حوادث پس از غدیر

حوادث پس از غدیر چرا مخالفان ولایت در روز غدیر به آخر خط و به بن بست رسیدند؟ خالفان سیاسى که با یکدگر پیمان سیاسى، نظامى بستند معتقد بودند که: تا پیامبر "ص" زنده است آنها نمى توانند به اهداف سیاسى خود برسند. پس تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس ا

حوادث پس از غدير <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

چرا مخالفان ولايت در روز غدير به آخر خط و به بن بست رسيدند؟

خالفان سياسى كه با يكدگر پيمان سياسى، نظامى بستند معتقد بودند كه: تا پيامبر "ص" زنده است آنها نمى توانند به اهداف سياسى خود برسند. پس تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس از پيامبر نگهداشتند تا رسول خدا"ص" بر منبر مدينه يا در كوچه و خيابان، يا در اجتماعات معمولى، از امامت امام على "ع" و فرزندانش سخن مى گفت و رهنمود مى داد، براى مخالفان هر ناگوار بود اما تا حدودى قابل تحمل بود.

روز غدير خم بدنبال سالها تذكر و رهنمود، از نظر كاربردى وارد نهايى ترين مرحله تحقق رهبرى شده و از آن اجتماع عظيم براى امام على "ع" بيعت گرفت. زيرا احاديث و روايات را مى توان با تهاجم و محاصره فرهنگى بدست فراموشى سپرد، اما بيعت 120 هزار زن و مرد حاجيان از حرم بازگشته را چگونه مى شود بدون فشار نظامى از خاطره ها زدود؟ از فرهنگنامه ها پاك كرد؟ از ذهن ها و دلها شست؟ اينجا بود كه چاره اى جز حركت نظامى و رسوائى خود نديدند.

اول كسى كه آشكارا مخالفت كرد چه كسى بود؟

شخصى بنام حارث بن نعمان فهرى بود. كه با تحريك ديگر مخالفان جرئت كرد تا آشكارا مخالفت كند و با رسول خدا به مجادله پردازد.

چه افرادى پس از بيعت عمومى دست به توطئه و مخالفت زدند؟

آنانكه نقشه ترور پيامبر را ريختند. آنانكه پس از 75 روز به خانه امام على "ع" هجوم آوردند.
___________________________________
خصال شيخ صدوق ج 1 ص 173 و امالى شيخ طوسى ص 383.

آنانكه امامت را از اهل بيت "ع" غصب كردند.

چرا پس از غدير، عذرى براى كسى باقى نماند؟

زيرا هم ابلاغ فرشته بود هم اعلام رسول خدا.

انتخاب الهى بود و هم بيعت آشكارى پيامبر "ص" با على "ع" و سرانجام بيعت عمومى مسلمانان با امامان معصوم "ع" از امام على "ع" تا حضرت مهدى "ع".

زبانى و بيعت علمى تمام مسلمانان بلاد اسلامى همراه با پيامبر اسلام "ص" آيا ديگر عذرى براى انكار غدير باقى خواهد ماند؟ هرگز!! كه حضرت زهرا "س" بارها اين حقيقت را مطرح مى كرد كه فرمود: فما جعل الله لا حد بعد غدير خم من حجه و لا عذر.
___________________________________
دلائل الامامه: طبرى و احتجاج طبرسى ج 1 ص 146. "خداوند بزرگ پس از حادثه غدير خم ''كه ولايت على "ع" اعلام گرديد" براى هيچكس عذر و بهانه اى باقى نگذاشته است''

اولين مخالف غدير كه عذاب شد به پيامبر چه گفت؟

حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشكار خطاب به رسول خدا"ص" گفت: "اى محمد! ما را به خدا خواندى پذيرفتم، نبوت خود را مطرح كردى، لااله الاالله و محمد رسول الله گفتيم، ما را به اسلام دعوت كردى اجابت كرديم، گفتى، نماز در پنج وقت بخوانيد خوانديم، به زكات و روزه و حج و جهاد سفارش كردى اطاعت كرديم، حال پسر عموى خود را امير ما ساختى كه نمى دانيم اين حكم از طرف خداست يا با اراده شخصى شما پيدا شده است؟"
___________________________________
به اسناد و مدارك سئوال 56 مراجعه شود. رسول خدا"ص" پاسخ داد سوگند به خدا كه جز او پروردگارى نيست، اين دستور از طرف اوست.

اولين مخالف غدير چگونه عذاب شد؟

حارث بن نعمان فهرى خود تقاضاى عذاب كرد و آنقدر مغرور بود كه مى پنداشت كه قدرتى وجود ندارد تا او را كيفر دهد. وقتى رسول خدا"ص" به او فرمود اعلام ولايت اميرالمؤمنين "ع" و فرمان بيعت عمومى به دستور خدا انجام گرفت و من وظيفه اى جز ابلاغ و اجراى آن نداشتيم.

نعمان پس از شنيدن اين جواب، خشمناك شده سر به آسمان بلند كرد و گفت: "خدايا اگر آنچه را كه محمد درباره على مى گويد از طرف تو است، و به امر توست، سنگى از آسمانى بر من فرود آيد و مرا عذاب كند" هنوز سخنان حارث بن نعمان به پايان نرسيده بود كه از آسمان سنگى بر او فرود آمد و او را به هلاكت رساند كه آيات 1 و 2 سوره معراج نازل شد.

كدام آيه قرآن به كيفر مخالف غدير اختصاص دارد؟

آيه 1 و 2 سوره معارج

سئل سائل بعذاب واقع للكافرين ليس له دافع.
___________________________________
تذكره الخواص ص 19: ابن جوزى حنفى و تفسير المنارج ج 6 ص 464.

فاطمه زهرا نسبت به آغاز مخالفت چه فرمود؟

حضرت زهرا"س" نگاهى معنادار به امام على "ع" نمود و فرمود: اتظن يا الحسن ان هذا الرجل وحده؟! والله ما هو الا طليعه قوم لا يلبئون ان يكشفوا عن وجوههم اقنعتها عندما تلوح لهم الفرصه.
___________________________________
سيره حلبى شافعى ج 3 ص 308.

"اى ابوالحسن! آيا گمان مى كنى در مى كنى در مخالفت با غدير، اين مرد تنهاست؟ سوگند به خدا او پيشگام قومى است كه هنوز نقاب از چهره هايشان فرو نيافتاده است و آنگاه كه فرصت بدست آوردند مخالف خود را آشكار خواهد ساخت"

على "ع" در پاسخ فرمود: من دستور خدا و پيامبر را انجام مى دهم و به خدا توكل مى كنم كه بهترين يارى دهنده است.

چند آيه به مخالفان غدير اختصاص دارد؟

1- آيه 1 و 2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهرى

2 آيه 67 مائده به كل مخالفان ارتباط دارد كه فرمود: و الله يعصمك من الناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين.

"خدا تو را از شر انسانهاى مخالف حفظ مى كند همانا خدا مردم كافر را هدايت نخواهد كرد."

مخالفان غدير چه توطئه هاى را طراحى كردند؟

توطئه هاى فراوانى را طرح كردند كه مهمترين آنها به شرح زير است:

1 مخالفت آشكار

2 طرح ترور رسول خدا"ص" در جاده هاى كوهستانى بين راه مدينه

3 پيمان سياسى نظامى براى بدست گرفتن قدرت

4 نوشتن طومار دروغين و نفرين شده

اولين برخورد مسلحانه پس از غدير چگونه شكست خورد؟

ولايت اميرالمؤمنين "ع" كه فكر مى كردند در بن بست كاملى قرار كه تصميم نهايى را گرفتند، و آن ترور پيامبر "ص" بود كه بگونه اى طبيعى با رم دادن شتر آن حضرت در ''عقبه'' كه راه كوهستانى، و دره هاى عميق داشت به اهداف خود برسند، با يكديگر گفتند: بر سر راه كوهستانى ''عقبه'' كمين كرده و با پرتاب سنگ و چوب و آلاتى كه صداهاى وحشتناك توليد كند، شتر پيامبر "ص" را رم مى دهيم تا سقوط كند و در آن دره هاى عميق فرو غلطد، آنگاه از تاريكى شب بهره جسته فرار مى كنيم، و فردا همه جا مى گوئيم كه مرگ پيامبر يك حادثه طبيعى بود.

اب رفتند و بر سر راه كمين كرده و منتظر رسيدن شتر پيامبر "ص" و همراهان شدند. رسول گرامى اسلام به وسيله فرشته وحى از نقشه آنان آگاهى يافت، چون به عقبه نزديك شدند، به حذيفه بن يمان، و عمار ياسر فرمود تا يكى عنان شتر را در دست گيرد، و ديگرى شتر را هدايت كند.

منافقان كمين كرده، هر چه داشتند پرتاب نمودند، و با سر و صداهاى گوناگون سعى كردند، شتر را رم دهند كه به امر خدا هيچ تزلزلى در حركت شتر پديد نيامد، و ترور نافرجام ماند.

ترور پيامبر "ص" اين فرصت طلايى را نمى توانستند از دست بدهند كه با شمشيرهاى برهنه، خود به پيامبر "ص" حمله كردند، ولى با مقاومت بى نظير عمار ياسر و حذيفه روبرو شدند.اگر اندكى درنگ مى كردند ديگر ياران پيامبر "ص" كه پيوسته و آهسته در يك كاروان بزرگ در حركت بودند سر مى رسيدند و كار همه منافقان تباه مى شد. پس ناچار فرار كردند.

حذيفه گفت يا رسول الله آنها چه كسانى بودند؟پيامبر فرمود نگاه كن: در آن هنگام برقى جهيد و چهره آنان آشكار ديده شد كه حذيفه با شگفتى آنها را شناسايى كرد.
___________________________________
ارشادالقلوب ص 112 و بحارالانوارج 28 ص 86 و ابن حزم اندلسى ج 3.

ترور نافرجام و افشاى اسامى دست اندركاران، اولين زنگ خطر در امت اسلامى به صدا در آمد كه مخالفان به آخر خط رسيدند، و از هيچگونه اقدامى دست بردار نيستند، كه اندوهى بر دل ياران پيامبر "ص" نشست، و با نگرانى و با مراقبت شديدترى در حفظ جان رسول خدامى كوشيدند. همه مى دانستند چه اختلافاتى پديد خواهد آمد.

و به روشنى، حوادث تلخ آينده را مى نگريستند. كه نگرانيها و گريه هاى رسول خدا در آستانه رحلت، براى تنهاى على "ع" و اهل بيت گرامى او بر همين اساس شكل مى گرفت.

تشكل هاى سياسى پس از غدير چه اهدافى داشتند؟

پس از بيعت عمومى مسلمانان با على "ع" و نگرانى سخت مخالفان، هر لحظه احتمال مى رفت كه از غدير خم تا مدينه، در آن راه طولانى تشكل هاى شيطانى شكل گيرد، و دست به يك سلسله حركات مذبوحانه بزنند كه براى جهان اسلام، و وحدت امت اسلامى ناخوشايند باشد.از اين رو پيامبر "ص" دستور داد تا منادى اعلام كند كه: ''در طول راه به امر رسول خدا تا رسيدن به شهر مدينه، دو نفر يا سه نفر حق ندارند گردهم آمده و در گوش يكديگر زمزمه كنند.""

با اين فرمان تشكيل هاى شيطانى ضربه خورد، و اجتماعات توطئه آميز لغو گرديد، مخالفان ديگر نتوانستند در طول راه نقشه اى را سامان دهند يا طرح خطر ناكى را تحقق بخشند.

اولين طومار ننگين را چگونه و براى چه نوشتند؟

فكر تهيه طومارى افتادند تا مخالفت خود را با ولايت على "ع" اعلام دارند، و بگويند كه مخالفت ما سازمان يافته و مستحكم است. از اين رو در خانه ابابكر گرد آمدند و پس از گفتگوهاى فراوان، عهدنامه اى با خط سعيدبن عاص نوشتند كه با بررسى امضاء تاييد كنندگان اين طومار، عمق كينه توزى قريش و مخالفان على "ع" به اثبات مى رسد كه نام: ابوسفيان، و فرزند ابى جهل، و صفوان بن اميه در راس همه امضاها به چشم مى خورد. يعنى سردمداران شرك و كفر دست در دست منافقان مسلمان نما گذاشته اند تا خورشيد ولايت را انكار كنند.
___________________________________
كشف اليقين علامه حلى ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

پيامبر كدام آيه از قرآن را در افشاى طومار ننگين قرائت كردند؟

پيامبر "ص" پس از مشاهده ابو عبيده جراح چون آگاهى به توطئه پنهانى آنان داشت آيه 79 سوره بقره را تلاوت فرمود: فويل للذين يكتبون الكتاب بايديهم ثم يقولون هذا من عندالله

"واى بر كسانى كه كتاب را با دستان خود مى نويسند و آن را براى اينكه به بهاى اندك بفروشد به خدا نسبت مى دهند"

 


| شناسه مطلب: 74734