شناخت فاطمه زهرا قبل از ولادت

شناخت فاطمه زهرا قبل از ولادت   یکی ازاموری که جهان علم و تمام ادیان و مکاتیب آن را به طور یقین پذیرفته‏اند این است که تمام خصوصیات و صفات پدر و مادر به فرزند منتقل می‏شود و این خصوصیات و فضائل از زمانی که نطفه در رحم مستقر می‏شود، و در دوران زندگ

شناخت فاطمه زهرا قبل از ولادت <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

يكي ازاموري كه جهان علم و تمام اديان و مكاتيب آن را به طور يقين پذيرفته‏اند اين است كه تمام خصوصيات و صفات پدر و مادر به فرزند منتقل مي‏شود و اين خصوصيات و فضائل از زماني كه نطفه در رحم مستقر مي‏شود، و در دوران زندگي رحمي تأثير خود را در اندام‏هاي بدن طفل و پيكره وجودي او ظاهر مي‏كند.

و بعد از تولد و قتي كه بچه قدم به دنيا مي‏گذارد بروز و ظهور آن عوامل خصوصيات بعينه مشاهده مي‏شود. و علاوه بر آن مسئله‏ي شير و شيرخوارگي حالات مادر به هنگام شير دادن، همه از مسائلي است كه متخصصان فن در زمينه‏ي قانون وراثت، سخن سرايي‏ها كرده و مطالب زيادي بيان نموده‏اند و تأثيرات قطعي ژن‏ها و شير را به روي فرزند كاملا و يقينا به اثبات رسانده‏اند.

با توجه و ملاحظه اين قوانين و قاعده‏هاي مسلم و قطعي و بديهي كه ثابت شده است، شخصيت و عظمت بانوي دو جهان فاطمه‏ي زهرا (سلام‏الله‏عليها) صورت گرفته وجود پيدا كرده است.

و با عنايت به آنچه گفته شد، بايد عوامل ديگري را كه در شخصيت فاطمه‏ي زهرا (سلام‏الله‏عليها) نقش اساسي داشته در نظر گرفت. عوامل زيادي در وجود بانوي دو جهان مؤثر بود از جمله‏ي آنها پدر حضرت فاطمه‏ي زهرا (سلام‏الله‏عليها) رسول خداست، كه سرور مخلوقات عالم و سيد و آقاي انبياي عظام و رسل مي‏باشد.

 

[ صفحه 26]

 

او همان كسي است كه خداوند همه‏ي موجودات عالم و جهان هستي را به طفيل وجود نازنين او خلق فرموده و لباس هستي پوشانده است. [1] .

او همان كسي است كه در اين جهان اگر صاحب فضيليت و شرافتي باشد آن فضيلت و كمال و شرافت در وجود او به صورت كامل و اكمل و تمام موجود است.

او همان كسي است كه خدايش او را «پيامبر رحمت» و «رحمة للعالمين» خوانده است. [2] .

او همان كسي است كه به فرموده‏ي خود: «كنت نبيا و الادم بين الطين و الماء» [3]  آري اين شخصيت با فضيلت و كمال و اين انسان كامل و عقل كل و كسي كه محو و فاني در قدس رب بود، همان كسي است كه فاطمه‏ي زهرا (سلام‏الله‏عليها) از صلب او به رحم پاك و پاكيزه و مطهره‏ي خديجه بانوي پاك سرشت و پاك طينت منتقل شد.

اما عامل ديگري كه در به وجود آمدن فاطمه‏ي اطهر نقش مهمي‏داشت؛ مادر آن حضرت،خديجه‏ي كبري بانويي سپيد چهره، با قامتي بلند، رويي زيبا، از خانواده‏اي نجيب و شريف، با شخصيت و انديشمند، با خرد و داراي هوش و ذكاوت و بصيرت بينايي بالا، با عزت و اعتماد بنفس وافر، بود. خديجه همان بانوي با عظمت و با فضيلت و با مديريت بس بالايي است كه امور تجارت را با آن هوش و ذكاوت خدادادي خود انجام مي‏داد. خديجه با آن همه فضائل، وقتي كه افتخار همسري پيامبر رحمت را به دست آورد، تمام ثروت و مال التجاره‏اي را كه به تعبير بعضي روايات هشتاد هزار شتر زير بار تجارتش را، همه به پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) بخشيد.

همه‏ي مورخين گفته‏اند و گواه هستند كه اسلام عزيز از زماني كه طلوع كرد و در حال

 

[ صفحه 27]

 

پا گرفتن و قدرت يافتن بود كمك‏هاي مالي خديجه در پيشرفت اسلام بسيار مؤثر بود. اين اموال براي تاليف قلوب و برطرف كردن نيازهاي محرومين كه تازه قلب شان به نور اسلام و بيانات پيامبر رحمت روشن شده بود، نقش عمده داشت و دين مقدس نوپاي اسلام را تقويت بخشيد و تا آن جا مفيد و مؤثر واقع شد كه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «هيچ مالي مانند اموال خديجه براي من پر منفعت نبود.»

پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) به واسطه‏ي همين اموال تواسنت رنجديدگان درماندگان را كه سالها در رنج و مشقت زندگي مي‏كردند و از عقيده‏هاي خرافي و بت پرستي به تنگ آمده بودند و تازه قلب شان به نور كلمه مباركه‏ي لا اله الا الله و محمد رسول‏الله روشن و منور شده بود دستگيري نموده و زندگي آنها را اداره نمايد، تا آن جا اين ثروت اثر معنوي خود را گذاشت كه پيامبر رحمت فرمود:

«دين اسلام فقط به وسيله‏ي دو عامل برپاي ايستاد و قوام‏يافت: شمشير علي و مال خديجه». [4] .

آري اين همه ايثار و شجاعت و فضيلت حاصل زندگي زناشويي شايسته‏ي آن دو بزرگوار بود؛ و بنابر بعضي روايات كه از قريقين آمده است: هرگاه در محضر پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم)از خديجه سخني به ميان مي‏آمد و يا خود پيامبر رحمت (صلي الله عليه و آله و سلم) از او ياد مي‏فرمود، بر همسر نازنينش رحمت و درود مي‏فرستاد قلب مباركش از ياد بانوي با وفا شكسته مي‏شد و اشك در چشمانش جمع و به علامت حزن و اندوه بر گونه‏هاي مباركش جاري مي‏گرديد.

«روزي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از خديجه ياد فرمود، عايشه حاضر بود و گفت وي (خديجه) پيره‏زني فرتوت و چنين و چنان بود و خداي متعال بهتر از او را نصيب شما كرده است (يعني خودش)، پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: هرگز بهتر از او نصيب من نشده، او آن هنگام كه هيچ كسي مرا نپذيرفت و تصديق نكرد، او مرا تصديق كرد و ايمان آورد و آن زماني كه مالي نداشتم او مرا در مال خود شريك كرد و خداوند

[ صفحه 28]

فقط از او فرزند نصيب من فرمود و از ديگر زنان فرزندي قسمت من نفرمود و باقي نگذاشت» [5] .

[ صفحه 31]

[1] «لو لاك لو لاك لما خلقت الافلاك»: «اگر تو نبودي هر آينه اين هستي را خلق نمي‏كردم». حديث قدسي.

[2] «ما ارسلناك الا رحمة للعالمين»: «نفرستاديم تو را مگر اينكه رحمت براي جهانيان باشي». سوره‏ي انبيا، آية 107.

[3] «پيش از آن كه آدم از آب و گل آفريده شود من پيامبر بودم»

[4] «ما قام و لا استقام الدين الا بسيف علي و مال خديجة».

[5] «عن عائشه رضي‏الله‏عنها قالت كان رسول‏الله صل الله عليه و آله و سلم اذا ذبح الشاة يقول ارسلوا الي احد اصدقاء خديجة و اني رزقت حبها و قالت لا يكاد يخرج من البيت حتي يحسن الثنا عليها فاخذتني الغيره فقلت هل كانت الا عجوزا قد ابدلك الله خيرا منها فغضب ثم قال والله ما ابدلني الله خيرا منها آمنت بي اذ كفر الناس و صدقتني اذ كذبني الناس و واستني اذ حرمني الناس و رزقني الله منها الولد دون غيرها من النساء» ذخايرالعقبي، باب 55، ص 171 و استيعاب، عبدالبر و الاصابة في التميز الصحابة، حرف الخاء.

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74411