آیا پیامبر بر تربت کربلا سجده کرده است؟
شگفت اینجاست که پیامبر اصرار مىورزید انسان بر خاک سجده کند و حتى کسانى که بر غیر خاک سجده مىکردند مانع را از زیر پیشانى آنان مىکشید و مىفرمود: «پیشانى خود را به زمین بچسبان» اما امروزه اصرار بر این است که بر فرشهاى گران قیمت سجده شود!
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از شبهاتي كه به شيعيان وارد ميكنند مربوط به جايگاه تربت حسيني ميان پيروان اهل بيت عليهم السلام است. مخالفان كه در برابر استدلال شيعه مبني بر لزوم سجده بر خاك يا آنچه از زمين ميرويد، حرفي منطقي براي گفتن ندارند، دست به شبهاتي پيرامون اين موضوع ميزنند تا به زعم خود ذهنها را نسبت به اصل اين مساله رويگردان كنند از جمله ميگويند، مگر پيامبر بر تربت كرلا سجده كرده است كه شيعيان اينگونه اين تربت را گرامي ميدارند؟ !
قبل از پاسخ به اين پرسش، لازم است اشاره اي كوتاه به سجده بر خاك داشته باشيم و سپس به موضوع اصلي در اين شبهه بپردازيم.
بارزترين مظاهر بندگى سجده بر خاك پاك است. شيوهاى كه پيامبر آن را به مسلمانان آموزش داد و فرمود: «جُعِلَتْ لِيَ الْأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً». [۱] بنابراين خاك از نظر اين حديث دو ويژگى دارد: ۱. بايد پيشانى را بر آن نهاد ۲. در صورت نبودن آب تيمم بر خاك جايگزين وضو و غسل است.
متأسفانه اين دستور پيامبر سالها است كه از مساجد اهل سنت برچيده شده است. در حالى كه در گذشته به خاطر نبودن امكانات مالى بر حصير يا بر زمين سجده مىكردند ولى امكانات مالى سبب شد كه همه مساجد مفروش گرديد و اين سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله از ميان رفت.
* فضيلت سجده بر تربت كربلا براي چيست؟
شيعه معتقد است بايد به هنگام نماز بر زمين يا چيزى كه از زمين مىرويد سجده كرد و دلايل خود را به صورت منطقي و مستدل به روايات و سيره پيامبر بيان كرده است ولى در عين حال از نظر روايات سجده بر تربت كربلا فضيلت بيشترى دارد و اين نه به خاطر آن است كه براى حسين سجده مىكنيم. بلكه سجده براى خداست و تربت (خاك حسينى) به اصطلاح فقهى «مسجود عليه» (محل سجدگاه) است و اين كارى مستحبى است نه واجب و نكته آن اين است كه اين خاك با خون بزرگترين سرداران اسلام كه پايههاى حكومت امويان را متزلزل ساخت عجين گشته است.
سجده بر اين تربت يادآور جانبازىها و فداكارىهاى آن حضرت و ۷۲ تن از شهيدان راه خداست كه مرگ سرخ را بر زندگى مذلّت بار ترجيح دادند و امّا اينكه پيامبر صلى الله عليه و آله بر تربت حسين سجده نكرد- اگر صحيح باشد- براى اين است كه هنوز در آن زمان ملاك سجده وجود نداشت؛ زيرا هنوز اين خاك به خون حسين عليه السلام آغشته و متبرّك نشده بود.
در عين حال بايد در نظر داشت كه شيوه و سيره بزرگان همواره اين بوده كه بر خاك مكانهاى متبرك سجده كنند. مسروق بن اجدع (متوفاى ۶۲ هجرى) كه از تابعان است هنگام سفر خشتى از مدينه همراه مىبرد و بر آن سجده مىكرد. [۳] گذشته از اينها سجده بر تربت پاك در خانهها، مسافرخانهها و مكانهاى ديگر، چندان آسان نيست و لذا شيعيان تربت پاكى از پاكترين خاكهاى جهان را به صورت جامد درآورده و همراه خود مىبرند تا عمل به حكم الهى در همهجا آسان شود.
و اما در پاسخ به افرادي كه سجده كردن يا نكردن پيامبر بر تربت كربلا را دستاويز شبهه پراكني قرار ميدهند بايد گفت: آيا پيامبر صلى الله عليه و آله بر اين فرشهاى گران قيمت كه امروز در مساجد انداخته شده و بر آنها سجده مىكنند سجده كرده است؟ زيرا همه ميدانيم كه پيامبر بر سنگريزههاى مسجد و گاه بر حصير سجده مىكرد بنابراين، اينگونه سخن گفتن و ايراد گرفتن، منطقي نيست.
شگفت اينجاست كه پيامبر صلى الله عليه و آله اصرار مىورزيد انسان بر خاك سجده كند و حتى كسانى كه بر غير خاك سجده مىكردند مانع را از زير پيشانى آنان مىكشيد و مىفرمود: «پيشانى خود را به زمين بچسبان». [۴] و روايت با اين مضمون بسيار است بيش از آن كه بتوان در اينجا نقل كرد اما امروزه اصرار بر اين است كه بر فرشهاى گران قيمت سجده شود. از همين رو بايد گفت اكنون زمانى است كه سنتها بدعت و بدعتها سنت شده است!
———-
[۱]. صحيح بخارى، ج ۱، ص ۹۱، كتاب تيمم، حديث ۲
[۲] الانصاف، ج ۱، صص ۲۳۴- ۲۶۷
[۳] مصنف ابن ابى شيبه، ج ۲، ص ۱۷۲
[۴] العزيز شرح الوجيز معروف به شرح كبير، ج ۱، ص ۲۵۲