بخش 1
دیباچه پیشگفتار شرح حال مالکی مؤلفات مالکی مشایخ مالکی حکم وهابیان به تکفیر مالکی
|
|
تاريخ انديشه اسلامي همراه فراز و فرودها و آكنده از تحول و دگرگونيها و تنوع برداشتها و نظريههاست. در اين تاريخ پرتحول، فرقهها و مذاهب گوناگون و با انگيزهها و مباني مختلفي ظهور نموده و برخي از آنان پس از چندي به فراموشي سپرده شدهاند و برخي نيز با سير تحول همچنان در جوامع اسلامي نقشآفرينند، اما در اين ميان، فرقه وهابيت را سير و سرّ ديگري است؛ زيرا اين فرقه با آنكه از انديشه استواري در ميان صاحبنظران اسلامي برخوردار نيست، اما بر آن است تا انديشههاي نااستوار و متحجرانه خويش را به ساير مسلمانان تحميل نموده و خود را تنها ميداندار انديشه و تفكر اسلامي بقبولاند.
از اينرو، شناخت راز و رمزها و سير تحول و انديشههاي اين فرقه كاري است بايستة تحقيق كه استاد ارجمند جناب آقاي علياصغر رضواني با تلاش پيگير و درخور تقدير به
|
|
زواياي پيدا و پنهان اين تفكر پرداخته و با بهرهِمندي از منابع تحقيقاتي فراوان به واكاوي انديشهها و نگرشهاي اين فرقه پرداخته است.
ضمن تقدير و تشكر از زحمات ايشان، اميد است اين سلسله تحقيقات موجب آشنايي بيشتر با اين فرقه انحرافي گرديده و با بهرهگيري از ديدگاههاي انديشمندان و صاحبنظران در چاپهاي بعدي بر ارتقاي كيفي اين مجموعه افزوده شود.
انه ولي التوفيق
مركز تحقيقات حج
گروه كلام و معارف
|
|
|
|
زواياي پيدا و پنهان اين تفكر پرداخته و با بهرهِمندي از منابع تحقيقاتي فراوان به واكاوي انديشهها و نگرشهاي اين فرقه پرداخته است.
ضمن تقدير و تشكر از زحمات ايشان، اميد است اين سلسله تحقيقات موجب آشنايي بيشتر با اين فرقه انحرافي گرديده و با بهرهگيري از ديدگاههاي انديشمندان و صاحبنظران در چاپهاي بعدي بر ارتقاي كيفي اين مجموعه افزوده شود.
انه ولي التوفيق
مركز تحقيقات حج
گروه كلام و معارف
|
|
در عربستان و منطقه مدتي است از علماي اهل سنت افرادي پيدا شدهاند كه با تندرويهاي سلفيها و وهابيان مخالفت كرده و در برابر افكار ناصواب آنها ايستادهاند. آنان در كتابها و سخنان خود به شبهات وهابيان پاسخ داده و آنها را به اعتدال و ميانهروي دعوت مينمايند. ما در اين كتاب ديدگاههاي دو تن از آنان را بررسي ميكنيم.
|
|
|
|
در عربستان و منطقه مدتي است از علماي اهل سنت افرادي پيدا شدهاند كه با تندرويهاي سلفيها و وهابيان مخالفت كرده و در برابر افكار ناصواب آنها ايستادهاند. آنان در كتابها و سخنان خود به شبهات وهابيان پاسخ داده و آنها را به اعتدال و ميانهروي دعوت مينمايند. ما در اين كتاب ديدگاههاي دو تن از آنان را بررسي ميكنيم.
|
|
|
|
بخش اول:
محمد علوي مالكي
|
|
|
|
شرح حال مالكي
نسب او اينگونه است: سيدمحمّد حسن فرزند علوي، فرزند عباس، فرزند عبدالعزيز مالكي حسني ادريسي.
او در مكه مكرمه در خانواده علمي متولد شد كه پدر و جدّش محدث و عالم بوده و نيز بسياري از خاندانش در زمره عالمان بودهاند. او بسياري از كتابهاي حديث را از پدرش و از جدش روايت كرده است. محمّد در مكه نشو و نما پيدا كرده و در حلقات درسي كه در مسجدالحرام تشكيل ميشد شركت ميكرد و نيز در مدرسه «الفلاح» و مدرسه «تحفيظ القرآن الكريم» دروس خود را فراگرفت.
او به جهت فراگيري علم مسافرتهايي را به مصر و مغرب و هند و پاكستان و شهرهاي شام داشت و در اين سفرها از شخصيتهاي مختلف استفاده كرده و به زيارت مشاهد مشرفه آن ديار رفت.
محمّد قبل از رسيدن به بلوغ به دستور پدرش سيد علوي مالكي هر درسي را كه نزد او فراگرفته بود تدريس مينمود، و اسانيد را از محدثان
|
|
و فقهاء در كشورهاي اسلامي فرا ميگرفت كه مجموع آن به دويست شيخ ميرسد، و قرائتهاي هفت گانه را نزد شيخ قراء در شهر «حمص» شام به نام شيخ عبدالعزيز السود فرا گرفت و از او در اين زمينه اجازه گرفت، و لذا تا مدت زماني او يكي از اعضاي گروه داوران مسابقات قرآن كريم در مكه مكرمه به حساب ميآمد، كه به جهت كثرت اشتغالاتش از اين كار عذرخواهي نمود. او به طور رسمي به عنوان استاد و مدرس در دانشكده شريعت در مكه مكرمه در سال1390ه . ق انتخاب شد، و پس از سه سال از وفات پدرش علما در خانه او جمع شده و او را مكلف به تدريس در مسجد الحرام به جاي پدرش نمودند.
در چنين ايامي بود كه مباحثي را در راديو و تلوزيون عربستان مطرح نمود كه بخشي از آن درباره سيره نبوي بود، ولي بعد از مدتي از دانشگاه بيرون آمده و مشغول به تأليف و تبليغ شد، و در كنفرانسهاي بينالمللي بسياري شركت كرده و مباحثي را مطرح نمود.
مؤلفات مالكي
از او تأليفاتي بر جاي مانده از آن جمله عبارت است از:
1. دراسات حول الموطأ؛
2. فضل الموطأ و عناية الامة الاسلامية به؛
3. دراسة مقارنة عن روايات موطأ الامام مالك؛
4. شبهات حول الموطأ و ردّها؛
5. امام دارالهجرة مالك بن انس؛
|
|
6. اسماء الرجال؛
7. التصوّف؛
8. علم الأسانيد؛
9. الأثبات؛
10. القواعد الاساسية في علم مصطلح الحديث؛
11. القواعد الاساسية في علوم القرآن؛
12. القواعد الاساسية في اصول الفقه؛
13. زبدة الإتقان في علوم القرآن؛
14. العقود اللؤلؤية في الأسانيد العلوية؛
15. اتحاف ذوي الهمم العلية برفع اسانيد والدي السنية؛
16. الطالع السعيد المنتخب من المسلسلات و الاسانيد؛
17. في رحاب البيت الحرام؛
18. الانسان الكامل؛
19. تاريخ الحوادث النبوية؛
20. مفاهيم يجب ان تصحح؛
21. الزيارة النبويه؛
22. التحذير من المجازفة بالتكفير؛
23. هو الله؛
24. منهج السلف في فهم النصوص.
و ديگر كتابهايي كه به صد كتاب ميرسد، و برخي از آنها به طبع رسيده و بقيه مخطوط ميباشد.
|
|
مشايخ مالكي
محمّد بن علوي مالكي مشايخي داشته كه از آنان با سند روايات را نقل كرده است كه از جمله آن عبارتند از:
1. سيد علوي بن عباس مالكي حسني (م 1391)؛
2. شيخ محمّد يحيي بن شيخ امان (م 1387)؛
3. شيخ محمّد عربي تباني (م 1390)؛
4. شيخ حسن بن سعيد يماني (م 1391)؛
5. شيخ محمّد حافظ تيجاني، استاد حديث در مصر(م 1398)؛
6. شيخ حسن بن محمّد مشاط (م 1399)؛
7. شيخ محمّد نور سيف بن هلال مكي (م 1303)؛
8. شيخ عبدالله بن سعيد للحجي (م 1410)؛
9. شيخ محمّد يس فاداني (م 1410)؛
10. شيخ فقيه، حسنين بن محمّد مخلوف، مفتي مصر (م1411)؛
11. شيخ محمّد ابراهيم ابوالعيون،شيخ خلوتيه در مصر؛
12. شيخ محدث محمّد زكريا كاندهلوي، شيخ حديث در هند؛
13. شيخ محدث حبيب الرحمان اعظمي، شيخ حديث؛
14. شيخ محدث محمّد يوسف بنوري بكراتسي؛
15. شيخ محمّد شفيع، مفتي پاكستان؛
16. شيخ محمّد اسعد عبجي مفتي شافعه در حلب؛
17. سيد حسن بن احمد بن عبدالباري اهدل يماني؛
18. سيد مكي بن محمّد بن جعفر كتاني دمشقي؛