استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س) استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س) استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س) استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س) استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س) استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س) استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س)

استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س)

معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به صنایع ادبی به کار گرفته شده در خطابه حضرت زینب(س)، از صنعت استهزاء و تحکم در مبانی سخنان دختر امیرالمومنین(ع) یاد کرد.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، لاله افتخاري، معاون بانوان كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين در دومين روز از نشست هاي تخصصي علمي بانوان به بررسي خطبه هاي حضرت زينب (س) پرداخت.
وي با اشاره به اصالت خانوادگي حضرت زينب(س) گفت: حضرت زينب(س) خواهر امام حسين(ع) از مدينه تا مكه و از مكه تا كربلا در همه حال قرآن خواند تا روايت «لن يفترقا حتى يردا علي الحوض» تحقق يابد.
افتخاري با تاكيد بر اينكه لعن حضرت علي(ع) جزيي از رويكرد جامعه آن زمان شده بود، افزود: حضرت زينب(س) از آيات قرآن به فراواني در خطابه خود بهره گرفت.
وي با اشاره به 10 مورد از استنادات به آيات قرآني خطابه شام حضرت زينب(س)، عنوان كرد: ايشان در خطابه‌اي كه در شام بيان كردند از دو بحث قرآني و دو صنعت تحكم و استهزاء استفاده كردند تا غرور دشمن را بشكنند.
افتخاري در ادامه به بخشي از خطبه حضرت زينب(س) اشاره كرد و گفت: در اين جمله از صنعت تحكمي استفاده شده است؛ همچنين حزب شيطان و حزب‌الله دو تقابلي است كه در خطابه حضرت زينب(س) مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه صنعت‌هاي ادبي بسياري در خطابه حضرت زينب(س) استفاده شده است، تصريح كرد: استفاده از صنعت التفات نيز يكي از آرايه هاي ادبي است كه در خطابه حضرت زينب(س) در شام استفاده شده است.
افتخاري با ذكر ديگر موارد به كار رفته در خطابه حضرت زينب(س) ادامه داد: استفاده از كلمات هم‌قافيه در آخر جملات، صنعت تضاد براي زيبا كردن جملات و تاثير بر مخاطب، موضوعات مورد استفاده در خطابه عقيله بني‌هاشم است. ايشان نحوه مخاطب‌شناسي در بحراني‌ترين شرايط جسمي و روحي را به صورت موثر و ماندگار مي‌آموزد.




نظرات کاربران