بخش 4
خلاصه ای از مناسک حج و عمره احــرام کیفیّت احرام محـرمات احرام آداب ورود به شهر مکه و مسجدالحرام طــواف آداب و مستحبات طواف نماز طواف مستحبات نماز طواف مستحبات قبل از سعی سعی بین صفا و مروه مُستحباتِ سَعی تقـصیـر ( آخرین عمل عمره تمتّع ) احـــرام وقوف در عرفات برخی مستحبات وقوف به عرفات معنای دعا و اقسام آن شرایط استجابت و قبولی دعا
74 |
خلاصه اي از مناسك حج و عمره
و آداب و ادعيه آن
هر چند حاجيان گرامي احكام و مسائل مربوط به حج و عمره را در كتب مناسك خواهند خواند ، اما در اينجا براي اطلاع اجمالي زائر ، وتكميل اين مجموعه به كليات اين احكام و مسائل اشاره اي مي شود و پاره اي ادعيه و مستحبات و آداب هر يك از مواقيت درج مي گردد . و ضمن آن درباره مشاهد مشرفه و اماكن و مساجد متبركه مكه توضيحاتي كوتاه داده مي شود :
الف ـ اعمال عمره تمتع ( 1 ) و آداب آن
زائراني كه از خارج حرم و بيرون مكّه ( فاصله 16
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . تمتّع ؛ لذت بردن ، بهره مند شدن . نام نوعي از عمره و حج است ، و بدان جهت اين نوع از عمره و حج را « تمتّع » ناميده اند كه در مدتي كه انسان از احرام عمره تمتع خارج مي شود تا زماني كه براي حج محرم مي شود ، بهره مند شدن زن و شوهر از يكديگر ، جايز مي باشد . اين نوع از عمره و حج ، وظيفه كساني است كه از فاصله بيش از 16 فرسخي مكّه براي انجام اعمال به آنجا مي روند .
75 |
فرسخ ) براي انجام حج مي آيند ، بايد قبل از اعمال حج « عمره تَمتُّع » بجا آورند .
اعمال عمره تمتع عبارت است از :
* احــرام
* طــواف
* نماز طواف
* سعـي
* تقصير ( 1 )
احــرام
آن دسته از زائراني كه قبل از اعمال حج ، براي زيارت قبر پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) به مدينه مي روند ، آنگاه كه روانه مكه مي شوند ، بايد در « مسجد شجره » كه در شش كيلومتري مدينه و بر سر راه مكّه واقع شده است ، مُحرم شده و براي انجام اعمال به سوي مكّه حركت كنند و آنان كه از جدّه به مكّه مي روند بايد در « جُحفه » محرم شوند .
كيفيّت احرام
* مردان ، بايد تمام لباسهاي دوخته را از تن درآورند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . تقصير ؛ كوتاه كردن و در اصطلاح فقه ، به معناي كوتاه كردن بخشي از مو يا ناخن است كه يكي از اعمال عمره مي باشد .
76 |
( حتي لباسهاي زيرين و نيز جوراب را ) و دو تكّه لباس غير دوخته بر تن كنند كه يكي را مانند لنگ بر كمر مي بندند و دوّمي را بر شانه مي اندازند و با نيّت احرامِ عُمره تمتّع بگويند :
« لَبَّيْكَ اَلَّلهُمَّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ لا شَريكَ لَكَ لَبَّيْكَ » .
و احتياط مستحب است پس از آن بگويد :
« اِنَّ الْحَمدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلكَ ، لاشريكَ لَكَ لَبَّيْكَ » .
* بانوان مي توانند لباس دوخته بپوشند و بيرون
آوردن آنها و پوشيدن دو تكه پارچه غير دوخته بر آنان
واجب نيست ولي در حال احرام بايد لباسي كه بر تن دارند ، داراي شرايط لباس نمازگزار باشد و بنابر احتياط ، حرير هم نباشد .
پس ، بانوان هم نيّت كرده و لبيك ها را مي گويند .
محـرمات احرام
زائر پس از پوشيدن لباس احرام و نيّت و گفتن لبيّك ، مُحرم است و بايد تا پايان اعمال عمره ، از كارهايي كه بر
77 |
مُحرم حرام است پرهيز كند . مجموع كارهاي حرام بيست و چهارتاست كه چهارتاي آن فقط بر مردان حرام است و دوتاي آن بر بانوان و بقيه آنها ، هم بر مرد محرم حرام است و هم بر زن مُحرم . اكنون جهت آشنايي اجمالي ، آنها را فهرستوار در اينجا مي آوريم :
* محرّمات مشترك بين زن و مرد :
1 ـ شكار حيوان صحرايي .
2 ـ آميزش يا هرگونه استفاده شهواني ديگر .
3 ـ عقد كردن يا شاهد عقد شدن .
4 ـ استمناء .
5 ـ استعمال عطريات .
6 ـ سرمه كشيدن .
7 ـ نگاه كردن در آينه .
8 ـ فُسوق ( دروغ گفتن و فحش دادن و فخر فروشي ) .
9 ـ جِدال ( گفتن « لا وَالله » و « بلي وَالله » ) .
10 ـ كشتن جانوراني كه در بدن ساكن مي شوند .
11 ـ انگشتر به دست كردن براي زينت .
12 ـ روغن ماليدن به بدن .
13 ـ زدودن مو از بدن .
78 |
14 ـ بيرون آوردن خون از بدن .
15 ـ ناخن گرفتن .
16 ـ كندن دندان .
17 ـ كندن درخت يا گياهي كه در محدوده حرم روييده باشد .
18 ـ سلاح همراه داشتن .
* آنچه فقط بر مردان محرم حرام است :
19 ـ پوشيدن جامه دوخته .
20 ـ پوشيدن چيزي كه تمام روي پا را بگيرد .
21 ـ پوشاندن سر .
22 ـ سايه قرار دادن بالاي سر .
* آنچه بر زنان محرم حرام است :
23 ـ پوشيدن زيور براي زينت .
24 ـ پوشاندن روي خود با نقاب و روبند . اينهاست محرمات احرام كه اگر مرتكب شود ، گناه و معصيت كرده ، گرچه حج و عمره را باطل نمي كند . و برخي از اينها كفاراتي دارد كه در كتب مناسك آمده است .
79 |
آداب ورود به شهر مكه و مسجدالحرام
1 ـ براي ورود به شهر مكه مستحب است غسل كند و با حالت تواضع وارد شهر شود .
مستحب است هنگام ورود به مكه اين دعا را ، كه امام صادق ( عليه السلام ) از پدران بزرگوار خود و آنها از پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) نقل فرموده اند ، بخواند :
« اَللّهُمَّ البَلَدُ بَلَدُكَ ، والبَيْتُ بَيْتُكَ ، جِئْتُ أَطْلُبُ رَحْمَتَكَ ، وَأَؤُمُّ طاعَتَكَ ، مُتَّبِعاً لاَِمْرِكَ ، راضِياً بِقَدَرِكَ ، مُسَلِّماً لاَِمْرِكَ ، أَسْأَلُكَ مَسْأَلَةَ المُضْطَرِّ اِلَيْكَ ، المُشْفِقِ مِنْ عَذابِكَ ، اَنْ تَستَقْبِلَني بَعَفْوِكَ ، وَأَنْ تَتَجاوَزَ عَنّي بِرَحْمَتِكَ ، وَأَنْ تُدْخِلَني جَنَّتَكَ » . ( 1 )
2 ـ برايورود به مسجدالحرام مستحب است غسل كند .
3 ـ مستحب است با پاي برهنه و با حالت سكينه و وقار وارد شود .
4 ـ هنگام ورود از درب « بَني شَيْبَه » ( 2 ) وارد شود ، و
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . هداية السالك ، ج2 ، ص746 ـ 745
2 . در روايت است كه پس از شكستن بت هاي موجود در كعبه واطراف آن ، بت بزرگ « هُبَل » را در آن مكان دفن كرده اند و مستحب است از آن در وارد شود تا آن بت را كه مظهر بت پرستي و شرك مي باشد ، زير پاي خود بگذارد .
80 |
گفته اند كه آن در ، مقابل « باب السلام » كنوني بوده است .
5 ـ مستحب است بر درب مسجدالحرام ايستاده بگويد :
« اَلسَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ ، بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَما شاءَاللهُ ، اَلسَّلامُ عَلي أَنْبِياءِ اللهِ وَرُسُلِهِ ، اَلسَّلامُ عَلي رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلي إبْراهِيْمَ خَلِيْلِ اللهِ ، وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمِينْ » .
پس سه مرتبه بگويد :
« أَللَّهُمَّ فُكَّ رَقَبَتي مِنَ النَّارِ » .
پس بگويد :
« وَأَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلالِ الطَّيِّبِ وَادْرَأْ عَنّي شَرَّ شَياطينِ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ وَشَرَّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَالْعَجَمِ » .
پس داخل مسجدالحرام شود و رو به كعبه دستها را بلند كرده و بگويد :
81 |
« ألَّلهُمَّ إِنَّي أَسْأَلُكَ في مَقامي هذا وَفي أَوَّلِ مَناسِكي أَنْ تَقْبَلَ تَوْبَتي ، وَأَنْ تَتَجاوَزَ عَنْ خَطِيئَتي ، وَأَنْ تَضَعَ عَنّي وِزْري ، اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي بَلَّغَني بَيْتَهُ الْحَرامَ ، أَلَّلهُمَّ إِنّي أَشْهَدُ أَنَّ هذا بَيْتُكَ الْحَرامُ الَّذي جَعَلْتَهُ مَثابَةً لِلنَّاسِ ، وَأمْناً مُبارَكاً ، وَهُديً لِلْعالَمِيْنَ ، أَلَّلهُمَّ إِنّي عَبْدُكَ وَالْبَلَدُ بَلَدُكُ وَالْبَيْتُ بَيْتُكَ جِئْتُ أَطْلُبُ رَحْمَتَكَ ، وَأَؤُمُّ طاعَتَكَ ، مُطِيْعاً لاِمْرِكَ ، راضِياً بِقَدَرِكَ ، أَسْأَلُكَ مَسْألَةَ الْفَقِيْرِ إلَيْكَ الْخائِفِ لِعُقُوبَتِكَ ، أَلَّلهُمَّ افْتَحْ لي أبْوابَ رَحْمَتِكَ ، واسْتَعْمِلْني بِطاعَتِكَ وَمرْضاتِكَ » .
سپس رو به سوي كعبه كرده و مي گويد :
« اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي عَظَّمَكِ وَشَرَّفَكِ وَكَرَّمَكِ وَجَعَلَكِ مَثابَةً لِلنّاسِ ، وَاَمْناً مُباركاً وَهُديً لِلْعالَمِيْنَ » .
طــواف
* كسي كه براي انجام عمره تمتع محرم شده و وارد مكه مي شود ، بايد به نيّت طواف ، هفت مرتبه به دور خانه
82 |
كعبه طواف كند و مقام ابراهيم را خارج طواف و حجر اسماعيل را داخل طواف قرار دهد .
* طواف را بايد از ركني كه حجرالاسود در آن قرار دارد ، آغاز كند و در همانجا نيز به پايان ببرد .
* بدن و لباس طواف كننده بايد مانند نمازگزار پاك باشد و با طهارت طواف كند . تفصيل احكام طواف را در مناسك بخوانيد .
آداب و مستحبات طواف
در حال طواف مستحب است بگويد :
« أَلَّلهُمَّ اِنّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذي يُمْشي بِهِ عَلي طَلَلِ الْماءِ كَما يُمْشي بِهِ عَلي جَدَدِ الاَْرْضِ ، وَأسْألُكَ بِاسْمِكَ الّذي يَهْتَزُّ لَهُ عَرْشُكَ ، وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذي تَهْتَزُّ اَقْدامُ مَلائِكَتِكَ ، وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذي دَعاكَ بِهِ مُوْسي مِنْ جانِبِ الطُّوْرِ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَأَلْقَيْتَ عَلَيْهِ مَحَبَّةً مِنْكَ ، وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الّذي غَفَرْتَ بِهِ لِمُحَمَّد ( صلي الله عليه وآله وسلم ) ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَما تَأَخَّرَ وَأَتْمَمْتَ عَلَيْهِ نِعْمَتَكَ » .
سپس حاجت خود را طلب كند .
83 |
و نيز مستحب است در حال طواف بگويد :
« ألَّلهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقيرٌ وَإنِّي خائِفٌ مُسْتَجيرٌ فَلا تُغَيِّرْ جِسْمي وَلا تُبَدِّلِ اسْمي » .
و در نقل ديگر است كه در حال طواف اين دعا را بخواند :
« اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ حَجّاً مَبروُراً ، وَذَنْباً مَغْفُوراً ، وَسَعْياً مَشكُوراً » .
و در چهار شوط آخر بگويد :
« اَللّهُمَّ اغْفِرْ وَارْحَمْ ، وَاعْفُ عَمّا تَعْلمُ ، وَأَنْتَ الاَْعَزَّ الاَْكْرَمُ ، اَللّهُمَّ رَبَّنا اتِنا في الدُّنْيا حَسَنةً ، وَفي الاخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنا عَذابَ النّارِ » . ( 1 )
و صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد ؛ بخصوص وقتي كه به در خانه كعبه مي رسد ، و بخواند اين دعا را :
« سائِلُكَ فَقِيْرُكَ مِسْكِيْنُكَ بِبابِكَ ، فَتَصَدَّقْ عَلَيْهِ بِالْجَنَّةِ ، أَلَّلهُمَّ الْبَيْتُ بَيْتُكَ وَالْحَرَمُ حَرَمُكَ وَالْعَبْدُ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ84 |
عَبْدُكَ وَهذا مَقامُ الْعائِذِبِكَ الْمُسْتَجِيْرِ بِكَ مِنَ النَّارِ ، فَأَعْتِقْني وَوَالِدَيَّ وَأَهْلي وَوُلْدي وَإِخْوانيَ الْمُوْمِنِيْنَ مِنَ النَّارِ يا جَوادُ يا كَريمُ » .
و وقتي كه به حجر اسماعيل رسيد ، رو به ناودان ، سر را بلند كند و بگويد :
« أَلَّلهُمَّ أَدْخِلْني الْجَنَّةَ ، وأَجِرْني مِنَ النَّارِ بِرَحْمَتِكَ ، وَعافِني مِنَ الْسُّقْمِ ، وَأَوْسِعْ عَلَيَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ ، وَادْرَأْ عَنّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَالاْنْسِ وَشَرَّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَالْعَجَمِ » .
و چون از حِجْر بگذرد و به پشت كعبه برسد بگويد :
« ياذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ ، ياذَا الْجُوْدِ وَالْكَرَمِ ، إنَّ عَمَلي ضَعِيْفٌ فَضاعِفْهُ لي ، وَتَقَبَّلْهُ مِنّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ » .
و چون به ركن يماني برسد دست بردارد و بگويد :
« يا اَللهُ يا وَلِيَّ الْعافِيَةِ و خَالِقَ الْعافِيَةِ وَرَازِقَ الْعافِيَةِ وَالْمُنْعِمُ بِالْعافِيَةِ وَالْمَنّانُ بِالْعافِيَةِ والمُتَفَضِّلُ بِالْعافِيَةِ عَلَيَّ وَعَلي جَمِيْعِ خَلْقِكَ ، يا
85 |
رَحْمنَ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ وَرَحِيْمَهُما ، صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، وَارْزُقْنَا الْعافِيَةَ وَتَمامَ الْعافِيَةِ وَشُكْرَ الْعافِيَةِ في الدُّنْيا وَالآخِرَةِ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمينَ » .
يـا بگويد :
« بِسمِ اللهِ وَاللهُ اَكبرُ ، اَللّهُمَّ إِنّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكُفرِ وَالْفَقْرِ وَالذُّلِّ ، وَمِنْ عَذابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ فِتنَةِ الْمَحْيا وَالْمَماتِ ، وَمَواقِفِ الْخِزْيِ في الدُّنيا وَالاخِرَةِ » .
پس سر به جانب كعبه بالا كند و بگويد :
« اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي شَرَّفَكِ وَعَظَّمَكِ ، وَالْحَمْدُ للهِِ الَّذي بَعثَ مُحَمَّداً نَبِيّاً وَجَعَلَ عَلِيّاً اِماماً ، أللَّهُمَّ اهْدِ لَهُ خِيارَ خَلْقِكَ وَجَنِّبْهُ شِرارَ خَلْقِكَ » .
و چون ميان ركن يماني و حجرالأسود برسد بگويد :
رَبَّنَا آتِنَا في الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفي الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
86 |
و نقل است كه زير ناودان كعبه ، اين دعا را بخواند :
« أَللّهُمَّ اَظِلَّني في ظِلِّكَ يَومَ لاظِلَّ اِلاّ ظِلُّكَ ، وَاسْقِني بِكأْسِ نَبيِّكَ مُحَمَّد ( صلي الله عليه وآله وسلم ) شَراباً هَنيئاً لا ظَمَأَ بَعَدَهُ اَبَداً يا ذَالجَلالِ وَالاِكرامِ ، أَللّهُمَّ إِنّي أَسْئَلُكَ الرّاحَةَ عِنَدَالْمَوتِوَالْعَفْوَ عِنْدَالحِسابِ » . ( 1 )
نماز طواف
* پس از انجام طواف ، بايد دو ركعت نماز به نيّت « نماز طواف » بخواند .
* نماز طواف مانند نماز صبح دو ركعت است ؛ و بايد پشت مقام ابراهيم يا محدوده نزديك مقام ، خوانده شود .
مستحبات نماز طواف
در نماز طواف مستحب است بعد از حمد در ركعت أول سوره توحيد و در ركعت دوم سوره جحد قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ را بخواند ( 2 ) و پس از نماز ، حمد و ثناي الهي را
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . پاورقي ، ايضاح ، ص2092 . چون نماز طواف بايد بطور صحيح خوانده شود ، بنابراين توصيه مي شود افرادي كه قرائت صحيح اين سوره را نمي دانند در ركعت دوّم نيز ، همان سوره توحيد ( قل هوالله احد ) را بخوانند .
87 |
به جا آورده و صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد و از خداوند عالم طلب قبول نمايد و بگويد :
« اَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّي وَلاتَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي ، اَلْحَمْدُ للهِِ بِمَحامِدِهِ كُلِّها عَلي نَعْمائِهِ كُلِّها حَتي يَنْتَهِيَ الْحَمْدُ إلي ما يُحِبُّ وَيَرْضي ، أَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد والِ مُحمَّد وَتَقَبَّلْ مِنّي وَطَهِّرْ قَلْبي وَزَكِّ عَمَلي » .
و در نقل ديگر است كه پس از نماز طواف اين دعا را بخواند :
« اَللّهُمَّ هذا بَلَدُكَ وَالمَسجدُالحَرامُ و بَيتُكَ الحَرامُ ، وَاَنَا عَبدُكَ وَابْنُ عَبِدِكَ وَابْنُ اَمَتِكَ ، وَقَدْ جِئتُكَ طالِباً رَحمَتَكَ مُبتَغِياً مَرْضاتِكَ ، وَاَنْتَ مَنَنْتَ عَليَّ بِذلِكَ ، فَاغْفِرْ لي وَارْحَمْني اِنَّكَ عَلي كُلِّ شَيْء قَدير » . ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . هداية السالك ، ج2 ، ص862 ؛ پاورقي ايضاح ، ص247 ؛ كنزالعمال ، ج5 ، ص172 ـ 173 با اندكي تفاوت .
88 |
پس از طواف و نماز طواف عمره تمتّع ، زائر به سعي صفا و مروه مي پردازد و با نيت سعي در عمره تمتّع هفت شوط سعي مي كند .
مستحبات قبل از سعي
مستحب است پس از نماز طواف ، و پيش از سعي ، قدري از آب زمزم بياشامد و بر سر و پشت و شكم خود بريزد و بگويد :
« أَلّلهُمَّ اجْعَلْهُ عِلْماً نافِعاً وَرِزْقاً واسِعاً وَشِفاءًا مِنْ كُلِّ داء و سُقْم » .
سپس با آراميِ دل و بدن ، بالاي كوه صفا رفته و به خانه كعبه نظر كند و به ركني كه حجرالأسود در آن است رو نمايد و حمد و ثناي الهي را بجا آورد و نعمتهاي الهي را به خاطر بياورد ، آنگاه اين أذكار را بگويد :
« اَللهُ اكْبَرُ » هفت مرتبه .
« اَلحَمْدُ للهِِ » هفت مرتبه .
« لا اِلهَ اِلاّ اللهُ » هفت مرتبه .
« لا إِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاشَرِيْكَ لَهُ ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ اَلْحَمْدُ ، يُحْيي وَيُميتُ وَهُوَ حَيٌّ لايَمُوْتُ ، بِيَدِهِ
89 |
الْخَيْرُ وَهُوَ عَلي كُلِّ شَيْء قَدِيْرٌ » سه مرتبه .
پس صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد .
آنگاه بگويد :
« اَلحَمْدُ للهِِ » صد مرتبه .
« سُبحانَ اللهِ » صد مرتبه .
سپس بگويد :
« َاللهُ اَكْبَرُ ، اَللهُ اَكْبَرُ ، اللهُ اكبَرُ ، وللهِِ الحَمدُ ، اَللهُ اَكْبَرُ عَلي ما هَدانا ، وَالْحَمْدُ للهِِ عَلي ما أَوْلانا ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاشَريكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلكُ وَلَهُ الْحَمدُ ، يُحْيي وَيُميتُ ، بِيَدِهِ الْخَيرُ وَهُوَ عَلي كُلِّ شَيْء قَدير ، لااِلهِ اِلاَّ اللهُ وَحَدَهُ لاشريكَ لَهُ اَنْجَزَ وَعْدَهَ وَنَصَرَ عَبْدَهُ ، وَهَزَمَ الاَْحْزابَ وَحْدَهُ ، لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِيّاهُ ، مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينُ وَلَوْ كَرِهَ الكافِروُنَ » . ( 1 )
سعي بين صفا و مروه
* پس از انجام نماز طواف ، بايد هفت مرتبه ، فاصله بين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . ايضاح ، ص253 ؛ هداية السالك ، ج2 ، ص877 با اندكي تفاوت .
90 |
« صفا » و « مروه » را بپيمايد .
* سعي بايد از صفا آغاز و به مروه ختم شود .
مُستحباتِ سَعيمستحب است سعي را پياده بجا آورد و از صفا تا به جايي كه در سابق مناره ميانه ( 1 ) بوده و هم اكنون با علامت و چراغ سبز مشخّص شده ، راه رود و از آنجا تا جايي كه با خط سبز ديگري بر ديوار مشخّص شده و در سابق محل بازار عطاران بوده است « هَروَلَه » كند ؛ يعني مانند شتر تند رود و از آنجا تا به مروه نيز بطور معمولي سعي كند و در وقت برگشتن نيز به همان ترتيب برگردد و از براي زنها هروله نيست .
آنگاه كه از صفا مي آيد وقتي به محل هروله رسيد بگويد :
« بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ ، وَاللهُ أَكْبَرُ ، وَصَلَّيَ اللهُ عَلي مُحَمَّد وَأَهْلِ بَيْتِهِ ، أَللَّهُمَّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . هم اكنون مناره ميانه و بازار عطاران وجود ندارد ولي آن فاصله با خط و چراغ سبز رنگ مشخص شده است .
91 |
عَمّا تَعْلَمُ اِنَّك أَنْتَ الاَْعَزُّ الاْجَلُّ الاْكْرَمُ ، وَاهْدِني لِلَّتي هِيَ أقْوَمُ ، أَللَّهُمَّ إنَّ عَمَلي ضَعِيفٌ فَضاعِفْهُ لي وَتَقَبَّلْهُ مِنّي ، أَللَّهُمَّ لَك سَعْيي ، وَبِكَ حَوْلي وَقُوَّتي ، تَقَبَّلْ مِنّي عَمَلي يا مَنْ يَقْبَلُ عَمَلَ الْمُتَّقِيْنَ » .
و همين كه از محل هَروَله گذشت بگويد :
« يا ذَاالْمَنِّ وَالْفَضْلِ وَالْكَرَمِ وَالنَّعْماءِ والْجُوْدِ ، اِغْفِرْ لي ذنُوْبي ، إِنَّهُ لايَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أنْتَ » .
و مستحب است در حال سعي ذكر بگويد و بخواند اين دعا را :
« أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ حُسْنَ الظَّنِ بِكَ عَلي كُلِّ حال وَصِدْقَ النِّيَةِ في التَّوَكُّلِ عَلَيْكَ » .
و نيز گفتن « اَللهُ أَكْبَرُ ، لا إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، اَلْحَمْدُ للهِِ ، سُبْحَانَ اللهِ » هر يك را صد مرتبه مستحب است .
تقـصيـر ( آخرين عمل عمره تمتّع )
پس از سعي بايد « تقصير » كند ؛ يعني با نيت تقصير در عمره تمتّع قدري از ناخن يا موي خود را گرفته يا كوتاه
92 |
نمايد ( 1 ) با اين عمل ، اعمال عمره تمتع به پايان مي رسد و زائر از احرام خارج مي شود .
ب ـ اعمال حج و آداب آن
احـــرام
اعمال حج نيز ، مانند اعمال عمره با احرام آغاز مي شود .
محل احرام حج شهر مكه است چگونگي آن با احرام عمره تفاوتي جز در نيّت ندارد و آنچه در احرام عمره واجب يا مستحب است در احرام حج نيز واجب يا مستحب خواهد بود .
مستحب است در مسجدالحرام و در حجر اسماعيل محرم شود .
وقوف در عرفات
حاجي ، پس از احرام در مكه براي وقوف در عرفات ، كه از ظهر روز نهم ذي حجه آغاز مي شود و تا غروب ادامه دارد ، روانه سرزمين عرفات مي شود . اين سرزمين به طول دوازده كيلومتر و عرض شش كيلومتر و نيم در فاصله تقريباً
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . به فتواي برخي مراجع به گرفتن ناخن تنها اكتفا نكند .
93 |
بيست كيلومتري شهر مكه قرار دارد .
برخي گفته اند عرفات ، از عرفان گرفته شده و به معناي شناسايي است ، زيرا كه در آنجا آدم و حوّا پس از هبوط باهم آشنا شده اند . و به خطاي خود اعتراف و مشمول عفو قرار گرفتند . و نيز حضرت ابراهيم با تعليم جبرئيل مناسك حج را آموخت . و نيز اين سرزمين ، مكان مقدسي است كه عرفان بندگان افزون شود .
وقوف به عرفات يكي از اركان حج است كه
حاجي ظهر روز عرفه نيت مي كند كه « به قصد تقرب
به خدا تا غروب توقف مي كنم » براي وقوف به عرفات
كه لحظات بسيار حساسي است آداب و ادعيه بسياري
است .
برخي مستحبات وقوف به عرفات
1 ـ با طهارت بودن در حال وقوف .
2 ـ غسل كردن و بهتر آن است كه نزديك ظهر باشد .
نظر به اين كه دعا در روز عرفه بويژه در سرزمين عرفات و در حال وقوف از اهم مسائل اين روز عزيز است ، لذا بي تناسب نيست ، مقدمتاً به فلسفه دعا و چگونگي و شرايط آن اشاره اي بشود :
94 |
معناي دعا و اقسام آن
دعا در لغت به معناي خواندن و در اصطلاح ، درخواست حاجت از خداوند است .
دعا بر دو قسم است :
1 ـ گاه دعا كننده مطالب و نيازهاي خود را به زبان خود و به هر بياني كه قدرت بر آن دارد ، در پيشگاه خداوند اظهار مي كند ، اين قسم را دعاهاي غير وارده مي نامند .
2 ـ قسم دوّم آن كه دعا كننده ، مطالب و خواست هاي خود را با الفاظ مخصوصي كه از پيشوايان دين
رسيده ، اظهار مي نمايد . اين قسم ادعيه را دعاهاي وارده
يا « ادعيه مأثوره » مي نامند . ادعيه مأثوره نيز بر دو
قسم است :
الف ـ ادعيه اي كه بايد در شرايط خاصّي خوانده شود ؛ مثلاً در وقت مخصوص يا محل معلوم ، و بالاخره آداب و شرايط ويژه اي براي آن ذكر شده باشد .
ب ـ دعاهايي كه از پيشوايان دين رسيده ولي براي آنها هيچ گونه شرطي ذكر نشده است .
البته هر نوع دعا و درخواست از پروردگار يكتا ، مطلوب شارع است و در روايت وارد شده : « الدُّعاءُ مُخُّ
95 |
العِبادة » ( 1 ) ؛ « مغز و روح عبادت همان دعا است . »
همچنين در قرآن كريم در مناسبت هاي مختلف از زبان پيامبران و اوليا دعاهايي نقل شده است ، ليكن ثواب و فضيلت دعاهاي مأثوره از زبان معصوم ( عليه السلام ) براي كسي كه آشنا به معاني آنها باشد ، به مراتب بيش از دعاهاي
معمولي است ، زيرا معصومين ( عليهم السلام ) به امراض روحي فرد و
جامعه آشناتر و به كيفيّت راز و نياز با حق تعالي آگاهتر هستند ، و ساير انسان ها ، گاهي به جاي خير خويش شرّ ، و گاهي به جاي سود و سعادت ، زيان و شقاوت مي طلبند : وَيَدْعُ الاِْنسَـانُ بِالشَّـرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الاِْنسَانُ عَجُولا . ( 2 )
بنابراين سزاوار است دعاكننده ، چگونگي درخواست مطالب و حاجات خود ، از خداوند را ، از رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) و پيشوايان الهي فراگيرد .
شرايط استجابت و قبولي دعا
در احاديث و روايات براي اجابت دعا شرايط متعدّدي بيان شده كه در اينجا به برخي از آنها اشاره مي كنيم :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . بحارالانوار ، ج90 ، ص300 طبع بيروت . 2 . اسراء ، 13
96 |
شرط اوّل : معرفت پروردگار
حضرت جعفر بن محمد ( عليه السلام ) در جواب قومي كه پرسيدند ، ما دعا مي كنيم ولي مستجاب نمي شود ؟ فرمودند : چون كسي را مي خوانيد كه نمي شناسيد : « لاَِنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لاتَعْرِفُونَهُ » . ( 1 )
از حضرت علي ( عليه السلام ) سؤال شد : « فَما بالُنا نَدْعُوا فَلا نُجابُ ؟ » چرا دعاي ما مستجاب نمي شود ؟ حضرت فرمود : « إِنَّ قُلُوبَكُمْ خَانَتْ بِثَمَانِ خِصَال : أَوَّلُهَا أَنَّكُمْ عَرَفْتُمُ اللهَ فَلَمْ تُؤَدُّوا حَقَّهُ كَمَا أَوْجَبَ عَلَيْكُمْ . . » . ( 2 )
« زيرا دلهاي شما به هشت چيز خيانت كرده ، نخست اين كه شما نسبت به خداوند معرفت و شناخت پيدا كرديد ، ولي حقّ معرفت را عملاً ادا نكرديد . »
شرط دوّم : پرهيز از حرام
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : هركس مي خواهد دعايش مستجاب شود بايد لقمه و شغلش حلال باشد . ( 3 )
حضرت باقر ( عليه السلام ) فرمود : خداوند دعاي بنده اي را كه بر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . بحار ، ج9 ، ص3682 . بحار ، ج90 ، ص3763 . بحار ، ج90 ، ص321
97 |
عهده اش ، مظالم و حقوق مردم باشد يا غذاي حرام بخورد ، قبول نمي كند . ( 1 )
شرط سوّم : حضور قلب
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : خداوند دعاي كسي را كه حضور قلب ندارد ، قبول نمي كند . ( 2 )
شرط چهارم : به كسي ظلم نكرده باشد
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود : خداوند به عزّت و جلال خود قسم ياد كرده كه من دعاي مظلومي را كه خود در حقّ ديگري چنين ظلمي نموده است ، مستجاب نمي كنم . ( 3 )
شرط پنجم : دعا را به نام خدا آغاز كندو اگر با صلوات بر محمد و آل محمد ( صلّي الله عليه وآله ) همراه باشد به اجابت مقرون است .
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : دعايي كه اوّلش « بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِيمِ » باشد ، رد نمي شود . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 و 2 . بحار ، ج90 ، ص3213 . بحار ، ج90 ، ص3204 . بحار ، ج90 ، ص313
98 |
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : صلوات شما بر من مايه اجابت دعاي شما خواهد بود . ( 1 )
و همچنين براي استجابت دعا در روايات توصيه هايي است از جمله :
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود : هركس پيش از خود به چهل مؤمن دعا كند ، دعايش مستجاب مي شود . ( 2 )
در حديث قدسي وارد شده است : خداوند به حضرت عيسي ( عليه السلام ) فرمود : اي عيسي ! مرا بخوان همانند خواندن شخص اندوهناك و غرق شده اي كه هيچ فريادرسي ندارد . ( 3 )
ملاحظه مي كنيد كه براي اجابت دعا شرايطي بيان شده است و از همه بيشتر بر روي معرفت و شناخت و خودسازي و آمادگي براي ضيافت پروردگار و شناخت ميزبان حقيقي تكيه شده است .
و مهمترين مطالب در اين روز پاك شدن از گناه است . چه ، تا قلب از آلودگي معاصي مصفّا نگردد شايستگي تابش انوار الهي و توجهات حق را نخواهد داشت . بنابر اين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . بحار ، ج91 ، ص542 . بحار ، ج90 ، ص3173 . بحار ، ج90 ، ص314
99 |
قبل از دعا براي آمرزش گناهان بايد تضرع و خضوع كرد و آنگاه مطالب و خواسته ها را با التماس و الحاح با خداوند در ميان نهاد .