بخش 22
منع از بلند فرستادن صلوات
منع از بلند فرستادن صلوات <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
پرسش 20: چرا ما«شيعيان» صلوات را بلند ميفرستيم ولي اهل تسنّن صلوات را بلند نميفرستند و ما را هم منع ميكنند؟
پاسخ: اينكه شيعه صلوات را بلند ميفرستد به لحاظ برخي روايات است كه فرمودهاند: صلوات را بلند بفرستيد كه نفاق را ميبرد. [1] البته بايد توجه داشت كه اگر بلند فرستادن صلوات موجب حواسپرتي ديگران ميشود و آنها را از توجه به نماز و دعا و قرآن باز ميدارد يا آرامش و نظم را بر هم ميزند و مزاحمت ايجاد ميكند، در چنين مواردي لازم است رعايت شود. و اينكه اهل تسنّن صلوات را بلند نميفرستند - اگر صلوات بفرستند - علت آن از پاسخ سؤال قبل روشن ميشود و اما اينكه شيعه را از بلند فرستادن صلوات منع ميكنند دو جهت دارد:
يكي اينكه ميگويند: جايز نيست نزد رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم صدا را بلند كنند (فرياد بزنند) وآيه مباركه إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ....؛ [2] «كساني كه پيش پيامبر خدا صدايشان را فرو ميكشند....» را دليل ميآورند و ديگر اينكه، ميگويند: ذكر و دعا خواندن به طور هم صدا و هم آهنگ (همخواني) مشروع نيست و بدعت است [3] لذا ممانعت و از آن جلوگيري ميكنند.
همچنين مستحب ميدانند كه ذكر و دعا با صداي آرام و آهسته انجام گيرد. و در صحيح مسلم، [4] باب استحباب خفض الصوت بالذكر، چند روايت نقل كرده كه مردم با صداي بلند تكبير ميگفتند رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم فرمود:
ايها الناس، اربعوا علي انفسكم، انكم ليس تدعون اصم و لا غائباً انكم تدعون سميعا قريبا و هو معكم.
اي مردم، به خود آييد، شما ناشنوا و غايب را نميخوانيد، شما شنوا و نزديك را ميخوانيد و او با شما است.
>يك مناظره مفصل
[1] عن ابيعبداللَّه عليه السلام قال: قال رسولاللَّه صلي الله عليه وآله ارفعوا اصواتكم بالصلاة عليِّ فإنها تذهب بالنفاق» وسائل الشيعة، كتاب الصلاة، أبواب الذكر، باب 39، ح1.
[2] سوره حجرات / 3.
[3] تحفة الإخوان، تأليف: عبداللَّه بن باز، ص 134.
[4] صحيح مسلم، كتاب الذكر و الدعاء، ص1143، باب 13، ح2703.
يك مناظره مفصل
از مناظرهاي كه اينجانب در همين راستا با يكي از آنها داشتم بياساس بودن جهت اول و دوم روشن ميشود و آن چنين بود:
در مسجد النّبي صلي الله عليه وآله وسلم شاهد بودم كه يكي از مسئولين محترم ايران وارد مسجد شد. ايرانيها كه او را ديدند صدا به صلوات بلند كردند، مأمورين آنها را محاصره و از فرستادن صلوات جلوگيري نمودند، يك نفر از آنها به اينجانب گفت: اين عمل حرام است، چرا جلوگيري نميكنيد و نميگوييد؟
گفتم: نگو حرام است، بگو موجب حواسپرتي نمازگزاران ميشود، موجب برهم خوردن نظم و آرامش سايرين ميشود، وما «روحانيون» تذكر دادهايم كه در چنين مكانهاي عمومي و شلوغ - كه هر كس مشغول عبادت و دعا و قرآن و زيارت است - چنين اعمالي صحيح نيست.
گفت: نه اين عمل و اينگونه صلوات فرستادن خلاف شرع وحرام است، زيرا كه خداوند فرموده است:
إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَي [1] .
آنان كه با صداي آرام وآهسته نزد رسول خدا سخن گويند، آنها هستند كه در حقيقت خدا دلهايشان را براي مقام رفيع تقوي آزموده است.
گفتم: اوّلاً: اين آيه مباركه در مقام بيان امر اخلاقي است و خداوند متعال مسلمانان را ترغيب ميكند به رعايت ادب نسبت به رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم و اينكه اشخاص نادان و بيادب با داد زدن آسايش آن حضرت را سلب نكنند و مربوط به جايي است كه افراد در مقابل رسول اكرم صلي الله عليه وآله وسلم مجادله و گفت و گو ميكردند و گاهي صداي خود را در مقابل نبي اكرم صلي الله عليه وآله وسلم بلند ميكردند اما صلوات فرستادن، تكريم رسول خدا است نه مجادله با او. لذا اين آيه شامل صلوات فرستادن نميشود.
ثانياً: اگر اين آيه دلالت بر حرمت داد زدن و صدا بلند كردن دارد چرا شما رعايت نميكنيد؟ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ؛ [2] «آيا مردم را به نيكي فرمان ميدهيد و خود را فراموش ميكنيد.»
ثالثاً: آيه مباركه فرموده است: نزد رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم آهسته صحبت كنيد: «عند رسول اللَّه» و قدر مسلّم از اين جمله، اطراف مرقد شريف، مانند روضه مقدّسه و بالاي سر و سمت چپ مرقد شريف است و شامل قسمتهايي كه از مرقد مطهّر فاصله دارد نميشود.
گفت: ما رعايت ميكنيم وآهسته دعا ميخوانيم وآهسته حرف ميزنيم.
گفتم: خير، رعايت نميكنيد، مگر نيست كه مرتّباً مؤذّن با چند بلندگو فرياد مي زند، خصوصاً وقتي اقامه ميگويد و وقتي كه ميگويد «الصلاة علي الأموات» (نماز بر مردهها)، همچنين امام جماعت و مأمومين با صداي بلند آمين ميگوييد بطوري كه صداي شما در خارج از مسجد هم ميرود و حال اينكه ميتوانيد همه اينها را آهسته بگوييد.
گفت: ما دعا ميكنيم.
گفتم: اوّلاً: براي نماز مردههايتان داد ميزنيد «الصلاة علي الأموات» و اين عبارت، دعا نيست.
ثانياً: اگر «آمين» دعا است و مانعي ندارد، صلوات نيز دعا است.
ثالثاً: طبق آيات قرآن و روايات، مناسب است كه دعا را آهسته بخوانند و شما با گفتن «آمين» بر خلاف آيات قرآن و برخلاف دستور رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم عمل ميكنيد، همچنين بر خلاف گفته مفتي عام خود «عبداللَّه بن باز» عمل ميكنيد.
در اينجا سخت ناراحت شد و عدّهاي عرب و ايراني دور ما حلقه زده بودند و گوش ميدادند.
گفت: ما بر خلاف كدام آيه و روايت عمل ميكنيم؟
گفتم بر خلاف آيه مباركه:
اُدْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ [3] .
خداي خود را به تضرّع و زاري و به صداي آهسته بخوانيد كه خداوند هرگز تجاوزكاران را دوست نميدارد.
و بر خلاف آيه مباركه:
وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنْ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ. [4] .
كه خطاب به رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم است:
ياد كن خداي خود را در دل خود، با تضرّع و زاري و پنهاني و بي آنكه صدا بلند كني و در صبح وشام ياد كن.
نيز در كتابهاي مورد قبول شما روايت است كه: مردم با صداي بلند دعا ميخواندند و ذكر ميگفتند، رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: أيُّها النّاس، بخود آييد (فكر كنيد) ناشنوا و غايب را كه نميخوانيد، بلكه كسي را ميخوانيد كه شنوا و نزديك و با شما است- [5] يعني اي مردم آهسته دعا كنيد، خداوند ناشنوا نيست، خداوند دور و غايب نيست.
در روايات شيعه نيز آمده است كه حضرت فرمود:
بهترين دعا و ذكر دعايي است كه در خفا و به طور پنهاني انجام شود و بهترين روزي آن است كه به اندازه كفاف باشد [6] .
گفت: من اينها را نميدانم، فقط ميدانم كه رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم دستور داده است «آمين» را با صداي بلند بگوييد.
گفتم: يعني رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم بر خلاف آيات قرآن و بر خلاف دستور خودش كه فرمود: «آهسته دعا كنيد، خدا كَر و غايب نيست» دستور داده است؟ همچنين مفتي بزرگ شما «عبداللَّه بن باز» كه عموماً قبولش داريد مگر در كتابش نگفته است: ذكر گفتن با صداي بلند و دسته جمعي بدعت است؟ [7] .
اكنون بگو بدانم، آيا اين همه داد زدنها با بلندگوهاي متعدّد و اين گفتن آمين با صداي بلند و دسته جمعي بدعت نيست؟ برخلاف آيات قرآن و بر خلاف سنت و دستور رسولاللَّه صلي الله عليه وآله وسلم نيست؟ بر خلاف گفته مفتي خودتان، بن باز نيست؟ اما صلوات فرستادن دسته جمعي شيعيان آن هم در يك واقعه استثنايي بدعت است و بر خلاف قرآن و سنّت است؟
صحبت كه به اينجا رسيد با ناراحتي دستش را از دست من كشيد واز بين جمعيت با سرعت خارج شد.
[1] سوره حجرات / 3.
[2] سوره بقره / 44.
[3] اعراف / 55.
[4] سوره اعراف / 205.
[5] عن أبي موسي، قال: كُنّا مَعَ النَّبِي صلي الله عليه وآله وسلم في سَفَرٍ، فَجَعَلَ النَّاسُ يَجْهَرونَ بالتَكبِير: فقال النَّبي صلي الله عليه وآله وسلم: «أيّها النّاسُ، اِربَعُوا عَلي أنْفُسِكُم، اِنّكُمْ لَيْسَ تَدْعُونَ اَصَمَّ ولا غائباً، اِنَّكُمْ تَدْعُونَ سَميعاً قريباً وَهُوَ مَعَكُم» (صحيح مسلم، كتاب الذكر والدعاء والتوبة، باب 13: استحباب خفض الصوت بالذكر، ح 3703 - والمصباح المنير، ص 481 نقلاً عنه و عن فتح الباري).
[6] خير الدعاء (الذكر) الخفي وخير الرزق مايكفي: (نور الثقلين، ج 3، ص321).
[7] تحفة الإخوان، تأليف: عبداللَّه بن باز، ص 134.