رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد

رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب رهاوردهای اخلاقی حج را به قلم ناصر علی محمدی در پنج فصل منتشر کرد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، كتاب رهاوردهاي اخلاقي حج به قلم ناصر علي محمدي به همت پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.
نويسنده در اين اثر با جست‌وجوي كاركردهاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي به كاركردهاي اخلاقي حج پرداخته و اين عبادت بزرگ را از بعد اخلاق فردي و اجتماعي بررسي كرده است.
او در مقدمه كتاب به مهم‌ترين اهداف خود براي نوشتن اين اثر اشاره مي‌كند و شناسايي كاركردهاي اخلاق فردي حج از آيات و روايات و شناسايي كاركردهاي اخلاق اجتماعي حج از آيات و روايات را دو هدف مهم تدوين آن نام مي‌برد.
وي همچنين شناسايي موانع رسيدن به اين كاركردها و مقابله با اين موانع و معرفي اين كاركردها به حج‌گزاران و سازمان‌هاي مجري حج و روحانيان كاروان‌ها براي توجه به اين كاركردها و بهره‌گيري از آنها و ارتقاي بعد اخلاقي زائران را از ديگر اهداف مطرح كرده است.
علي محمدي با بيان اين‌كه در بيشترين تحقيقات صورت گرفته درباره حج به بعد اسرار، آداب و عرفان حج پرداخته‌ شده استو آثار كمي را مي‌توان يافت كه در آنها به صورت جامع به بعد اخلاقي حج پرداخته شده باشد، مزيت و هدف اصلي اين نوشته را بررسي كاركردهاي اخلاقي حج دانسته است.
در بخشي از ديباچه اثر درباره آن چنين مي‌خوانيم:
حج، اقيانوس بي‌كراني است كه تنها اهل بيت عليهم‌السلام مي‌توانند به ژرفاي آن دست يابند. اين عمل عبادي عرفاني، داراي ابعاد، آثار و كاركردهاي مختلفي است كه در قرآن و روايات معصومان عليهم‌السلام به مواردي از آنها اشاره شده و محققان با بهره‌گيري از آن معارف بلند، از زواياي گوناگون، اين فريضه الهي را بررسي كرده‌اند.
فقيهان با تأليف مناسك، انجام صحيح حج را به مردم آموزش مي‌دهند؛ مورخان با بررسي تاريخ حج، پيشينه حج را قبل و بعد از اسلام بررسي مي‌كنند؛ اهل سياست به كاركرد سياسي حج مي‌پردازند و عارفان نيز با ابعاد اخلاقي و عرفاني آن سروكار دارند.
كتاب رهاوردهاي اخلاقي حج در پنج فصل مفاهيم، انواع كاركردهاي حج، كاركردهاي اخلاق فردي حج، كاركردهاي اخلاق اجتماعي حج و موانع رسيدن به كاركردهاي اخلاقي تنظيم شده كه نويسنده در فصل نخست به تبيين مفاهيم حج، كاركرد و اخلاق پرداخته است.
همچنين وي كاركردهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي حج را در فصل دوم و كاركردهاي اخلاق فردي حج را در دو مرحله با عنوان زدودن رذايل و كسب فضايل در فصل سوم بررسي مي‌كند.
نويسنده اثر در فصل چهارم كتاب توجه به خانواده، كمك به فقرا و نيازمندان، بزرگداشت شعائر الهي، ايجاد برابري و برادري، همدلي با امت اسلامي و شريك كردن ديگران در اعمال، تعاون و تلاش براي رفع نيازهاي ديگران، امر به معروف و نهي از منكر و تقويت خوي استكبارستيزي و ياري ستمديدگان را از كاركردهاي اخلاق اجتماعي حج نام مي‌برد.
وي در بررسي موانع رسيدن به كاركردهاي حج به موانع قبل از حج و موانع حين حج نيز اشاره مي‌كند و يادآور مي‌شود كه براي تحقق هر فعلي در عالم امكان و رسيدن به نتيجه مطلوب، فقط فراهم بودن شرايط آن فعل كافي نيست، بلكه بايد علت تامه آن فعل نيز وجود داشته باشد.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتاب رهاوردهاي اخلاقي حج را به قلم ناصر علي محمدي، در قطع رقعي، ۲۰۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قيمت ۱۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر كرده است.
آثار و كتاب‌هاي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج‌وزيارت را مي‌توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.


| شناسه مطلب: 72401




نشر حج اخلاق حج



نظرات کاربران