بخش 2
الغدیر
الغدير <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
كلامي شيرين است. زيبا و دلنشين، و نام تاليفي است در باره تحقيق يك بحث تاريخي، و موضع گرفتن رسول اكرم در سرزمين غدير بعد از رجوع از مكه، در آخرين سفر. به گروه ها كه آنجا گرد آمده بودند، مقام و شخصيت علي را معرفي كرد، كه او را بدست خود تربيت نموده وساخته است و داراي همه نوع فضائل انسانيت و سرآمد همگان و لايقاينكه وصي او شود و پيشواي خلق مسلمان، تا جانشين پيامبر گردد و بشرها را به راهراست هدايت كند.
كتاب (الغدير) در يك چنين زمينه اي نگارش يافته تا مردمان بي اطلاع را به اين حادثه بزرگ تاريخي مطلع سازد. اين داستان و لو در كتابها ثبتاست ولي به دست فراموشي افتاده و اين (الغدير) است كه چهره اين حادثه را روشن ساخته، آيات قرآني را يكجا با سخنان پيامبر گرامي و راويان حديث و مفسرين نقل ميكند و از سخن ادبا و شعرا و تاريخ نويسان و ترجمه نويسان تاييد مي آورد.
(الغدير) آنچه در قرون اوليه اسلام پيرامون اين داستان آمده، جمع نموده و حتي ازاين حد پا فراتر نهاده به شرح حال رجال تاريخ پرداخته و تحقيق را در همه زمينه هائيكه مربوط به اين داستان ميشده كشانده و سخن حق را بيان نموده است.
پس (الغدير) كتابيست كه به تفصيل سخن دوست و دشمن را ذكر نموده و محكم و متشابه را در عرض هم آورده و در نتيجه صحيح و ناصحيح را از هم باز شناخته و اعتقادات فاسد و پندارهاي بي اساس، و افكار انحرافي باطل را از ساحت قدس امير مومنان دور نمودهاست.
و همچنين پدر آن رادمرد، حضرت ابي طالب و بستگان و خويشان و فرزندانش
[ صفحه 4]
را از تهمت هاي ناروا بدور داشته و دامن پيراوان حضرت را چه زنده و چه مرده از ناروائيها پاك نموده است و با كلامي روشنگر، با پشتوانه اي از دليل و برهان خصلت هاي نيك امام، و جز او از اوصيا گراميش را بيان نموده است.
-اينها، مطالبي است كه از ساحل كتاب (الغدير) دريافت كرده و حقائقي است كه بعض اجزا ارسالي (الغدير) توسط آقاي مظفر لمس نموده ام، حضرت شيخ محمد حسين مظفر، كه تاليفات گرانبهائي دارد يكي از بزرگان اسلام و متفكرين ارزنده جهان اسلام است كه از فضايل اخلاقي برخوردار است و چون صالحين ناصيه اي درخشان دارد.
از اعاده طبع (الغدير) خوشحالم و من اين را پيش بيني مي كردم، چون (الغدير) شامل مباحث علمي ارزنده و اموري است كه تا بحال در دسترس بشر قرار نگرفته است و اين (الغدير) استكه چنين ميراث ارزنده اسلامي را به جهان بخشيد و در ديدگان اهل تحقيق و تاريخ، آنچه نميدانست قرار داد تا درست به نتيجه برسد.
اين (الغدير) است كه مسائلي را پايه ريزي نمود، و اوهام و خرافاتي را از صحنه ذهن بشر شست و آنچه را كه بشريت در طول ساليان دراز از آن غافل بود بدو داد. و حق چنين است كه ما بايد بر روي حوادث گذشته كاخ آرزويمان را بنا نهيم و با فكري صحيح و عميق بر آن زيربنا، بنائي نو آريم.
و همه آنچه تا بحال بيان شد، ضرورتي است براي هر اهل تحقيقي كه مي خواهد بداند و بفهمد و به حقيقت برسد، و پس از درك حقيقت، روشنگر راهها شود وشيعه علي را به جهان بشناساند كه كيانند اين گروه، كه در طول تاريخ به خروش برخاستند، با دلي مملو از حب آل محمد، نه براي آنكه خواستار خلاف و دوئيت است و كينه هاي ديرينه را زنده ميكند.
آري: ضرورتي است بر اهل تحقيق كه اين مسائل را بدانند و جداي از هر گونه احساسات داغ دنباله رو فهم صحيح باشند و از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و به نسل جديد خود بياموزند كه: اختلافات موجب تفرقه بين دوگروه است و خشم
[ صفحه 5]
و كينه وحدت را از دست ميگيرد و مسلمين را به جائي ميبرد كه از هر گونه دوستي و احساس صحيحي بدور مانند، از هم جدا و بيگانه شوند و جز به مصالح شخصي خود نينديشند و خلاصه يك مسلمان تئوريك شوند كه جز ادعاي اخلاق و نيكي چيزي نداشته و از واقعيت عملي اسلام كاملا بدور مانند.
در حاليكه اخلاق نشان دهنده ارزش يك امت است و آنچه سبب رويش يك نسل است اخلاق است و بدون آن نه عزتي است و نه پيروزي، و بر همين اساس است كه رسول اكرم و ائمه اطهار ما را مدامبر اين راه مي خواندند كه به تهذيب اخلاق پرداخته و مسلمانان را به اتحاد بر خوانيم.
و قرآن آن نداگر قرنها بر اين امر، فريادها دارد كه " و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا " به رشته محكم دوستي خدا دست يازيد و از هر گونه تفرقه و جدائي بپرهيزيد.
و باز گويد:
" ان اكرمكم عند الله اتقيكم " گرامي ترين مردمانپرهيزكارترين آنانند.
و يا گويد:
" تلك امه قد خلت لها ما اكتسبت و لكم ما كسبتم ".
اينان كه مينگريد امتي بودند كه با كارهاي خود هماغوشند و شما هم چنين خواهيدبود كه آنچه به دست آوريد با شماست.
و يا گويد:
" و لا تزر وازره وزر اخري، اتقوا الله و كونوا مع الصادقين ".
هيچكس اعمال ناشايست ديگري را به عهده نميگيرد، پرهيزكار باشيد و خود با راستگويان همراه سازيد.
و من پيش از آنكه از نگارش باز ايستم ناچارم كه وظيفه خود را انجام داده و مجاهدات مولف گرامي را شكرگزار شوم و در مقابلش به سپاس ايستم و اين همه
[ صفحه 6]
به خاطر رنجي است كه در راه زنده نمودن نسلي انجام داده و چنين اثر گرانبهائي را به اجتماع بشري تحويل داده است كه سرا پا علم است و تحقيق و اطلاعات وسيع و بررسي هاي دامنه دار و بي سابقه.
خداوند بهترين پاداش را به شيخ ما عنايت فرمايد و كتاب (الغدير) را وسيله اي سازد براي راهنمائي مردم بسوي حق و اتحاد و دوستي بين فرق اسلامي تا درپرتو آن مسلمين به سفارش رسول گرامي در باره ثقلين: قرآن و خاندان گرامي رسول اكرم كه هر رجس و پليدي از دامنشان بدور است عمل كرده باشند.
در خاتمه سلام برادر و دوستدارت را بپذير.
4 ربيع الاخر 1372
محمدسعيد دحدوح
[ صفحه 7]