بخش 7

تاریخچه تشیع جغرافیای مذهب شیعه میراث اهل بیت دو کتاب بزرگ نقش شیعه در علوم اسلامی آخرین سخن

تاريخچه تشيع

ما معتقديم : مبدا پيدايش تشيع ، عصر پيامبر ( ص ) و سخنان آن حضرت بوده
است و اسناد روشني براي اين مطلب در دست داريم :

از جمله بسياري از مفسران در تفسير آيه شريفه : « ان الذين آمنوا و
عملوا الصالحات اولئك هم خير البرية ، كساني كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند
بهترين مخلوقات ( خدا ) هستند . » ( 35 ) اين حديث را از پيامبر اكرم ( ص ) نقل
كرده‏اند كه فرمود : « منظور از اين آيه ، علي ( عليه السلام ) و شيعيان اوست‏ » .

از جمله مفسر معروف‏ « سيوطي‏ » در « الدر المنثور » از « ابن عساكر » از جابر
بن عبد الله نقل مي‏كند كه ما خدمت پيامبر ( ص ) بوديم كه علي ( عليه السلام ) به سوي ما آمد
هنگامي كه چشم پيامبر ( ص ) به او افتاد فرمود : « و الذي نفسي بيده ان هذا و شيعته لهم
الفائزون يوم القيامة ، سوگند به كسي كه جانم به دست اوست او و شيعيانش رستگاران در
روز قيامتند » سپس آيه‏ « ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البرية‏ » نازل
شد و بعد از آن ، هنگامي كه علي ( عليه السلام ) به مجلس اصحاب پيامبر ( ص ) مي‏آمد آنها
مي‏گفتند : « جاء خير البرية ، بهترين مخلوقات خدا آمد ! » ( 36 )

همين معني را « ابن عباس‏ » و « ابو برزه‏ » و « ابن مردويه‏ » و « عطيه عوفي‏ » ( با تفاوتهاي مختصري ) نقل كرده‏اند . ( 37 )

به اين ترتيب مي‏بينيم كه انتخاب نام‏ « شيعه‏ » براي كساني كه ارتباط
با علي ( عليه السلام ) داشتند ، در همان عصر پيامبر ( ص ) صورت گرفته ، و اين نام را پيامبر ( ص ) به
آنها داده است نه اين كه در عصر خلفا و يا در زمان صفويه يا غير آن پيدا شده باشد .

ما در عين اين كه به فرق اسلامي ديگر احترام مي‏گذاريم و با آنها
در يك صف جماعت نماز مي‏خوانيم ، و در زمان و مكان واحدي حج‏بجا مي‏آوريم و در اهداف
مشترك اسلام همكاري مي‏كنيم ، معتقديم پيروان مكتب علي ( عليه السلام ) داراي ويژگيهايي هستند ، و
مورد توجه و نايت‏خاص پيامبر ( ص ) بوده‏اند ، به همين دليل ما پيروي از اين مكتب را
برگزيده‏ايم .

گروهي از مخالفان شيعه اصرار دارند كه رابطه‏اي ميان اين مذهب
و « عبد الله بن سبا » برقرار كنند ، و پيوسته اين سخن را تكرار مي‏كنند كه شيعيان ، پيرو
عبد الله بن سبا هستند كه در اصل يهودي بوده ، و سپس اسلام را اختيار كرده ! اين سخن
بسيار عجيب است ، زيرا بررسي تمام كتب شيعه نشان مي‏دهد كه پيروان اين مكتب كمترين
علاقه‏اي به اين مرد ندارند ، بلكه در تمام كتب رجال شيعه‏ « عبد الله بن سبا » به عنوان
مردي گمراه و منحرف معرفي شده و طبق بعضي از روايات ما ، علي ( عليه السلام ) فرمان قتل او را به
خاطر مرتد بودنش صادر كرده است . ( 38 )

از اين گذشته اصل وجود تاريخي عبد الله بن سبا زير سؤال است و
بعضي از محققان معتقدند او يك فرد افسانه‏اي است و وجود خارجي نداشته است تا چه رسد
به اين كه بنيانگذار مذهب شيعه باشد ( 39 ) و به فرض كه او را يك مرد
افسانه‏اي ندانيم از نظر ما فرد گمراه و منحرفي بوده است .

جغرافياي مذهب شيعه

اين نكته حائز اهميت است كه مركز شيعيان هميشه كشور ايران نبوده
است ، بلكه در همان قرون نخستين اسلام مراكز متعددي داشتند از جمله‏ « كوفه‏ » ، « يمن‏ » و
حتي خود « مدينه‏ » ، و در شام علي رغم تبليغات زهرآگين‏ « بني اميه‏ » نيز ، مراكز متعددي
براي شيعيان وجود داشت ، هر چند به وسعت مراكز شيعه در « عراق‏ » نمي‏رسيد . در سرزمين
پهناور مصر نيز هميشه گروههايي از شيعه مي‏زيسته‏اند حتي در عصر خلفاي فاطمي حكومت
مصر به دست مرداني از شيعه بوده است . ( 40 )

هم اكنون در كشورهاي مختلف جهان گروههايي از مسلمانان شيعه وجود
دارند از جمله در كشور سعودي ، جمعيت زيادي از شيعيان در « منطقه شرقيه‏ » زندگي
مي‏كنند ، و روابط خوبي با ساير فرق اسلامي دارند ، هر چند دشمنان اسلام هميشه سعي
داشته و دارند كه ميان مسلمانان شيعه و غير آنها بذر عداوت و دشمني و سوء ظن و
بدبيني بپاشند و آتش نزاع و اختلاف و جنگ را در ميان آنها روشن كنند و هر دو گروه
را تضعيف نمايند .

مخصوصا امروز كه‏ « اسلام‏ » به عنوان يك قدرت عظيم جهاني در برابر
شرق و غرب مادي ، قد بر افراشته ، و مردم جهان را كه از تمدنهاي مادي سر خورده و مايوس
شده‏اند به سوي خود فرا مي‏خواند ، يكي از مهمترين اميد دشمنان اسلام براي در هم
شكستن قدرت مسلمين و سست كردن آهنگ پيشرفت اسلام در جهان به اين است كه به آتش
اختلاف مذهبي دامن زنند و مسلمانان را به هم مشغول دارند ، بي شك اگر پيروان تمام
مذاهب اسلامي ، بيدار و هوشيار باشند ، مي‏توانند اين توطئه خطرناك را از بين ببرند .

گفتني است كه‏ « شيعه‏ » مانند « اهل سنت‏ » فرقه‏هاي متعددي دارند ، ولي
مشهورتر و معروفتر از همه ، شيعه اثني عشري است كه رقم عمده شيعيان جهان را تشكيل
مي‏دهد .

گر چه تعداد دقيق شيعيان و نسبت آنها به ساير مسلمين جهان روشن
نيست ، ولي مطابق بعضي از آمارها ، عدد آنها حدود دويست تا سيصد ميليون نفر است كه
تقريبا يك چهارم مسلمانان جهان را تشكيل مي‏دهد .

ميراث اهل بيت ( عليهم السلام )

پيروان اين مكتب روايات زيادي از رسول خدا ( ص ) از طريق ائمه اهل
بيت-عليهم السلام-نقل كرده‏اند ، و روايات زياد ديگري از علي ( عليه السلام ) و ساير امامان-عليهم
السلام-دارند كه امروز از منابع اصلي معارف و فقه شيعه محسوب مي‏گردد ، از جمله
كتابهاي چهار گانه زير كه به كتب اربعه معروف شده است : « كافي‏ » ، « من لا يحضره
الفقيه‏ » ، « تهذيب‏ » و « استبصار » را مي‏توان نام برد . ولي تكرار اين موضوع را ضروري
مي‏دانيم كه هر حديثي در يكي از اين منابع معروف يا ساير منابع معتبر وجود داشته
باشد به اين معني نيست كه آن حديث‏به خصوص معتبر است ، بلكه هر حديثي سلسله سندي دارد
كه بايد هر يك از رجال سند آن جداگانه در كتب رجال مورد بررسي قرار گيرد ، هر گاه
تمام رجال سند مورد اعتماد بودند ، آن حديث‏به عنوان يك حديث صحيح پذيرفته مي‏شود ، در
غير اين صورت ، مشكوك يا ضعيف است و اين كار تنها در خور آگاهان و علماي علم حديث و
رجال است .

از اين جا به خوبي روشن مي‏شود كه وضع جمع آوري احاديث در كتب
شيعه با منابع معروف اهل سنت متفاوت است چرا كه در كتب معروف صحاح مخصوصا صحيح
بخاري و صحيح مسلم ، مبناي نويسندگان اين بوده است ، كه احاديثي را گرد آوري كنند كه
نزد آنها صحيح و معتبر بوده است و به همين دليل هر يك از آن احاديث مي‏تواند ، براي
دستيابي به عقايد اهل سنت مورد استناد قرار گيرد ( 41 ) در حالي كه مبناي
محدثان شيعه به اين بوده كه همه احاديث منسوب به اهل بيت-عليهم السلام-را جمع آوري
كنند ، و شناخت صحيح از غير صحيح را به علم رجال واگذار كرده‏اند-دقت كنيد .

دو كتاب بزرگ

از منابع مهمي كه جزء ميراثهاي مهم شيعه محسوب مي‏شود ، نهج البلاغه
است كه مرحوم شريف رضي حدود يك هزار سال قبل از كلمات علي ( عليه السلام ) در سه بخش
خطبه‏ها ، نامه‏ها و كلمات قصار تنظيم كرده است ، و به قدري محتواي آن بالا و الفاظ
زيباست كه هر كس پيرو هر مكتب و آييني باشد اين كتاب را مطالعه كند ، تحت تاثير
محتواي عالي آن قرار مي‏گيرد ، و اي كاش نه تنها مسلمانان كه غير مسلمانان نيز با آن
آشنا مي‏شدند ، تا به معارف بلند اسلام در توحيد و مبدا و معاد و مسائل سياسي و
اخلاقي و اجتماعي آشنا شوند .

يكي ديگر از اين ميراثهاي بزرگ ، كتاب صحيفه سجاديه است كه
مجموعه‏اي است از بهترين و فصيحترين و زيباترين دعاها ، با محتواي بسيار بلند و بالا
و عميق كه در واقع كار همان خطبه‏هاي نهج البلاغه را از طريق ديگري مي‏كند و جمله
به جمله آن درس تازه‏اي به انسان مي‏آموزد ، و به راستي طرز نيايش و مناجات با خداوند
را به هر انساني مي‏آموزد ، و روح و جان آدمي را نور و صفا مي‏بخشد .

اين مجموعه چنان كه از نامش پيداست از دعاهاي چهارمين پيشواي مكتب
شيعه ، امام علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب ، مشهور به‏ « سجاد » ( عليه السلام ) است و ما هر
وقت‏بخواهيم روح دعا و نيايش و توجه بيشتر به درگاه خداوند و عشق به ذات پاكش در ما
پيدا شود به سراغ اين دعاها مي‏رويم و همچون گياهان نو رس كه از ابر پر بركت‏بهاري
سيراب مي‏شوند از آن سيراب مي‏گرديم .

بيشترين احاديث‏شيعه كه بالغ بر دهها هزار حديث مي‏شود از پنجمين
و ششمين امام ، يعني محمد بن علي الباقر ، و جعفر بن محمد الصادق-عليهما السلام-نقل
شده ، و قسمت مهمي نيز از هشتمين امام ، علي بن موسي الرضا ( عليه السلام ) است ، و اين به خاطر آن
است كه اين سه بزرگوار در شرايطي از زمان و مكان بودند كه فشار دشمنان و حكام بني
اميه و بني عباس بر آنها كمتر بود ، به همين دليل توانستند احاديث زيادي كه از رسول
خدا ( ص ) به وسيله پدران و اجدادشان به آنها رسيده بود ، در تمام ابواب معارف و احكام
فقه اسلام از خود به يادگار بگذارند و اين كه مذهب شيعه را مذهب جعفري مي‏گويند به
خاطر همين است كه بيشترين روايات آنها از امام ششم جعفر بن محمد الصادق ( عليه السلام ) نقل شده
است كه در دوراني مي‏زيسته كه بني اميه رو به ضعف مي‏رفتند و بني عباس نيز قدرت
كافي براي فشار بر مردم پيدا نكرده بودند ، و در كتب ما معروف است كه آن حضرت چهار
هزار شاگرد در حديث و معارف و فقه تربيت كرد .

ابو حنيفه امام و پيشواي معروف حنفيه در سخن كوتاهي در توصيف امام
جعفر بن محمد الصادق ( عليه السلام ) مي‏گويد : « ما رايت افقه من جعفر بن محمد ، من فقيه‏تر از جعفر
بن محمد ( عليه السلام ) نديدم ! » ( 42 )

مالك بن انس پيشواي ديگر فقه اهل سنت در يكي از سخنان خود چنين
مي‏گويد : « من مدتي نزد جعفر بن محمد ( عليه السلام ) رفت و آمد داشتم ، او را همواره در يكي از سه
حالت ديدم ، يا نماز مي‏خواند يا روزه مي‏گرفت ، يا مشغول تلاوت قرآن بود ، و به اعتقاد
من مردي با فضيلت‏تر از جعفر بن محمد الصادق از نظر علم و عبادت كسي نديده و نشنيده
است ! » ( 43 ) و چون بنا بر نهايت اختصار و فشردگي مطالب است ، از سخنان ساير
علماي اسلام درباره امامان اهل بيت-عليهم السلام-چشم پوشي مي‏كنيم .

نقش شيعه در علوم اسلامي

ما معتقديم : شيعه ، در پيدايش علوم اسلامي نقش مؤثري داشته است ، بعضي
معتقدند كه علوم اسلامي از آنها نشات گرفته ، حتي كتاب يا كتابهايي در اين زمينه
نوشته شده و اسناد و مداركي ارائه داده‏اند ، ولي ما مي‏گوييم حداقل ، آنها در پديد
آوردن اين علوم سهم بسزايي داشته‏اند ، و بهترين شاهد و گواه اين مساله كتابهايي است
كه از علماي شيعه در علوم و فنون اسلام ديده مي‏شود . هزاران كتاب در فقه و اصول ، كه
بعضي بسيار گسترده و در نوع خود بي نظير است ، هزاران كتاب در تفسير و علوم قرآني ، و
هزاران كتاب در عقايد و علم كلام ، و هزاران كتاب در علوم ديگر ، بسياري از اين كتابها
هم اكنون در كتابخانه‏هاي معروف دنيا موجود است و در معرض ديد همگان قرار دارد و هر
كس مي‏تواند صدق اين ادعا را با مراجعه به اين كتابخانه‏ها بداند .

يكي از دانشمندان معروف شيعه اين كتابها را فهرست كرده و در 26 مجلد بزرگ فهرست آن را گرد آوري كرده است . ( 44 ) اين فهرست مربوط به دهها
سال قبل است ، و در اين چند دهه اخير از يكسو تلاش زيادي براي احياي آثار علماي پيشين
شيعه ، و كشف كتب خطي و چاپ آنها صورت گرفته ، و از سوي ديگر براي تصنيف و تاليف
كتابهاي جديد ، كه هنوز دقيقا آمار آن را تهيه نكرده‏ايم ولي بطور مسلم ، در هر رشته از
علوم اسلامي صدها يا هزاران كتاب جديد به رشته تحرير در آمده است .

ما معتقديم : صدق و راستي و امانت از اركان مهم و اساسي اسلام
است ، قرآن مجيد مي‏گويد : « قال الله هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم ، خداوند مي‏فرمايد
امروز روزي است كه صدق راستگويان به آنها نفع مي‏بخشد » . ( 45 )

بلكه از بعضي از آيات قرآن استفاده مي‏شود پاداش اصلي روز قيامت
پاداشي است كه در برابر صدق و راستي به انسان داده مي‏شود ( صدق و راستي در ايمان ، در
عمل به پيمانهاي الهي ، و در تمام شئون زندگي ) ( ليجزي الله الصادقين بصدقهم ) . ( 46 )

و همان گونه كه در گذشته نيز اشاره شد طبق دستور قرآن ما مسلمانان
ماموريم كه در تمام دوران زندگي همگام و همنشين معصومان و راستگويان باشيم ( يا ايها
الذين آمنوا اتقوا الله و كونوا مع الصادقين ) . ( 47 ) اهميت اين موضوع تا
آن پايه است كه خداوند به پيامبرش دستور مي‏دهد از خدا بخواهد در هر كاري صادقانه
وارد شود و صادقانه خارج گردد ( و قل رب ادخلني مدخل صدق و اخرجني مخرج صدق ) . ( 48 )

درست‏به همين دليل در روايات اسلامي مي‏خوانيم كه هيچ پيامبري از
سوي خدا مبعوث نشد مگر اين كه صدق و راستي و امانت در برنامه‏هاي اصلي او بوده ( ان
الله عز و جل لم يبعث نبيا الا بصدق الحديث و اداء الامانة الي البر و الفاجر ) . ( 49 )

ما نيز با الهام گرفتن از اين آيات و روايات نهايت‏سعي و كوشش را
به كار گرفتيم كه در بحثهاي اين كتاب جز راه صدق و راستي نپوئيم و كلامي بر خلاف حق
و امانت نگوييم و اميدواريم كه به لطف پروردگار در اداي اين رسالت توفيق يافته
باشيم انه ولي التوفيق .

آخرين سخن

آنچه در اين مجموعه آمده ، فشرده‏اي است از عقايد پيروان مكتب اهل
بيت-عليهم السلام-و شيعيان ، در اصول و فروع اسلام كه بدون كمترين تغيير و تحريف بيان
شده ، و به مدارك آن از آيات قرآن و روايات اسلامي و كتب مختلف دانشمندان اسلام
اجمالا اشاره شده است ، هر چند ذكر همه مدارك به ملاحظه اختصار و فشرده بودن بحثها
ممكن نبود ، و ما غير از بيان اجمالي و فشرده در اين كتاب هدفي نداشتيم .

ما معتقديم : اين بحث نتايج زير را در بر دارد :

1-منبع خوبي است كه در عين اختصار ، عقايد شيعه را به روشني و با
نهايت دقت‏بيان مي‏كند و همه فرق اسلامي و حتي غير مسلمانان مي‏توانند با مطالعه
اين جزوه كوچك ، عقايد پيروان اين مذهب را به طور اجمال و از دست اول در اختيار
بگيرند و براي گرد آوري آن زحمت زيادي كشيده شده است .

2-ما معتقديم : اين جزوه مي‏تواند اتمام حجت الهي باشد ، براي كساني
كه گاهي ناآگاهانه درباره عقايد ما ، داوري مي‏كنند يا آن را از افراد مشكوك و مغرض ، و
يا كتابهاي غير معتبر مي‏گيرند .

3-ما معتقديم : با ملاحظه عقايد بالا ، روشن مي‏شود كه موارد تفاوت
ميان پيروان اين مكتب و ساير فرق مسلمين چنان نيست كه مانع از همكاري مشترك ، ميان
پيروان اين مذهب و ساير مذاهب اسلامي گردد ، چرا كه نقاط مشترك در ميان همه مذاهب
اسلامي بسيار فراوان است و دشمنان مشتركي نيز همه را تهديد مي‏كنند .

4-ما معتقديم : دستهايي در كار است كه با بزرگ كردن اختلافات ميان
مذاهب اسلامي ، آتش نزاع و جنگ و خونريزي در ميان آنان روشن كنند ، و اسلام را كه در
عصر و زمان ما مي‏رود مناطق عظيمي از جهان را زير سايه پر بركت‏خود قرار دهد ، و
خلاهاي ناشي از فرو ريختن كمونيسم و مشكلات روز افزون و لا ينحل نظام مادي
سرمايه‏داري را پر كند ، به ضعف بكشاند يا پيشروي اسلام را در جهان متوقف سازد .

مسلمانان نبايد به مخالفان امكان دهند كه در اين كار خود موفق
گردند ، و فرصتهاي بسيار پر ارزشي كه براي شناخت اسلام در جهان حاصل شده از دست‏برود .

5-ما معتقديم : اگر علماي مذاهب اسلامي ، دور هم بنشينند و در محيطي
آكنده از صفا و صميميت و دور از تعصب و لجاج ، به بحث و بررسي در مسائل مورد اختلاف
بپردازند ، امكان كم شدن اختلافات بسيار زياد است ، نمي‏گوييم همه اختلافات بر چيده
مي‏شود ، بلكه مي‏گوييم از دامنه آن كاسته مي‏شود ، همان گونه كه در اين اواخر در كشور
ايران گروهي از علماي شيعه و اهل سنت در شهر زاهدان در جلسات متعددي با هم نشستند و
به قسمتي از اختلافات پايان دادند كه شرح آن در اين مختصر نمي‏گنجد . ( 50 )

در پايان دست دعا به درگاه قادر متعال برداشته و عرض
مي‏كنيم : « ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذين سبقونا بالايمان و لا تجعل في قلوبنا غلا
للذين آمنوا ربنا انك رؤف رحيم‏ » . ( 51 )

پايان

پي‏نوشتها :

1-سوره آل عمران ، آيه 190 .

2-سوره انعام ، آيه 65 .

3-سوره انعام ، آيه 50 .

4-سوره انفال ، آيه 22 .

5-سوره كهف ، آيه 49 .

6-سوره توبه ، آيه 70 .

7-سوره آل عمران ، آيه 108 .

8-سوره بقره ، آيه 286 .

9-سوره هود ، آيه 82 .

10-سوره روم ، آيه 41 .

11-سوره رعد ، آيه 11 .

12-سوره نساء ، آيه 79 .

13-بحار الانوار ، جلد 5 ، صفحه 17 ، حديث ، 23 .

14-در كتاب‏ « المسائل المستحدثة‏ » اين مطلب را مشروحا بيان
كرده‏ايم .

15-سوره مائده ، آيه 3 .

16-اصول كافي ، جلد 2 ، صفحه 74 ، بحار الانوار ، جلد 67 ، صفحه 96 .

17-جامع الاحاديث ، جلد اول ، صفحه 18 ، حديث 127 ( احاديث متعدد ديگري
نيز در همان كتاب در اين زمينه وارد شده است ) .

18-سوره مؤمن ، آيه 28 .

19-سوره آل عمران ، آيه 28 .

20-وسائل ، جلد 11 ، صفحه 461 ، حديث 6 ، باب 24 . در بعضي از احاديث تعبير « ترس الله في الارض ، سپر الهي در زمين‏ » شده است .

21-اين حديث را بسياري از مفسران و مورخان و ارباب حديث ، در
كتابهاي معروف خود آورده‏اند از جمله واحدي در اسباب النزول ، طبري ، قرطبي ، زمخشري ، فخر
رازي ، بيضاوي و نيشابوري هر كدام در تفسير خود ( ذيل آيه 106 نحل ) آورده‏اند .

22-سنن ترمذي ، جلد 1 ، صفحه 354 ، باب 138-سنن بيهقي ، جلد 3 ، صفحه 167 .

23-از جمله‏ « بخاري‏ » در صحيح خود از « جابر بن عبد الله انصاري‏ » در
باب التيمم ( جلد 1 ، صفحه 91 ) و همچنين نسائي در صحيح خود نيز از « جابر بن عبد
الله‏ » در باب التيمم بالصعيد ذكر كرده ، در مسند احمد از ابن عباس نيز نقل شده است ( جلد اول ، صفحه 301 ) و در منابع شيعه نيز از طرق مختلف از پيامبر اكرم ( ص ) نقل شده
است .

24-براي آگاهي از اين روايات و همچنين كلمات بزرگان و حالات آنها
در زمينه‏ « زيارت‏ » به كتاب الغدير ، جلد 5 ، صفحه 93 تا 207 مراجعه شود .

25-براي آگاهي از اين روايات و همچنين از كلمات بزرگان و حالات
آنها در زمينه‏ « زيارت‏ » به مدرك سابق مراجعه شود .

26-اين روايات را در صحيح مسلم و ابو داود و نسايي و مسند احمد و
صحيح ترمذي و سنن بيهقي مي‏توان مطالعه كرد .

27-حديث الحسن و الحسين سيدا شباب اهل الجنة ، حسن و حسين دو آقاي
جوانان اهل بهشتند » در صحيح ترمذي از ابو سعيد خدري و حذيفه ( جلد 2 ، صفحه 306 و 307 ) و صحيح ابن ماجه در باب فضائل اصحاب رسول الله و در مستدرك الصحيحين و حلية
الاولياء و تاريخ بغداد و اصابه ابن حجر ، و كنز العمال و ذخائر العقبي و بسياري از
كتب ديگر نقل شده است .

28-ابو مسلم خراساني كه ريشه حكومت‏بني اميه را قطع كرد ، براي جلب
عواطف توده‏هاي مسلمان از شعار الرضا لآل محمد كمك مي‏گرفت ( كامل ابن اثير ، جلد 5 ، صفحه 372 ) .

قيام توابين نيز با شعار يا لثارات الحسين صورت گرفت ( كامل ابن
اثير ، جلد 4 ، صفحه 175 ) .

قيام مختار بن ابي عبيده ثقفي نيز با همين شعار بود ( كامل ، جلد 4 ، صفحه 288 ) .

مي‏دانيم از جمله گروههايي كه بر ضد بني عباس قيام كردند ، حسين بن
علي صاحب فخ بود ، او هدف خود را در يك جمله خلاصه مي‏كرد : « و ادعوكم الي الرضا من آل
محمد ، من شما را دعوت به جلب خشنودي آل محمد ( ص ) مي‏كنم‏ » ( مقاتل الطالبين ، صفحه 299-تاريخ طبري ، جلد 8 ، صفحه 194 ) .

29-كامل ابن اثير ، جلد 2 ، صفحه 163-سيره ابن هشام ، جلد سوم ، صفحه 104 .

30-سوره نساء ، آيه 24 .

31-تفسير طبري ، جلد 5 ، صفحه 9 .

32-الدر المنثور ، جلد 2 ، صفحه 140-سنن بيهقي ، جلد 7 ، صفحه 206 .

33-مسند احمد ، جلد 4 ، صفحه 436-صحيح بخاري ، جلد 7 ، صفحه 16 و صحيح
مسلم ، جلد 2 ، صفحه 1022 تحت عنوان‏ « باب نكاح المتعه‏ » آمده است .

34-اين حديث‏به همين عبارت يا عباراتي شبيه آن از نظر محتوا در
سنن بيهقي ، جلد 7 ، صفحه 206 و بسياري از كتب ديگر آمده است ، نويسنده الغدير ، بيست و
پنج‏حديث از كتب صحاح و مسندها نقل مي‏كند كه‏ « متعه‏ » در شرع اسلام ، حلال و در عصر
پيامبر ( ص ) و خليفه اول و مقداري از زمان عمر معمول بوده ، سپس او در اواخر عمرش از
آن نهي كرد ( الغدير ، جلد 3 ، صفحه 332 ) .

35-سوره بينه ، آيه 7 .

36-الدر المنثور ، جلد 6 ، صفحه 379 .

37-براي آگاهي بيشتر به پيام قرآن ، جلد 9 ، صفحه 259 به بعد مراجعه
فرماييد .

38- « تنقيح المقال في علم الرجال‏ » در ماده‏ « عبد الله بن سبا » و ساير
كتب مشهور و معروف رجال شيعه .

39-كتاب عبد الله بن سبا ، نوشته علامه عسكري .

40-هنگامي كه شيعيان شام در زمان بني اميه دچار فشارهاي هولناك
شدند ، و در زمان عباسيان نيز آسوده نبودند ، تا آنجا كه بسياري از آنها در زندانهاي
بني اميه و بني عباس جان سپردند ، گروهي راه مشرق را پيش گرفتند و جمعي راه مغرب
را ، از جمله‏ « ادريس بن عبد الله بن حسن‏ » به طرف‏ « مصر » رفت ، سپس از آنجا به‏ « مراكش‏ » ( مغرب ) عزيمت نمود و به كمك شيعيان مراكش ، حكومتي به نام‏ « ادريسيان‏ » تشكيل داد كه از
اواخر قرن دوم تا اواخر قرن چهارم هجري ادامه يافت و دولت ديگري از شيعيان در مصر
تشكيل شد .

اينها كه خود را از فرزندان امام حسين ( عليه السلام ) و از فرزندان فاطمه ( س ) دختر پيامبر ( ص ) مي‏دانستند و با آمادگي كه در مردم مصر براي تشكيل حكومت‏شيعي
يافتند دست‏به اين كار زدند و از قرن چهارم هجري رسما اين حكومت تشكيل شد و شهر
قاهره را آنها بنا كردند ، خلفاي فاطمي مجموعا چهارده نفر بودند كه ده تن از آنها
مركز حكومتشان مصر بود ، و حدود سه قرن در مصر و ساير نقاط آفريقا حكومت داشتند ، و
مسجد جامع الازهر و دانشگاه الازهر نيز به وسيله آنها ساخته شد ، و نام فاطميان از
نام فاطمه زهرا ( س ) مشتق شده است ( دائرة المعارف دهخدا ، دائرة المعارف فريد و جدي ، و
المنجد في الاعلام ، واژه‏ « فطم‏ » و « زهر » ) .

41-به مقدمه‏ « صحيح مسلم‏ » و « فتح الباري في شرح صحيح
البخاري‏ » مراجعه شود .

42-تذكرة الحفاظ ذهبي ، جلد 1 ، صفحه 166 .

43-تهذيب التهذيب ، جلد 2 ، صفحه 104 ( مطابق نقل اسد حيدر در كتاب
الامام الصادق ، جلد 1 ، صفحه 53 ) .

44-نام اين كتاب الذريعة الي تصانيف الشيعة نوشته مفسر و محدث
معروف ، شيخ آقا بزرگ تهراني است ، تعداد كتابهايي كه با نام و نشان و ذكر مؤلف ، در اين
فهرست‏بزرگ آمده بالغ بر 68 هزار جلد كتاب مي‏باشد ، اين كتاب مدتي است چاپ و منتشر
شده است .

45-سوره مائده ، آيه 119 .

46-سوره احزاب ، آيه 24 .

47-سوره توبه ، آيه 119 .

48-سوره اسراء ، آيه 80 .

49-اين حديث در بحار از امام جعفر صادق ( عليه السلام ) نقل شده است ( جلد 68 ، صفحه 2 ) و همچنين در جلد 2 ، صفحه 104 .

50-شرح آن را مي‏توانيد در مجله پيام حوزه علميه قم مطالعه
فرماييد .

51-سوره حشر ، آيه 10 .


| شناسه مطلب: 74185