قرآن برترین معجزه پیامبر اسلام

عبادات اسلامی ما به تمام عباداتی که قرآن و سنت ‏بر آن تاکید نهاده است، معتقد و پایبندیم، مانند نمازهای پنجگانه روزانه که مهمترین رابطه خلق با خالق است، و روزه ماه مبارک رمضان که بهترین وسیله برای تقویت ایمان و تزکیه نفس و تقوی، و مبارزه با هوی پرستی است

عبادات اسلامي <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ما به تمام عباداتي كه قرآن و سنت ‏بر آن تاكيد نهاده است، معتقد و پايبنديم، مانند نمازهاي پنجگانه روزانه كه مهمترين رابطه خلق با خالق است، و روزه ماه مبارك رمضان كه بهترين وسيله براي تقويت ايمان و تزكيه نفس و تقوي، و مبارزه با هوي پرستي است.

ما حج‏ خانه خدا را كه وسيله مؤثري براي تقوا و تحكيم علقه‏هاي مودت و سبب عزت مسلمين است‏يك بار در عمر براي افراد مستطيع واجب مي‏دانيم و زكات مال و خمس و امر به معروف و نهي از منكر و جهاد در برابر مهاجمين به اسلام و مسلمين را نيز از واجبات مسلم مي‏شمريم.

هر چند در جزئيات اين امور، تفاوتهايي ميان ما و بعضي ديگر از فرق مسلمين وجود دارد همان گونه كه مذاهب چهار گانه اهل سنت نيز در احكام عبادات و غير آن تفاوتهايي با هم دارند.

جمع ميان نمازها

از جمله اين كه ما معتقديم: جمع ميان نمازهاي ظهر و عصر يا نماز مغرب و عشا در يك وقت مانعي ندارد (هر چند جدا خواندن آنها را افضل و بهتر مي‏دانيم) و معتقديم اجازه جمع از سوي پيامبر (ص) براي ملاحظه حال اشخاصي كه در زحمتند داده شده است.

در صحيح‏ «ترمذي‏» از ابن عباس چنين نقل شده: «جمع رسول الله (ص) بين الظهر و العصر، و بين المغرب و العشاء بالمدينة من غير خوف و لا مطر، قال فقيل لابن عباس ما اراد بذلك؟ قال اراد ان لا يحرج امته، پيغمبر اكرم (ص) در شهر مدينه بين نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا جمع كرد در حالي كه نه ترسي بود و نه باراني، از ابن عباس پرسيدند: منظور حضرت از اين كار چه بود؟گفت: براي اين بود كه امت‏ خود را به زحمت نيفكند (يعني در مواردي كه جدا ساختن موجب زحمتي شود، از اين ترخيص استفاده كنند)». [1] .

مخصوصا در عصر و زمان ما كه زندگي اجتماعي به ويژه در كارخانه‏ها و مراكز فعال صنعتي شكل پيچيده‏اي به خود گرفته و مقيد بودن به پنج وقت جداگانه نماز سبب شده كه بعضي نماز را بكلي ترك كنند، استفاده از اين ترخيص كه پيامبر (ص) فرموده مي‏تواند سبب پايداري بيشتر در امر نماز شود- دقت كنيد.

[1] سنن ترمذي، جلد 1، صفحه 354، باب 138- سنن بيهقي، جلد 3، صفحه 167.

سجده بر خاك

ما معتقديم: به هنگام سجده نماز، بايد بر خاك يا ساير اجزاي زمين سجده كرد يا بر چيزهايي كه از زمين مي‏رويد، مانند برگ و چوب درختان و تمام گياهان (به استثناي آنچه خوردني يا پوشيدني است).

بنابراين سجده كردن بر فرش را مجاز نمي‏دانيم، مخصوصا خاك را بر همه چيز جهت‏ سجده كردن ترجيح مي‏دهيم، لذا براي آسان شدن كار، بسياري از شيعيان قطعه‏اي از خاك تميز را كه قالب گيري شده با خود همراه دارند كه نام آن را مهر مي‏نهند و بر آن سجده مي‏كنند كه هم پاك است و هم خاك.

مستند ما در اين امر حديث معروف پيامبر (ص) «جعلت لي الارض مسجدا و طهورا» است، ما «مسجد» را در اين حديث ‏به معني‏ «محل سجده‏» مي‏دانيم. اين حديث در غالب كتب صحاح و غير آن نقل شده است. [1] .

ممكن است گفته شود منظور از «مسجد» در اين حديث‏ «محل سجده‏» نيست، بلكه جايگاه نماز، در مقابل كساني كه نماز را فقط در محل معيني مي‏خواندند، ولي با توجه به اين كه سخن از «طهور» يعني‏ «خاك تيمم‏» در اين جا به ميان آمده روشن مي‏شود كه منظور از آن‏ «محل سجده‏» است، يعني خاك زمين هم‏ «طهور» است و هم‏ «محل سجده‏».

بعلاوه احاديث زيادي نيز از ائمه اهل بيت- عليهم السلام- به ما رسيده كه محل سجده را خاك و سنگ و مانند آن معرفي مي‏كند.

[1] از جمله‏ «بخاري‏» در صحيح خود از «جابر بن عبد الله انصاري‏» در باب التيمم (جلد 1، صفحه 91) و همچنين نسائي در صحيح خود نيز از «جابر بن عبد الله‏» در باب التيمم بالصعيد ذكر كرده، در مسند احمد از ابن عباس نيز نقل شده است (جلد اول، صفحه 301) و در منابع شيعه نيز از طرق مختلف از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74272