بخش 3
بخش دوم : آداب و اخلاق در سفر آغاز سفر : غسل : فلسفه این دعا : صدقه مراقبت اخلاقی در جمع میهمانان خدا امنیت اخلاقی در حرم امنیت ناموسی توصیه به بانوان : بردباری در مشقت های سفر اخلاق و آداب مصاحبت طرح دوستی افکندن حسن معاشرت حسن خلق اخلاق سفر در کلام لقمان تحمل ناسازگاری ها آزار نرساندن به دیگران
|
51 |
|
بخش دوم : آداب و اخلاق در سفر
آغاز سفر :
غسل :
كسي كه رهسپار ديار پاكان است و عزم كوي يار دارد ، بايد جسم و جان خود را پاك و پاكيزه كند تا لياقت حضور داشته باشد . از اينرو در آداب تشرّف به حج و عمره ، براي هر مقطعي غسلي وارد شده است :
ـ غسل قبل از حركت .
ـ غسل براي احرام و ورود به حرم .
ـ غسل براي طواف و . . .
آري ، غسل علاوه بر پاكيزگي ظاهري ، در طهارت روح نيز تأثير دارد ؛ چنانكه در روايت آمده است كه مسافر قبل از سفر غسل كند و اين دعا را بخواند :
« بِسْمِ الله و بِالله و لاحَولَ و لا قوّة اِلاّ بِالله وَعَلي مِلَّةِ رَسُولِ الله والصادقين عَن الله صَلَوات الله عَلَيهِم اَجْمَعين . أللّهمّ طَهِّر بِهِ
|
52 |
|
قَلْبي وَاشْرَحْ بِهِ صَدْري وَنَوِّر بِهِ قَبْري اللّهمّ اجْعَلْهُ نُوراً وَطَهُوراً و حرزاً وَشِفاءً مِنْ كُلِّ داء وَآفَة وَعاهة و سوء مِمّا أخاف واحذر و طَهِّر قَلْبي و جَوارِحي وَعِظامي وَدَمي و شعري و بشري و مُخي و عَصَبي و ما اقلت الأرض مِنّي . . . » ( 1 )
« بنام خدا و به ياري او ، حركت و تواني جز به مدد او نيست . بر آيين رسول خدا و آنانكه با صدق از خدا سخن گفته اند . خدايا ! به اين غسل قلبم را پاك گردان ، سينه ام را بگشاي و قبرم را روشن ساز . خدايا ! آن را نور ، طهور ، حرز و شفا از هر درد و آفت و نكبت و بدي كه از آن بيم دارم قرار ده و بدين وسيله قلب و جوارحم ، استخوانهايم ، خون و موي و پوست و مخ و اعصاب و تمام وجودم را پاكيزه گردان . . . »
چنانكه ملاحظه مي كنيم مفاهيم اين دعا رمز طهارت روح و جسم و نخستين گام در شست و شوي آلودگي هاست ؛ يعني همان چيزي كه در فلسفه حج لحاظ گرديده است .
ابن طاووس در امان الاخطار گويد : براي اين غسل مي تواند چند نيت را تداخل كند : غسل توبه ، غسل حاجت ، غسل زيارت ، غسل استخاره ( طلب خير ) غسل نماز ، غسل دعا و اگر جمعه بود غسل جمعه و اگر احتمال غسل واجب داشت ، نيت همه را تداخل نمايد كه بر حسب روايت ، يك غسل براي همه اينها است . ( 2 ) و همزمان با غسل ، روح را نيز از آلودگي تطهير نمايد . حكيمي گويد :
اگر زآب رياضت برآوري غسلي * * * همه كدورت دل را صفا تواني كرد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وسائل ، ج8 ، ص268 ، قسمتي از دعا را آورده .
2 ـ وسائل الشيعه ج8 ، ص268
|
53 |
|
نماز و دعا :
پس از غسل دو ركعت يا چهار ركعت نماز بجا آورد و ادعيه مخصوص را بخواند ؛ از آن جمله است اين دعا كه از پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) نقل شده است :
« أللّهمّ اِنّي اسْتَودِعُكَ نَفْسي وَأهْلِي وَمالي وَذُرّيتي وَدُنياي و آخِرَتي وَأمانَتِي وَخاتمة عَمَلِي » .
« بار خدايا ! خود و خاندانم ، مال و فرزندانم ، دنيا و آخرتم ، امانت و پايان كارم را نزد تو به امانت مي سپارم . »
پس هرگاه كسي چنين كند و نماز و دعا را بخواند ، خداوند خواسته وي را اجابت فرمايد . و اين بهترين چيزي است كه مسافر براي خانواده خود برجاي مي نهد . ( 1 )
هنگام حركت و خروج از خانه :
بر در خانه بايستد و سورهاي : « حمد و معوذتين و توحيد و آية الكرسي » را بخواند و بگويد :
« أللّهمّ احْفَظْنِي وَاحْفَظْ ما مَعِي وَسَلِّمني وَسَلِّم ما مَعِي وَبَلِّغْني وَبَلِّغْ مَا مَعِي بِبَلاغِكَ الْحَسَن الْجَمِيل » ( 2 )
« خدايا ! مرا و همراهان مرا حفظ كن و به سلامت بدار و به نيكوترين وجه ، به مقصد برسان . »
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وسائل ، ج8 ، ص275
2 ـ همان ، ص277
|
54 |
|
دعا هنگام سوار شدن :
از اميرمؤمنان ( عليه السلام ) نقل شده كه فرمود : هنگام سوارشدن بر وسيله نقليه ، اين دعا را بخوان :
« بِسم اللهِ الحَمْدُللهِ الَذّي اَكْرَمَنَا وَحملنا في البَرّ والبَحْر وَرَزَقَنا مِنَ الطَّيّبات وَفَضَّلَنا عَلي كَثير مِمّن خُلِق تفضيلاً . سُبْحان الَّذي سَخَّرلَنا هذا و ماكنّا لَهُ مقرنين ، رَبِّ اغْفِرْلي ذنوبيِ اِنّه لايَغْفِر الذّنوب اِلاّ اَنْت » ( 1 )
« بنام خدا ، سپاس خداي را كه ما را گرامي داشت و در خشكي و دريا حمل نمود و از غذاهاي پاكيزه روزي داد و بر بسياري از مخلوقات برتري بخشيد . منزه است آن كسي كه اين مركب را مسخّر ما فرمود و ما هماورد آن نبوديم و تسخير آن در توان ما نبود . خدايا ! گناهانم را بيامرز كه جز تو آمرزنده گناه نيست »
امام سجاد ( عليه السلام ) فرمود اگر : « كسي پياده حج كند و سوره قدر را بخواند خستگي راه را احساس نخواهد كرد و اگر هنگام سوار شدن بخواند آمرزيده شود و سالم به مقصد برسد و به سلامت به وطن بازگردد . » ( 2 )
دعاهاي ديگري نيز براي زمان ترك خانه و شهر ، و هنگام سوار شدن به مركب و در حال پيمودن راه تا وصول به مقصد ، در كتب حديث آمده كه به جهت اختصار ، از نقل آن خودداري شد . و نيز ادعيه بسياري است ويژه حج و عمره ؛ چون دعاي احرام ، دعاي ورود به حرم و مسجدالحرام ، ادعيه طواف و سعي تا ادعيه روز عرفه و وقوف به عرفات و مشعر و منا و در حال رمي و ذبح و حلق ، كه در كتب ادعيه و مناسك حج آمده و زائران از
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مستدرك الوسائل ، ج8 ، ص139
2 ـ وسائل ، ج8 ، ص289
|
55 |
|
آن غفلت نخواهند ورزيد ، همچنانكه به تلاوت قرآن ، بويژه در حرمين شريفين ، تأكيد فراوان شده كه از مهمترين عبادتها است .
فلسفه اين دعاها
خواندن دعا و قرآن در مكتب انسان ساز اسلام ، به منظور رسيدن به مقام قرب و حضور و تلطيف روح و طمأنينه نفس و زدودن تيرگي هاي قلب و تنظيم افعال و اعمال است كه در تأدب به آداب و اخلاق حسنه و حسن معاشرت با مردم تأثير عميق دارد و اين هنگامي است كه قرآن و دعا با حضور قلب و خضوع و خشوع و توجه به مفاهيم آن خوانده شود و تنها به ظواهر و عبارات بسنده نگردد . از اين رو به زائران گرامي توصيه مي شود كه : لحظه هاي نوراني را مغتنم شمارند و در هيچ حال از ذكر و دعا و قرآن و صلوات بر آل محمد ( عليهم السلام ) غافل نباشند و از عواملي كه موجب غفلت مي شود دوري گزينند .
صدقه
كمك به مستمندان و صدقات مستحبي ، در همه حال مطلوب است و آثار و بركات دنيوي و اخروي دارد . بويژه در مورد صدقه به هنگام سفر توصيه اكيد شده و آن را عامل دفع بلاها و خطرات دانسته اند . امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد :
« اِذا أردْتَ سفراً فَلاتَضَع رِجْلك في الركاب حتي تقدم بين يديك صدقة قَلَّ أم كَثُرَ . . . » ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ سفينة البحار ، ماده سفر ، ص626
|
56 |
|
« هنگامي كه عزم سفر كردي ، پيش از آنكه پاي خود را در ركاب بگذاري ، صدقه اي بده ، كم باشد يا زياد . . . »
و در روايات ديگر آمده است : « كسي كه دلش چركين است ، پيش از آن كه خارج شود ، به اولين فقير مستمندي كه مي بيند صدقه اي بدهد و راهي سفر شود » ؛ ( و روي لمن وقع في نفسه شيء أن يتصدق عَلي اوّل مسكين ثُمَّ يخرج ) ( 1 )
در روايت است كه از امام صادق ( عليه السلام ) سؤال شد : آيا در روزهايي مانند چهارشنبه مسافرت كراهت دارد ؟ حضرت در پاسخ فرمود : « سفرت را با صدقه آغاز كن و براي رفع نگراني خود « آية الكرسي » را بخوان » ؛ ( اِفْتَح سَفَرك بالصَّدَقة وَاقْرأ آية الكُرْسي اِذا بَدالَكَ » ( 2 )
در روايت ديگر از آن حضرت است كه : « تَصَدَّقْ وَاخْرُج أيّ يَوْم شِئْت » ( 3 ) ؛ « صدقه بده و هر روز كه خواهي سفر كن » .
بنابراين شايسته است زائر و يا هر مسافري ، هنگام سفر چيزي را به عنوان صدقه اختصاص دهد و اگر هنگام خروج از منزل يا در طي سفر نيازمندي ديد ، از دادن صدقه كوتاهي نكند و خود و همراهان را بدينوسيله بيمه نمايد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ سفينة البحار ، ماده سفر ، ص626
2 ـ وسائل الشيعه ، ج8 ، ص273
در روايات به روزهايي از هفته و ماه ، به عنوان بهترين روزهاي سفر اشاره شده ؛ مانند شنبه ، پنجشنبه و جمعه پس از نماز جمعه . و برخي روزها مكروه اعلام شده است . نكـ : وسائل ج8 ، ص253 به بعد .
3 ـ مستدرك الوسائل ، ج8 ، ص125
|
57 |
|
مراقبت اخلاقي در جمع ميهمانان خدا
كعبه بيت مكرم و مطهر ، قبله مؤمنان و مطاف پاكدلان است . خداوند براي تكريم اين بيت و تشريف زائران خانه اش ، ابراهيم خليل و اسماعيل ذبيح را مأمور ساخت تا خانه كعبه را تطهير نمايند و لوث شرك و كفر و فسق و فساد و ستم و بيداد را از دامن آن بزدايند :
{ وَعَهِدْنَا إِلَي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ } ( 1 )
« با ابراهيم و اسماعيل پيمان بستيم كه خانه ام را براي طواف كنندگان و ملازمان و ركوع و سجودكنندگان پاك و پاكيزه كنيد » .
تطهير بيت از هرگونه ارجاس و آلودگي ها ، از يك سو به جهتِ حرمتِ خانه و انتساب آن به ربّ البيت و صاحبخانه است و از سوي ديگر به احترام ميهماني كه به اين خانه فرا خوانده شده و امانت الهي را بر دوش دارد . از اين رو مهماني كه به اين خانه وارد مي شود ، بايد احترام خانه و صاحبخانه را نگهدارد و تشريف و تكريمي را كه آن ميزبان كريم ، براي وي قائل شده است درك كند . قدر و جايگاه خود را بشناسد و بداند كه خانه پاك ، زائر پاك مي طلبد ، پاك از همه آلودگي هاي درون و برون ، تا شايسته ضيافت الهي گردد و گرنه ميهماني است ناخوانده كه شايستگي پذيرايي ندارد .
فضاي روحاني حج نموداري است از بهشت برين و زائران بايد در
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ بقره : 25
|
58 |
|
سايه يك تحوّل عميق روحي ، همانند بهشتيان باشند ، با خُلق و خوي پسنديده و خصال ستوده كه خداوند براي اهل بهشت بيان فرموده است :
{ وَهُدُوا إِلَي الطَّيِّبِ مِنْ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَي صِرَاطِ الْحَمِيدِ } ( 1 )
« آنان به سخنان پاكيزه هدايت شده و به راه و رسم ستوده رهنمون گشته اند » .
صفوان جمال گويد : از امام صادق ( عليه السلام ) شنيدم كه مي فرمود : « هرگاه كسي آهنگ اين خانه كند ، اما داراي سه خصلت نباشد ، به او توجه نخواهد شد :
الف : حلم و بردباري كه خشم و غضب را بدان مهار كند .
ب : خُلق و خويي كه به وسيله آن با همسفران خود مصاحبت نمايد .
ج : پارسايي و ورع كه وي را از معاصي باز دارد . ( ما يُعبَأُ بمن يَؤُمُّ هذا البيت اذا لم يكن فيه ثلاث خصال : حلم يملك به غضبه و خُلق يصاحب به مَنْ صحبه و ورع يحجزه عن معاصي الله ) . ( 2 )
قداست حرم ايجاب كرده كه تخطي از دستورات شرع و آلودگي به رذائل اخلاقي در آن حريم كبريايي به مثابه الحاد تلقّي شود كه اين تعبير در مورد هيچيك از رذائل و در ساير شرايط ديده نمي شود .
چنانكه صريح آيه كريمه است :
{ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَاد بِظُلْم نُذِقْهُ مِنْ عَذَاب أَلِيم } ( 3 )
« كسي كه به الحاد و ستم به مسجدالحرام درآيد ، او را عذابي دردناك خواهيم چشانيد » .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ حج : 24
2 ـ تهذيب ، ج5 ، ص445
3 ـ حج : 25
|
59 |
|
امام صادق ( عليه السلام ) در تفسير آيه مي فرمايد :
« وَكُلّ ظُلْم يَظْلمُ الرَّجُل نَفْسَهُ بِمَكّة مِنْ سِرقَة أو ظُلْم اَحَد أو شيء مِنَ الظُّلم فَانِّي أراه اِلْحاداً . . . » ( 1 )
« هر نوع ستمي كه شخص در مكه نسبت به خود مرتكب شود ؛ از قبيل سرقت يا ظلم به كسي ، يا هر نوع ستم ديگري ، من آن را الحاد مي دانم . . . »
همچنين به پرهيزكاري و ترك محرمات تأكيد و توصيه شده ، كه از جمله آنهاست سخن زشت گفتن . معاويه بن عمار از امام صادق ( عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود :
« اِتّقِ الْمُفاخرة وَعَلَيْكَ بِوَرَع يَجُجُزُك عَنْ مَحارم الله عزّوجلّ ، فَاِنّ الله عزّوجلّ يَقُول : { ثم لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ } و من التفث أن تَتَكلّم في اِحْرامك بكلام قبيح . . . » ( 2 )
« از تفاخر و خودبيني بپرهيزو بر تو باد به پرهزكاري كه تو را از معصيت خداي بزرگ باز دارد ، چه خداوند مي فرمايد : « سپس آلودگي هاي خود را دور كنند » و از جمله آلودگي ها اين است كه در احرام خود سخن زشت و ناروا بگويي » .
امنيت اخلاقي در حرم
حرم ، حريم كبريايي است كه علاوه بر انسانها ، همه جانداران و درختان و گياهان و حتّي جمادات و خاك و سنگهاي مسجد الحرام و صفا و مروه ، از امنيت برخوردارند و بدين جهت نبايد مورد تعرض قرار گيرند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ الميزان ، ج14 ، ص413
2 ـ الفقيه ، ج2 ، ص223
|
60 |
|
بديهي است كه در چنين فضاي روحاني و حريم امني ، بايد همه
حج گزاران در امان باشند . آيه { وَمَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً } (
1 ) هر گونه امنيتي را شامل است . امنيت جاني ، مالي ، ديني و ناموسي ، . . .
از شؤون امنيت ، امنيت اخلاقي است . از اين رو دست و زبان و همه اعضا و جوارح
را در اين
حريم پاك بايد به بند بندگي كشيد تا كاري بر خلاف شؤون حج و آن محضر
باشكوه انجام ندهند و اين تمريني باشد براي يك مسلمان كه در همه حال و تمام عمر و
هر جا كه باشند ، از سلامت و امنيت اخلاقي برخوردار گردند ، بدانگونه كه پيامبر
خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : «
الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ يَدِهِ وَلِسانِهِ » امام علي بن
موسي الرضا ( عليه السلام ) در بيان آثار و فلسفه حج
، گفتار جامعي دارد ؛ و از جمله به اين نكته اخلاقي اشاره فرموده اند كه : يكي
از آثار حج باز داشتن نفس از فساد است : « وَحظر الأَنْفُس عَنِ الفساد »
( 2 ) و در همين حال بايد بدانيم كه نفس سركش همه جا با ما است و
شيطان افسونگر آدميان را رها نمي سازد . بر سر راه بشر كمين مي كند و با
چهره هاي گوناگون و اشكال مختلف ظاهر مي شود و از هر روزنه اي كه
بتواند نفوذ مي كند تا روح عبوديت و بندگي را بگيرد و فضاي صافي و روحاني حج
را آلوده كند تا افراد را از آن سرزمين پاك ، ناكام و با دست خالي برگرداند ؛
چنانكه بر سر راه انبيا نيز در اين سرزمين ظاهر شد و وسوسه ها كرد و داستان
رجم شيطان به دست ابراهيم و اسماعيل و شكست دادن ابليس ، در اين نبرد ، با همين
فلسفه بود و حاجيان كه در رمي جمرات ، اين مصاف نمادين تاريخي ميان حق و باطل و خدا
و شيطان را
1 ـ آل عمران : 97
2 ـ عيون اخبار الرضا ، ج2 ، ص90
|
61 |
|
تجديد و تكرار مي كنند ، بايد هنگام رمي جمره ، به اين معني توجه داشته باشند كه در واقع شيطان و شيطان صفتان و خوي شيطاني را سركوب كنند ؛ همانگونه كه امام صادق ( عليه السلام ) در حديث مصباح الشريعه بر آن تأكيد فرموده است :
« و با رمي جمرات ، شهوات و رذالت ها و پستي ها و اعمال ناشايست را از خود دور كن . . . » ( 1 )
و در روايت ديگر ، ضمن بيان اعمال عرفات بر اين مطلب تصريح فرموده :
« و تعوذ بالله مِنَ الشيطان الرجيم فإنَّ الشيطان لن يُذهلك في موطن قطّ أحبُّ إليه مِن أن يذهلك في ذلك الموطن و اِيّاك أن تشتغل بالنظر الي الناس و اقبل قبل نفسك ، وليكن فيما تقوله : أللّهمّ اِنّي عبدك فلا تجعلني مِن أخيب وفدك وَارْحَم مَسِيري اِلَيك مِنَ الفجّ العَمِيق » . ( 2 )
« از شيطان رانده شده به خدا پناه ببر ؛ زيرا شيطان هرگز تو را از ياد نمي برد و بهترين جايي كه دوست دارد تو را غافل سازد ، همين مكان مقدس است . بنابراين از سرگرم شدن به تماشاي خلق برحذر باش و به خويشتن بپرداز و در ضمنِ دعاهايي كه مي خواني ، بگو : خدايا ! من بنده توام ، مرا از ميهمانان محروم خود قرار نده و بر من رحم آور كه از راه دور به درگاه تو آمده ام »
حاصل آنكه فضاي حج فضاي امنيت اخلاقي است . اولياي خدا تا بدانجا در حفظ حريم اين امنيت احترام داشتند كه در يكي از نمونه هاي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مصباح الشريعه .
2 ـ تهذيب ، ج5 ، ص182
|
62 |
|
آن ، در زندگي امام سجاد ، علي بن الحسين
( عليهما السلام ) مي خوانيم : آن حضرت
چهل بار با ناقه اي
حج گزارد اما حتي يك تازيانه بر آن حيوان نزد ! « وَحَجّ علي بن
الحسين ( عليهما السلام ) علي ناقة لَهُ
أربعين حِجّة فما ضربها بِسوط » ( 1 )
امنيت ناموسي
در راستاي همين امنيت اخلاقي است كه زائران خانه خدا در طول سفر و مواقف و مشاهد بايد تمرين كنند . ديده از محرّمات و نامحرمان بپوشند و شايد با اين فلسفه باشد كه استتار وجه در حال احرام بر بانوان جايز نيست تا آزمايشي باشد براي مردان كه چقدر بر نفس امّاره تسلّط دارند و لذا مردان و زنان بايد سعي كنند از اين امتحان درست بيرون آيند . در آن ازدحام جمعيت كه صدها هزار مرد و زن از مليّت ها و رنگ هاي مختلف در تردد هستند و حتّي در مسجد الحرام و در طواف و هنگام نماز لغزشگاههاي نفساني وجود دارد ، به اصول عفاف و پاكي چشم و طهارت روح و جسم دقت كنند . اين نكته در برخي روايات مورد توجه قرار گرفته و از ويژگي هاي مكه و حرم بشمار آمده است .
امام باقر ( عليه السلام ) مي فرمايد : « مكه را از آن جهت « بكه » گويند كه مردان و زنان در آنجا اصطكاك و برخورد دارند ، زن پيش روي تو و در چپ و راست تو است با تو نماز مي خواند و مانعي در ميان شما نيست . در حالي كه اين امر در ساير شهرها ناپسند است » ؛ « وَاِنّما سُمِّيَتْ مَكَة بكة لأَنَّهُ يَبُكُّ بها الرجال و النساء و المرأة تُصَلّي بَيْن يَدَيْكَ وَعَن يَمِينك وَعَنْ شِمالك و معك ، و لا بأس بذلك اِنّما يكره في ساير البلدان » ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ الفقيه ، ج2 ، ص191
2 ـ علل الشرايع ، ص398
|
63 |
|
توصيه به بانوان :
مناسب است به بانوان حج گزار نيز توصيه شود كه آنان نيز به
اصول
عفاف و حجاب ، كاملاً توجه داشته باشند تا اعمال و مناسكشان مورد قبول واقع
شود . آنان بايد خود را در معرض ديد بيگانه قرار ندهند . و در همه جا رعايت حجاب و
عفاف را بنمايند . زيور و زينت خود را پوشيده دارند . سنگين حرف بزنند . در پوشش
موي سر و اعضاي بدن دقت نمايند . از وضو گرفتن و شستوشو كردن با آستين هاي
بالا زده پيش روي مردان بويژه در منا و در عرفات كه فضايش باز است ، جداً بپرهيزند
. حدود و مرزها را به هنگام نماز در مسجد الحرام ، تا حدّ ممكن رعايت كنند .
در تردّد بازار و سخن گفتن با بيگانه و هنگام خريد اجناس ، وقار يك زن مسلمان را
داشته باشند . تا مبادا خداي ناكرده ، با رعايت ننمودن حجاب اسلامي به اعمال ديني و
ارزش معنوي آنان لطمه وارد شده ، به جاي ثواب مرتكب معصيت گردند ، متأسفانه موارد
بي توجهي به مسأله حجاب در عرفات و منا كه فضاي باز است ، بيشتر ديده مي شود .
در سفر عمره نيز پاره اي موارد بد حجابي و بي توجهي به شعائر اسلامي مشاهده مي شود .
در هر حال ، علاوه بر مسؤوليت فرديِ اينگونه زنان و مردان ،
روحانيون و مديران محترم كاروانها و نيز گروههاي امر به معروف
و نهي از منكر
بايد بيشتر توجه نموده ، تذكرات لازم را به موقع به زائران ارائه دهند . آنان را
راهنمايي نمايند تا در نتيجه تخلفات رفتاري كمتر
اتفاق افتد .
|
64 |
|
بردباري در مشقت هاي سفر
سفر داراي مشكلات خاصّ خود است ، حتّي با امكانات رفاهي و تداركات گسترده كه امروزه وجود دارد . و در اين ميان سفرِ حج نيز گرچه آكنده از معرفت و محبّت و شوق و عشق است كه سختي ها را هموار مي سازد ، اما با اين حال ، پاره اي مشكلات غيرقابل اجتناب در اين سفر وجود دارد . حكمتِ الهي ايجاب كرده و قلم صنع چنين رقم زده است كه خانه كعبه در سرزميني خشك و سوزان ، در ميان كوههاي داغ و صخره هاي عبوس باشد و مشاعر عظام در وادي لم يزرع و كوير بي آب و علف ، تا مؤمنان با تبعات و رنج سفر در معرض آزمايش قرار گيرند و جسم و روح آنها پالايش شود و در وادي انقطاع از لذّات مادي ، صحراي محشر را بياد آورند و لذّات معنوي براي آنها قابل لمس گردد . و بارقه ايمان و عشق درخشيدن گيرد . چنانكه امير مؤمنان ( عليه السلام ) به اين نكته اشاره فرموده است :
« اگر خداوند سبحان مي خواست ، خانه محترم و مشاعر عظام خود را در ميان باغ ها و نهرها و سرزمين هاي هموار ، با انبوه درختان و ميوه هاي فراوان و آثار و ابنيه بسيار قرار مي داد اما در اين صورت بر حسب كمي سختي ها اجروپاداش ناچيزمي شد . تاآنجا كه مي فرمايد : بدينسان خداوند بندگان خود را به انواع سختي ها آزمايش مي كند و با مجاهدات گوناگون به بندگي فرا مي خواند و به ناملايمات مبتلا مي سازد تا كبر و منيت را از دلهايشان بزدايد و خاكساري را در نفوسشان جايگزين كند و بدينوسيله
|
65 |
|
درهاي فضل خويش بگشايد و اسباب عفوش را فراهم سازد . » ( 1 )
بنابراين حج گزار نبايد همّت خويش را به رفاه و آسايش مصروف سازد تا اگر رنج و سختي ديد ، آن را خلاف انتظار ببيند و عكس العمل نشان دهد و نسبت به سرويس دهيِ غذا و غيره اعتراض بي جا كند . ازدحام جمعيت ، مشكل تردّد وسائل نقليه ، پياده روي هاي اضطراري ، گرمي هوا ، خستگي ، بي خوابي ، بخصوص ايام عرفات و مشعر و مني و كمبود جاي استراحت و مشكل رساندن تداركات و كاستي هايي كه طبيعي اين سفر است و ساير عوامل براي افرادي كه سابقه تشرف ندارند ، اموري غير عادي است و آن را بر خلاف توقع و انتظار مي بينند . و گاه مي شود افراد كم ظرفيت و راحت طلب و ناز پرورده و پرتوقع را از حال عادي خارج مي سازد و عنان صبر و بردباري را از كف آنها مي ربايد . با خرده گيري هاي بي مورد ، با اين و آن مشاجره مي كنند . گاه با مدير گروه ، گاه با خدمه ، گاه با همسفران و بالأخره باخودي و بيگانه به مكابره و منازعه و درشت گويي مي پردازندكه باروح حج وفلسفه خودسازي وخويشتن داري تناسب ندارد . شايد به همين لحاظ است كه قرآن تأكيد نموده كه :
{ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ } ( 2 )
« كسي كه حج و عمره بجا مي آورد ، در حج درشت گويي و فجور و جدال جايگاهي ندارد . »
بنابراين اگر زائر در گذشته ضعف هاي اخلاقي داشته ، بايد در سفر حج به اصلاح و رفع آن همت گمارد تا وقتي از خانه خدا برمي گردد چهره اش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ نهج البلاغه ، خطابه 192
2 ـ بقره : 197
|
66 |
|
كاملاً انساني شده باشد و اخلاق محمدي (
صلّي الله عليه وآله ) به ارمغان آورد . نه اينكه ، اگر
چيزي بر خلاف ميل
خود ديد و بر سر مسائل جزئي ؛ مانند تقدّم و تأخّر در صف ورود و خروج و سوار شدن
هواپيما يا اتومبيل و تحويل اثاثيه و امثال آن ، دستخوش عجله و شتابزدگي شود ، خشم
گيرد ، مهار بردباري را بگسلد . از كوره بدر رود و عكس العمل نامناسب نشان دهد
و در چشم آشنا و بيگانه ، درشت گويي و بدزباني و بداخلاقي كند كه نمونه هاي
مكرر آن ديده شده ، و يا خود در حفظ حقوق و حدود ديگران قصور و تقصير كند و موجب
تيرگي صفاي جمع شود .
اخلاق و آداب مصاحبت
نظام تربيتي اسلام ، با هر مناسبت و در هر ارتباطي ، آداب و اخلاق و حقوقي را مقرر داشته است ؛ از آن جمله ، آداب مسافرت و حق همسفر است ، كه فصلي از حقوق و اخلاق را تشكيل مي دهد . بدين ترتيب يكي از مهمترين مسؤوليت هاي اخلاقي زائر ، وظيفه شناسي او در رابطه با همسفراني است كه وي را در اين سفر روحاني همراهي مي كنند كه مواردي از آن را بر اساس روايات خاطر نشان مي سازيم :
معارفه و شناسايي : از آداب معاشرت اين است كه هر گاه گروهي مصاحبت مي كنند ، در مرحله نخست از نام و نشان يكديگر جويا شوند ، معارفه كنند و انس بگيرند . اهميت اين امر تا بدانجاست كه پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله ) ترك آن را يكي از موارد جفا بر شمرده اند .
« جعفر بن محمد ( عليهما السلام ) عَنْ أبيه قال : قَالَ رَسُول الله ( صلّي الله عليه وآله ) : « ثَلاثةٌ مِنَ
|
67 |
|
الجَفاءِ أنْ يصحب الرجل الرجل فلا يسأله عن اسمه و كنيته . . . » ( 1 )
و نيز رسول گرامي ( صلّي الله عليه وآله )
مي فرمايد : « هر گاه يكي از شما برادر مسلمان خود را دوست
مي دارد ، بايد نام او و نام پدرش و نام قبيله و خانواده اش را
از وي
سؤال كند كه اين حق واجب است و صدق اخوت به اين است و گرنه دوستي جاهلانه اي
خواهد بود » ( 2 )
مفضل گويد : در سفري شرفياب محضر امام صادق ( عليه السلام ) شدم . آن حضرت خطاب به من چنين فرمود : در اين سفر چه كسي تو را همراهي مي كرد ؟ عرض كردم يكي از برادران مسلمانم . فرمود : او چه شد و كجاست ؟ گفتم از لحظه اي كه وارد شده ام از حال و مكان او خبر ندارم . حضرت فرمود : مگر نمي داني كه هر گاه كسي با مؤمن چهل قدم هم صحبت شود ، خداوند در روز قيامت از وي به جهت رفتاري كه با او داشته است ، سوال و بازخواست خواهد كرد ؟ « أما عَملت أن من صحب مؤمنا أربعين خطوة سأله الله عنه يوم القيامة » ( 3 )
طرح دوستي افكندن
همچنين شايسته است كه زائر با همسفران خود طرح دوستي بيفكند و از چنين فرصتي براي يافتن دوستان صالح و مؤمن بهره گيرد و با آنان رابطه داشته باشد نه اينكه آشنايي تنها از فرودگاه باشد تا فرودگاه و حاجيان تنها در مكه و مدينه يكديگر را بشناسند و بعد هيچ !
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وسائل ، ج8 ، ص501
2 ـ وسائل ، ج8 ، ص501
3 ـ همان ، ج8 ، ص408 ، سفينة البحار ، ماده « سفر » .
|
68 |
|
علي ( عليه السلام ) فرمايد :
« أعْجَزُ النّاس مَنْ عجز عَنْ اِكتساب الإخوان في الله وَاَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفَر بِهِ مِنْهُم » ( 1 )
« عاجزترين مردم كسي است كه نتواند برادراني را در جهت خدا بيابد و ناتوان تر از او كسي است كه آنكه را به دست آورده از دست بدهد » .
حضرت رضا ( عليه السلام ) مي فرمايد :
« مَنْ اِسْتَفادَ أَخاً فِي اللهِ اسْتَفادَ بَيْتاً في الْجَنّةِ » ( 2 )
« كسي كه در راه خدا برادري به دست آورد ، خانه اي در بهشت براي خود فراهم ساخته است » .
و نيز امام صادق ( عليه السلام ) از پدران خود ، از پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله ) آورده اند كه :
« مرد مسلمان پس از اسلام فايده بدست نمي آورد همچون برادري كه از او در راه خدا ياري جويد » ؛ ( ما استفاد امرء مسلم فائدة بعد الاسلام مثل اخ يستفيده في الله ) ( 3 )
از سوي ديگر در روايات تأكيد شده كه كناره گيري و دوري گزيدن از مردم سبب عداوت و دشمني است ؛ « عن أحدهما ( عليهما السلام ) : الانقباض مِنَ النّاس مكسبة لِلعَداوَة » ( 4 )
حسن معاشرت
در اين سفر معنوي ، لحظه هاي شيرين كه براي زائر دست داده ، بايد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ نهج البلاغه ، حكمت 12
2 ـ وسائل ، ج8 ، 565
3 ـ همان
4 ـ همان ، ص406
|
69 |
|
بكوشد تا بهترين خط مشي را در معاشرت پيش گيرد . درون و برون خويش به زيور اخلاق بيارايد . همسفري شايسته ، مؤدب همراه و همكار ، مهربان و وظيفه شناس براي دوستان باشد ، بويژه اگر خانواده او را همراهي مي كنند ، بيشترين توجه را به حسن سلوك در گفتار و كردار با آنان پيشه سازد و حلاوت سفر را با كج رفتاري ، بر آنان تلخ نكند .
امام صادق ( عليه السلام ) در اين خصوص مي فرمايد :
« عزم كن كه با مصاحبان با خلق نيك معاشرت كني و زبانت را نگهداري و خشم خود فرو نشاني و از بيهوده گويي بر حذر باشي و عفو گذشت بگستراني و سخاوت و كرم را پيشه سازي » ؛ ( وطن نَفْسَك علي حسن الصَّحابة لمن صحبت في حسن خلقك و كفّ لسانك و اكظم غيظك و اقل لغوك و تفرش عفوك و تسخو نفسك ) . ( 1 )
در احوالات پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله ) آورده اند : كه در يكي از سفرهايي كه به حج مي رفتند فرمودند :
« مَنْ كانَ يسئ الجوار فلا يصاحبنا » ( 2 )
« آن كس كه در مصاحبت وهمجواري بد عمل مي كند باماهمسفرنشود » .
بنابراين ، زائران گرامي بايد مراقب باشند توصيه هاي پيشوايان دين را در اين سفر روحاني به كار بندند و از آنچه دون شأن يك زائر با معرفت است ، احتراز كنند و از عصبانيت ، خشم ، لغو ، غيبت و سخت گيري هاي بي مورد ، عجله و شتابزدگي و ناسازگاري بپرهيزند تا حج و عمره ، لذّت و مفهوم ديگري يابد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ كافي ، ج4 ، ص286
2 ـ وسائل ، ج8 ، ص505 ؛ مكارم الاخلاق ، ص288
|
70 |
|
حسن خلق
شيريني سفر به حسن خُلق ، سعه صدر ، گشاده رويي ، گذشت و صبر و بردباري است و سفر حج به لحاظ معنويّتي كه دارد ، از ويژگي مخصوص برخوردار است . از اين رو بر زائر خانه خدا است كه با اخلاق و خُلق ستوده ، مشي و سلوك كند تا علاوه بر آنكه از شيريني اين سفر بهره مي گيرد ، به حج ، معنويت و روحانيت بيشتري بدهد . از سخن پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله ) است :
« مايوضع في ميزان امرأ يوم القيامة أفضل مِن حُسْن الْخُلْق » ؛ ( 1 )
« در ميزان و ترازوي عمل انسان در قيامت ، چيزي بهتر از حسن خلق نهاده نمي شود »
همچنين با اشاره به آثار منفي و زيانبار سوء خلق بر اعمال مي فرمايد :
« الخلق السّيء يُفْسد العمل كما يفسد الخلّ العسل » . ( 2 )
« اخلاق بد عمل را تباه مي كند چنانكه سركه عسل رافاسد مي سازد » .
بر زائران گرامي است ، با الهام از سيره مباركه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) و ائمه ( عليهم السلام ) كه درسهاي ارزنده اخلاقي را در معاشرت به مردم آموخته اند ، در برخورد با همه زائران ، بويژه همسفران خود اخلاق خوب ، تحمل ، رفق و مدارا و سازش و همياري را پيش گيرند و در امور معنوي به يكديگر ياري رسانند .
ابن اعثم كوفي يكي از شعراي شيعه در شعر زيبايي با بيان اخلاق سفر گويد :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وسائل ، 8 ، ص506
2 ـ مستدرك سفينة البحار ، ماده سفر ، ص58
|
71 |
|
و ليحسن الإنسان في حال السفر * * * اخلاقه زيادة علي الحضر
و ليكثر المزح مع الصحب اذا * * * لم يسخط الله و لم يجلب اذي ( 1 )
انسان بايد در سفر اخلاق خود را بيش از وطن نيكو گرداند . و با همسفران بسيار مزاح كند ، بگونه اي كه خدا را خشمگين نسازد و كسي را نيازارد .
اخلاق سفر در كلام لقمان
بنا به فرموده امام صادق ( عليه السلام ) در وصاياي لقمان حكيم به فرزندش آمده است :
« هر گاه با گروهي سفر كردي ، در كار خود و كار آنان ، با آنها به مشورت بپرداز و در چهره ايشان بسيار تبسم كن و بر توشه خود كريم و بخشنده باش و چون تو را دعوت كنند اجابت نماي و اگر از تو كمك خواستند ياري ده ، سكوت طولاني و نماز بسيار كن و سخاوت نفس را در مركب سواري و توشه خود بكار بند و چون از تو گواهي حقّي طلبند گواهي ده و چون مشورت كنند تمام توان انديشه ات را براي ارائه رأي صحيح بكار گير و چون راه پيمايند با آنان همگام شو و چون به كاري پردازند ، با آنان مشاركت كن ، و چون به صدقه يا قرض دادن اقدام نمايند تو نيز بذل كن و با آنان كه از تو سالخورده ترند گوش فرا ده و هر گاه به كاري فرا خوانند و يا چيزي خواهند پاسخ مثبت ده و از مخالفت بپرهيز » ( 2 )
روايات در اين باب بسيار است . تنها به يك سخن ديگر از امام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ سفينة البحار ، ماده سفر ، ص629
2 ـ من لايحضره الفقيه ، ج2 ، ص192 ؛ بحار ج13 ، ص424
|
72 |
|
صادق ( عليه السلام ) بسنده مي كنيم :
ابي الربيع شامي گويد : در محضر امام صادق بوديم مجلس آكنده از جمعيت بود ، امام خطاب به حاضران فرمود :
« لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يحسن صحبة من صحبه و مرافقة من رافقه و ممالحة من مالحه و مخالقة من خالقه » ( 1 )
« از ما نيست كسي كه با مصاحبان خود به نيكي مصاحبت نكند و با رفيقان رفق و مدارا پيشه نسازد و در غذا خوردن تمايل ديگران را در نظر نگيرد و در خُلق و خوي اخلاق ديگران را ناديده انگارد » .
تحمل ناسازگاري ها
از آداب مصاحبت ، تحمّل ناسازگاريهاست . در سخن امام معصوم آمده است : « حُسن همجواري تنها به آزار ندادن بر ديگران نيست بلكه بردباري در برابر اذيت ها نيز از حسن همجواري است . » ؛ ( ليس حسن الجوار كَفّ الأذي ولكنّ حُسن الجوار صبرك عَلَي الأذي ) ( 2 )
و نيز از كلام پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) است كه : « هرگاه دو تن همسفر شدند ، آن كس كه بيش از ديگر رفق و مدارا نسبت به رفيق خود پيش گيرد ، نزد خدا محبوبتر و پاداشش عظيم تر است » ؛ « ما اصطحب اثنان اِلاّ كان أعظمهما أجراً و أَحبّهما اِلَي الله أَرْفَقُهُما بِصاحِبِهِ » ( 3 )
بنابر اين اگر زائر از همسفر خود ، به هر دليل ، رفتاري نامطلوب ديد ،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مكارم الاخلاق ، ص286
2 ـ وسائل ، ج8 ، ص484
3 ـ همان ، ص302
|
73 |
|
نخست بايد از باب موعظه و ارشاد ، با زبان ملايم و عطوفت و رأفت و حسن عمل ، در صدد اصلاح او برآيد و بالأخره اگر ناسازگاري ادامه يافت با تحمل و بردباري سفر را به پايان برد و درصدد نزاع و مجادله و پاسخگويي برنيايد تا اجري مضاعف از حج خود ببرد .
علي ( عليه السلام ) در شعر زيبا و آموزنده اي به فرزندان خود مي فرمايد :
سليم العرض من حذر الجوا با * * * و من داري الرجال فقد اصابا
وَ مَنْ هاب الرجال تهيبوه * * * و من حقر الرجال فلن يهابا ( 1 )
« آبروي كسي محفوظ مي ماند كه از پاسخ دادن ( ناروا ) برحذر باشد . و آنكس كه با مردم مدارا كند راه صواب پيموده است . »
« و هركس به مردم احترام كند او را احترام نمايند و كسي كه مردم را حقير شمارد مورد احترام واقع نگردد . »
ادب و احترام نسبت به برادران ايماني ، از ديگر وظايف اخلاقي مؤمن است . اگر كسي حرمت ديگري را پاس ندارد ، نبايد از ديگران چنين انتظاري داشته باشد ؛ چنانكه در شعر فوق منسوب به اميرمؤمنان ( عليه السلام ) ملاحظه كرديم . احترام به ديگران بويژه ، بزرگسالان ، در تربيت اسلامي از اهميت ويژه اي برخوردار است .
پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) مي فرمايد :
« مَنْ عرف فضل كبير لِسنّه فوقّره ، آمنه الله من فزع يوم القيامة » ( 2 )
« كسي كه برتري بزرگتر را به خاطر سن و سالش بشناسد و بدو احترام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وسائل ، ج8 ، ص541
2 ـ همان ، ص466
|
74 |
|
كند ، خداوند وي را از دهشت و اضطراب روز قيامت در امان دارد » .
آري ، همسفران در هر پايه و جايگاهي كه باشند ، بدور از امتيازات و عناوين ويژه خود ، بايد احترام يكديگر را نگهدارند و در نشستن و برخاستن و سوار و پياده شدن بر هواپيما و اتومبيل و غذا خوردن و انتخاب مكان استراحت و . . . ديگران را بر خود مقدم دارند ، بويژه سالخوردگان و بيماران و بانوان را ياري دهند كه در فشار جمعيت در رنج نباشند .
در سفارشات امام صادق ( عليه السلام ) به زائران خانه خدا آمده است :
« ولا توطؤوا ضعيفا » ( 1 ) ؛ « مراقب باشيد افراد ناتوان را پايمال نكنيد . به آنان تنه نزنيد » .
آزار نرساندن به ديگران
زائران بايد در حال طواف يا هنگام نماز طواف يا در بوسيدن حجرالأسود و رمي جمره و موارد ديگري كه ازدحام وجود دارد ، مراقب باشند به افراد سالخورده ، بيمار ، ضعيف و كساني كه در طواف هستند يا به نماز ايستاده اند ؛ اعم از آشنا يا بيگانه ، آزار نرسانند ، بلكه با آرامش و وقار اعمال را انجام دهند . از هول و هراس و شتابزدگي و بي توجهي ديگران ، جداً بپرهيزند كه اين از آداب حسن سلوك در اين سفر معنوي است . در اين باره توصيه هاي جدّي در كلام معصومين ( عليهم السلام ) وجود دارد . از جمله امام صادق ( عليه السلام ) ضمن بيان اعمال عرفات مي فرمايد :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ الحج والعمرة في الكتاب والسنة ، ص222
|
75 |
|
« چون خورشيد غروب كرد با مردم كوچ كن و بر تو باد به آرامش و متانت و وقار . با مردم همراهي كن و از خدا آمرزش طلب . و از تند رفتن مانند بسياري از عامه مردم بپرهيز ؛ چرا كه حج تند راندن و كند راندن نيست ، از خدا بهراسيد و به نحو شايسته حركت كنيد . ضعيفي را پايمال نكنيد و مسلماني را تنه نزنيد كه پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله ) خود با آرامش عمل كردند و و مي فرمودند : « بر شما باد به آرامش و وقار » ( 1 )
بسيار ديده شده كه زائران ناوارد ، بويژه در سفر اوّل با حالت
وحشت زدگي و هول و هراسي كه جهت انجام اعمال دارند ، ديگر مسلمانان را مورد
هجوم و ايذا قرار مي دهند يا نزاع و مشاجره مي كنند و
در حال عبادت ؛
مانند نماز و طواف به حق ديگران اعتنايي ندارند كه با اين حال عبادت خود و ديگران
را خراب مي كنند و چهره نامطلوبي از خود و
كشور و مذهب ارائه مي دهند
.
وظيفه روحانيان و ديگر راهنمايان است كه در جلسات آموزشي به اين امور توجه دهند ، گاهي براي سوار شدن به اتوبوس برابر مسجدالحرام در آن گرمي هوا و ازدحام جمعيت ، بر ضعيفان و زنان حمله مي كنند و اين را به حساب زرنگي و توانمندي خود مي گذارند كه واقعاً دون شأن زائر است . اينها نياز به كار ار شادي و توجيهي و بسا اجرايي دارد تا زائر وظيفه خود را بشناسد و بداند هر اندازه صبر و تحمل پيشه كند و ايثار نمايد و در ياري رساندن به ديگران پذيراي رنج باشد ، نزد خدا مقرب تر است ؛ زيرا يكي از فلسفه هاي اين سفر چنانكه در روايات آمده ، تحمل شدايد و سختي هاست كه تكامل نفس و تقويت روح بندگي را به ارمغان مي آورد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ تهذيب ، ج5 ، ص187 و 188
|
76 |
|
علي ( عليه السلام ) در خطبه قاصعه ، آنجا كه از حج و آثار و حكمت هاي آن سخن مي گويد ، بدين نكته پرداخته و مي فرمايد :
« ولكنّ الله يختبر عباده بأنواع الشدائد و يتعبدهم بأنواع المجاهد و يبتليهم بضروب المكاره اخراجا للتكبّر مِنْ قلوبهم واسكانا للتذلّل في نفوسهم » ( 1 )
« خداوند بندگان خود را با سختي هاي گوناگون مي آزمايد و با انواع مجاهدات ، به بندگي فرا مي خواند و با ناملايمات مختلف در معرض ابتلا قرار مي دهد تا تكبر و خودبيني را از دلهايشان بزدايد و ذلت بندگي را در نفوسشان جايگزين كند . »
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ نهج البلاغه ، خطبه193