کنیه‏ی او و حکمت نامهایش

کنیه‏ی او و حکمت نامهایش   در فصل اول، حدیث ابن‏عباس از رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم گذشت که فرمود: «(خداوند) فاطمه را بدین نام نامید، چرا که خداوند او و محبینش را از آتش جدا نموده است.» آنچه در این فصل می‏آید دیگر روایاتی است ک

كنيه‏ي او و حكمت نامهايش <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

در فصل اول، حديث ابن‏عباس از رسول اكرم صلي اللَّه عليه و آله و سلم گذشت كه فرمود: «(خداوند) فاطمه را بدين نام ناميد، چرا كه خداوند او و محبينش را از آتش جدا نموده است.» آنچه در اين فصل مي‏آيد ديگر رواياتي است كه با جستجو در كتب اهل سنت يافته‏ام.

1- محب طبري [1]  مي‏نويسد:

علي عليه‏السلام گفت: رسول گرامي صلي اللَّه عليه و آله و سلم به فاطمه فرمود:

فاطمه، هيچ مي‏داني چرا «فاطمه» ناميده شدي؟

علي عليه السلام گفت: اي رسول خدا، چرا «فاطمه» ناميده شد؟

فرمود: خداوند- عزّوجلّ- او و فرزندانش را روز قيامت از آتش دور داشته است. [2] .

محب طبري همچنين مي‏نويسد: اين روايت را امام علي بن

 

[ صفحه 18]

 

موسي‏الرضا عليه‏السلام در مسند خود به اين صورت نقل كرده است كه رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و سلم فرمود:

همانا خداوند- عزوجل- فاطمه و فرزندانش و كساني را كه دوستار آنانند، از آتش دور داشته و از اين رو است كه او «فاطمه» ناميده شد.

2- در كنزالعمال [3]  آمده است:

«فاطمه نامش نهادند، چرا كه خداوند او و دوستدارانش را از آتش جدا نموده است. [4] .

3- ابن‏اثير در كتاب النهاية [5]  مي‏نويسد:

فاطمه را «بتول» [6]  ناميدند چون از زنان زمان خود از جهت فضل و دين و حسب، جدا بود. و بعضي گفته‏اند: چون انقطاع از دنيا بسوي خداوند داشته است.

4- عبيده‏ي هروي در الغريبين مي‏نويسد:

فاطمه را بتول ناميدند چون نظير و مانندي نداشت.

 

[ صفحه 19]

 

5- ابن‏اثير در اسدالغابة [7]  در احوال دخت فاطمه دخت رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و سلم مي‏نويسد:

كنيه‏ي فاطمه «ام‏ابيها» (يعني مادر پدرش) بوده است.

6- ابن‏عبدالبر در الاستيعاب [8]  از جعفر بن محمد عليه‏السلام نقل مي‏كند كه:

كنيه‏ي فاطمه، دخت رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و سلم «ام‏ابيها» بود.

[ صفحه 21]

[1] ذخائرالعقبي، ص 26.

[2] محب طبري مي‏نويسد: «حافظ دمشقي اين روايت را نقل كرده است».

[3] كنزالعمال، ج 6، ص 219.

[4] صاحب كنزالعمال مي‏گويد: ديلمي به نقل از ابي‏هريره اين روايت را از رسول خدا نقل كرده است.

[5] النهاية، ذيل ماده‏ي بتل.

[6] «بتول» از ماده‏ي بتل: بمعني «جدا كردن و بريدن» مي‏باشد.- مترجم-

[7] اسدالغابة، ج 5، ص 520.

[8] الاستيعاب، ج 2، ص 752.

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74433