زیارت سید الشهدا (ع) یک دعوت قرآنی است

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: بر اساس اینکه خداوند در آیه صلوات از همه مومنان دعوت کرده‌است تا برای پیامبر (ص) درود بفرستند و چون زیارت یکی از ابعاد مهم این درود فرستادن است پس می‌توان گفت زیارت پیامبر و اهل بیت یک دعوت قرآنی است.

حجت الاسلام و المسلمين مجتبي كلباسي، مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: بر اساس آنچه خود قرآن در آيه ۵۶ سوره احزاب يعني همان آيه صلوات بيان كرده است: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد» ياد و گراميداشت و بزرگداشت پيامبر (ص) در درجه اول و كساني كه به او محلق مي‌شوند يعني همان ائمه اطهار (ع) و معصومين يك دعوت قرآني است و به عبارت ديگر يك فرماني الهي است.
وي افزود: بر اين اساس زيارت علاوه بر اينكه به نفسه فوايد و آثاري دارد از آن جهت كه يكي از راه‌هاي گراميداشت و بزرگداشت پيامبر و ائمه اطهار است نيز داراي اهميت و ارزش است. در حقيقت زيارت يكي از بارزترين مصاديق زنده نگهداشتن ياد آنها بعد از شهادت يا فوت آنهاست.
قائم مقام ستاد اقامه نماز تشريح كرد: بنابراين اگر قرار باشد درود بر آنها و بزرگداشت آنها، كاري كه خدا و فرشتگانش در حق پيامبر (ص) انجام مي‌دهند، از شعائر و فرايض الهي باشد پس هر كاري كه منجر به پاسداشت اين ياد و گراميداشت باشد نيز از فرايض و شعائر الهي خواهد بود.
وي بيان كرد: اين در صورتي است كه بخواهيم روايات متعدده و در حد تواتري كه در باب زيارت كربلاي حسيني و سيدالشهدا (ع) وارد شده است را در نظر نياوريم. اما اگر قرار باشد به روايات فراواني كه در اين باب از ائمه معصومين وحتي خود حضرت رسول (ص) قبل از شهادت امام حسين (ع) بيان شده است توجه كنيم بدون هيچ شك و ترديدي مي‌توان گفت كه زيارت كربلاي حسيني (ع) از شعائر الهي و مصاديق زنده نگهداشتن ياد خداوند خواهد بود.
اين روحاني كاروان‌هاي حج و عتبات اظهار داشت: علاوه بر اين‌ها مي‌توان با توجه به هدف قيام و نهضت امام حسين (ع) در باب شعائر بودن زيارت كربلاي حسيني سخن گفت. از آن جهت كه هدف قيام امام حسين (ع) در زماني كه ارزش‌هاي اسلامي با تلاش بني اميه رو به فراموشي مي‌رفت، احياي اسلام و همه اين ارزش‌هاي اسلامي بود با نثار جان خويش توانست اين هدف را محقق سازد. بنابراين تمام شعائر و ارزش‌هاي اسلامي در جامعه مديون و وام دار سيد الشهدا (ع) هستند بر اين اساس مي‌توان گفت آن چيزي كه باعث احياي شعائر شد قطعا خودش و حفظش از شعائر شمرده خواهد شد.
وي افزود: البته آن چيزي كه جزء شعائر محسوب مي‌شود حفظ ياد و نام امام حسين (ع) و به تبع آن قيام و نهضت حسيني است. پس هر چيزي كه ما را به اين مهم رهنمون كند چه روضه ايشان، چه سينه زني و خلاصه هر عملي كه باعث پاسداشت و زنده نگهداشتن اين مهم شود از شعائر شمرده مي‌شود كه از جمله آنها كه شايد مهمترين آنها نيز باشد زيارت كربلاي حسيني و زائر شدن در حريم حرم حسيني (ع) مي‌باشد.
مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم بيان كرد: در هر صورت ايام محرم ايام وقوع آن حادثه بزرگ و عظيم است. ايامي كه براي هميشه در حافظه تاريخ خواهند ماند. بنابراين از آنجا كه روايات متعددي در مورد نشان دادن بزرگي و عظمت اين واقعه وارد شده است لذا اهميت بزرگداشت نهضت حسيني در اين ايام بسيار بالاتر است كه زيارت كربلاي حسيني و حضور در مرقد و بارگاه ايشان نمونهٔ مهمي از اين بزرگداشت است.
وي افزود: علاوه بر اينها زيارت عاشورا كه در حقيقت دعاي مخصوص روز عاشوراست بر اهميت و ارزش اين روز تاكيد دارد. همچنين سيره ائمه اطهار در اين ماه برگزاري روضه براي جدشان حضرت اباعبدالله بوده است و اين ايام، ايام حزن ايشان بوده است و در تاريخ آمده است كه در اين ايام خنده بر لبان مبارك آنها نمي‌نشست. همه اينها نشان مي‌دهد كه تاكيد و توجه براي برپايي مراسم و عزادري و هر عملي كه باعث احياي اين نهضت و انتشار پيام و هدف آن شود بسيار مهمتر از ديگر ايام است.