بخش 39

عصمت ائمه و اهل بیت رسول‏ الله

عصمت ائمه و اهل بيت رسول‏ الله <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

پرسش 37: چرا ما «شيعيان» اهل بيت رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم را معصوم مي‏دانيم ولي اهل تسنّن ظاهراً چنين نيستند و بما هم اعتراض مي‏كنند، البته آنها ابوبكر و عمر و ديگر كساني را كه مورد احترامشان مي‏باشد نيز معصوم نمي‏دانند؟

پاسخ: شيعه، اهل بيت رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم و ائمه‏عليهم السلام را معصوم و از هرگونه گناه و پليدي پاك و منزه مي‏داند و بر اين امر ادله عقلي و نقلي فراواني وجود دارد كه در كتب مربوط موجود است و عمده دليلي كه اهل تسنن نمي‏توانند شبهه و انكار كنند اين آيه است:

ما اهل بيت را معصوم مي‏دانيم

انما يريد اللَّه‏ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً [1] .

خدا فقط مي‏خواهد آلودگي را از شما خاندان - پيامبر - بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.

در صحيح مسلم است كه عايشه گفت:

روزي رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم [از حجره] خارج شد و عبايي پشمي و سياه با آن حضرت بود، پس حسن بن علي‏عليهما السلام آمد، رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم او را داخل عبا نمود، پس از آن حسين بن علي آمد، او را نيز داخل عبا فرمود، سپس فاطمه‏عليها السلام آمد و داخل شد، پس از آن علي‏عليه السلام آمد او را هم داخل عبا نمود و گفت: انما يريد اللَّه‏ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً. [2] .

و در مسند امام احمد بن حنبل [3]  است كه:

ان النبي ‏صلي الله عليه وآله وسلم كان يمرّ بباب فاطمة ستة أشهر اذا خرج الي صلاة الفجر يقول: الصلاة يا اهل البيت انما يريد اللَّه ليذهب عنكم‏الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً.

رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم صبح كه براي نماز به مسجد مي‏رفت، مدت شش ماه از درب خانه فاطمه‏عليها السلام عبور مي‏كرد و مي‏فرمود: نماز، اي اهل بيت، خداوند فقط مي‏خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.

همچنين در صحيح مسلم است كه:

زيد بن ارقم گفت: رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم روزي در كنار آبي به نام خمّ، ميان مكه و مدينه خطبه‏اي خواند و بعد از حمد و ثناي الهي فرمود: اي مردم من بشري بيش نيستم و نزديك است مأمور پروردگارم بيايد و من دعوت او را اجابت كنم و من در ميان شما دو چيز گران بها مي‏گذارم و مي‏روم يكي كتاب خدا كه در آن هدايت و نور است، كتاب خدا را بگيريد و به آن چنگ بزنيد... و اهل بيت من، خدا را درباره اهل بيت خود متذكر مي‏شوم، [راوي گويد: رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم] اين جمله را سه بار تكرار كرد از زيد بن ارقم سؤال كردند: اهل بيت آن حضرت چه كساني هستند؟ آيا زنهاي رسول اللَّه‏صلي الله عليه وآله وسلم اهل بيت آن حضرت مي‏باشند؟ زيد گفت: خير، به خدا قسم، به درستي كه زن چند وقت با مرد است، پس او را طلاق مي‏دهد و زن برمي‏گردد نزد پدر و فاميلش، اهل بيت مرد اصل و ريشه و پي مرد هستند، اهل بيت كساني هستند كه بعد از رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم صدقه بر آنان حرام است. [4] .

در همين كتاب است كه:

از زيد بن ارقم سؤال كردند، اهل بيت - كه رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم سفارش آنها را فرمود و عِدل قرآنشان قرار داد - چه كساني هستند؟ گفت: آل علي‏عليه السلام... هستند كه صدقه بر آنها حرام است. [5] .

از آيه شريفه و اين روايات كه در كتابهاي معتبر اهل تسنن آمده معلوم و مسلم است كه خداوند اراده كرده است آلودگي و پليدي را از اهل بيت رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم بزدايد و آنان را پاك و پاكيزه گرداند، مضافاً بر اينكه رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم در حديث ثَقلين اهل بيت را عِدل و هم سنگ قرآن كريم قرار داده و هر دو را به عنوان حجت خدا در ميان مردم توصيف فرموده است و همان گونه كه قرآن از خطا و لغزش مصون و محفوظ است، عدل و قرين آن نيز مصون و محفوظ است و مسلمانان مي‏دانند و اعتراف دارند كه اهل بيت‏عليهم السلام و در رأس آنها حضرت علي‏عليه السلام حتي لحظه‏اي آلوده به شرك و كفر نبوده و كوچكترين لغزش و خطايي از آنها سر نزده است و بر اين اساس شيعه معتقد به عصمت اهل بيت‏عليهم السلام است.

 

 

[1] سوره احزاب / 33.

[2] صحيح مسلم، باب فضائل اهل بيت النبي ‏صلي الله عليه وآله وسلم، ص 1049، ح2424، «قالت عائشة: خرج النبي ‏صلي الله عليه وآله وسلم غَداةً و عليه مِرطٌ مُرَحّلٌ، من ‏شعرٍ اَسوَد، فجاء الحسنُ بنُ عليٍّ فَادخَلَهُ ثمَّ جاءَ الحُسَين فَدَخَلَ ‏مَعَهُ، ثُمَّ جاءَتْ فاطِمةُ فَأدخَلَها ثمَّ جاءَ عَليٌّ فَاَدخلَهُ ثُمَّ قال: اِنّما يُريدُ اللَّه‏ليُذهبَ عنكم الرِّجْسَ أهلَ البَيْتِ و يُطَهِّركُم تطهيراً».

[3] ج 4، ص 568، ح 14042.

[4] صحيح مسلم، باب من فضائل علي بن ابي‏طالب‏عليه السلام، ص1043، ح2408.

[5] همان.

 

 


| شناسه مطلب: 74594