بخش 11
ایستادن در صفهای نماز جماعت /A
ايستادن در صفهاي نماز جماعت <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
پرسش 9: چرا ما«شيعيان» اگر با وجود جا در صفهاي جلو در صف بعد بايستيم يا مستقل و تنها بايستيم اهل تسنّن اعتراض ميكنند و گاهي مأموران آنها ممانعت ميكنند، و خود آنها هميشه در كنار افراد ديگر و با هم ميايستند و تنها نميايستند؟
پاسخ: اوّلاً: در فقه شيعه ثابت و حتمي است كه اگر در صفهاي جماعت جا باشد تنها ايستادن مكروه و موجب كم شدن ثواب نماز است همچنين مستحب است صفهاي جماعت منظم باشد و بين كساني كه در يك صف ايستادهاند فاصله نباشد و شانههاي آنان رديف يكديگر باشد و اهل سنت برخي از اين امور را واجب ميشمارند و رعايت ميكنند لذا به نظر برخي از آنها اگر كسي تنها بايستد وداخل صف قرار نگيرد نمازش باطل است.
ثانياً: بايد توجه داشت كه عقيده و نظر حنابله اين است كه بر مردها واجب است نمازهاي يوميه را در مساجد به جماعت بخوانند و گفتهاند كسي كه بدون عذر - مانند بيماري يا بارندگي - از شركت درجماعت خودداري كند مستحق عقوبت است [1] (معمولاً وهابيها خود را حنبلي ميدانند).
لذا چنانچه كسي در جماعت آنها تنها بايستد شبهه در عدم شركت در نماز جماعت ميشود و جايز نميدانند.
بنابر آنچه بيان شد، برمؤمنين است كه آداب نماز را رعايت كنند و از عملي كه موجب كم شدن ثواب نماز و موجب وَهن مذهب و نشانه جهل شيعه به مسائلو آداب شرعي است پرهيز كنند و با وجود جاي خالي در صفهاي جلو صف جدا تشكيل ندهند و تنها هم نايستند.
>تذكر
[1] تحفة الاخوان، ص96 و الفقه علي المذاهب الاربعة، ج1، ص405 حكم الإمامة في الصلوات الخمس و دليله.
تذكر
از آنچه نقل كرديم معلوم شد كه حنابله و وهابيون كه خود را حنبلي ميدانند شركت در نماز جماعت را واجب ميدانند و به علاوه نسبت به آداب آن اهتمام خاصي دارند و شركت نكردن در جماعت از روي استخفاف و بياعتنايي را از گناهان كبيره ميدانند لذا بر شيعيان و زوّار محترم است كه سعي كنند براي نماز اول وقت در مساجد، خصوصاً مسجدالحرام - كه نماز در آن معادل يك ميليون نماز است - و يا مسجد النبي - كه نماز در آن معادل ده هزار نماز است - حاضر شوند. [1] و وقتي اذان گفته ميشود و همه مردم به سمت مسجد حركت ميكنند آنها هم به مسجد بروند و در خيابان و بازار رفت و آمد يا توقف نكنند يا از مسجد خارج نشوند و اگر به هر جهتي نميخواهند در جماعت شركت كنند لااقل در هتل و مسكن و دور از ديد آنها بمانند.
[1] به عروة الوثقي، فصل في الامكنة المكروهة مسأله 4، مراجعه شود.