براداران خواستار شد:
اختیارات حوزه زیارت به شهرداری مشهد سپرده شود
معاون برنامهریزی و توسعه شهردار مشهد گفت: شهرداری مشهد در حوزه زیارت به اختیارات بیشتر از اعتبارات نیازمند است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از مهر، محمد مهدي برادران بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبري در محل سالن شهداي شهرداري مشهد اظهار كرد: در ماده 12 قانون پنجم برنامه توسعه به موضوع زيارت و مديريت توسعه پرداخته شده است و اميدواريم در روند جديد طي تعاملاتي كه با مجلس و دولت خواهيم داشت اين آييننامه و ماده قانوني جنبه اجرايي پيدا كند.
وي توضيح داد: صرفا نگاه ما به اين ماده در حوزه اعتبارات نيست، اعتقاد ما اين است كه در حوزه زيارت بيشتر از اينكه نيازمند اعتبارات هستيم، به اختيارات نيازمنديم.
مطالبات اختيارات حوزه زيارت حق شهرداري
معاون برنامهريزي و توسعه شهردار مشهد تاكيد كرد: پيشبيني شده بود كه علاوه بر اعتبارات، اختيارات استاندار خراسان رضوي را در سطح معاون رييسجمهور داشته باشيم و به موضوع زيارت در استان و در رده ملي به صورت متمركز پرداخته شود، اما علاوه بر اينكه اعتبارات دريافت نكردهايم، چنين چيزي تاكنون عملي نشده است.
وي در ادامه تصريح كرد: اگر اين اختيارات به مجموعه استان و مديريت شهري داده شود ما از تخصيص اعتباراتي كه وعدهاش به استان داده شده اما هنوز محقق نشده است، بينياز خواهيم بود.
برادران اضافه كرد: مطالبات اختيارات در حوزه زيارت موضوع به حقي است كه بايد صورت بگيرد و در صورت تحقق، ما را در خدماتدهي به زائران كمك كند.
برادران با ابراز اميدواري از اينكه در حوزه دبيرخانه كلانشهرهاي ايران تعاملاتي برقرار شود و روند شكلگيري مديريت يكپارچه و مديريت واحد شهري به صورت جدي پيگيري شود: در برنامه پيشنهادي وزير كشور و وزير مسكن و شهرسازي به موضوع مديريت يكپارچه شهري توجه شده و اين موضوع يكي از دغدغههاي اصلي خبرنگاران نيز هست.
وي ادامه داد: اگر چه نمايندگان و دولت گذشته عظمشان بر اين بود كه اين اعتبارات صورت گيرد اما مشكلات اقتصادي كشور مانع از اين شده است، اما كاش ما از اين فرصت استفاده ميكرديم كه در حوزه ملي زيارت اختياراتي را به نقش محلي اختصاص ميداديم تا مسائل شهري را با تدبير جمعي دنبال ميكرديم.
شهرداري از هدفمندي يارانه هاي بهره اي نبرد
وي خاطرنشان كرد: ما امروز در خلال تخصيص بودجه به شهرداري كلانشهرها از اعتبارات مربوط به شهرداريها محروم شدهايم و كمكهاي دولت به شهر مشهد به كمتر از دو درصد تقليل يافته است و دولت در حوزه اتوبوسراني و قطار شهري كه جزو تعهدات مشترك دولت با ما بوده، به تعهدات خود عمل نكرده و كمكهاي دولتياش در عرصههاي مختلف اندك يا صفر بوده و كليه دريافتيهاي شهرداريها از محل هدفمندي يارانهها صفر بوده است.
معاون برنامهريزي و توسعه شهردار مشهد گفت: حوزه معاونت برنامهريزي شهرداري مشهد در سال 1382 توسط شوراي اسلامي شهر مشهد به تصويب رسيد و مشهد به عنوان نخستين شهري است كه چشمانداز 20 سالهاي را تدوين كرده است.
برادران اضافه كرد: اين معاونت علاوه بر برنامه بلند مدت 20 ساله، دو برنامه عملياتي را در سالهاي اخير تجربه كرده و به هر برنامه، بودجه خاصي اختصاص داده و شاخص عملكردي براي هر بودجه مشخص كرده است تا به برنامه عملياتي برسد.
وي با بيان اينكه آخرين برنامه عملياتي ما در سال 90 تا 92 بود، افزود: در اين برنامه تلاش شده است 371 شاخص ارزيابي عملكردي از تمامي فعاليتهاي جاري شهرداري و پروژههاي عمراني هدفگذاري شود و با همكاري كليه معاونتهاي مرتبط تلاش شده كه اين برنامه دنبال شود.
وي همچنين عنوان كرد: برنامه عملياتي شهرداري مشهد در نوع خود بينظير بوده و ساير كلانشهرها بعد از اين شهر، اين نوع برنامه عملياتي را دنبال كردهاند.
معاون برنامهريزي و توسعه شهردار مشهد با اشاره به اينكه در جلساتي كه با مديران و معاونان تشكيل شده، به صورت مستمر اين شاخصها رصد ميشود، تصريح كرد: بر اساس گزارشات سازمانهاي شهرداري، اين شاخصها روند صعودي داشته است.
وي با اشاره به اينكه علاوه بر اين تلاش شده است نظرات مردمي اخذ شود و اين نظرات را مبناي عملكرد خود قرار دهيم، خاطرنشان كرد: بر اساس نظرسنجيها در حوزه عملكرد ميزان رضايتمندي مردم 67.2 درصد، در خصوص كيفيت زندگي 85.6 درصد، در حوزه نظافت و پاكيزگي شهر 92.1 درصد، ميزان عملكرد در حوزه شهر سالم و رسيدن به شهر متعالي 75 درصد، در حوزه آتشنشاني 81.9 درصد، از حيث زيبا بودن شهر 92.3 درصد، از حيث فرحبخشي شهر مشهد 83 درصد، فضاي سبز 86 درصد و در حوزه حمل نقل عمومي 52.9 درصد از نگاه شهروندان بوده است.
مردم مشهد به زندگي در پايتخت تمايل ندارند
برادران همچنين عنوان كرد: نظرسنجي ديگري در زمينه ميزان تمايل مردم به زندگي در شهر مشهد صورت گرفته و در آن 60 درصد مردم به زندگي در شهر مشهد، بيش از 15 درصد به زندگي در شهر اصفهان، بيش از 13 درصد به زندگي در شهر شيراز، 6 درصد به تهران، يك درصد به كرج و سه درصد به زندگي در تبريز ابراز تمايل نشان دادند.
وي يادآور شد: بر اساس شاخصهاي آماري شهرداري، مشهد نخستين كلانشهري است كه در حوزه شهرها و در كل كشور به بودجه عملياتي دست يافته و به عنوان ابر سازمان اين بودجه عملياتي را به عنوان مبناي كار خود قرار داده است.
وي ادامه داد: قيمت تمام شده محصولات در شهر، ميزان هزينه تمام شده صدور پروانههاي ساختماني، ميزان هزينههاي پيشبيني شده در خصوص نظارت و بازپيرايي فضاي سبز و رفت و روب شهري از جمله موضوعاتي است كه مديريت برنامه و بودجه معاونت برنامهريزي و توسعه شهرداري مشهد به آن احاطه كامل دارد و در قالب نظام بودجهبندي عملياتي شده و از بودجهريزي هزينهاي به بودجهريزي عملياتي تغيير يافته است.
معاون برنامهريزي و توسعه شهردار مشهد اظهار كرد: در اين بودجهريزي تلاش بر اين است كه قيمت تمام شده در شهرداري كاهش يابد و در ازاي آن كيفيت افزايش يابد و تفكرات مديران بهره ور جايگزين مديران هزينهاي شود تا شاهد افزايش راندمان و صرفهجويي در حوزه شهرداري باشيم.
وي يادآور شد: در رصد پروژههاي شهري تلاش شده است تمام پروژهها از آغاز طراحي تا پيشرفت فيزيكي آنها كه بالغ بر 1400 پروژه و زيرپروژه است، در اين سازمان رصد و ميزان پيشرفت فيزيكي آن برآورد شود و متناسب با اين پيشرفت اعتبارات نقدي كاهش يابد.
برادران از افتتاح و رونمايي نرمافزار برآورد و ريز متره نظارت و كنترل بر هزينههاي عمراني شهرداري مشهد و نرمافزار مديريت پيمانكاران در هفته آينده خبر داد و گفت: نرمافزار برآورد و ريز متره بر اساس فهرست بها و تفكيك تملك، مصالح كليه پروژهها را به صورت هزينههاي عمراني ريز ميكند و برآورد و نظارت دقيقتر را بر روي پروژههاي شهرداري عملياتي ميكند.
وي افزود: اين نرمافزار به صورت پايلود در منطقه 2 و 6 شهرداري آماده اجراست و پيشبيني ميشود اين نرمافزار تا پايان سال در كليه مناطق شهرداري اجرا شود.
وي بيان كرد: در نرمافزار مديريت پيمانكاران از 1400 پيمانكار شهرداري ثبت و ضبط شده است و توانسنجي و بهينهسازي تمامي پيمانكاران در عرصههاي مختلف و كميتههاي تخصصي در آن نرمافزار گنجانده ميشود.
مستند سازي تجارب مديران ارشد شهري
وي انتقال تجارب به ساير كلانشهرها، برگزاري دوره آموزشي 10 ساعته براي كارشناسان خبره كلانشهرها و اساتيد مرتبط در دانشگاه فردوسي مشهد، رونمايي از نرمافزار بانك دانش براي نهادينه شدن مديريت دانش، نگاشته شدن 1500 مقاله از مقالات تجربيات مجموعه شهرداري مشهد و بارگذاري آنها در سايت، مستندسازي گروه مستندسازي تجارب مديران و معاونين و مديران ارشد مجموعه شهرداري را از ديگر اقدامات معاونت برنامهريزي و توسعه شهرداري مشهد عنوان كرد.
وي در ادامه تاكيد كرد: اين تجارب در قالب يك مجلد طراحي و تهيه و تدوين شده است كه آيندگان از آن استفاده كنند.
دانش سازماني سرمايه شهرداري مشهد
وي بيان كرد: سرمايه شهرداري مشهد ساختمانها، مستغلات و يا منابع مالي نيست، بلكه سرمايه عمده اين شهر دانش سازماني است كه در تك تك سازمانها و مناطق شكل گرفته است و اميدوار هستم اين دانش سازماني كه قدمتي 100 ساله دارد، روند ارتقا را حفظ كند.
وي به 114 نرمافزار كاربردي و مفيد كامپيوتري كه براي اولين بار در مشهد طراحي و مستقر شده اشاغره كرد و گفت: اين نرم افزارها به دانش سازماني در شهرداري مشهد كمك ميكند.
بار كارگران ساختماني نبايد بر دوش شهرداري ها باشد
وي با بيان اينكه ما مراتب انتقاد خودمان را در نشست معاونت برنامهريزي كلانشهرهاي ايران نيز اعلام كردهايم، افزود: در ادامه با اذعان به اين مطلب كه كشور علاوه بر اينكه اعتباراتي را به كلانشهرها نداده است، بلكه تحميل بار مضاعف تخصصيص بودجه به كارگران ساختماني از ديگر موضوعاتي است كه بر دوش شهرداريها قرار داده است كه شهرداران از آن رضايت ندارند.
وي در پايان گفت: معاونت برنامهريزي شهرداري مشهد در تمام عرصهها موفق بود و نظامات پيچيده برنامهريزي در شهرداري نهادينه شده است.