهرِنا، آن را در روز عيد فطر بكنيد.
اين گونه از لطائف نيايش كه در دعاهاي امام سجاد (سلام الله عليه) هست، در ادعية ائمة بعدي هم ظهور كرده؛ امام باقر (سلام الله عليه) هم همين را دارد.
مطلب مهمي كه وظيفة همة ما در همة مراحل، مخصوصاً در اين عيدهاست، اين است كه دعا براي وجود مبارك ولي عصر و استقرار حكومت مهدوي با كرامت و عزّت از خدا بخواهيم! چون در همين اين دعاهاي امام سجاد آمده است كه خدايا! شما عيد فطر را روزي قرار دادي كه امّت اسلامي كنار هم جمع ميشوند. و مُهتشد اينهاست، مجمع اينهاست. و براي اينها آن نشاط را هم فراهم بكنيد. نشاط امّت اسلامي در استقرار عدل است. لِيَقُومَ النّاسُ بِالقِسط (۱۰) است. اگر إن شآءَ الله فقر و فساد و تبعيض رخت بر ميبندد، جامعة اسلامي لبخندي بر لبانش مينشيند.
وجود مبارك امام باقر وقتي براي نماز عيد فطر بيرون ميآمدند، از منزل خارج ميشدند، دعاهائي كه مربوط به امام زمان است، داشتند؛ كه خدايا! اَللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ فِي دُولَهٍ كَريمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الإسلامَ وَ اَهلَه (۱۱). چنين كه خود وجود مبارك ولي عصر هم اين دعاها را دارد.
دعاي ديگري مربوط به وجود مبارك امام زمان (أرواحنا فداه) است كه آن حضرت در روز عيد فطر، بعد از نماز صبح با اين جلال و شكوه به لقاي خدا ميرفت! بالأخره انسان بايد جائزه را از دست خداي سبحان دريافت كند، ترقّي كند و بگيرد.
دعاي نوراني امام مهدي موجود موعود (عليه أفضلُ صلواتِ المُصلّين) بعد از نماز صبح روز عيد فطر اين است؛ عرض ميكند: خدايا! من ميخواهم به حضور شما بار يابم. امّا با جلال و شكوه ميآيم كه محفوظ بمانم. اَللّهُمَّ إنّي اَتَوَجَّهُ إلِيكَ بِمُحَمَّدٍ (صَلَّ اللهُ عَليهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) اَمامِي وَ بِعَلِيِّ (عَلَيهِ الصَّلاهُ وَالسَّلام) عَنْ يَمينِي وَ خَلفِي وَ بِاَئِمَّتِي عَنْ يَسارِيْ اَستَتِرُوا بِهِمْ مِنْ عَذابِكْ (۱۲). خدايا! ما با اين جلال و شكوه به حضور تو بار مييابم كه از قهر و غضب ات نجات پيدا كنم. اينها تعليم ماست. يعني من طرزي حركت ميكنم كه وجود مبارك پيغمبر (صلّ الله عليه و سلّم) جلوي من باشد. و علي بن أبيطالب طرف راست و پشت سر مرا حفظ كند. و ائمة ديگر طرف چپ مرا حفظ بكنند. من مُحاط و محفوف به نبوّت و رسالت و ولايت و امامت باشم. من در اين مجمع و اين مجموعه به حضور تو بار مييابم، به وسيلة اينها از قهر تو نجات پيدا كنم.
اين تعليم ماست كه ما چگونه به ذات أقدس إله عرض حاجت كنيم، به كي متوسّل بشويم، كي را شفيع قرار بدهيم و از نبوّت آنها، از رسالت آنها، از ولايت آنها، از امامت آنها، از عصمت آنها، از حجّت بالغه بودن آنها مدد بگيريم. خود وجود مبارك ولي عصر خود را محفوف به اينها ميداند.
ما هم اينچنين به خداي سبحان عرض بكنيم: پروردگارا! امّت اسلامي پشت سر پيامبر اكرم (عليه و علي آله آلاف التحيّه والكرم) در حالي كه محفوف به امامت و ولايت است، در پناه اينها به تو پناهنده ميشود. اينها امام ما و اَمام ما هستند در دنيا و برزخ و قيامت، در عيد فطر، در گرفتن جائزه؛ كه إن شآءَ الله اميدواريم اعمال و عبادات همگان به احسن وجه مقبول باشد! و خداي سبحان آن دولت كريمه اي را كه امام باقر مسئلت كرده است و همگان خواهان آنيم، نصيب ما بفرمايد! و اين نظام اسلامي را به نظام ولي عصر (أرواحنا فداه) متّصل بفرمايد! اَللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلِيكَ فِي دُولَهٍ كَريمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الإسلامَ وَ اَهلَه وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اَهلَه وَ تَجعَلُنَا فِيها مِمَّنْ تَنتَصِرُ لِدينِكَ وَ لا تَستَبدِلْ بِنَا غِيرَنا.