معصوم بودن انبیا در تمام عمر

قرآن و کتب آسمانی فلسفه نزول کتابهای آسمانی- پیامبران در قرآن- پیامبران الهی خداوند برای هدایت نوع بشر کتابهای آسمانی متعددی فرستاده، از جمله‏ «صحف‏» ابراهیم و نوح، و «تورات‏» و «انجیل‏» و از همه جامعتر «قرآن مجید&#18

قرآن و كتب آسماني <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

فلسفه نزول كتابهاي آسماني- پيامبران در قرآن- پيامبران الهي

خداوند براي هدايت نوع بشر كتابهاي آسماني متعددي فرستاده، از جمله‏ «صحف‏» ابراهيم و نوح، و «تورات‏» و «انجيل‏» و از همه جامعتر «قرآن مجيد» است، و اگر اين كتابها نازل نمي‏شد، انسان در مسير خداشناسي و عبادت پروردگار گرفتار خطا مي‏شد و از اصول تقوا و اخلاق و تربيت، و قوانين اجتماعي مورد نيازش دور مي‏ماند.

اين كتب آسماني همچون باران رحمتي بر صفحه دلها فرو ريخت و بذرهاي تقوا و اخلاق و معرفة الله و علم و حكمت را در نهاد انسانها پرورش داد و شكوفا ساخت.

«آمن الرسول بما انزل اليه من ربه و المؤمنون كل آمن بالله و ملائكته و كتبه و رسله، پيامبر به آنچه از سوي پروردگارش بر او نازل شده ايمان آورده و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان او و تمام كتابها و فرستادگانش ايمان آورده‏اند». [1] .

هر چند متاسفانه بر اثر گذشت زمان و دخالت جاهلان و نااهلان، بسياري از كتب آسماني، مورد تحريف قرار گرفت و با افكار نادرستي آميخته شد، ولي قرآن مجيد با دلايلي كه در بخش جاودانگي قرآن آمده دست نخورده باقي مانده است و همچون آفتابي در همه اعصار و قرون مي‏درخشد و دلها را روشن مي‏سازد.

«قد جاءكم من الله نور و كتاب مبين يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السلام، از سوي خدا نور و كتاب آشكاري به سوي شما آمد- خداوند به بركت آن، كساني را كه از خشنودي او پيروي دارند، به راههاي سلامت (و سعادت) هدايت مي‏كند». [2] .

[1] سوره بقره، آيه 285.

[2] سوره مائده، آيات 15 و 16.

قرآن برترين معجزه پيامبر اسلام

اعجاز قرآن پيامبر خاتم

قرآن مهمترين معجزات پيامبر اسلام (ص) است، نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت، و شيريني بيان و رسا بودن معاني، بلكه از جهات مختلف ديگر نيز داراي اعجاز است كه شرح آن در كتب عقايد و كلام داده شده است.

به همين دليل معتقديم: هيچ كس نمي‏تواند مانند آن، و حتي مانند يك سوره آن را بياورد، قرآن بارها همه كساني را كه در شك و ترديد بودند بارها به اين امر دعوت كرد ولي آنها هرگز توان مقابله با آن را پيدا نكردند: «قل لئن اجتمعت الانس و الجن علي ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا ياتون بمثله و لو كان بعضهم لبعض ظهيرا، بگو اگر انسانها و پريان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند همانند آن را نخواهند آورد، هر چند يكديگر را در اين كار ياري كنند». [1] .

«و ان كنتم في ريب مما نزلنا علي عبدنا فاتوا بسورة من مثله و ادعوا شهدائكم من دون الله ان كنتم صادقين، و اگر درباره آنچه بر بنده خود (پيامبر اسلام) نازل كرده‏ايم، شك و ترديد داريد (دست كم) يك سوره همانند آن را بياوريد، و گواهان خود غير خدا را براي اين كار فرا خوانيد اگر راست مي‏گوييد» [2] .

و عقيده داريم كه قرآن با گذشت زمان، نه تنها كهنه نمي‏شود، بلكه نكات اعجاز آميز آن، آشكارتر، و عظمت محتوايش بر جهانيان روشنتر مي‏شود.

در حديثي از امام صادق (ع) مي‏خوانيم كه فرمود: «ان الله تبارك و تعالي لم يجعله لزمان دون زمان و لناس دون ناس فهو في كل زمان جديد و عند كل قوم غض الي يوم القيامة، خداوند متعال قرآن را براي زمان خاص يا گروه معيني قرار نداده به همين دليل در هر زماني تازه، و نزد هر گروهي تا روز قيامت پر طراوت كرد». [3] .

[1] سوره اسراء، آيه 88.

[2] سوره بقره، آيه 23.

[3] بحار الانوار، جلد 2، صفحه 280، حديث 44.

عدم تحريف قرآن

جاودانگي قرآن

قرآني كه امروز در دست مسلمين جهان است همان است كه بر پيامبر اسلام (ص) نازل شد، نه چيزي از آن كاسته شده و نه چيزي بر آن افزوده گشته است! از همان روزهاي نخست گروه بزرگي از كاتبان وحي، آيات قرآن را پس از نزول مي‏نوشتند، و مسلمانان موظف بودند شب و روز آن را بخوانند، و در نمازهاي پنجگانه خود آن را تكرار كنند، گروه عظيمي آيات قرآن را به خاطر مي‏سپردند و حفظ مي‏كردند، حافظان قرآن و قاريان، هميشه در جوامع اسلامي موقعيت و مقام ويژه‏اي داشته و دارند.

مجموع اين امور و جهات ديگر سبب شد كه كمترين تغيير و تحريفي در قرآن راه نيابد.

افزون بر اين، خداوند حفظ آن را تا پايان جهان تضمين كرده است و با وجود اين تضمين الهي، تغيير و تحريف آن غير ممكن است: «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون، ما قرآن را نازل كرديم و بطور قطع از آن پاسداري مي‏كنيم‏». [1] .

همه محققان و علماي بزرگ اسلام- اعم از شيعه و اهل سنت- در اين امر متفقند كه هيچ گونه دست تحريف به سوي قرآن دراز نشده است، تنها افراد اندكي از هر دو گروه قول به تحريف را به خاطر پاره‏اي از روايات دنبال كرده‏اند، ولي آگاهان دو گروه، اين نظر را بطور قاطع رد مي‏كنند، و روايات مزبور را «مجعول‏» دانسته و يا ناظر به‏ «تحريف معنوي‏» (يعني تفسير نادرست ‏براي آيات قرآن) يا اشتباه‏ «تفسير قرآن‏» به‏ «متن قرآن‏» مي‏دانند- دقت كنيد.

كوته فكراني كه اصرار دارند، اعتقاد به تحريف قرآن را كه مخالف صريح كلمات علماي معروف و بزرگ شيعه و اهل سنت است‏به گروهي از شيعه يا غير شيعه نسبت دهند، ناآگاهانه به قرآن ضربه مي‏زنند و به خاطر اعمال تعصبهاي ناروا، اعتبار اين كتاب بزرگ آسماني را زير سؤال مي‏برند و آب به آسياب دشمن مي‏ريزند.

مطالعه سير تاريخي جمع آوري قرآن از عصر پيامبر (ص) و اهتمام فوق العاده، مسلمين به كتابت و حفظ و تلاوت و نگهداري آن مخصوصا وجود گروه كاتبان وحي از روز نخست، اين حقيقت را براي همه روشن مي‏سازد كه باز شدن دست تحريف به قرآن غير ممكن بوده است.

و نيز غير از اين قرآن معروف قرآن ديگري وجود ندارد، دليل آن بسيار روشن است و راه تحقيق به روي همه باز است زيرا امروز قرآن در تمام خانه‏هاي ما، و همه مساجد و عموم كتابخانه‏هاي سراسر كشور ما وجود دارد، حتي قرآنهاي خطي كه قرنها پيش نوشته شده و در موزه‏هاي ما نگهداري مي‏شود، همه نشان مي‏دهد كه عين قرآنهايي است كه در ساير كشورهاي اسلامي وجود دارد، و اگر در گذشته راه تحقيق براي اين مسائل وجود نداشت، امروز درهاي تحقيق به روي همه گشوده است و با مختصر تحقيقي، بي اساس بودن اين نسبتهاي ناروا آشكار مي‏گردد.

«فبشر عباد، الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه، بندگان مرا بشارت ده- كه سخنان را مي‏شنوند و از نيكوترين آن پيروي مي‏كنند». [2] .

در حوزه‏هاي علميه ما امروز علوم قرآني به صورت گسترده تدريس مي‏شود، و يكي از مباحث مهمي كه در اين دروس مطرح است، بحث عدم تحريف و دگرگوني قرآن مي‏باشد. [3] .

[1] سوره حجر، آيه 9.

[2] سوره زمر، آيه 17 و 18.

[3] ما در نوشته‏هاي خود اعم از بحثهاي‏ «تفسير» و «اصول فقه‏»، بحثهاي گسترده‏اي در زمينه عدم تحريف داشته‏ايم (به كتاب انوار الاصول و تفسير نمونه مراجعه شود).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74261