امام انسان واصل به مقام توحید است و قرآن به واسطه امام هادی بشر است
اکملیت امیر المؤمنین علیه السلام در جمیع فضائل بسم الله الرحمن الرحیم و صلى الله على محمد و آله الطاهرین و لعنة الله على اعدائهم اجمعین من الآن الى قیام یوم الدین و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم. قال الله الحکیم فى کتابه ال
اكمليت امير المؤمنين عليه السلام در جميع فضائل<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
بسم الله الرحمن الرحيم
و صلى الله على محمد و آله الطاهرين
و لعنة الله على اعدائهم اجمعين من الآن الى قيام يوم الدين
و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم.
قال الله الحكيم فى كتابه الكريم:
يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم فان تنازعتم فى شىء فردوه الى الله و الرسول ان كنتم تؤمنون بالله و اليوم الآخر ذلك خير و احسن تاويلا[27].
سابقا ذكر شد كه مراد از اولوا الامر در اين آيه مباركه معصومين عليهم السلام هستند، چون آيه به طور مطلق اطاعت آنها را لازم شمرده و در رديف اطاعت رسول خدا قرار داده و اين معنى بدون عصمت آنها محال است.اگر بنا به فرض معصوم نباشند و قولا يا فعلا خلاف اوامر رسول خدا را عمل كنند لازمهاش اجتماع امر و نهى از طرف خدا كه اطاعت آنان را لازم شمرده، خواهد بود.چون از طرفى امر مىكنند طبق قول خدا و رسول خدا و از طرفى عملا يا قولا نهى مىكنند و اين محال است.
اولوا الامر حتما افرادى هستند كه هيچ گاه در قول يا فعل آنها مخالفت كتاب و سنت ديده نمىشود و فعل و قول آنها به طور اطلاق بر امتحجيت دارد و اين امر ملازم با عصمت آنها است، و چون تمام افراد مسلمين چه شيعه و چه غير شيعه غير ائمه معصومين را معصوم نمىدانند بنابر اين، آيه كه به طور اطلاق امت را بر لزوم اطاعت معصوم امر مىكند مراد ائمه طاهرين عليهم السلام هستند.بعضى از اهل سنت گفتهاند[28] كه نه عصمت رسول خدا از اين آيه استفاده مىشود و نه عصمت اولوا الامر.اما عصمت رسول خدا اگر ثابتشود به ادله ديگرى است و اما عصمت اولوا الامر در صورتى استفاده مىشود كه آيه بدون اين معنى استقلال و مفهوم صحيح خود را حفظ نكند ولى مىبينيم كه چنانكه اولوا الامر را معصوم ندانيم باز آيه در استقامتخود باقى و اجتماع امر و نهى لازم نمىآيد و مستلزم امر محال نخواهد بود.بيان اين مطلب آنكه اين آيه فقط براى حفظ اجتماع مسلمين و عدم تشتت و تفرق آنان اطاعت اولوا الامر را واجب كرده است مانند ولايت معهودى كه سرپرستهاى ساير امم و مجتمعات در ميان خود دارند.آن مجتمعات براى خود رئيس و سرپرستى تعيين مىكنند و به او اختيار مىدهند و امت را در لزوم اطاعت او مقيد مىكنند ولى اگر احيانا سرپرستى به طور عمد سركشى نموده و بر خلاف قانون آن مجتمع رفتار كرد از او در اين موضوع اطاعت نمىكنند چون او را حافظ قانون انتخاب كردهاند نه مشرع قانون، و اگر خطا و اشتباه نمود نيز متابعت او واجب نبوده و بايد او را به خطا و اشتباه واقف كنند، و اما در صورتى كه خطاى او يقينى نباشد بلكه فقط احتمال خطا درباره اوامر او بدهند در اينجا حكمش به علتحفظ اجتماع لازم الاتباع مىباشد چون مصلحتحفظ وحدت اجتماع و بقاء سيادت و بزرگى آنها امرى است مهم و به واسطه آن مفسده مترتبه بر اوامر محتمل الخطاء تدارك مىشود و بالجمله اولوا الامر در آيه شريفه همين رؤساء و حكامى هستند كه در ميان امت وظيفه سرپرستى را دارند.اگر يقينا در حكمى مخالف قول خدا و رسول خدا رفتار نمايند در خصوص آن حكم نبايد از آنها پيروى كرد چون مقيدات از قبيل:
ان الله لا يامر بالفحشاء[29]
و قول رسول خدا:
لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق[30]
كه شيعه و سنى در نقل و روايت آن از رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم مشتركاند، و مثل قول رسولخدا:
لا طاعة الا فى المعروف[31]
و امثال اينها وجوب اطاعت آنها را در موارد معصيت تخصيص مىزنند، و اگر در حكمى اشتباه كنند بايد آنها را متوجه نموده و به كتاب و سنت ارجاع داد و اين در صورتى است كه خطاى آنها محرز باشد اما در صورت احتمال خطا و اشتباه، اوامر آنها حجيت دارد و مانعى نيستبراى حجيت اوامر آنها در اين موارد گرچه اتفاقا عمل بر خلاف واقع شود، چون حفظ مصلحت و نظام مسلمين به پيروى آنها از مفسده مترتبه بر اين امور اهميتش بيشتر است.
و ليكن با تامل كافى در ظهور آيه شريفه و سبك و سياق آن اين شبهه به كلى بىمورد است زيرا اگر چه فى حد نفسه جعل جيتبر اقوال و افعال غير معصوم محال نيست و در صورت خطاى يقينى يا معصيت، دليل مخصص، لزوم اطاعت آنان و حجيت اوامر آنان را تخصيص مىزند و در موارد خطاء محتمل، مفسده مخالف واقع به مصلحتسلوكيه كه آن حفظ اجتماع و برقرارى نظم است تدارك مىشود و نظير اين گونه حجيت را در امراء سرايا كه حضرت رسول الله به عنوان جهاد مىفرستادند و در مورد حكامى كه آن حضرت يا امير المؤمنين به ولايات نصب مىنمودند و در مورد حجيت قول مجتهد نسبتبه مقلد و در مورد حجيت روايات و خبر واحد مىتوان يافت، ولى امكان جعل حجيت اوامر اولوا الامر بدين كيفيت مسئلهاى است و ظهور آيه شريفه در اطلاق وجوب متابعت آنها مسئلهاى ديگر، و اين دو ابدا با هم ربط ندارند.ما انكار امكان حجيتحكام و رؤساء و به طور كلى هر شخص غير معصوم را به طريق تدارك مفسده واقعه به مصلحتسلوكيه نمىكنيم و ليكن مىگوئيم ظهور آيه شريفه از اين مصب خارج است.
پاورقي
[1]سوره نساء: 4- آيه 59.
[2]سوره نحل: 16- آيه 44.
[3]شاهد بر اين معنى روايتى است كه در «شواهد التنزيل» ج 1 ص 149 با سلسله سند متصل خود از مجاهد روايت كرده است كه:
عن مجاهد فى قوله تعالى:
يا ايها الذين آمنوا يعنى الذين صدقوا بالتوحيد، اطيعوا الله يعنى فى فرائضه و اطيعوا الرسول يعنى فى سنته و اولى الامر منكم قال نزلت فى امير المؤمنين حين خلفه رسول الله بالمدينة.
[4]سوره نساء: 4- آيه 105.
[5]سوره آل عمران: 3- آيه 159.
[6]همان
[7]سوره نساء: 4- آيه 64.
[8]در تفسير «الميزان» ج 4 ص 437 روايتى را نقل مىكند كه شاهد بر اين مدعا است، مىفرمايد:
و فى تفسير العياشى عن عبد الله بن عجلان عن ابيجعفر عليه السلام فى قوله:
اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم قال: هى فى على و فى الائمة جعلهم الله مواضع الانبياء غير انهم لا يحلون شيئا و لا يحرمونه.
[9]در «الميزان» ج 4 ص 437 گويد:
و فى الكافى باسناده عن بريد بن معاوية قال: تلا ابو جعفر عليه السلام:
اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم فان خفتم تنازعا فى الامر فارجعوه الى الله و الى الرسول و الى اولى الامر منكم.قال: كيف يامر بطاعتهم و يرخص فى منازعتهم؟ انما قال ذلك للمارقين الذين قيل لهم:
اطيعوا الله و اطيعوا الرسول.و فى تفسير العياشى عن بريد بن معاوية عن ابيجعفر عليه السلام (و هو رواية الكافى السابقة) و فى الحديث: قال للناس يا ايها الذين آمنوا فجمع المؤمنين الى يوم القيامة اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم ايانا عنى خاصة «فان خفتم تنازعا فى الامر فارجعوا الى الله و الى الرسول و الى اولى الامر منكم» هكذا نزلت، و كيف يامر بطاعة اولى الامر و يرخص لهم فى منازعتهم؟ انما قيل ذلك للمارقين الذين قيل لهم:
اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم.
[10]«انا»، در اصطلاح يعنى پى بردن از اثر و معلول به مؤثر و علت.
[11]تفسير «برهان» ج 1 ص 235 و «غاية المرام» ص 265 و ص 266 حديثسوم از باب 59 و نيز علامه طباطبائى در جلد چهارم از تفسير «الميزان» ص 438 اين حديث را از تفسير «عياشى» نقل كردهاند و در «شواهد التنزيل» ج 1 ص 149 تا قول رسول خدا: فاعطانى ذلك روايت كرده است.
[12]سوره احزاب: 33- آيه 33.
[13]تفسير «برهان» ج 1 ص 238 و «غاية المرام» ص 263 و ص 264 حديث اول از باب 57 و در «الميزان» ج 4 ص 439 از تفسير «برهان» نقل نموده است.
[14]تفسير «برهان» ج 1 ص 238 و «غاية المرام» ص 264 حديث دوم از باب 57 و در «الميزان» ج 4 ص 439 از تفسير «برهان» نقل كرده است.
[15]تفسير «برهان» ص 236 و نيز در «غاية المرام» ص 267 حديث هشتم از باب 59.
[16]تفسير «الميزان» ج 4 ص 439.
[17]اين حديث را در تفسير «برهان» ج 1 ص 234 و 235 و در «غاية المرام» ص 265 و ص 266 از مرحوم صدوق، و علامه طباطبائى در تفسير «الميزان» ج 4 ص 435 و ص 436 از تفسير «برهان» نقل كردهاند و ما عين اين حديث را در اوائل جلد سوم از اين كتاب (امام شناسى) ذكر كردهايم.
[18]تفسير «برهان» ج 1 ص 235 و «غاية المرام» ص 268 حديثيازدهم از باب پنجاه و نهم و در تفسير «الميزان» ج 4 ص 436 و ص 437 تا آخر روايت اول «خلقا يجيبنى اليه» نقل نموده است.
[19]«شواهد التنزيل» ج 2 ص 148.
[20]تفسير «الميزان» ج 4 ص 436.
[21]تفسير «الميزان» ج 4 ص 436.
[22]«منتهى الآمال» ج 1 ص 92.
[23]«بحار الانوار» ج 15 ص 109 چاپ آخوندى.
[24]«نهج البلاغه» باب الخطب ص 304 ط عبده مصر.
[25]«نهج البلاغه» باب خطبهها ص 271 و ص 272 از چاپ عبده مصر.
[26]«نهج البلاغه» باب الكتب ص 119 از چاپ عبده مصر.
[27]سوره نساء: 4- آيه 59.
[28]تفسير «الميزان» ج 4 ص 415.
[29]سوره اعراف: 7- آيه 28
[30]تفسير «الدر المنثور» ج 2 ص 177 و ايضا روى عن عمران بن الحصين قال سمعت رسول الله قال: لا طاعة فى معصية الله، و «وسائل الشيعة» ج 11 ص 422.
[31]«صحيح بخارى» ج 9 ص 79 (كتاب الاحكام باب 4- ح 4) قال (ص): «انما الطاعة فى المعروف».