راویان حدیث غدیر خم از تابعین
راویان حدیث غدیر خم از تابعین تابعین پیغمبر که ابتدای نام آنها با "حرف الف" شروع می شود 1 - ابو راشد حبرانى "نام او - خضر - یا نعمان است". عجلى "که از علماء حدیث است" او را از جمله تابعین مورد وثوق و اعتماد دانسته و درباره او گفته : در
راويان حديث غدير خم از تابعين <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف الف" شروع مي شود
1 - ابو راشد حبرانى "نام او - خضر - يا نعمان است". عجلى "كه از علماء حديث است" او را از جمله تابعين مورد وثوق و اعتماد دانسته و درباره او گفته : در دمشق احدى افضل از او نبوده، و ابن حجر در " التقريب " صفحه 419 موثق بودن او را اعلام داشته، حديث نامبرده در صفحه 103 ذكر شده است
2 - ابو سلمه "نام او عبد الله - اسمعيل نيز گفته شده" ابن عبد الرحمن بن عوف زهرى مدنى در " خلاصه خزرجى " صفحه 380 از ابن سعد نقل شده كه نامبرده مردى فقيه و مورد وثوق و اعتماد است و حديث بسيار از او نقل شده و در "تقريب" ص 422 مراتب مذكوره نسبت باو تاييد و وفات او بسال 94 ثبت شده، - طرق حديث منسوب باو بجابر انصارى منتهى ميشود و طريق مزبور صحيح است و رجال آن همه مورد اعتماد و وثوقند. بصفحه 50 مراجعه شود.
3 - ابو سليمان موذن - "در " التقريب " ابو سلمان ضبط شده و نامبرده از بزرگان تابعين است و حديث او در نظر علماء مقبول است. روايت او در قسمت مناشده در رحبه - مشتمل بر رجال ثقه و مورد اعتماد خواهد آمد.
4 - ابو صالح سمان - ذكوان مدنى - آزاد كرده جويريه "بانوى غطفانى". ذهبى در جلد 1 تذكره خود صفحه 78 از احمد نقل نموده كه، نامبرده
موثق است، از جمله بزرگترين و موثق ترين مردم است، و در سال 101 درگذشته. بطرق مذكوره در ص 104 مراجعه نمائيد و در موضوع نزول آيه تبليغ درباره على عليه السلام حديث او خواهد آمد.
5 - ابو عنفوانه مازنى. طريق روايت او از جندع در صفحه 53 گذشت.
6 - ابو عبد الرحيم كندى، طريق منسوب باو در داستان "مناشده" رحبه بلفظ " زاذان " خواهد آمد.
7 - ابو القاسم اصبغ بن نباته - تميمى. كوفى. نامبرده از زمره تابعين مورد وثوق و اعتماد است. عجلى و ابن معين باين موضوع اشعار نموده اند. طريق منسوب باو در داستان "مناشده" رحبه خواهد آمد و در صفحه 61 ذكر شده است.
8 - ابو ليلى كندى طبق اشعار " التقريب " صفحه 435 نامبرده از رجال تابعين و موثق است. احمد بن حنبل در " مناقب " از على بن حسين روايت نموده كه او از ابراهيم بن اسمعيل از پدرش از سلمه بن كهيل. از نامبرده "ابو ليلى كندى" از زيد بن ارقم چنين نقل كرده گويد : هنگامى كه در انتظار مشايعت از جنازه اى بوديم در جواب پرسشى كه يكى از حاضرين در آنجا از او نمود و باو گفت : اى ابو عامر "كنيه زيد بن ارقم است" آيا در روز غدير خم از پيغمبر صلى الله عليه و آله شنيدى كه فرمود : من كنت مولاه فعلى مولاه - ؟ گفت آرى. ابو ليلى گويد : من سئوال او را تكرار كردم و بزيد گفتم : اين سخن پيغمبر صلى الله عليه و آله را شنيدى ؟ گفت : بلى اين سخن را چهار مرتبه فرمود :
9 - اياس بن نذير - ابن جبان او را از افراد مورد وثوق و اعتماد ذكر نموده، بروايت نامبرده در داستان احتجاج على عليه السلام بحديث غدير در روز "جمل" قريبا آگاه خواهيد شد.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف ج - ح - خ" شروع مي شود
10 - جميل بن عماره. حديث او از طريق ابن جرير طبرى از ابن كثير از
او در صفحه 106 گذشت.
11 - حارثه بن نصر - روايت نامبرده در داستان "مناشده" رحبه خواهد آمد.
12 - حبيب بن ابى ثابت اسدى كوفى - ذهبى گويد : نامبرده فقيه كوفى است و از جمله افراد مورد وثوق از تابعين است - در يكى از سالهاى 117 تا 119 وفات يافته. و شرح حال او را در جلد 1 تذكره خود در صفحه 103 نگاشته و ابن حجر در جلد 1 " تهذيب التهذيب " صفحه 178 موثق بودن او را از جمعى حكايت نموده، طرق منسوب باو در صفحه... 67 گذشت.
13 - حرث بن مالك. طريق منسوب باو در صفحه 80 گذشت.
14 - حسين بن مالك بن حويرث. طريق منسوب باو در صفحه 108 گذشت.
15 - حكم بن عيينه كوفى كندى. مردى است موثق و كسى است كه روايت او مورد اعتماد است. نامبرده فقيه است و داراى طريقه و پيروانيست. ذهبى در جلد 1 تذكره خود صفحه 104 شرح حال او را نوشته، در سال 114 - يا 115 در گذشته است. طريق منوسب باو در صفحه 78 و 79 گذشت و طرق بسيارى در حديث منسوب باو خواهد آمد.
16 - حميد بن عماره خزرجى. انصارى. حديث او در صفحه 104 گذشت.
17 - حميد طويل ابو عبيده ابن ابى حميد بصرى متوفاى سال 143 - ذهبى در جلد 1 تذكره اش در صفحه 136 درباره او گويد : حميد مردى است حافظ محدث، مورد وثوق، از استادان صاحب اجازه، حديث نامبرده در داستان "تهنيت" خواهد آمد.
18 - خيثمه بن عبد الرحمن جعفى كوفى، ابن حجر در جلد 3 " التهذيب " صفحه 179 از ابن معين و نسائى و عجلى. موثق بودن نامبرده را حكايت نموده -
وفات او بعد از 80 هجرى است و ابن قانع تاريخ وفات او را 80 ذكر نموده، اسناد او در صفحه 78 گذشت.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف ر - ز" شروع مي شود
19 - ربيعه جرشى در يكى از سالهاى 74 - 61 - 60 كشته شده و صحت اين امر مورد اختلاف است. در " التقريب " صفحه 123 مذكور است كه : نامبرده فقيهى است كه دار قطنى و غيره وثوق و اعتماد باو را اشعار نموده اند، طريق منسوب باو در صفحه 78 گذشت.
20 - ابو المثنى رياح بن حارث نخعى كوفى - ابن حجر در " التقريب " اشعار نموده كه نامبرده مورد وثوق و از بزرگان تابعين است و در جلد 3 " التهذيب " صفحه 299 موثق بودن او را از عجلى و ابن حبان حكايت نموده، طريق منسوب باو در داستان ركبان خواهد آمد.
21- ابو عمرو - زاذان بن عمر كندى - بزار - يا بزاز - كوفى - در " ميزان الاعتدال " نامبرده از بزرگان تابعين ثبت شده و ابن حجر در جلد 3 " التهذيب " صفحه 303 موثق بودن او را از جمعى ذكر نموده - وفات او بسال 82 ثبت شده - بداستان مناشده مراجعه نمائيد.
22 - ابو مريم - زر بن حبيش اسدى از بزرگان تابعين است و در يكى از سالهاى 83 - 82 - 81 درگذشته. ذهبى در جلد 1 تذكره اش در صفحه 40 گويد : نامبرده پيشوا و رهبر بوده و در " التقريب " اشعار شده كه نامبرده ثقه و بزرگوار است و در زمان جاهليت و اسلام زيست نموده و بطوريكه در جلد 3 " التهذيب "
صفحه 332 مذكور است. جمعى او را موثق شمرده اند و ابو نعيم در جلد 4 " حليه " صفحات 181 - تا - 191 شرح حال مستقل و مفصلى از او نوشته، طريق منسوب باو در داستان هاى "مناشده" رحبه و ركبان خواهد آمد.
23 - زياد بن ابى زياد - حافظ هيثمى در " مجمع الزوايد " و ابن حجر در " التقريب " او را توثيق نموده اند، طرق منسوب باو در داستان "مناشده" رحبه خواهد آمد.
24 - زيد بن يثيع - همدانى كوفى. بر حسب مندرج در صفحه 136 " التقريب " نامبرده مورد وثوق و اعتماد و از بزرگان تابعين بوده و در زمان جاهليت و اسلام زيست كرده - طرق بسيارى منسوب باو در "مناشده" رحبه خواهد آمد.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف س - ش" شروع مي شود
25 - سالم بن عبد الله بن عمر بن خطاب فرشى عدوى مدنى - ذهبى در جلد 1 تذكره اش در صفحه 77 شرح حال او را نوشته و اشعار داشته كه : نامبرده فقيهى است با برهان و يكى از كسانى است كه علم و عمل و زهد و شرف در او جمع شده و طبق مندرج در " التقريب " نامبرده يكى از فقهاء هفت گانه است، روايت او مورد وثوق و از اهل عبادت بوده، و در متانت و شخصيت همانند پدرش بوده و در عداد بزرگان طبقه سوم است، نامبرده در پايان سال 106 "بنابر تاريخ صحيح" وفات يافته - طريق منسوب او در داستان ركبان خواهد آمد و در صفحه 106 نيز ذكر شده است. و بخارى در جلد 1 از تاريخش - در قسم يك صفحه 375 از طريق عبيد از يونس بن بكير از اسماعيل بن نشيط عامرى از جميل بن عامر روايت نموده كه : سالم "نامبرده" براى او حديث كرد كه با يكواسطه گفتار پيغمبر صلى الله عليه و آله را شنيده كه در روز غديرخم فرمود : من كنت مولاه فعلى مولاه
26- سعيد بن جبير اسدى كوفى - ذهبى در جلد 1 تذكره اش در صفحه 65 شرح حال او را نگاشته و او را بطور كامل و رسا، ستايش نموده و بر طبق مندرج در صفحه 116 خلاصه خزرجى نقل از لالكائى - نامبرده مورد وثوق و اعتماد است و پيشوائى است با برهان - و از ابن مهران نقل شده كه : سعيد "مذكور" چشم از جهان بست در حالى كه همه اهل اين زمين بعلم او محتاج بودند و در صفحه 133 " التقريب " مندرج است كه : نامبرده موثق و روايت او مورد اعتماد و از فقهاء طبقه سوم است. نامبرده در سال 95 هجرى قبل از رسيدن بسن پنجاه سالگى در برابر حجاج "و بامر او" بنقل رسيده، و در جلد 4 " تهذيب التهذيب " صفحه 13 از طبرى نقل كرده كه نامبرده مرد موثقى بوده و حجت بر مسلمين است. طريق منسوب باو در صفحه 48 و 99 گذشت.
27 - سعيد بن ابى حدان "ذى حدان نيز باو گفته شده" كوفى - در " تهذيب التهذيب " نگاشته كه ابن حبان او را از اشخاص مورد وثوق شمرده - حديث او در "مناشده" رحبه خواهد آمد.
28 - سعيد بن مسيب قرشى مخزومى - داماد ابى هريره - در سال 94 وفات يافته، ذهبى در جلد 1 " تذكره الحفاظ " صفحه 47 مينگارد : بقول احمد بن حنبل و غيره - روايات مرسل سعيد - صحيح هستند. و ابن مدنى گفته : در تابعين كسى را بوسعت دامنه علم او نميدانم، بنظر و عقيده من نامبرده از اجله تابعين است، و ابو نعيم او را در شمار اولياء آورده و در جلد 2 " حليه الاولياء " صفحه 161 شرح حال او را ثبت نموده است. از طريق جمعى از حفاظ روايت او در موضوع "تهنيت" خواهد آمد و حديث ديگر او در صفحه 79 و 80 گذشت.
29 - سعد بن وهب همدانى كوفى - ابن معين در صفحه 122 خلاصه تهذيب الكمال او را - توثيق نموده - نامبرده سال 76 در گذشته، گروه بسيارى از پيشوايان حديث بطريق او داستان "مناشده" رحبه را چنانكه خواهد آمد روايت نموده اند.
30 - ابويحيى - سلمه بن كهيل حضرمى كوفى متوفاى در سال 121 - احمد و عجلى بشرح مندرج در صفحه 136 " خلاصه التهذيب " و صفحه 154 " التقريب " نامبرده را توثيق نموده اند. طريق منسوب باو در صفحات 54 و 57 و 66 و.. 72، گذشت.
31 - ابو صادق سليم بن قيس هلالى متوفاى سال 90 هجرى - نامبرده از جمله كسانى است كه باو و بنگارشاتش. در نزد فريقين "سنى و شيعى" استدلال ميشود. چنانكه خواهد آمد، نامبرده در مواضع متعدد از كتابش حديث غدير را روايت نموده. كتاب او هم اكنون موجود و در دسترس است.
32 - ابو محمد سليمان بن مهران اعمش، ذهبى و غيره او را توثيق نموده اند و از فرط راستى و درستى او را مصحف ميناميدند. ذهبى در جلد 1 " تذكره " صفحه 138 شرح حال او را ثبت كرده وفات او بسال - 147 و 148 واقع شده و ولادت او در سال 61 بوده - طريق منسوب باو در صفحات 64 و 71 و 92 گذشت و در حديث "مناشده" و در آيه تبليغ نيز خواهد آمد.
33 - سهم بن حصين اسدى روايت او در صفحه 83 ذكر شد.
34 - شهر بن جوشب. شرح حال و طرق منسوب باو در آيه اكمال دين و در حديث تهنيت و در حديث موضوع روزه غدير خواهد آمد.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف ض" شروع مي شود
35 - ضحاك بن مزاحم هلالى - ابو القاسم : متوفاى 105 هجرى - احمد و ابن معين و ابو زرعه او را توثيق نموده اند : طريق او كه از ابن عباس روايت كرده در صفحه 97 گذشت و حافظ حموينى در " فرايد السمطين " در باب دهم نقل از ابوالقاسم احمد طبرانى از حسين نيرى از يوسف بن محمد بن سابق از ابى ملك حسن از جوهر از ضحاك "مذكور" از عبد الله بن عباس روايت كرده كه : رسول خدا صلى الله عليه و آله در روز غديرخم "ضمن دعاى درباره على عليه السلام" گفت : بار خدايا. او را يارى فرما و بسبب او "مسلمين را" يارى كن - و او را مورد رحم و عطوفت خود
قرار ده و بسبب او "مسلمين را" رحم كن - و نصرت خود را شامل حال او فرما و بسبب او "مسلمين را" نصرت فرما - بار خدايا دوست بدار آنكه را كه او را دوست دارد و دشمن دار آنكه را كه او را دشمن دارد و اين الفاظ از رسول خدا صلى الله عليه و آله باسناد ديگر از عمرو ذى مره از اميرالمومنين عليه السلام روايت شده است.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف ط" شروع مي شود
36 - طاوس بن كيسان يمانى جندى - متوفاى 106 هجرى، ابو نعيم او را در جلد 4 " حليه " صفحه 23 - 20 ذكر نموده و در صفحه 23 گويد : حديث نمود ما را احمد بن جعفر ابن مسلم از - عباس بن على نسائى از محمد بن على بن خلف از حسين اشقر از ابن عيينه از عمرو بن دينار از طاوس "مذكور" از بريده از پيغمبر صلى الله عليه و آله كه فرمود : من كنت مولاه فعلى مولاه
37 - طلحه بن مصرف ايامى " يمامى " كوفى - ابن حجر گويد : نامبرده مورد اعتماد و وثوق او مردى است اهل قرائت و موصوف بفضل - در سال 112 يا بعد از آن درگذشته است. طرق منسوب باو در داستان "مناشده" رحبه خواهد آمد.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف ع" شروع مي شود
38 - عامر بن سعد بن ابى وقاص مدنى. طبق مندرج در صفحه 185 " التقريب " نامبرده مورد اعتماد و وثوق بوده و از طبقه سوم تابعين است. در سال 104 درگذشته. بصفحه 78 مراجعه شود
39 - عايشه بنت سعد - در سال 117 درگذشته. ابن حجر در " التقريب " صفحه 473 او را توثيق نموده، حديث مشار اليها در صفحات 77 و 80 و 82 مذكور شد.
40 - عبد الحميد بن منذر بن جارود عبدى. نسائى و همچنين ابن حجر در صفحه 224 " التقريب " او را توثيق نموده اند. روايت او از ابى الطفيل در داستان "مناشده" رحبه بطريقى كه رجال سند همگى مورد وثوقند خواهد آمد.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف ف- ق" شروع مي شود
63 - ابوبكر فطر بن خليفه مخزومى "آزاد شده بنى مخزوم" حناط - مرد مورد وثوق و متصف براستى است، احمد و ابن معين و عجلى و ابن سعد او را توثيق نموده اند، طبق مندرج در " تهذيب التهذيب " در سال 153 / 150 يا بيشتر وفات يافته، حديثى از او در مورد "مناشده" در رحبه بطرق بسيار و صحيح كه رجال سند آنها مورد وثوق هستند خواهد آمد و طريق منسوب باو در صفحه 92 و 101 گذشت.
64 - قبيصه بن ذويب، ذهبى در جلد 1 تذكره خود صفحه 52 شرح حال او را نوشته و او را ستايش نموده و ابن حبان بطوريكه در صفحه 268 خلاصه مذكور است، او را توثيق نموده، طريق منسوب باو در صفحه 50 گذشت.
65 - ابو مريم. قيس ثقفى مدائنى. بطوريكه در صفحه 395 خلاصه خزرجى مذكور است. نسائى او را توثيق نموده طريق منسوب باو در صفحه 102 گذشت و رجال سند آن مورد وثوق هستند.
تابعين پيغمبر كه ابتداي نام آنها با "حرف م - تا آخرين حروف" شروع مي شود
66 - محمد بن عمر بن على اميرالمومنين عليه السلام. در خلافت عمر بن عبد العزيز و بقولى سال 100 هجرت وفات يافته. ابن حبان او را توثيق نموده و ابن حجر گفته كه نامبرده از طبقه ششم و متصف براستگوئى است. بعد از "سى" وفات يافته. بطرق منسوب باو در صفحات 103 - 102 مراجعه نمائيد.
67 - ابو الضحى. مسلم بن صبيح همدانى كوفى عطار. بطوريكه در صفحه 321 " خلاصه التهذيب " و صفحه 422 " التقريب " مذكور است ابن معين و ابو زرعه او را توثيق نموده اند. طرق منسوب باو در صفحه 73 گذشت.
68 - مسلم ملائى. طرق منسوب باو در صفحات 54 و 78 گذشت.
69 - ابو زراره مصعب بن سعد بن ابى وقاص زهرى مدنى. طبق مندرج در صفحه 334 " التقريب " موثق است در سال 103 وفات يافته. بصفحه 79 مراجعه نمائيد.
70 - مطلب بن عبد الله قرشى مخزومى مدنى. ابو زرعه و دار قطنى او را توثيق نموده اند. حديث او در صفحه 94 گذشت.
71 - مطر وراق - شرح حال و حديث او درباره روز غدير و در مورد آيه اكمال دين و حديث تهنيت خواهد آمد.
72 - معروف بن خربوذ. ابن حبان او را توثيق نموده، بصفحه 58 مراجعه نمائيد. حديث او بعدا نيز خواهد آمد انشاء الله تعالى.
73 - منصور بن ربعى. حديث او در موضوع آيه "سئل سائل" و شرح حال او خواهد آمد.
74 - مهاجر بن مسمار زهرى مدنى. ابن حبان او را توثيق نموده. طرق منسوب باو در صفحات 77 و 82 گذشت.
75 - موسى بن اكيل بن عمير نميرى - طريق منسوب باو در صفحه 89 گذشت.
76 - ابو عبد الله ميمون بصرى آزاد كرده عبد الرحمن بن سمره، ابن حبان بطوريكه در جلد 9 " مجمع الزوايد " صفحه 111 مذكور است او را توثيق نموده و ابن حجر در صفحه 17 " القول المسدد " گويد : ميمون مورد توثيق عده واقع شده و نسبت بحفظ او بعضى از علماء رجال سخن گفته اند و ترمذى حديثى از او را تصحيح نموده - طرق حفاظ منسوب باو بسيار است و در صفحات 64 و 65 و 68 و 73 گذشت و ابن كثير طرق او را تصحيح نموده.
77 - نذير الضبى كوفى. از بزرگان تابعين است. حديثى منسوب باو در
داستان "مناشده" اميرالمومنين عليه السلام در روز جمل - در مورد خود ذكر خواهد شد.
78 - هانى بن هانى همدانى كوفى. بطوريكه در تقريب مذكور است، نسائى گفته است باكى بر او نيست، حديث او در موضوع "مناشده" رحبه خواهد آمد.
79 - ابو بلج يحيى بن سليم فزارى واسطى. ابن معين و نسائى و دار قطنى بطوريكه در صفحه 383 خلاصه خزرجى - مذكور است او را توثيق نموده اند و حافظ هيثمى در جلد 9 " مجمع الزوايد " صفحه 109 او را توثيق نموده طرق منسوب باو در صفحات 95 و 97 گذشت و حديثى كه بطريق او از ابن عباس روايت شده صحيح است و تمام رجال سند آن ثقه و مورد اعتمادند.
80 - يحى بن جعده بن هبيره مخزومى، بر حسب مندرج در صفحه 389 " التقريب " مورد اعتماد و وثوق است و از طبقه سوم است. بصفحه 72 مراجعه نمائيد.
81 - يزيد بن ابى زياد كوفى - يكى از پيشوايان كوفه است، در سال 136 در سن نود سالگى يا نزديك بان وفات يافته، حديث او در "مناشده" رحبه خواهد آمد.
82 - يزيد بن حيان تيمى كوفى. عاصمى در " زين الفتى " و نسائى طبق مندرج در صفحه 370 " خلاصه خزرجى " او را توثيق نموده اند و ابن حجر در تقريب خود او را موثق دانسته و در شمار طبقه وسطى از تابعين معرفى نموده است. طريق منسوب باو در صفحات 65 و 73 گذشت و حافظ عاصمى در " زين الفتى " باسنادش از اسحق بن ابراهيم مروزى " ثقه " از يزيد بن حيان كوفى "ثقه در حرم" روايت نموده كه : رسول خدا صلى الله عليه و آله در غديرخم بپا خاست. پس موعظه و تذكر فرمود، سپس فرمود : اى مردم : اينست و جز اين نيست كه من بشرى هستم همانند شما، نزديك است كه فرستاده حق مرا برسد و اجابت كنم... تا آخر حديث.
83 - ابو داود يزيد بن عبد الرحمن بن اودى كوفى، بر حسب مندرج در صفحه 372 " خلاصه خزرجى " ابن حبان او را توثيق نموده، طرق منسوب باو در صفحه 40 گذشت و در داستان " مناشده " جوانى با ابى هريره حديث او خواهد آمد.
84 - ابو نجيح يسار ثقفى متوفاى 109 هجرى - بر حسب مندرج در صفحه 384 " خلاصه خزرجى " ابن معين او را توثيق نموده. طرق منسوب باو در ص 78 گذشت. آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
طبقات راويان حديث غدير از علماء
بترتيب تاريخ وفاتشان
توجه و عنايت بموضوع مهم غديرخم در انحصار صحابه و تابعين نبوده و بلكه علماء قرن هاى بعدى نيز در حفظ و اجراء اين سيره مهم و اثر زوال ناپذير نهايت مراقبت را داشته اند و با بررسى تاريخ مربوط، ملاحظه ميشود كه در هر قرنى گروه بسيارى از حفاظ با دقت نظر اين نشانه نمايان دين را از گروه پيشين دريافت و بر طبق تحقيقاتى كه در اين امر خطير نموده اند بطبقه بعدى كه جايگزين آنها شده اند با خضوع و تسليم بصحت آن، سپرده اند. اينك تعدادى از آنان را براى اثبات اين مدعى نام مى بريم، كه در هر قرنى گواه بر تحقق اين داستان ميباشند، و احاطه بهمه راويان اين حديث از طبقه علماء موكول بدامنه قدرت خواننده بزرگوار است كه در حدود كوششى كه داير بشناسائى اساتيد فن حديث بكار خواهند برد، به منظور خود نائل گردند