نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده

نقش ویژه بانوان برای نهادینه کردن وقف در خانواده

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مهمترین راه برای اجرای اقتصاد مقاومتی و لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری حرکت در مسیر توسعه فرهنگ وقف در جامعه با نگاه سخاوتمندانه ثروتمندان برای بهبود چرخه تولید و اقتصاد کشور است.

به گزارش فارس، معصومه فرزانه درباره نقش بانوان جامعه در توسعه و ترويج فرهنگ وقف، گفت: به منظور جلب مشاركت‌هاي فرهنگي و فكري زنان انديشمند و فرهيخته در سطح سازمان اوقاف و امور خيريه اقدامات و برنامه‌هاي خوبي اجرا شده است.
وي افزود: ما مي‌كوشيم با اجراي اين برنامه‌ها در راستاي نهادينه سازي فرهنگ وقف، از همه زنان و اقشار جامعه كمك گرفته و مشاركت جدي همه دستگاه‌هاي كشور، سازمان‌هاي فرهنگي و اجتماعي را همراه خود داشته باشيم.
به دنبال مفهوم سازي و نهادينه كردن فرهنگ وقف هستيم
مشاور امور بانوان سازمان اوقاف، تصريح كرد: امور بانوان سازمان اوقاف براي توسعه و ترويج فرهنگ وقف، سه عرصه را مدنظر قرار داده كه در ابتداي امر، مفهوم‌سازي وقف را به عنوان يكي از اهداف اصلي خود مدنظر قرار داده‌ايم، ضمن اينكه مي‌كوشيم بعد از آن، مدل‌سازي و درنهايت بحث نهادينه‌سازي وقف را در جامعه پيگيري كنيم.
وي اظهار داشت: در بخش مفهوم‌سازي، متأسفانه جامعه ما به دليل نيازهاي زيادي كه اقشار محروم جامعه دارند، اين گلايه‌مندي از سوي فرهيختگان و ثروتمندان جامعه كه توانمندي مالي خوبي دارند، براي عدم حركت در مسير تأمين نيازمندي‌هاي آنها وجود دارد.
فرزانه خاطرنشان كرد: اگر تمامي دستگاه‌هاي انديشه‌ساز مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، نهضتي فراگير را راه بيندازند تا فرهنگ وقف به كل جامعه تسرّي پيدا كند، آن موقع وقف، نهادينه‌سازي خواهد شد.
مي‌كوشيم الگوهاي مناسبي از واقفين به جامعه معرفي كنيم
وي گفت: ما مدل‌ها و الگوهاي مناسب وقف و واقفين برتر را در سطح جامعه معرفي كرده‌ و از آنها تقدير به عمل آورده‌ايم، ضمن اينكه تلاش كرده‌ايم كه واقفين برتر را شناسايي كنيم، هر چند تعداد زيادي از آنها بنا دارند تا همچنان گمنام باقي بمانند.
مشاور امور بانوان سازمان اوقاف افزود: واقفين به جاي اينكه به دنبال زندگي اشرافي و تجملاتي بروند، با آنكه براي زندگي و ثروت خود زحمت زيادي كشيده‌اند و علاقه‌اي هم به مال و اموال خود دارند، اما با ايثار فراوان، آن را وقف كرده‌اند.
وي تصريح كرد: به بركت دستاوردهاي جمهوري اسلامي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و براساس فرامين حضرت امام خميني(ره) و منويات مقام معظم رهبري، نگرش زنان تغيير كرده و بعد از آن، بانوان جامعه وقف‌هاي گسترده‌اي را انجام داده‌اند كه اكثر آنها متناسب با نيازهاي روز جامعه بوده است.
اجراي نيت وقف براي راه‌اندازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
فرزانه در توضيح بيشتر اين موضوع افزود: براي مثال؛ در يكي از استان‌هاي محروم كشورمان وقفي با نيت راه‌اندازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان انجام شده كه اين امر نشان‌دهنده بلوغ فكري واقف است، چرا كه وي براي تأمين نيازهاي كودكان و نوجوانان كه بخشي از جامعه محسوب مي‌شوند، ثروتش را مخلصانه و ايثارگونه وقف كرده است.
وي خاطرنشان كرد: نمادها و الگوهاي زيادي از بانوان واقف در جامعه داريم كه يكي از اين زنان مفتخر است كه بخشي از اموال خود را براي تأمين نيازهاي دارويي پيرمردها و پيرزن‌ها وقف كند، ضمن اينكه برخي زنان هم براي خريد كتاب‌هاي فقهي و دراختيار قرار دادن آن به طلاب امور ديني، وقف‌هايي را انجام داده‌اند.
مشاور امور بانوان سازمان اوقاف افزود: زنان جامعه ما با تفكر و انديشه بالاي خود كه برگرفته از شناخت و آگاهي نسبت به مسئله وقف بوده است، توانسته‌اند در مسير توسعه و ترويج فرهنگ وقف در جامعه گام بردارند.
لزوم بهره‌مندي از زنان مبلغ و اساتيد دانشگاه براي گفتمان‌سازي در حوزه وقف
وي گفت: ما مي‌كوشيم تا از زنان مبلغ و اساتيد دانشگاه در مسير گفتمان‌سازي و ظرفيت‌سازي در حوزه وقف بهره ببريم كه در 4 سال اخير، بر مين اساس كارگاه هاي آموزشي براي پژوهشگران حوزه علميه در جهت توسعه فرهنگ وقف و شناسايي نيازهاي جامعه و ارائه روش‌هاي متناسب توسعه آن، برگزار و راهكارهاي عملي آن بررسي شده است.
فرزانه اظهار داشت: جلسات هم‌انديشي زنان كه ويژه وقف و با حضور تعدادي از مديران زن دستگاه‌هاي اجرايي فرهنگي در 8 جلسه برگزار شده است كه بعد از برگزاري آنها، وقف‌هاي جديدي در جامعه صورت گرفته كه همگي آنها نشان‌دهنده بلوغ فكري زنان است.
وي تصريح كرد: زنان ايراني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و در دوران دفاع مقدس با همت بالا و انگيزه فراوان در عرصه‌هاي مختلف وارد شده و نشان دادند كه مي‌توانند نقش‌هاي خوبي را در كشورمان ايفا كنند، به طوري كه بعد از اين ايام، افتخارات ماندگاري به نام آنها به يادگار مانده است، به همين جهت ما مي‌كوشيم كه از حضور آنها در حوزه وقف جامعه استفاده بيشتري ببريم.
برگزاري چندين نظرسنجي و پايش براي بررسي موانع فرهنگ وقف
مشاور امور بانوان سازمان اوقاف، خاطرنشان كرد: چندين مورد نظرسنجي و پايش از زنان فرهيخته در جامعه درباره موانع توسعه فرهنگ وقف صورت گرفته است كه براساس آن، كتابي به نام «درسنامه وقف» در دست چاپ است كه در حقيقت مي‌توان آن را دائرةالمعارف وقف معنوي كه در راستاي توسعه و ترويج وقف است ناميد.
وي گفت: مهمترين راه براي اجراي اقتصاد مقاومتي و همچنين لبيك به فرمايش مقام معظم رهبري آن است كه ما بتوانيم با گاه سخاوتمندانه ثروتمنداني كه دستي در عالم وقف دارند، چرخه توليد و اقتصاد كشور را بگردانيم.
فرزانه تصريح كرد: ثروت نعمتي از طرف خداوند است كه اگر انفاق در جامعه گسترش يابد و تكاثر و ثروت در جامعه وجود نداشته باشد و نيازهاي كشور شناسايي و در مسير رفع آن اقداماتي صورت گيرد، بسيار مطلوب است كه در اين مسير بايد از ظرفيت و پتانسيل وقف استفاده كرد.
نقش ويژه بانوان و مادران براي نهادينه كردن وقف در خانواده
وي افزود: سال جاري و در دهه وقف، نيازهاي خانواده‌ها در خصوص حوزه وقف در برنامه‌هاي مختلف احصاء شد و در اين مسير نيازهاي جامعه و خانواده‌ها شناسايي شد كه مي‌توان اميدوار بود كه تحولات خوبي در آينده جامعه به وجود آيد.
مشاور امور بانوان سازمان اوقاف با اشاره به نقش مهم مادر در خانواده و تربيت فرزندان گفت: مادر اولين ركن و مربي، مدير و مدبر در منزل و خانواده است كه مي‌تواند با تدبير لازم در مسائل اقتصادي از كودكي به فرزندانش آموزش دهد تا آنها ضمن توجه به فرهنگ صرفه‌جويي، تلاش‌هايي را در مسير وقف و نگاه ويژه به آن داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: ريخت و پاش‌هاي خانوادگي در صورتي كه مديريت شده و به وقف تبديل شود، مي‌تواند منجر به رنگ باختن فقر در جامعه شود.
فقر زدايي از جامعه با توسعه فرهنگ وقف
فرزانه با بيان اينكه از قديم‌الايام وقتي بحث وقف به ميان مي‌آمد، تصور همگان، وجود افرادي ثروتمند با امكاناتي فراوان كه پول و اجناس مازاد دارند و آنها را وقف مي‌كنند در ذهن‌ها خطور مي‌كرد، در حالي كه مي‌توان با مبالغ اندك و صرفه‌جويي‌هاي صورت گرفته و مديريت آن، در مسير ساخت و ساز و يا سرمايه‌گذاري در جهت توسعه وقف در جامعه از آن بهره برد.
وي تصريح كرد: اگر خانواده‌ها تلاش كنند، مي‌توانند با مديريت منابع مالي و امكانات خود، در مسير ترويج فرهنگ وقف در جامعه گام بردارند، ضمن اينكه اگر رسانه‌ها به تكليف خود در قبال وقف عمل كنند و خانواده‌ها هم محرومين جامعه را ببينند، قطعاً اتفاقات خوبي در زمينه فقرزدايي رخ خواهد داد.
مشاور امور بانوان سازمان اوقاف افزود: اگر اقشار مختلف و متول جامعه، محرومين و نيازهاي آنها را ببينند مي‌توان توسعه فرهنگي پايدار و ارتقاء سطح آن و همچنين برچيده شدن فقر از جامعه را به وضوح ديد.
لزوم اجراي نهضت فراگير وقف در جامعه
وي گفت: همانطور كه نهضت فراگير سوادآموزي و ريشه‌كني بي‌سوادي در كشور به همت حجت‌الاسلام قرائتي اجرايي شد، در صورت اجراي نهضت برچيده شدن فقر از جامعه، فرهنگ وقف در جامعه توسعه مي‌يابد و همه به سمت و سوي وقف اموال و ديدن محرومان حركت مي‌كنند كه در آن صورت فقر در ايران نابود خواهد شد.
فرزانه با بيان اينكه 25 درصد موقوفات كشور متعلق به خانم‌هاست خاطرنشان كرد: مديريت و برنامه‌ريزي و مشوق اصلي وقف در جامعه توسط زنان و مادران صورت مي‌گيرد.


| شناسه مطلب: 65913




بانوان وقف



نظرات کاربران