عنایت و توجه مخصوص به حدیث غدیر
عنایت و توجه مخصوص به حدیث غدیر خدای متعال نسبت بنشر و اشتهار کامل این واقعه مهمه، عنایت بسیار فرموده [ صفحه 35] که این حدیث پیوسته زبان زد همگان باشد و راویان در هر عصر و زمان این داستان را دهان بدهان بگویند و بیان کنند و این
عنايت و توجه مخصوص به حديث غدير <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
خداي متعال نسبت بنشر و اشتهار كامل اين واقعه مهمه، عنايت بسيار فرموده
[ صفحه 35]
كه اين حديث پيوسته زبان زد همگان باشد و راويان در هر عصر و زمان اين داستان را دهان بدهان بگويند و بيان كنند و اين موضوع برهان پابرجائي باشد براي طرفداران و حاميان اين پيشواي عالميقام صلوات الله عليه، و بهمين جهه امر بتبليغ اين سمت و مقام براي اميرالمومنين علي عليه السلام مقرون با تاكيد و تسريع فرمود، تا در چنين موقع حساس كه پيغمبر عاليقدر صلي الله عليه و آله از حج اكبر بازگشت فرموده و در هنگامي كه گروه عظيمي از طبقات مختلفه و طوايف عديده از مسلمين بمناسبت آموختن و انجام حج بيت الله مجتمع گشته اند، پيغمبر گراميش صلي الله عليه و آله را مامور ابلاغ امر ولايت علي عليه السلام فرمود و آنحضرت نيز قيام فوري باجراء اين امر نمود. در چنين موقع بي نظير كه جمعيت فشرده از اقوام و قبايل مختلفه از مسلمين گرد آمده اند در يك نقطه غير عادي امر بتوقف فرمايد و آنان كه از آنمحل گذشته اند بامر پيغمبر صلي الله عليه و آله باز گردانده شوند و آنان كه در دنبال اين كاروان بزرگ ميايند بان نقطه برسند و آنجناب با صداي رسا و بانك بلند آن خطبه حساس را ايراد و صداي خود را بهمه آنها برساند و پس از آن مقدمات بشناساندن علي عليه السلام بكيفيت مخصوص مبادرت فرمايد و پس از ابلاغ ولايت و امامت او بحاضرين امر كند كه بغائبين نيز ابلاغ نمايند تا همه آن افراد كه بيش از يكصد هزار تن بوده اند تماما مامور ابلاغ و راويان اين حديث و قضيه مهمه باشند و خداي منان باين مقدار هم اكتفاء نفرمود و بلكه آيات كريمه در اين خصوص فرو فرستاد كه در هر صبح و شام تلاوت شود و مسلمانان عالم با تلاوت مداوم آن آيات در
[ صفحه 36]
همه وقت و همه جا متذكر و متوجه اين امر باشند و تنها طريق رشد و سعادت خود را بشناسند و مرجع واقعي و پيشواي حقيقي خود را براي دريافت معالم دين و احكام آئين منزه اسلام بدون ترديد تشخيص دهند. رسول خدا صلي الله عليه و آله كانه قبلا پيش بيني فرموده بود كه در اين مسافرت، نباء عظيم (خبر بزرگ و مهم) در پيش است كه اعلام عمومي داد - تا همه افراد و طبقات مسلمين براي آموختن و عمل باداب و مناسك حج از منازل و اوطان خويش بيرون شوند و دسته دسته و گروه گروه بانجناب ملحق گردند تا با تحقق اين امر خطير پايه هاي دين حنيف و بنيان آئين مقدس اسلام استوار گردد و مظاهر و شرفه هاي دين بلند و نمايان شود و در زير اين پرچم افراشته الهي امت اسلامي بر ساير امم جهان سروري نمايند و برتري يابند و جنبش پيروزانه و سلطنت اين دين شرق و غرب جهان را فرا گيرد. آري. با سازمان اساسي و متقن الهي زمينه اين اعتلا و سيادت جهاني از هر حيث فراهم آمد و بر صلحا و عقلاي قوم لازم و واجب بوده كه براي وصول باين نتيجه آئين عقل و دين و فضيلت را پيش گيرند و با كلمه توحيد و توحيد كلمه مراحل سيادت و عظمت را طي كنند تا بسر منزل رشد و رستگاري نايل شوند... اما ؟
[ صفحه 37]
و براي تامين همين منظور پيشوايان دين سلام الله عليهم اجمعين پيوسته واقعه غدير خم را در هر موقع و در هر مناسبت بازگو و بان استدلال و احتجاج ميفرمودند و با اين مبناي راسخ و نص صريح امامت و وصايت پدران خود را آشكار و مدلل ميداشتند. همانطور كه شخص اميرالمومنين صلوات الله عليه نيز در طول دوران زندگي گرامي و شريف خود پيوسته باين امر احتجاج ميفرمود و شنوندگان اين حديث را از افراد صحابه كه در حجه الوداع حضور داشته اند در مجامع عمومي سوگند ميداد و از آنها بر اين امر گواهي ميطلبيد. اين جديت ها و اهتمام ها همه براي اين بوده كه اين تاريخ روشن و خاطره مقدس پيوسته تازه و شاداب بماند و گذشت زمان بتدريج اين واقعه را متروك و مخفي نسازد.
[ صفحه 38]
و باز بهمين منظور پيروان و علاقمندان خود را پيوسته وادار ميفرمودند كه روز غدير خم را عيد بگيرند و مجامع تهنيت و تبريك تشكيل دهند و با ادامه اين روش و اعاده مستمر ساليانه آن اين واقعه بزرگ را هميشه زنده و آشكار نگاه دارند كه تفصيل كامل اين مطالب قريبا در اين كتاب بنظر خوانندگان ارجمند خواهد رسيد انشاء الله تعالي - باميد آينده. علاوه بر مجامع و محافل باشكوهي كه بمناسبت عيد غديرخم در ميان مسلمين وجود دارد در آستان مقدس و مرقد مبارك علوي عليه السلام نيز همه ساله بهمين مناسبت اجتماعات با عظمتي تشكيل ميشود كه وجوه خلق از بلاد مختلفه دور و نزديك بطرف آستان قدس علوي ارواحنا فداه رهسپار و در اين مجتمع اصلي شركت نموده اين يادبود مقدس را دنبال و اين علم نوراني را بلند ميكنند و زيارات طولاني كه براي اين روز بخصوص از طرف پيشوايان دين سلام الله عليهم اجمعين تعليم و تلقين شده ميخوانند كه در ضمن آن زيارات مخصوصه نشانه هاي امامت و براهين قاطعه خلافت الهيه از كتاب و سنت پيغمبر صلي الله عليه و آله و خصوصيات داستان روز غدير خم توضيح و تصريح گشته و مشاهده ميشود كه هر فردي از افراد اين جمعيت كه از هزارها نفر تشكيل گشته با صداي رسا آنزيارات را ميخوانند و آن كلمات نوراني را بر زبان جاري ميكنند و در عين حال آثار سرور و افتخار از وجنات زائرين هويداست كه باين هدايت الهيه در صراط مستقيم ولايت راه يافته و مباهات ميكنند كه با خواندن آن زيارات هر يك خود فردي از راويان اين حديث پر فضيلت گرديده ولايت اميرالمومنين را مبناي واقعي دين خدائي دانسته و بمفاد آن در راه آئين مقدس گام بر ميدارند و عمل ميكنند آن افراد علاقمند هم كه بعزيمت بطرف مرقد مقدس علوي عليه السلام توفيق نيافته اند، در دورترين مناطق از جايگاه خود مرقد منور علي عليه السلام را بنظر آورده و با اشاره بان آستان مقدس زيارت مخصوصه را ميخوانند. و از همان جايگاه خود اشاره بساحت قدس ولايت مينمايند. و نيز وظائف و عباداتي از روزه و نماز و دعا كه متضمن يادآوري اين روز
[ صفحه 39]
تاريخي (غدير) است وارد و مقرر گشته كه پيروان آنجناب در شهرها و قراء و اماكن خود قيام بان مينمايند و بدين وسائل و عناوين مقدسه مليونها نفوس (كه يكسوم و حتي بطور تقريب نيمي از مسلمين جهان را تشكيل ميدهند) خاطره غدير خم را پيوسته تجديد و با حكايت نمودن اين واقعه قلوب خود را متوجه مركز ولايت نموده و او را اصل و اساس دين و آئين خود دانسته و وابسته آن ميباشند. و اما كتب و آثار اماميه در حديث و تفسير و تاريخ و كلام - بهر يك از اين آثار توجه و بررسي شود ملاحظه خواهد شد كه مشحون و پر است از اين واقعه و اثبات قضيه غدير و استدلال و احتجاج بمدلول و محصل آن - از روايات مسند كه نام سلسله روات متعاقب يكديگر ثبت گشته تا منتهي ميشود بمركز انوار نبوت صلي الله عليه و آله و روايات بيشمار ديگر كه من باب ارسال مسلم با حذف سلسله سند ضبط گرديده و حاكي از اين است كه اين موضوع مورد اتفاق عموم فرق مسلمين است، و گمان نميكنم كه دانشمندان اهل سنت نيز در ثبت و ضبط و روايت اين حديث از اماميه دست كمي داشته باشند : چه آنان نيز اين واقعه را محقق دانسته و بصحت آن معترف و بتواتر آن اذعان دارند. مگر فرد يا افراد قليل و ناچيزي كه از راه و رسم درايت منحرف گشته، و از روي عصبيت باطله كوركورانه نسبت باين واقعه سخني بياوه گفته اند اين اقليت ناچيز جز خود كسي را نديده و بعلت خودخواهي توجه ننموده اند كه اكثريت كامل دانشمندان و مطلعين از اهل فن حديث و تاريخ و غيرها اين حديث را مسلم و ترديد ناپذير دانسته اند ؟ خلاصه آنكه اين موضوع (غديرخم) در نظر علماي اهل سنت نيز ثابت و محقق است و از متواترات و مسلميات است و ما اينك نام راويان حديث غدير
[ صفحه 40]
خم را از صحابه و تابعين تا آنجا كه بطرق منتهيه بانها وقوف يافته ايم بترتيب حروف - الفبا - ذكر مينمائيم :