بخش 12
گفتن #171;بسم الله الرحمن الرحیم#187; در ابتدای سورهها در نماز
گفتن «بسم الله الرحمن الرحيم» در ابتداي سورهها در نماز <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
پرسش 10: چرا ما «شيعيان» در نمازها در ابتداي حمد و سوره «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» ميگوييم ولي اهل تسنن و امام جماعت آنها يا اصلاً نميگويند و يا برخي از آنها كه ميگويند آهسته ميگويند؟ بسم اللَّه الرحمن الرحيم
پاسخ: شيعه قائل است كه «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» جزء سورههاي قرآن است مگر سوره برائت و همان گونه كه در تمام قرآنها ملاحظه ميفرماييد در اول سورهها «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» نوشته شده است - جز سوره برائت - لذا واجب است قبل از سوره حمد و هر سورهاي كه درنمازهاي واجب ميخوانيم «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را بگوييم و اگر «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را نگوييم سوره را ناقص و مقداري از آن را حذف كردهايم، ضمناً معلوم است كه در نمازهاي جهريه بايد «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را نيز بلند بگوييم.
ولي بين اهل تسنن اختلاف وجود دارد، بعضي از آنها با شيعه اماميه هم قول و هم عقيده هستند و آن را جزء سورهها ميدانند [1] ولي بعضي از آنها گفتهاند «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» جزء سورههاي قرآن نيست - مگر در سوره نمل - لذا آن را نميگويند يا آهسته و به عنوان مستحب بودن، ميگويند و مالكيها قائل هستند كه در نماز واجب «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را اصلاً نبايد بگويند، نه بلند و نه آهسته [2] و از بعضي كتابها نقل شده كه مالكيها گفتن بسم اللَّه الرحمن الرحيم را در نمازهاي واجب مطلقاً مكروه ميدانند.
نتيجه اينكه: بين اهل تسنن و مذاهب اربعه آنان اختلاف وجود دارد، مالكيها «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را در نماز نميگويند، حنفيها يا نميگويند يا آهسته ميگويند، شافعيها بلند ميگويند، حنبليها بلند نميگويند. [3] .
بنابراين چنانچه ما در جماعت آنها «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را بگوييم بر خلاف تقيه عمل نكرده و با اعتراض آنها مواجه نميشويم.
[1] به كتاب: المصباح المنير في تهذيب تفسير ابن كثير، ذيل تفسير سوره حمد مراجعه شود.
[2] همان.
[3] صحيح مسلم، از انس بن مالك نقل كرده است كه گفت: پشت سر رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم و ابوبكر و عمر و عثمان، نماز خواندم پس آنان «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را بلند نخواندند. (صحيح مسلم، كتاب الصلاة، ص204، ب13، ح399)
همچنين از او نقل كرده كه گفت پشت سر رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم و ابوبكر و عمر و عثمان نماز خواندم و آنان در اول سوره حمد «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» نخواندند، در آخر آن هم نخواندند. (صحيح مسلم، كتاب الصلاة، ص204، ب13، ح399)
و بن باز، مفتي معروف عربستان، گفته است: «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» آيهاي مستقل است و جزء سوره حمد و ديگر سورهها نيست، به جز سوره نمل، و گفته است: خداوند «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را نازل كرد تا بين سورهها فاصله باشد. (صلاة المؤمن القحطاني، ج1، ص194، باب صفة الصلاة).
ضمناً در همين صحيح مسلم، بعد از نقل روايات فوق بابي باز كرده تحت عنوان:
باب 14 - حجة من قال: البسملة آية من اول كل سورة سوي براءة.
و در اين باب از انس بن مالك نقل كرده كه گفت: روزي رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم بين ما بود و در حالي كه خنده بر لب داشت سر بلند كرد و فرمود: هم اكنون سورهاي بر من نازل شد و چنين قرائت كرد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم، إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ - فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ - إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ. پس از آن فرمود: آيا ميدانيد كوثر چيست؟ گفتيم: خدا و رسول خدا اعلم هستند. فرمود: كوثر نهري است كه خداوند عزوجل به من وعده داده و بر آن خير كثير است، آن حوض است و روز قيامت امتم بر من وارد ميشوند، ظرفهاي آن به عدد ستارگان است پس بندهاي از امتم از آن باز گرفته ميشود (منع ميشود). پس ميگويم خدايا اين بنده، از امت من است، خداوند ميفرمايد: نميداني بعد از تو چه حادثهاي به وجود آوردند. [ما تدري ما اَحْدَثَتْ بَعْدَكَ] (صحيح مسلم، كتاب الصلاة، ص 205، باب 14، ح 400)
البته آقايان نسبت به جمله آخر اين حديث سكوت كرده و از خود سؤال نميكنند بعد از رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم چه حادثهاي رخ داده و آن حادثه تا چه حد ناگوار و براي رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم ناراحت كننده بوده كه برخي از امتش به خاطر به وجود آوردن آن حادثه از آشاميدن آب كوثر ممنوع و محروم ميشود و ما هم وقتي از حوادث تلخ بعد از رسول اللَّه صحبت ميكنيم ميگويند آنها صحابي و مجتهد بوده و هر كاري كردهاند به اجتهاد خود عمل كردهاند. عجبا، عجبا اگر چنين است پس چرا از آب كوثر منع ميشوند؟ وچه دليلي بر اعتبار و مشروعيت اجتهاد آنها وجود دارد؟.