بخش 8
پرسش نامه پاسخ نامه
185 |
پرسش نامه
1 . انتظار سازنده و آمادگي براي پذيرش حضرت ، شرط ظهور است . پس بايد هر كدام از شما براي خروج قائم آمادگي پيدا كند . گرچه با تهيّه كردن يك تير . . . » اين روايت از كيست ؟
الف : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )
ب : امام صادق ( عليه السلام )
ج : امام باقر ( عليه السلام )
2 . يكي از موارد اتفاق بين شيعه و اهل سنت در قضيه . . . . . . . .
الف : رجعت است .
ب : شفاعت است
ج : مهدويت است
3 . اين روايت نبوي « شخصي از اهل بيتم متولي كل زمين خواهد شد كه نام او هم نام من است » از كدام شخصيت و علماي اهل سنت نقل شده است ؟
الف : قاضي شوكاني
186 |
ب : ترمذي
ج : حاكم نيشابوري
4 . كدام يك از معصومين ( عليهم السلام ) كيفيت درود بر پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و آل طاهرينش را به اين صورت « اللّهم صلّ علي محمّد وآل محمّد » تعليم فرمود ؟
الف : امام صادق ( عليه السلام )
ب : حضرت علي ( عليه السلام )
ج : رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )
5 . كدام يك از عبارت هاي زير درست است ؟
الف : جمع كردن بين دو نماز در سيره پيامبر وجود دارد .
ب : اگر جمع بين دو نماز جايز نباشد ، مسلمان را به رنج و مشقت مي اندازد
ج : گزينه الف و ب درست است
6 . چرا شيعيان بر تربت سجده مي كنند ؟
الف : بر اساس روايت امام صادق ( عليه السلام ) چنين كاري با فروتني در برابر خداوند يگانه سازگارتر است .
ب : عملكرد پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و ائمه هدي و سلف صالح چنين بوده است .
ج : هر دو مورد صحيح است .
7 . كدام يك از همسران رسول الله ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) اين روايت را نقل
187 |
كرده است : « رخسار خود را براي خدا بر خاك بگذار »
الف : ام سلمه
ب : عايشه
ج : خديجه
8 . اين روايت از كدام معصوم است : « جايز نيست سجده كردن جز بر زمين و آنچه مي روياند به جز خوردني ها و پوشيدني ها ؟
الف : امام باقر ( عليه السلام )
ب : امام صادق ( عليه السلام )
ج : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )
9 . مسلمانان با اختلاف مذاهبشان بر اين مسأله درباره « تكتّف » اتفاق دارند كه :
الف : تكتّف در نماز واجب نيست .
ب : تكتّف در نماز واجب است .
ج : همه مذاهب تكتّف را مستحب مي دانند .
10 . تكتّف « دست بر روي دست گذاشتن » به كدام يك از دلايل زير رد مي شود ؟
الف : رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و اهل بيت ( عليهم السلام ) در نماز اين كار را انجام نمي دادند
ب : ادله جمهور اهل سنّت براي اثبات آن ضعيف است
ج : هر دو دليل
188 |
11 . آمين گفتن پس از حمد در نمازها بر اساس نظر اهل بيت ( عليهم السلام ) :
الف : مستحب است .
ب : موجب بطلان نماز است .
ج : آهسته گفتن آن اشكال ندارد .
12 . چه كسي دستور داد تا نمازهاي مستحبي شب هاي ماه رمضان ( نماز تراويح ) را به جماعت بخوانند ؟
الف : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )
ب : عمر بن خطاب
ج : حضرت علي ( عليه السلام )
13 . چه كسي اذان را به مردم آموخت ؟
الف : رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )
ب : از سوي خداوند توسط جبرئيل .
ج : حضرت علي ( عليه السلام )
14 . چرا بلال حبشي پس از پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) اذان نگفت ؟
الف : به علت تحريف در اذان براي حذف « حي علي خير العمل » و افزودن « الصلوة خير من النوم »
ب : به علّت تألم و تأثر شديد از رحلت نبي مكرّم اسلام
ج : به علّت ممانعت دستگاه خلافت
189 |
15 . عمر فقره « الصلوة خير من النوم » را از طرف خود براي كدام يك از نمازها در نظر گرفت ؟
الف : همه نمازها
ب : نماز صبح
ج : نماز عشا
16 . شيعيان « اشهد أن عليّاً ولي الله » را با چه نيّتي در اذان و اقامه مي گويند ؟
الف : به قصد تيمّن و تبرّك و قرب مطلقه ، نه به قصد اين كه بخشي از اذان است
ب : چون هيچ يك از فقيهان اماميه به منع شهادت ثالثه ( شهادت بر امامت پس از توحيد و نبوت ) فتوا نداده ند .
ج : هر دو صحيح است
17 . چرا شيعيان در زادروز اولياي الهي جشن مي گيرند ؟
الف : تجويز آن به صورت كلي با موردي در قرآن و سنت وجود دارد .
ب : سيره هميشگي مسلمانان براي ابراز تجليل و تعظيم بر آن تعلّق گرفته است
ج : هر دو مورد صحيح است .
18 . شيعيان با چه قصد و منظوري نذر و قرباني مي كنند ؟
الف : براي خدا و اهداي ثواب براي صلحا و مؤمنان
190 |
ب : اين كه صدقه اي باشد تا ثواب آن به اولياي الهي برسد
ج : الف و ب درست است
19 . سوگند به غير خدا به چه دلايلي صحيح است ؟
الف : در قرآن مجيد ، سوگند به غير خدا فراوان ديده مي شود
ب : در سيره و سخن رسول الله ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و ياران نزديك وي ، قسم به غير خدا ديده مي شود
ج : هيچ كدام از دلايل ، سوگند به غير خدا را توجيه نمي كند
20 . چرا شيعه معتقد به تحريف قرآن نيست ؟
الف : بر اساس حديث ثقلين و پيروي از سيره و سخن اهل بيت ( عليهم السلام )
ب : تصريح علماي شيعه بر تحريف ناپذيري قرآن مجيد
ج : به هر دو دليل و ردّ روايات ضعيف و سست بنيادي كه از طريق بعضي افراد در دگرگوني قرآن از طريق شيعه و اهل سنّت وارد شده است
21 . چه كسي تهمت اعتقاد شيعه به جنايت حضرت جبرئيل را در ابلاغ وحي ترويج كرده است ؟
الف : اكثريت قريب به اتفاق اهل سنّت
191 |
ب : ابن تيميه به استناد در روايت ضعيف شعبي
ج : فقط علماي مذهب حنبليه و حنفيه
22 . به اعتقاد شيعيان ، شفاعت ، شرك نيست اگر :
الف : گروهي از بندگان پاك خدا بدون اين كه مالك مقام شفاعت باشند ، آن را انجام دهند
ب : در يك چارچوب مشخص و تنها با اذن و رضايت خدا به اين كار بپردازند
ج : هر دو مورد ، منافاتي با شرك ندارد
23 . دلايل شيعيان در اعتقاد به رجعت كدام است ؟
الف : نمونه هايي از رجعت را در امت هاي پيشين بر اساس نقل قرآن و سنت مي يابيم
ب : بر اساس عقل ، روح مجرد باقي است و خداوند متعال نيز چون مي تواند چنين كاري كند
ج : هر دو گزينه صحيح است
24 . با حديث غدير ، تربيت ديني علي ( عليه السلام ) و تدبيرهاي عملي ، پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) در صدد اثبات چه چيزي براي امام علي ( عليه السلام ) بودند ؟
الف : مردم علي ( عليه السلام ) را دوست داشته باشند
ب : اثبات جانشيني حضرت علي ( عليه السلام )
ج : اثبات اول مسلمان بودن و بهشتي بودن حضرت علي ( عليه السلام )
192 |
25 . شيعه در مورد عدالت صحابه معتقد است كه :
الف : تمام صحابه بدون استثنا عادلند
ب : صحابه اي كه تا آخر در دين خود ثابت قدم مانده اند ، عادلند
ج : اكثريت قريب به اتفاق صحابه عادلند
193 |
پاسخ نامه
الف ب ج
1 . * * *
2 . * * *
3 . * * *
4 . * * *
5 . * * *
6 . * * *
7 . * * *
8 . * * *
9 . * * *
10 . * * *
11 . * * *
12 . * * *
13 . * * *
14 . * * *
15 . * * *
16 . * * *
17 . * * *
18 . * * *
19 . * * *
20 . * * *
21 . * * *
22 . * * *
23 . * * *
24 . * * *
25 . * * *