مساله طواف از طبقات فوقاني مسجد الحرام بررسي شد
مساله طواف از طبقات فوقاني با حضور آيت الله فاضل لنكراني و دو تن از اساتيد حوزوي مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله محمد جواد فاضل لنكراني، رييس مركز فقهي ائمه اطهار در نشست علمي با عنوان «طواف از طبقات فوقاني» به بررسي اين موضوع در روايات و آيات مرتبط پرداخت.
وي در ادامه ضمن بررسي ديدگاههاي مختلف در اين موضوع تصريح كرد: بحثي در اين خصوص مطرح ميباشد اين است كه آيا اضافه كردن بر جدار كعبه جايز هست يا نيست؟.
رييس مركز فقهي ائمه اطهار گفت: البته مقتضيات برخي از آيات و روايات مبني بر اين است كه اين موضوع جايز ميباشد ولي موضوع بحث ما در اين نشست اين است كه علو من الطائف مضر است يا نه و اين بدان معناست كه اگر به طور مثال طواف كنندگان پنج متر بالاتر از مكان فعلي كعبه را طواف نمايند، درست است يا نه؟ آيا اگر چندين طبقه در صحن مسجدالحرام ساخته شود، طواف در همه طبقات هر چند كه از ارتفاع كعبه بيشتر باشد صحيح است يا خير؟
وي در اين مقاله تلاش كرده است با ادله فقهي جواز طواف در طبقات فوقاني را به اثبات برساند.
حجت الاسلام ابولقاسم عليدوست از محققان حوزوي در ادامه اين نشست با قدرداني از برگزاركنندگان اين جلسه خاطرنشان كرد: بايد بدانيم تا چه حد اين نشستها در ايجاد گفتمان نقد و مناظره در جامعه موثر ميباشد.
وي ادامه داد: منظور از اين نشستها نقد و بررسي است، البته نقد عربي است و نه نقد فارسي است، يعني لزاما لازم نيست كه از موضوع اين نشست اشكال گرفته شود، در اين نشست ممكن است مواردي مورد تاكيد قرار گيرد.
وي افزود: در اين نشست تلاش ميشود، جوانب اين انديشه را بررسي كنيم، آنچه در اينجا صورت ميگيرد، بيان مباحث علمي است وگرنه هر كسي كه مجتهد است، نظر خودش را در نظر ميگيرد، اگر احتياط ميكند در اين مسئله هم احتياط ميكند و اگر مقلد باشد بر اساس فتواي مرجع تقليد خويش عمل ميكند.
اين محقق گفت: ما براي اثبات جواز اين موضوع دو راه داريم، اول صدق عرفي طواف بر بيت و دوم توسعه معنوي كعبه.
وي در ادامه با اشاره به روايتي كه مصاديق وارده بر نماز را در توسعه معنوي كعبه براي در خصوص طواف نيز صادق ميداند، خاطرنشان كرد: البته سندي دال بر مخالفت با اين مسئله ديده نشده ولي به نظر من اين مسئله قابل اعتلا به موضوع طواف بدون در نظر گرفتن حد و مرزها نيست.
حجت الاسلام عليدوست ادامه داد: شرايط نماز در خصوص طواف هم هست اما اگر توسعه هايي در نماز وجود دارد و درست است اين مسئله را نميتوان به همان حد در موضوع طواف هم صحيح دانست.
وي تصريح كرد: هر توسعه اي كه در موضوع نماز وجود دارد، مثل امكان خواندن نماز در هر زمان و مكاني نميتوان به موضوع طواف خانه كعبه اعطلا داد و در اين موضوع از روايت مذكور نميتوان استفاده كرد.
حجت الاسلام محمد قائني، محقق و مولف حوزوي در ادامه اين نشست علمي گفت: مشروعيت طواف عاليتر از خانه بايد در بعد لغت هم در نظر گرفته شود.
وي در ادامه مباحث خود مطرح كرد: اگر فرض كنيم، مسجدالحرام محدود به مساحتي خاص است اگر ديوارهاي مسجد را بردارند و مانعي بين مسجد الحرام و فضاي همجوار نباشد در اين خصوص طواف في البيت صدق ميكند كه اساسا دليلي براي محدود دانستن اين فضا وجود ندارد مگر در يك روايت كه آن هم سند معتبري ندارد.
اين محقق و انديشمند حوزوي گفت: نظر نهايي بنده در موضوع طواف از طبقات فوقاني اين است كه طواف به شيء هم طولا و هم عرضا محدود است به طواف بالبيت و هر جا اين صدق وجود داشته باشد، مشروع بوده و در غير اينصورت مشروع نيست.
علاقه مندان براي مطالعه اصل مقاله و فروعات موضوع مي توانند به منابع ذيل مراجعه كنند.
پژوهشى فقهى در بارۀ طواف از طبقۀ اوّل مسجدالحرام
طواف و محدوده آن
محدوده طواف