امام انسان واصل به مقام توحید است و قرآن به واسطه امام هادی بشر است

اکملیت امیر المؤمنین علیه السلام در جمیع فضائل بسم الله الرحمن الرحیم و صلى الله على محمد و آله الطاهرین و لعنة الله على اعدائهم اجمعین من الآن الى قیام یوم الدین  و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم.   قال الله الحکیم فى کتابه ال

اكمليت امير المؤمنين عليه السلام در جميع فضائل<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

بسم الله الرحمن الرحيم

و صلى الله على محمد و آله الطاهرين

و لعنة الله على اعدائهم اجمعين من الآن الى قيام يوم الدين

 و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم.

 

قال الله الحكيم فى كتابه الكريم:

يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم فان تنازعتم فى شى‏ء فردوه الى الله و الرسول ان كنتم تؤمنون بالله و اليوم الآخر ذلك خير و احسن تاويلا[27].

سابقا ذكر شد كه مراد از اولوا الامر در اين آيه مباركه معصومين عليهم السلام هستند، چون آيه به طور مطلق اطاعت آنها را لازم شمرده و در رديف اطاعت رسول خدا قرار داده و اين معنى بدون عصمت آنها محال است.اگر بنا به فرض معصوم نباشند و قولا يا فعلا خلاف اوامر رسول خدا را عمل كنند لازمه‏اش اجتماع امر و نهى از طرف خدا كه اطاعت آنان را لازم شمرده، خواهد بود.چون از طرفى امر مى‏كنند طبق قول خدا و رسول خدا و از طرفى عملا يا قولا نهى مى‏كنند و اين محال است.

اولوا الامر حتما افرادى هستند كه هيچ گاه در قول يا فعل آنها مخالفت كتاب و سنت ديده نمى‏شود و فعل و قول آنها به طور اطلاق بر امت‏حجيت دارد و اين امر ملازم با عصمت آنها است، و چون تمام افراد مسلمين چه شيعه و چه غير شيعه غير ائمه معصومين را معصوم نمى‏دانند بنابر اين، آيه كه به طور اطلاق امت را بر لزوم اطاعت معصوم امر مى‏كند مراد ائمه طاهرين عليهم السلام هستند.بعضى از اهل سنت گفته‏اند[28] كه نه عصمت رسول خدا از اين آيه استفاده مى‏شود و نه عصمت اولوا الامر.اما عصمت رسول خدا اگر ثابت‏شود به ادله ديگرى است و اما عصمت اولوا الامر در صورتى استفاده مى‏شود كه آيه بدون اين معنى استقلال و مفهوم صحيح خود را حفظ نكند ولى مى‏بينيم كه چنانكه اولوا الامر را معصوم ندانيم باز آيه در استقامت‏خود باقى و اجتماع امر و نهى لازم نمى‏آيد و مستلزم امر محال نخواهد بود.بيان اين مطلب آنكه اين آيه فقط براى حفظ اجتماع مسلمين و عدم تشتت و تفرق آنان اطاعت اولوا الامر را واجب كرده است مانند ولايت معهودى كه سرپرست‏هاى ساير امم و مجتمعات در ميان خود دارند.آن مجتمعات براى خود رئيس و سرپرستى تعيين مى‏كنند و به او اختيار مى‏دهند و امت را در لزوم اطاعت او مقيد مى‏كنند ولى اگر احيانا سرپرستى به طور عمد سركشى نموده و بر خلاف قانون آن مجتمع رفتار كرد از او در اين موضوع اطاعت نمى‏كنند چون او را حافظ قانون انتخاب كرده‏اند نه مشرع قانون، و اگر خطا و اشتباه نمود نيز متابعت او واجب نبوده و بايد او را به خطا و اشتباه واقف كنند، و اما در صورتى كه خطاى او يقينى نباشد بلكه فقط احتمال خطا درباره اوامر او بدهند در اينجا حكمش به علت‏حفظ اجتماع لازم الاتباع مى‏باشد چون مصلحت‏حفظ وحدت اجتماع و بقاء سيادت و بزرگى آنها امرى است مهم و به واسطه آن مفسده مترتبه بر اوامر محتمل الخطاء تدارك مى‏شود و بالجمله اولوا الامر در آيه شريفه همين رؤساء و حكامى هستند كه در ميان امت وظيفه سرپرستى را دارند.اگر يقينا در حكمى مخالف قول خدا و رسول خدا رفتار نمايند در خصوص آن حكم نبايد از آن‏ها پيروى كرد چون مقيدات از قبيل:

ان الله لا يامر بالفحشاء[29]

و قول رسول خدا:

لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق[30]

كه شيعه و سنى در نقل و روايت آن از رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم مشترك‏اند، و مثل قول رسولخدا:

لا طاعة الا فى المعروف[31]

و امثال اينها وجوب اطاعت آنها را در موارد معصيت تخصيص مى‏زنند، و اگر در حكمى اشتباه كنند بايد آنها را متوجه نموده و به كتاب و سنت ارجاع داد و اين در صورتى است كه خطاى آنها محرز باشد اما در صورت احتمال خطا و اشتباه، اوامر آنها حجيت دارد و مانعى نيست‏براى حجيت اوامر آنها در اين موارد گرچه اتفاقا عمل بر خلاف واقع شود، چون حفظ مصلحت و نظام مسلمين به پيروى آنها از مفسده مترتبه بر اين امور اهميتش بيشتر است.

و ليكن با تامل كافى در ظهور آيه شريفه و سبك و سياق آن اين شبهه به كلى بى‏مورد است زيرا اگر چه فى حد نفسه جعل جيت‏بر اقوال و افعال غير معصوم محال نيست و در صورت خطاى يقينى يا معصيت، دليل مخصص، لزوم اطاعت آنان و حجيت اوامر آنان را تخصيص مى‏زند و در موارد خطاء محتمل، مفسده مخالف واقع به مصلحت‏سلوكيه كه آن حفظ اجتماع و برقرارى نظم است تدارك مى‏شود و نظير اين گونه حجيت را در امراء سرايا كه حضرت رسول الله به عنوان جهاد مى‏فرستادند و در مورد حكامى كه آن حضرت يا امير المؤمنين به ولايات نصب مى‏نمودند و در مورد حجيت قول مجتهد نسبت‏به مقلد و در مورد حجيت روايات و خبر واحد مى‏توان يافت، ولى امكان جعل حجيت اوامر اولوا الامر بدين كيفيت مسئله‏اى است و ظهور آيه شريفه در اطلاق وجوب متابعت آنها مسئله‏اى ديگر، و اين دو ابدا با هم ربط ندارند.ما انكار امكان حجيت‏حكام و رؤساء و به طور كلى هر شخص غير معصوم را به طريق تدارك مفسده واقعه به مصلحت‏سلوكيه نمى‏كنيم و ليكن مى‏گوئيم ظهور آيه شريفه از اين مصب خارج است.

پاورقي

[1]سوره نساء: 4- آيه 59.

[2]سوره نحل: 16- آيه 44.

[3]شاهد بر اين معنى روايتى است كه در «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 149 با سلسله سند متصل خود از مجاهد روايت كرده است كه:

عن مجاهد فى قوله تعالى:

يا ايها الذين آمنوا يعنى الذين صدقوا بالتوحيد، اطيعوا الله يعنى فى فرائضه و اطيعوا الرسول يعنى فى سنته و اولى الامر منكم قال نزلت فى امير المؤمنين حين خلفه رسول الله بالمدينة.

[4]سوره نساء: 4- آيه 105.

[5]سوره آل عمران: 3- آيه 159.  

[6]همان

[7]سوره نساء: 4- آيه 64.

[8]در تفسير «الميزان‏» ج 4 ص 437 روايتى را نقل مى‏كند كه شاهد بر اين مدعا است، مى‏فرمايد:

و فى تفسير العياشى عن عبد الله بن عجلان عن ابيجعفر عليه السلام فى قوله:

اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم قال: هى فى على و فى الائمة جعلهم الله مواضع الانبياء غير انهم لا يحلون شيئا و لا يحرمونه.

[9]در «الميزان‏» ج 4 ص 437 گويد:

و فى الكافى باسناده عن بريد بن معاوية قال: تلا ابو جعفر عليه السلام:

اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم فان خفتم تنازعا فى الامر فارجعوه الى الله و الى الرسول و الى اولى الامر منكم.قال: كيف يامر بطاعتهم و يرخص فى منازعتهم؟ انما قال ذلك للمارقين الذين قيل لهم:

اطيعوا الله و اطيعوا الرسول.و فى تفسير العياشى عن بريد بن معاوية عن ابيجعفر عليه السلام (و هو رواية الكافى السابقة) و فى الحديث: قال للناس يا ايها الذين آمنوا فجمع المؤمنين الى يوم القيامة اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم ايانا عنى خاصة «فان خفتم تنازعا فى الامر فارجعوا الى الله و الى الرسول و الى اولى الامر منكم‏» هكذا نزلت، و كيف يامر بطاعة اولى الامر و يرخص لهم فى منازعتهم؟ انما قيل ذلك للمارقين الذين قيل لهم:

اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم.

[10]«انا»، در اصطلاح يعنى پى بردن از اثر و معلول به مؤثر و علت.

[11]تفسير «برهان‏» ج 1 ص 235 و «غاية المرام‏» ص 265 و ص 266 حديث‏سوم از باب 59 و نيز علامه طباطبائى در جلد چهارم از تفسير «الميزان‏» ص 438 اين حديث را از تفسير «عياشى‏» نقل كرده‏اند و در «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 149 تا قول رسول خدا: فاعطانى ذلك روايت كرده است.  

[12]سوره احزاب: 33- آيه 33.  

[13]تفسير «برهان‏» ج 1 ص 238 و «غاية المرام‏» ص 263 و ص 264 حديث اول از باب 57 و در «الميزان‏» ج 4 ص 439 از تفسير «برهان‏» نقل نموده است.  

[14]تفسير «برهان‏» ج 1 ص 238 و «غاية المرام‏» ص 264 حديث دوم از باب 57 و در «الميزان‏» ج 4 ص 439 از تفسير «برهان‏» نقل كرده است.

[15]تفسير «برهان‏» ص 236 و نيز در «غاية المرام‏» ص 267 حديث هشتم از باب 59.  

[16]تفسير «الميزان‏» ج 4 ص 439.  

[17]اين حديث را در تفسير «برهان‏» ج 1 ص 234 و 235 و در «غاية المرام‏» ص 265 و ص 266 از مرحوم صدوق، و علامه طباطبائى در تفسير «الميزان‏» ج 4 ص 435 و ص 436 از تفسير «برهان‏» نقل كرده‏اند و ما عين اين حديث را در اوائل جلد سوم از اين كتاب (امام شناسى) ذكر كرده‏ايم.  

[18]تفسير «برهان‏» ج 1 ص 235 و «غاية المرام‏» ص 268 حديث‏يازدهم از باب پنجاه و نهم و در تفسير «الميزان‏» ج 4 ص 436 و ص 437 تا آخر روايت اول «خلقا يجيبنى اليه‏» نقل نموده است.  

[19]«شواهد التنزيل‏» ج 2 ص 148.

[20]تفسير «الميزان‏» ج 4 ص 436.

[21]تفسير «الميزان‏» ج 4 ص 436.

 [22]«منتهى الآمال‏» ج 1 ص 92.

[23]«بحار الانوار» ج 15 ص 109 چاپ آخوندى.

 [24]«نهج البلاغه‏» باب الخطب ص 304 ط عبده مصر.

 [25]«نهج البلاغه‏» باب خطبه‏ها ص 271 و ص 272 از چاپ عبده مصر.

 [26]«نهج البلاغه‏» باب الكتب ص 119 از چاپ عبده مصر.  

[27]سوره نساء: 4- آيه 59.

[28]تفسير «الميزان‏» ج 4 ص 415.

[29]سوره اعراف: 7- آيه 28

[30]تفسير «الدر المنثور» ج 2 ص 177 و ايضا روى عن عمران بن الحصين قال سمعت رسول الله قال: لا طاعة فى معصية الله، و «وسائل الشيعة‏» ج 11 ص 422.  

[31]«صحيح بخارى‏» ج 9 ص 79 (كتاب الاحكام باب 4- ح 4) قال (ص): «انما الطاعة فى المعروف‏».

 


| شناسه مطلب: 74476