به مناسبت ایام فاطمیه؛راه کسب رضایت ام ابیها

با درنگی در بیانات بانوی برجسته هستی و دلیل خلقت عالم، راه‌های رضایتمندی و رسیدن به حقیقت رستگاری و هدایت را جستجو کرده ایم و در این منظر به آینه کلام ایشان تمسک جسته‌ایم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از حوزه نيوز، نوروز امسال در تقارني معنادار با ايام فاطميه همزمان شده است. تقارني كه مي‌تواند ما را در فضايي ملهم از سال نو و بهار طبيعت، به بهار ياد و نام و منش و روش بانوي دو عالم حضرت صديقه طاهره زهراي اطهر (س) رهنمون سازد و بهارانمان را به حقيقت معناي زيبايي و رستگاري قرين نمايد.
به همين مناسبت با درنگي در بيانات و گلگفته‌هاي آن بانوي برجسته هستي و دليل خلقت عالم، راههاي رضايتمندي و رسيدن به حقيقت رستگاري و هدايت و عبوديت را جستجو كرده ايم و در اين منظر به آينه كلام ايشان تمسك جسته ايم تا طريق هدايت و ارشاد را دريابيم و بدانيم و بفهميم كه چگونه مي‌توان به كسب رضايت زهراي اطهر كه به فرموده رسول خدا، رضايت حق در آن است نايل آييم.
بي ترديد آنچه در بيان اين معصوم نازنين و بانوي آسماني تجلي يافته، حقيقت هدايت است و گوهر ناب رشادت.
عنايت حق و شاهراه رسيدن به مطلوب حقيقي را مي‌توان از خلال اين كلام ناب وبيان تابناك به دست آورد و راهي ملكوت خدا شد.
در ميان احاديثي كه از ايشان برگزيده ايم مي‌توان سرفصلهاي زيبا و خطيري را يافت كه به عنوان نقاط اصلي و نكات طلايي در راه عروج مومن از زمين به آسمان، هدايتگر و مرشد مومنان است.
*محمد و علي (ع)؛ پدران امت
قالَتْ (عليها السلام): أبَوا هِذِهِ الاْمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىٌّ، يُقْيمانِ أَودَّهُمْ، وَ يُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ يُبيحانِهِمُ النَّعيمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.
فرمود: حضرت محمّد (صلى الله عليه وآله) و علىّ (عليه السلام)، والِدَين اين امّت هستند، چنانچه از آن دو پيروى كنند آن‌ها را از انحرافات دنيوى و عذاب هميشگى آخرت نجات مى دهند؛ و از نعمت هاى متنوّع و وافر بهشتى بهره مندشان مى سازند.
* راه رهايي و نجات
قالَتْ (عليها السلام): مَنْ أصْعَدَ إلىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
فرمود: هركس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترين مصلحت‌ها و بركات خود را براى او تقدير مى نمايد. * سعادت حقيقي قالَتْ (عليها السلام): إنَّ السَّعيدَ كُلَّ السَّعيدِ، حَقَّ السَّعيدِ مَنْ أحَبَّ عَليّاً فى حَياتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ.
فرمود: همانا حقيقت و واقعيّت تمام سعادت‌ها و رستگارى‌ها در دوستى علىّ (عليه السلام) در زمان حيات و پس از رحلتش خواهدبود.
*راز و رمز ايمان
قالَتْ (عليها السلام): جَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزيهاً لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ، وَ الزَّكاهَ تَزْكِيَهً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَ الصِّيامَ تَثْبيتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْييداً لِلدّينِ
فرمود: خداوند سبحان، ايمان و اعتقاد را براى طهارت از شرك و نجات از گمراهى‌ها و شقاوت‌ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاكى از هر نوع تكّبر، مقرّر نمود. و زكات (و خمس) را براى تزكيه نفس و توسعه روزى تعيين نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را براى استحكام أساس شريعت و بناء دين اسلام واجب نمود.
* راه حضور در بهشت برين الهي
قالَتْ (عليها السلام): مَنْ سَلَّمَ عَلَيْهِ اَوْ عَلَيَّ ثَلاثَهَ أيّام أوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّهَ، قُلْتُ لَها: فى حَياتِهِ وَ حَياتِكِ؟ قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا.
فرمود: هر كه بر پدرم رسول خدا و بر من به مدّت سه روز سلام كند خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند. راوى گويد: عرضه داشتم: آيا در زمان حيات و زنده بودن؟ فرمود: چه در زمان حيات ما باشد؛ و يا پس از مرگ.
*نشانه عفت و پاكدامني
قالَتْ (عليها السلام): إنّى قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ يُطْرَحُ عَلىَ الْمَرْئَهِ الثَّوبَ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلا تَحْمِلينى عَلى سَرير ظاهِر، اُسْتُرينى، سَتَرَكِ اللّهُ مِنَ النّارِ.
در آخرين روزهاى عمر پر بركتش ضمن وصيّتى به اسماء فرمود: من بسيار زشت و زننده مى دانم كه جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه اى روى بدنش تشييع مى كنند. و افرادى اندام و حجم بدن او را مشاهده كرده و براى ديگران تعريف مى نمايند. مرا بر تخت و بلانكاردى كه اطرافش پوشيده نيست و مانع مشاهده ديگران نباشد قرار مده بلكه مرا با پوشش كامل تشييع كن، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نمايد.
* اوج حيا و عمق عفاف
قالَتْ (عليها السلام): … إنْ لَمْ يَكُنْ يَرانى فَإنّى أراهُ، وَ هُوَ يَشُمُّ الريح.
مرد نابينائى وارد منزل شد و حضرت زهراء (عليها السلام) پنهان گشت، وقتى رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) علّت آن را جويا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابينا مرا نمى بيند، من او را مى بينم، ديگر آن كه مرد، حسّاس است و بوى زن را استشمام مى كند.
* بهشت حقيقي انسان
قالَتْ (عليها السلام): الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّهَ تَحْتَ أقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّهَ.
فرمود: هميشه در خدمت مادر و پاى بند او باش، چون بهشت زير پاى مادران است؛ و نتيجه آن نعمت هاى بهشتى خواهد بود.
* كليد حضور در بهشت الهي
قالَتْ (عليها السلام): اَلْبُشْرى فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبهِ الْجَنَّهَ، وَ بُشْرى فى وَجْهِ الْمُعانِدِ يَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ.
فرمود: تبسّم و شادمانى در برابر مؤمن موجب دخول در بهشت خواهد گشت، و نتيجه تبسّم در مقابل دشمنان و مخالفان سبب ايمنى از عذاب خواهد بود.
* تنها ميراث در قيامت
قالَتْ (عليها السلام): يا أبَه، ذَكَرْتُ الْمَحْشَرَ وَوُقُوفَ النّاسِ عُراهً يَوْمَ الْقيامَهِ، وا سَوْأتاهُ يَوْمَئِذ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.
اظهار داشت: اى پدر، من به ياد روز قيامت افتادم كه مردم چگونه در پيشگاه خداوند با حالت برهنه خواهند ايستاد و فرياد رسى ندارد، جز اعمال و علاقه نسبت به اهل بيت (عليهم السلام).
*منابع: -تفسير الإمام العسكرى (عليه السلام): ص ۳۳۰، ح ۱۹۱، بحارالأنوار: ج ۲۳، ص ۲۵۹، ح ۸٫ -تنبيه الخواطر معروف به مجموعه ورّام: ص ۱۰۸ و ۴۳۷، بحار: ج ۶۷، ص ۲۴۹، ح ۲۵٫ -رياحين الشّريعه: ج ۱، ص ۳۱۲، فاطمه الزّهراء (عليها السلام): ص ۳۶۰ -بحارالأنوار: ج ۴۳، ص ۱۸۵، ح ۱۷٫ -تهذيب الأحكام: ج۱، ص ۴۲۹، -شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: ج ۱۶، ص ۲۱۱٫ -تنبيه الخواطر معروف به مجموعه ورّام: ص ۱۰۸ و ۴۳۷، بحار: ج ۶۷، ص ۲۴۹، ح ۲۵٫ -كوكب الدّرىّ: ج ۱، ص ۲۵۴٫ -بيت الأحزان: ص ۱۱۳، كشف الغمّه: ج ۲، ص ۴۹۴٫


| شناسه مطلب: 44121




حضرت زهرا