دلایل معتقدان به تحریم بنا بر قبور ‌

دلایل معتقدان به تحریم بنا بر قبور مسلمانان در موضوع بازسازی و عمارت بر قبور انبیاء و اولیاء، و طواف پیرامون آنها، و مسجد و عبادتگاه قرار دادن این قبور، با یکدیگر، اختلاف کرده اند. معتقدان به تحریم به روایاتی استدلال می کنند که مهمترین آنها اینهایند: ا

دلايل معتقدان به تحريم بنا بر قبور <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

مسلمانان در موضوع بازسازي و عمارت بر قبور انبياء و اولياء، و طواف پيرامون آنها، و مسجد و عبادتگاه قرار دادن اين قبور، با يكديگر، اختلاف كرده اند. معتقدان به تحريم به رواياتي استدلال مي كنند كه مهمترين آنها اينهايند:

الف) از امام علي(ع) روايت كرده اند كه فرموده:

كانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) في جِنازَه فَقالَ: أيُّكم يَنْطَلق إلَي الْمَدينَه فَلا يَدَعُ بِها وَ ثَناً، إلاَّ كَسَرَه، وَلا قَبْراً إلاَّ سَوَّاه، وَ لا صُورَه إلاَّ لَطخَها؟ فَقالَ رَجُلٌ: أنَا يا رَسُولَ اللهِ، فَانْطَلَقَ فَهابَ أهْلَ الْمَدينَه، فَرَجَعَ. فَقالَ عَليٌّ: أنَا اَنْطَلِقُ يا رَسُولَ اللَّه؟ قالَ: فَانْطَلِقْ. فَانْطَلِقَ ثُمَّ رَجَعَ فَقالَ: يا رَسُولَ اللَّهِ! لَمْ اَدَعْ بِهَا وَ ثَنَاً إلاَّ كَسَرْتُهُ وَ لا قَبْراً إلاَّ سَوَّيْتُه، وَ لا صُورَه إلاَّ لَطَخْتُها؛

علي(ع) فرموده: «رسول خدا(ص) در تشييع جنازه اي بود كه فرمود: كدام يك از شما به سوي مدينه مي رود تا همه بتهاي آنجا را شكسته و همه قبرهاي آن را صاف و همه صورتها (مجسمه هاي) آن را دگرگون كند؟» مردي گفت: «من اي رسول خدا!» او رفت و از مردم مدينه ترسيد و بازگشت. علي(ع) گفت: «اي رسول خدا(ص) من بروم؟» فرمود: «برو.» او رفت. سپس بازگشت و گفت: «اي رسول خدا(ص)! همه بتها را شكستم، همه قبرها را صاف كردم و همه صورتها را واژگون نمودم.»

اين روايت در كتابهاي حديثي تكرار شده و ما كاملترين عبارت آن را آورديم.[1] .

ب) از رسول خدا(ص) روايت كرده اند كه فرموده:

أللَّهُمَّ لا تَجْعَلْ قَبْري وَ ثَناً، لَعَنَ اللَّهُ قَوْماً اتَّخَذُوا قُبُورَ أنْبِيائِهِم مَساجِد؛

پروردگارا قبر مرا بت مگردان، خدا لعنت كند گروهي را كه قبور انبيايشان را مسجد گزيدند[2] .

در روايت ديگري رسول خدا(ص) آناني را كه قبور انبياي خود را مسجد گزيده اند معرفي كرده و فرموده:

قاتَلَ اللَّهُ اليَهُود، إتَّخَذُوا قُبُور أنْبِيائِهم مَساجِد؛

خدا بكشد يهود را، آنان قبور انبيايشان را مسجد گزيدند[3] .

ج) استدلال بدانچه از رسول خدا(ص) درباره نهي زنان از زيارت قبور روايت شده، مانند آنچه ابن ماجه و ترمذي و ابوداود با اسناد خودشان در سنن از ابوهريره و حسان و ابن عباس آورده اند كه:

أنَّ رَسُولَ اللَّه(ص) لَعَنَ زَوّاراتِ القُبُور؛

رسول خدا(ص) زنهاي زيارت كننده قبور را لعنت فرموده است[4] .

[1] مسنداحمد، ج1، ص89-87، 110-96، 128-111، 139-138، 150-145؛ مسندطيالسي، حديث96 - 155.

[2] مسند احمد، ج 2، ص 246.

[3] مسند احمد، ج 2، ص 285.

[4] سنن ابن ماجه، كتاب جنائز، چاپ دار الكتب العربيه (1372 هجري)، ج 1، ص 502، حديث 1576؛ سنن ابوداود، كتاب جنائز، ج 3، ص 218، حديث 3226؛ مسند احمد، چاپ مصر(1313 هجري)؛ ج 2، ص 337 و 356؛ سنن ترمذي ابواب جنائز، چاپ مصر(1350 هجري)؛ ج 2، ص 276.

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74318