بخش 50

خواندن دعا و گفتن تلبیه در موقع محرم‏ شدن

خواندن دعا و گفتن تلبيه در موقع محرم‏ شدن <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

پرسش 47: چرا ما «شيعيان» در ميقاتها، خصوصاً در مسجد شجره، هنگام محرم شدن، دعاها و تلبيه‏ها را با صداي بلند مي‏خوانيم و گاهي بصورت دسته جمعي آنها را تكرار مي‏كنيم؟ چرا تلبيه و دعاها را بلند مي‏خوانيم؟

در حال طواف دعاها را بلند و گاهي مرد و زن بطور هماهنگ فرياد مي‏زنيم؟ در سعي نيز عدّه‏اي چنين عمل مي‏كنند، در صورتي كه اين امر موجب حواس پرتي و تضييع حقوق ديگران مي‏شود، از سويي اهل تسنن اكثراً آرام و بدون سر و صدا محرم مي‏شوند، و طواف و سعي مي‏كنند و از رفتار ما ناراحت و گاهي اعتراض مي‏كنند، آيا عمل ما مستند شرعي دارد؟ آيا دعاها و تلبيه‏ها را در ميقات و غير آن بلند خواندن و با صدا گفتن استحباب دارد؟

آيا زنها در موقع محرم شدن تلبيه را بلند بگويند بطوريكه صداي آنان را مردان نامحرم بشنوند، اشكال ندارد؟

پاسخ 47: اينگونه رفتارها مبناي فقهي نداشته و فقط بر اساس عادت انجام مي‏شود و توصيه ما نيز آن است كه در ميقاتها و در حال طواف و سعي، تلبيه‏ها و دعاها را آرام و بدون سر و صدا انجام دهند ولي متأسفانه در اثر بي‏توجهي و چه بسا به دليل اينكه اين گونه محرم نمودن و دعاها را در ميقات و غيره با سر و صدا تكرار كردن از لوازم شغل تلقي شده لذا كمتر به آداب تلبيه و دعا خواندن توجه مي‏شود، در هر حال لازم است اين پرسش مورد توجه قرار گيرد و درباره آن بحث و بررسي شود خصوصاً نسبت به تلبيه گفتن بانوان.

در اينجا بطور خلاصه جوانب اين پرسش را بررسي و خوانندگان محترم را به امور ذيل توجه مي‏دهم:

الف) افضل يا احوط آنست كه تلبيه را در ميقات آهسته بگويند.

راجع به بلند گفتن تلبيه، مرحوم سيدقدس سره در عروة الوثقي [1]  بعد از نقل اقوال در رابطه با تأخير تلبيه از ميقات و بعد از اشاره به وجه جمع بين اخبار - فرموده است:

«افضل آنست كه در ميقات مدينه، تلبيه را هنگام نيت و پوشيدن دو جامه احرام، آهسته بگويند و بلند گفتن تلبيه را تا رسيدن به بيدا تأخير بيندازند و وقتي به زمين بيدا - كه يك ميل (حدود دو كيلومتر) از ذي الحليفه به طرف مكه واقع است - رسيدند، صداها را به تلبيه بلند كنند «فالأفضل ان يأتي بها (اي بالتلبية) حين النية و لبس الثوبين سرّاً و يؤخّر الجهر بها الي المواضع المذكورة...».

مرحوم امام ‏قدس سره در حاشيه عروة، بجاي «الافضل» فرموده است: «بل الاحوط». مرحوم آقاي گلپايگاني‏قدس سره فرموده است: «الافضلية غير معلومة نعم هو احوط». مرحوم آقاي خوئي ‏قدس سره فرموده است: «لم تظهر افضلية التعجيل و ان كان هو الأحوط و لايبعد افضليّة التأخير». (البته اين احتياط استحبابي است).

همچنين مرحوم آقاي خوئي در مناسك فارسي مسأله 185 فرموده است:

... احتياط اين است كه از جايي كه احرام مي‏بندد فوراً تلبيه را آهسته بگويد و از جاهايي كه گفته شد بلند بگويد. [2] » و عبارت اكثر مناسك‏ها - در ضمن بيان كيفيت احرام و مسائل مربوط به تلبيه - مشابه عبارت مناسك مرحوم آقاي خوئي ‏قدس سره مي‏باشد.

ب) چنانچه زن با شنيدن نامحرم، تلبيه را بلند بگويد اشكال دارد.

راجع به تلبيه گفتن بانوان و شنيدن نامحرم از مرحوم آيت الله گلپايگاني‏قدس سره سؤال شده كه «اگر زن تلبيه را در موقع محرم شدن بلند بگويد، بطوريكه اجنبي بشنود جايز است يا نه؟ و بر فرض عدم جواز، باطل است يا نه؟»

آن مرحوم چنين جواب داده است:

«اگر با شنيدن اجنبي جهر به تلبيه كرده، احوط لزومي اعاده است» (آداب و احكام حج، ص 146، پرسش و پاسخ 342)

برخي ديگر از مراجع فرموده‏اند: «و امّا زن در هيچ حال و جايي، از او خواسته نشده كه صداي خود را به تلبيه بلند كند».

برخي ديگر فرموده‏اند: «چنانچه صداي آنها مهيّج» باشد احتياط در آهسته گفتن است».

ج) بهترين دعاها، دعاي با خشوع و مخفي است.

راجع به دعا خواندن با صداي بلند، خداوند متعال در قرآن كريم فرموده است:

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

خداي خود را به تضرّع و زاري و به صداي آهسته بخوانيد كه خداوند هرگز تجاوز كاران را دوست نمي‏دارد. (سوره اعراف/55)

همچنين خطاب به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه وآله فرموده است:

وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنْ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ.

ياد كن خداي خود را در دل خود، با تضرّع و زاري و پنهاني و بي‏آنكه صدا بلند كني و در صبح و شام ياد كن.

از پيامبر اكرم‏صلي الله عليه وآله است كه فرمود: «خير الدعاء (الذكر) الخفيّ و خير الرزق ما يكفي» (نور الثقلين، ج 3، ص 321).

بهترين دعا و ذكر دعايي است كه در خفا و به طور پنهاني انجام شود و بهترين روزي آن است كه به اندازه كفاف باشد.

از حضرت رضاعليه السلام نقل است كه فرمود:

«دَعْوَةُ العَبْدِ سرّاً دَعْوَةً واحِدَةً تَعْدِلُ سَبْعينَ دَعْوَةً عَلانِيَةً» [3]  يك دعاي پنهاني بنده، معادل هفتاد دعاي علني است.

و فرمود: «دَعْوَةٌ تُخْفِيها اَفْضلُ عِنْدَاللَّهِ مِنْ سَبْعِينَ دَعْوَةً تُظْهِرُها» [4]  يك دعاي مخفي نزد خدا افضل است از هفتاد دعاي علني.

همچنين روايت شده كه مردم با صداي بلند دعا مي‏خواندند و ذكر مي‏گفتند، رسول الله‏صلي الله عليه وآله فرمود: «أيُّها الناس، بخود آييد (فكر كنيد) ناشنوا و غايب را كه نمي‏خوانيد، بلكه كسي را مي‏خوانيد كه شنوا و نزديك و با شما است. [5] .

د) رعايت حقوق مردم مقدم بر حق اللَّه است.

راجع به لزوم رعايت حقوق ديگران، از آيات و روايات فوق الذكر روشن شد كه دعاي آرام و آهسته به مراتب افضل از دعا خواندن با صداي بلند و به صورت دسته جمعي برگزار كردن است، علاوه بر اين رعايت حقوق مردم از دعا خواندن با سر و صدا مهمتر است و از روايات استفاده مي‏شود كه حق الناس مقدم بر حق اللَّه است، خداوند متعال راضي نيست با خواندن دعا، همراه با سر و صدا، ديگران ناراحت شوند، حواس سايرين پرت شود، و چگونه مي‏خواهيم با دعايي كه مرضيّ خدا نيست رضايت او را جلب و به وسيله آن به بارگاهش راه يابيم؟

 

 

[1] كتاب الحج، كيفية الاحرام، مسأله 20.

[2] تذكر: «قد حكي عن صاحب الحدائق لزوم تأخير التلبية عن مسجد الشجرة الي البيداء بصورة الفتوي او الاحتياط اللزومي و عن كاشف اللثام احتمال تأخير نية الاحرام الي البيداء»، به نقل از تفصيل الشريعة، ج 3، ص 200.

[3] كافي، ج 2، باب اخفاء الدعاء، ص 476.

[4] كافي، ج 2، باب اخفاء الدعاء، ص 476.

[5] عن أبي موسي، قال: كُنّا مَعَ النَّبِي ‏صلي الله عليه وآله وسلم في سَفَرٍ، فَجَعَلَ النَّاسُ يَجْهَرونَ بالتَكبِير: فقال النَّبي ‏صلي الله عليه وآله وسلم: «أيّها النّاسُ، اِربَعُوا عَلي أنْفُسِكُم، اِنّكُمْ لَيْسَ تَدْعُونَ اَصَمَّ ولا غائباً، اِنَّكُمْ تَدْعُونَ سَميعاً قريباً وَهُوَ مَعَكُم» (صحيح مسلم، كتاب الذكر والدعاء والتوبة، باب 13: استحباب خفض الصوت بالذكر، ح 3703 - والمصباح المنير، ص481 نقلاً عنه و عن فتح الباري).

 

 


| شناسه مطلب: 74605