امام رضا محور شناخت شیعه دوازده امامی است
رییس مؤسسه مسجد گفت: امام رضا (ع) محور شناسایی ائمه (ع) است و هر کس ایشان را زیارت کند، دوازده امامی است، بنابراین ۱۲ امامی بودن ملاک است نه زیارت امام رضا (ع).
به گزارش پايگاه اطلاعرساني حج به نقل از تسنيم، حجت الاسلام تقي قرائتي اظهار كرد: عبادت بر دو قسم ذكر و زيارت است كه ذكر به معني قصد و زيارت به معني ميل است، ذكر در مقابل نسيان و همان قرآن، نماز، مكه است، بنابراين ذكر در حقيقت به حالت هوشياري گفته ميشود.
وي با بيان اينكه زيارت، واژهاي فراتر از ذكر است، افزود: ذكر فقط مخصوص انسانها نيست و ساير موجودات هم ذكر دارند اما از ويژگيهاي زيارت، اين است كه مخصوص انسان است، در زيارت، مزور قابل احترام معنوي است نه احترام مادي، زيرا در زيارت مقبره مهم نيست، بلكه چيزي است كه فراتر از ذهن انسان تفهّم داشته باشد.
زيارت با دعوت مزور همراه است
رييس مؤسسه مسجد تصريح كرد: زيارت بايد مفهوم داشته باشد، همچنين زيارت، دعوت ميخواهد ولي ذكر اينگونه نيست در زيارت بايد تحفه بگيريم، بايد چيزي ببريم، قصد و نيت داشته باشيم و يك ركعت نمازي كه در مسجد خوانده شود، بهتر از ۹۶۰ سال پي در پي نماز خواندن در خانه است زيرا مسجد حالت زيارت دارد.
قرائتي تصريح كرد: در زيارت، شما از زماني كه ميخواهيد براي زيارت پول جمع كنيد تا وقتي كه برميگرديد، هر چقدر هم كه طول بكشد، زائر هستيد، همچنين زيارت زمان خاصي دارد اما زمان ذكر در طول شبانه روز است.
مسجد زيارتگاه خداوند است
وي با بيان اينكه در كتابهاي آداب زيارت، به زيارت خداوند اشاره نشده است، افزود: ما زيارت امام حسين (ع) را بالاتر از زيارت مسجد ميدانيم در حالي كه مسجد و به مسجد رفتن، زيارت خداست، قصد مسجد رفتن، بايد قصد زيارت باشد و از آداب اين زيارت، نماز خواندن است، نخست زيارت خدا و دوم، زيارت انبيا و اوليا و علما است كه در حقيقت، مسجدِ متحرك هستند و هر كجا كه باشند، مسجد است.
رييس مؤسسه مسجد خاطرنشان كرد: ما زيارت را در هر مكاني انجام نميدهيم به عنوان مثال نميگوئيم نماز بخوان هر كجا كه شد، از همين رو ازدواجي كه در مسجد انجام ميگيرد و مشاوره ميشود با ازدواجي كه در پارك انجام ميگيرد متفاوت است.
امام رضا (ع)، كانون شناخت شيعيان دوازده امامي
قرائتي در تشريح چرايي جايگاه خاص زيارت امام رضا (ع) به نقل از مرحوم علامه اميني گفت: مخالفان ائمه (ع) كارهاي زيادي براي مقابله با ايشان انجام دادند كه گذشته از عواقب آن، گاهي به نفع اسلام و مسلمانان بود براي نمونه حضرت موسي بن جعفر (ع) ۲۴ پسر داشتند وقتي مأمون روي امام رضا (ع) تأكيد كرد، همه فهميدند امام بعدي، ايشان است از سوي ديگر چون مأمون حضرت را به عنوان اهل بيت (ع) و خليفه واقعي موسي بن جعفر (ع) و امام پس از ايشان جلب كرد، نسب امامان هم درست شناخته شد كار مثبت بعدي نيز معرفي چهار امام بعد از امام رضا (ع) بود.
وي افزود: امام رضا (ع) محور شناسائي ائمه (ع) است و هر كس ايشان را زيارت كند، دوازده امامي است، بنابراين ۱۲ امامي بودن ملاك است نه زيارت امام رضا (ع) بنابراين اگر يك سنّي به زيارت امام رضا (ع) برود، ثواب ۷۰ حج را ندارد.
حرم مطهر براي يك سن خاص توسعه يافته است
اين استاد حوزه با بيان اينكه هر زمان تصميم بگيريم براي زيارت امام رضا (ع) مشرف شويم خودش يك پروژه است، تصريح كرد: ميتوان گفت حرم براي يك سن خاص توسعه يافته و به علت بزرگي و پيچيدگي ساختار حرم مطهر، زيارت براي افراد مسن سخت است در حالي كه زيارت در حرم پيامبر (ص) راحت است، بنابراين بايد امكانات را فراهم شود تا زائر با آسودگي خاطر به زيارت بپردازد.
قرائتي با بيان اينكه زيارت از مفاهيمي است كه مردم به آن توجه داشتهاند، اظهار كرد: متاسفانه متوليان فرهنگي تاكنون به اين مسئله توجه نداشته و از آن غافل بودهاند.
لزوم توجه به توسعه تسهيلات زيارت
وي افزود: اكنون براي جهانگردي نسبت به زيارت، تسهيلاتي وجود دارد، به عنوان مثال كسي كه ميخواهد يك كشور دور خارجي برود وسيله و ساك خود را اينجا تحويل ميدهد و چهار كشور آن طرفتر تحويل ميگيرد ولي براي سفر كربلا بايد خود ساكمان را بياوريم چون زائريم بايد تحمل كنيم.
رييس موسسه مسجد افزود: مردمي كه به مشهد ميآيند در كنار زيارت، گردش هم ميكنند، با اين وجود، يك بخش ناچيزي از تسهيلات و جاذبههاي گردشگري هم در مشهد مورد توجه نيست، مسئولان ميگويند مراد از گردش، جايي مانند تخت جمشيد است و زيارت امام رضا (ع) را خود مردم ميروند. اين مانند اين است كه دولت پارك ميسازد ولي مسجد نميسازد.
توحيد با زيارت تكميل ميشود
حجتالاسلام قرائتي در تبيين اهميت شناخت و پرداخت به اولويتهاي فرهنگي گفت: امام خميني (ره) اولويت نخست خود را تبليغ قرار داد و اولويت دوم را زندگي ولي ما بر عكس عمل ميكنيم.
وي در مورد ارتباط ميان توحيد و زيارت، خاطرنشان كرد: شبهههايي كه وارد ميشود هميشه، شبهه در تكلم است نه شبهه در كلام، كيفيت زيارات ما شهبهناك است، به خاطر همين وهابيها به ما اشكال وارد ميكنند اگر تبيين كنيم كه زيارت، اطاعت و اطاعت بالاتر از عبادت است، مسئله وهابيها حل ميشود چرا كه توحيد با زيارت تكميل ميشود اين زيارت است كه ما را به خدا نزديك ميكند.
رييس مؤسسه تأكيد كرد: زيارت فقط همين زيارتنامه خواندن نيست، در زيارت وقتي سلام ميكنيم بايد بايستيم تا جواب سلام بيايد، زيارت به خودي خود نه تنها هيچ گونه آفاتي ندارد، بلكه آفات و آلودگيها را در درون خود ميكشد.