لحظه شماری روزهداران برای زیارت خانه خدا
دوباره میهمانی خدا از راه رسید و هر روز بعد از هر فریضه زیر لب زمزمه میکنیم، «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا»، اما هنوز نمیدانیم آیا امسال این توفیق را خواهیم یافت یا نه؟
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا، خدايا! چه حكمتي در دعاهاي ماه ميهماني تو نهفته است كه از بندگانت خواسته اي تا پس از هر فريضه از تو درخواست كنند تا نام آنان را جزو زائران مسجد الحرام و حرم پيامبرت قرار دهي؟
هر سال با فرارسيدن ماه مبارك رمضان و خواندن اين دعا، دل هايمان حال و هواي مناسك حج و زيارت حرم حضرت رسول (ص) را ميكند؛ زيرا اولين دعايي كه امام صادق و امام كاظم عليهما السلام بعد از نمازهاي پنجگانه به آن سفارش كرده اند؛ همان دعايي است كه لحظاتي انسان را به خانه خدا و بارگاه نبوي مهمان ميكند.
خدايا! هر سال با آمدن ماه مبارك رمضان و پهن شدن سفره ضيافتت، دوباره از تو ميخواهم كه نه تنها امسال كه هر سال توفيق طواف مسجد الحرام و زيارت حرم پيامبر رحمتت (ص) را نصيبم كني «في عامي هذا و في كل عام»، ولي اين داستان ادامه دارد و هر سال ماههاي ذيقعده و ذيحجه فرا ميرسد و حاجيان عازم بيت الله الحرام شده و پس از مناسك حج، حرم رسولت را زيارت ميكنند و من كه از اين قافله عقب مانده ام؛ چشم به درگاه رحمت تو ميدوزم تا شايد سال آينده جزو زائران خانه ات باشم و با اين اميد، هنگامي كه مهماني تو دوباره سر ميگيرد؛ با شوق و ذوق و هزاران اميد، بعد از هر نماز زمزمه ميكنم «اللهم ارزقني حج بيتك الحرام».
خدايا! زيارت خانه ات را با همان ويژگي هايي نصيبم كن كه در دعاي امام صادق (ع) آمده است؛ يعني با آسايش خاطر و سلامتي و همچنين روزي وسعت يافته و مبادا مرا از آن اماكن گرامي و مشاهد شريف و زيارت قبر پيامبرت محروم كني!
[factimage()] http://img7.irna.ir/1393/13930413/81224897/81224897-5801789.jpg [imagetitle()] [factimageend()]
خدايا! زيارت خانه تو زماني مقبول و پذيرفته است كه تو آن را بپذيري؛ سعي و تلاشم را قبول كني؛ گناهانم را بيامرزي و بدي هايم را بپوشاني!
هرچند معارف بسياري در اين دعاي مختصر ذكر شده، اما كمتر ديده ميشود كه زمزمه ميهمانان ضيافت الهي در مساجد و محافل مذهبي دعاي «اللهم ارزقني حج بيتك الحرام» باشد در حاليكه شيخ عباس قمي دعاي يا «علي يا عظيم و اللهم ادخل علي اهل القبور السرور» را بعد از اين دعا ذكر ميكند.
حجت الاسلام «محمدمهدي زارعي» استاد حوزه علميه اصفهان به خبرنگار معارف ايرنا ميگويد: محور دعاي اول و چهارم مفاتيح الجنان كه مرحوم شيخ عباس قمي در اعمال مشترك ماه مبارك رمضان ذكر ميكند، حج است.
وي درباره چهارمين دعا كه به نام دعاي حج آمده و با عبارت «اللهم اني بك و منك اطلب حاجتي» آغاز ميشود، ميافزايد: در اين دعا آثاري براي حج مطرح ميشود كه از جمله آنها ميتوان به مورد قبول بودن، بي پيرايه بودن، در حال رشد بودن و خالصانه بودن آن اشاره كرد.
اين استاد حوزه به ديگر ويژگيهاي اين حج اشاره كرده و ادامه ميدهد: طبق اين دعا، از خدا ميخواهيم كه حجي را نصيب ما كند كه از نظر روحي و رواني موجب شادماني و سرور باشد و سبب بالارفتن درجات زائر شود و همچنين حجي كه سبب شود چشم ما از حرام پوشيده شود و از گناهان دوري كنيم تا جاييكه محبوبترين اعمال در نزد ما آن چيزي باشد كه خدا آن را دوست دارد و آن كارهايي را ترك كنيم كه خدا ما را از آن نهي كرده است.
به گفته زارعي، طبق دعاي حج بايد نتيجه همه اعمالي كه ذكر شد اين باشد كه از درگاه الهي درخواست توفيق شهادت همراه با اولياي الهي را داشته باشيم و اين شهادت در زير پرچم پيامبر اكرم (ص) باشد.
بندگان و ميهمانان ضيافت الهي در سحرها و شبهاي ماه مبارك رمضان دست نياز به سوي درگاه آن مهربان بلند كرده و خواستههاي خود را از زبان معصومين (ع) بيان ميكنند؛ خواسته هايي كه تامين كننده دنيا و آخرت آنان باشد و ذخيره اي براي روز نيازمندي بندگان در قيامت باشد.
توفيق به جاآوردن حج، يكي از اين درخواست هاست كه در دعاهاي مختلف ماه مبارك رمضان آمده است؛ از دعاهاي هر شب ماه رمضان گرفته تا دعاي ابوحمزه و دعاهاي بعد از نوافل ماه مبارك رمضان.
حجت الاسلام «صالح قنادي» استاد حوزه معصوميه با بيان روايتي ميگويد: عمره گذار و حاجي ميهمان خدا هستند و يكي از نكات مشترك ميان ماه مبارك رمضان و حج آن است كه روزه دار و حاجي، هر دو مهمان خدا هستند.
وي ميافزايد: انسان در ماه مبارك رمضان آمادگي اين مهماني را پيدا ميكند. چون در اين ماه، به ويژه در شب قدر كه تمام امور بندگان مقدر ميشود، امور معنوي ما نيز تقدير ميشود و يكي از بارزترين جلوههاي آن اين است كه اتصال معنوي انسان به يك اتصال محسوس يعني زيارت خانه خدا برسد.
استاد دانشكده تفسير و معارف قرآن كريم با بيان اينكه حضور در خانه خدا نقطه اوج حضور مادي و معنوي است، ميافزايد: گرچه كعبه يك بهانه براي ارتباط معنوي با خداست؛ ولي طبيعت انسان اين گونه است كه هنگامي كه در يك شرايط فيزيكي خاصي قرار ميگيرد؛ شرايط خاص معنوي نيز بيشتر حاصل ميشود و دعاي انسان به اجابت نزديك ميشود.
در يك حديث قدسي آمده است كه «اي موسي، حتي نمك غذايت را از من بخواه»، يعني نگاه بنده فقط بايد به درگاه رحمت و فضل الهي باشد و حتي كوچكترين درخواست هايش را از خدا بخواهد، چه رسد به خواسته هايي كه در نظر انسان مهم و بزرگ باشد، مانند حج كه به گفته رهبر معظم انقلاب «آرزوي دينداران»، «بهشت ذاكران» و «فرصت صالحان» است.
حجت الاسلام زارعي با بيان فرازهايي از دعاهاي ماه مبارك رمضان ميگويد: بخشي از مفاهيم دعا، انسان را متوجه خواستههاي ارزشمند ميكند. يعني ممكن است دعاهاي سطحي كنيم و از خدا بخواهيم قرض ما را ادا كند و بيمارانمان را شفا دهد و هرچند اين دعاها نيز خوب است ولي انسان بايد دعاهايي كند كه افق او را بالا ببرد.
وي ميافزايد: اگر قرار است در ماه مبارك رمضان از خدا درخواستي داشته باشيم، بهتر است كه از او بندگي و يك فرصتي عاليتري را براي بندگي بخواهيم كه حج نيز يكي از اين فرصت هاست.
اين استاد حوزه ميافزايد: انجام مناسك حج در گذشته با سختيهاي بسياري همراه بود و گاهي تا يك سال به طول ميانجاميد و چنين عملي بسيار ارزشمند است، چون فريضه حج عبادتي است كه فقط يك بار در طول زندگي نصيب مسلمانان ميشود.
وي با بيان اينكه ماه رمضان جلوه اي از حج است؛ ادامه ميدهد: درخواست يك عبادت جانانه و تاثيرگذار يعني حج داراي آثار و بركاتي است كه در دعاي ماه مبارك رمضان آمده و حاجي اينگونه تلقي ميكند كه يك بار براي هميشه بار خود را ببندد، همانگونه كه بار معنوي يك ساله خود را در ماه رمضان ميبنديم.
به گفته زارعي، همانطور كه ماه مبارك و فضاي بندگي خدا بر دلهاي مومنان تاثير ميگذارد و انسان از صبح تا غروب روزه دار است، در آنجا نيز بايد روزها و ماه هايي را در بندگي باشد كه در چنين حالتي ذكر و توجه خالصتري متوجه دلهاي زائران بيت الله ميشود.
حجت الاسلام قنادي نيز معتقد است، مكان و زمان تاثيرپذيرند و پژواك اعمال را در خود حفظ ميكنند، لذا ميتوان در مسجد الحرام از فيوضات عبادت پيامبران بهره برد و حرم امن الهي مكاني است كه درهاي آن هميشه به روي بندگان الهي باز بوده و پاكان و موحدان در طول تاريخ ارتباط خود را با خداوند در نقطه اوج به ثبت رسانده اند.
خدايا! بسياري از بندگانت سالهاست كه روز شماري ميكنند تا تقدير تو آنان را جزو زائرين حرمت قرار دهد و هرچند مشكلات اقتصادي سبب شده تا براي پيوستن به اين كانون معارف الهي، دل به رحمت و فضل تو بندند؛ اما چه بايد كرد جز اينكه همچنان در انتظار حج هستند، همانگونه كه ظهور حجتت را انتظار ميكشند.
حجت الاسلام زارعي درباره انتظار حج ميگويد: حالت انتظار براي حج، دلها را متوجه ميكند و زماني كه دعاي حج را ميخوانيم، يك توجه ويژه اي به آن داريم، يعني آن قراري را كه با خدا داريم، دوباره يادآوري ميكنيم و اينگونه از خدا ميخواهيم كه قرار است حجي به جا آوريم كه در آن حج گناهانمان آمرزيده شود و تلاشمان مورد پذيرش خدا قرار گيرد و خدا عنايت ويژه اي به ما داشته باشد.
وي با بيان اينكه ذكر گاهي در قالب شكر و دعا متبلور ميشود، ميافزايد: مقام ديگر ذكر آن است كه در مقام بندگي خدا هستيم و بندگي، ذكر عملي است و در اين حالت كه گناهان را ترك ميكنيم، بايد به ياد داشته باشيم كه قرار است جايگاه پيامبران را زيارت كنيم و تجديد بيعتي با خدا داشته باشيم و در نتيجه يادآوري همه اين نكات، «ذكر الله» است كه باعث ميشود انسان از گناه دوري كند.
خدايا! اگر زيارت خانه خودت را امسال نصيبم كني؛ سال آينده دوباره اين دعا را زمزمه خواهم كرد و اگر قضا و قدر تو اين توفيق را نصيبم نكند، باز هم اين دعا را بعد از هر نماز ميخوانم. چون احساس ميكنم با اين دعا راهي يك سفر معنوي هر چند كوتاه و مختصر، به سوي خانه ات و حرم رسول اكرم (ص) و قبور ائمه بقيع ميشوم تا شايد روزي همراه با ميليونها مسلمان و به همراه حجتت (عج) لبيك گويان بر گرد حرمت بگردم و نماز شكر به جا آورم.