بخش 6
بخش دوم : عمره تمتع و حج اعمال حج تمتّع لزوم انجام عمره تمتع و حج در یک سال لزوم انجام عمره تمتع در ماه#160;های حج رها کردن عمره تمتع استحبابی اعمال عمره تمتع اعمال حج تمتع باب اول : احرام فصل اول : وجوب احرام و حکم ترک آن وجوب احرام برای ورود به مکه ترک عمدی احرام ورود بدون احرام به مکه انکشاف بطلان احرام بعد از میقات ترک احرام با فراموشی یا جهل احرام بعد از انعقاد زایل نمی#160;شود محرم کردن مجنون واجب نیست کسی که محرم شود ولی به حج نرسد فصل دوم : مکان احرام عمره تمتع 1 ـ مسجد شجره احرام از داخل مسجد شجره احرام حائض در حال عبور از مسجد احرام حائض نزدیک مسجد شجره احرام جنب با تیمم در داخل مسجد احرام در خارج مسجد و تجدید در جحفه ضیق وقت برای حایض و عدول به افراد احرام با نذر حکم نذر و احرام زن بدون اجازه شوهر نذر نایب برای احرام 2 ـ مواقیت دیگر عدم خصوصیت مسجد در جحفه میقات حجّاجی که ابتدا به مدینه یا جده می#160;روند احرام از جدّه و حدیبیّه و تنعیم رابُغ 3
129 |
احرام …135
طواف …229
نماز طواف …319
سعي …339
تقصير …363
احرام حج …383
وقوف عرفات …391
وقوف مشعر …403
رمي جمره عقبه …419
قرباني …439
حلق و تقصير …467
اعمال پنجگانه مكه …487
بيتوته در مني …505
رمي جمرات سه گانه …519
محصور و مصدود …537
مسايل متفرقه …551
130 |
اِلهي
إِلَي مَنْ يَذْهَبُ الْعَبْدُ إِلا إِلَي مَوْلاهُ
وَ إِلَي مَنْ يَلْتَجِيُ الْمَخْلُوقُ إِلا إِلَي خَالِقِهِ
قَالَ الصَّادِقُ ( عليه السلام ) :
« إِذَا أَرَدْتَ الْحَجَّ فَجَرِّدْ قَلْبَكَ لِلَّهِ تَعَالَي مِنْ كُلِّ شَاغِل وَحِجَاب
وَ فَوِّضْ أُمُورَكَ إِلَي خَالِقِهَا وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ حَرَكَاتِكَ وَسَكَنَاتِكَ
وسَلِّمْ لِقَضَائِهِ وَحُكْمِهِ وَقَدَرِهِ
وَدَعِ الدُّنْيَا وَالرَّاحَةَ وَالْخَلْقَ
وَ اخْرُجْ مِنْ حُقُوق تَلْزِمُكَ مِنْ جِهَةِ الْمَخْلُوقِينَ
مصباح الشريعه 47
131 |
اعمال حج تمتّع
حج تمتع ، از دو بخش تشكيل مي شود : « عمره تمتّع » و « حجّ تمتّع » .
لزوم انجام عمره تمتع و حج در يك سال
232 ـ عمره تمتع و حج تمتع ، بايد در يك سال واقع شوند ؛ پس اگر كسي در يك سال ، عمره تمتع و در سال ديگر ، حج تمتع به جا آورد ، صحيح نمي باشد .
لزوم انجام عمره تمتع در ماه هاي حج
233 ـ عمره تمتع و حج تمتّع ، هر دو بايد در ماههاي حج ـ شوال و ذيالقعده و ذي الحجه ـ واقع شوند ؛ و اگر كسي در شوال يا ذيالقعده ، عمره تمتع بجا آورد و در موقع حج ، حج تمتع بجا آورد ، صحيح است ؛ ولي اگر قبل از شوال ، عمره تمتع بجا آورد ، صحيح نيست ، اگرچه بعضي از اعمال عمره ، قبل از شوال و بقيه در شوال ، يا ساير ماههاي حج ، واقع شود .
رها كردن عمره تمتع استحبابي
234 ـ كسي كه عمره تمتّع استحبابي به جا آورده ، آيا مي تواند بدون عذر و به دلخواه خود ، آن را رها كرده و حج تمتع به جا نياورد ؟ و در فرض جواز ، آيا انجام طواف نساء نيز لازم است يا نه ؟ ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيت الله بهجت : مانعي ندارد فقط ثواب حج از دستش رفته است و با تقصير از احرام خارج شده و عمره اش خاتمه پيدا كرده و طواف نساء هم كه از اول لازم نبوده تا فعلاً لازم باشد گرچه احتياط مستحب در آوردن طواف نساء مي باشد .
آيت الله تبريزي : كسي كه به قصد حج تمتّع استحبابي ، احرام عمره را بسته است نمي تواند آن را رها كرده و عمره مفرده به دلخواه انجام دهد و حج را ترك كند .
آيت الله خامنه اي : مي تواند رها كند و چيزي بر او نيست و احتياط آن است كه طواف نساء را هم انجام دهد .
آيت الله سيستاني : نمي تواند و بايد حج انجام دهد .
آيت الله صافي : بدون عذر نمي تواند .
آيت الله فاضل : خير حتماً بايد در صورت امكان حج تمتع به جا آورد ؛ و به هر صورت اگر حج به جا نياورد ، طواف نساء مستحب است نه واجب .
آيت الله مكارم : رها كردن آن اشكال دارد و بايد حج تمتع را به دنبال آن به جا آورد .
آيت الله نوري : لازم است كه حج تمتع را اگر مستطيع است نيز به جا بياورد و رها كردن عمره تمتّع در وسط اعمال اصلاً جايز نيست و بايد به آخر برساند .
132 |
اعمال عمره تمتع
عمره تمتع ، از پنج عمل تشكيل مي شود :
1 ـ احرام ؛
2 ـ طواف كعبه ؛
3 ـ نماز طواف ؛
4 ـ سعي بين صفا و مروه ؛
5 ـ تقصير ؛ يعني گرفتن قدري از مو يا ناخن ؛ ( 1 )
هرگاه محرم از اين اعمال فارغ شود ، محرّمات احرام بر او حلال مي شود . ( 2 )
اعمال حج تمتع
حج تمتع ، داراي سيزده عمل است :
1 ـ احرام بستن در مكه ؛
2 ـ وقوف در عرفات ؛
3 ـ وقوف در مشعر الحرام ؛
4 ـ رمي جمره عقبه در مني ؛ 5 ـ قرباني در مني ؛ 6 ـ حلق يا تقصير در مني ؛
7 ـ طواف زيارت در مكه ؛
8 ـ نماز طواف ؛
9 ـ سعي بين صفا و مروه ؛
10 ـ طواف نساء ؛
11 ـ نماز طواف نساء ؛
12 ـ بيتوته در مني ، شب يازدهم و شب دوازدهم ، و شب سيزدهم براي بعضي از اشخاص ؛
13 ـ رمي جمرات در روز يازدهم و دوازدهم ؛ و اشخاصي كه شب سيزدهم در مني ميمانند ، بايد روز سيزدهم نيز ، جمرات را رمي كنند . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني ، آية الله مكارم : احتياط آن است كه تنها به گرفتن ناخن قناعت نكند .
2 . در مورد تراشيدن سر و حرمت آن به مساله 929 مراجعه شود .
3 . آيات عظام تبريزي ، خويي ، سيستاني ، مكارم : بنابر احتياط .
133 |
باب اول
وجوب احرام و حكم ترك آن …135
مكان احرام عمره تمتع …139
1 ـ مسجد شجره …139
مكان احرام عمره تمتع …142
احرام با نذر …142
2 ـ مواقيت ديگر …143
3 ـ احكام ميقات …145
4 ـ محاذات …149
واجبات احرام …151
1 ـ پوشيدن جامه احرام …151
2 ـ نيت احرام …158
3 ـ تلبيــه …163
مستحبات احرام …169
غسل احرام …169
محرّمات احرام …173
1 ـ محرّمات مشترك بين مردان و زنان 2 ـ محرّمات مخصوص به مردان …202
3 ـ محرّمات مخصوص به بانوان …217
134 |
اللَّهُمَّ
إِنَّكَ أَنْزَلْتَ فِي كِتَابِكَ أَنْ نَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنَا وَقَدْ ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا
فَاعْفُ عَنَّا فَإِنَّكَ أَوْلَي بِذَلِكَ مِنَّا
قالَ رسولُ الله ( صلّي الله عليه وآله ) :
إنّ مَنْ تَعَلّمَ العلْمَ لِيُماريَ به السُفَهاءَ أو يُباهِيَ بهِ العلماءَ ، أو يصرفَ وجوهَ الناسِ إلَيْه لِيُعَظِّموُه ، فَليَتبَوّأ مقْعَدَهُ مِنَ النار ؛ فإنّ الرِئاسةَ لا تصلُح إلا للّه و لأهلِها ؛ وَمَن وَضَعَ نفسَه في غير المَوضِعِ الذي وَضَعَه اللّهُ فيه ، مَقَتَهُ اللّهُ ؛ و مَن دعا إلي نفسِه فقالَ « أنا رَئيسُكم » و ليسَ هوَ كذلك ، لم يَنظرِ اللّهُ إليه حتي يَرجعَ عمّا قال و يتوبَ إليَ اللّهِ ممّا ادَّعي
تحف العقول/ 43
135 |
فصل اول
وجوب احرام و حكم ترك آن
وجوب احرام براي ورود به مكه
235 ـ ورود به مكه و حرم بدون احرام ، جايز نيست ؛ مگر مواردي كه استثنا شده است ؛ و ـ به حسب اختلاف شرايط ـ به نيت عمره تمتع ، يا حج ، يا به نيت عمره مفرده ، صورت مي گيرد .
از اين حكم ، كساني كه به مقتضاي شغلشان ، زياد وارد مكه شده و از آن خارج مي شوند ، همچنين افرادي كه در ماه احرام قبل ـ به تفصيلي كه گذشت ـ به مكه وارد مي شوند ، استثنا شده اند .
ترك عمدي احرام
236 ـ اگر مستطيع احرام را از روي علم و عمد ، از ميقات تأخير بيندازد و بازگشت ممكن نباشد ، و ميقات ديگري در پيش نداشته باشد ، ( 1 ) حج او باطل است . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني : واجب است برگردد به همان ميقات ، در صورت امكان ، هر چند ميقات ديگري در پيش باشد ، به جز كسي كه از ذوالحُلَيفه گذشته باشد هر چند عمداً و بدون عذر كه مي تواند از جحفه محرم شود .
2 . آية الله بهجت : بنابر احتياط واجب بايد احرام ببندد از هر مكاني كه ممكن باشد ، به تفصيلي كه در ناسيِ احرام مذكور است . و عمره را به جا آورد و قضاي آن بعد از آن . ( مناسك شيخ ، ص12 ) .
آية الله تبريزي : احتياط واجب اين است كه در صورت امكان در خارج حرم محرم شود و در صورت عدم امكان در حرم محرم شود و اگر حج واجب باشد سال آينده آن را اعاده كند .
آية الله خامنه اي : هرگاه كسي از روي علم و عمد احرام بستن از ميقات را ترك كند و به جهت تنگي وقت يا عذر ديگر نتواند به ميقات برگردد و ميقات ديگري نيز در پيش رو نداشته باشد و در نتيجه وقت براي انجام عمره تنگ شود ، عمره او فوت شده و حج اش باطل مي شود . و در صورتي كه حج بر او مستقر شده يا مستطيع باشد ، بايد سال ديگر حج به جا آورد .
آية الله خويي : اگر در صورت امكان در خارج حرم محرم شود و در صورت عدم امكان در حرم محرم شود ، اگرچه به واسطه تأخير مرتكب معصيت شده است ليكن صحت آن خالي از وجه نيست . ولي در صورت تمكن احتياط مستحب اين است كه حج را اعاده كند .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : اگرچه احوط آن است كه از هر مكاني كه ممكن باشد محرم شود و عمره را انجام دهد و بعد هم قضاي آن را به جا آورد .
136 |
237 ـ اگر كسي از روي عمد و بي جهت ، احرام نبندد تا وقت براي انجام عمره تمتع ضيق شود ، بنابر احتياط واجب بايد حج افراد بجا آورد و پس از آن عمره مفرده انجام دهد و در سال ديگر حج را اعاده كند . ( 1 )
ورود بدون احرام به مكه
238 ـ اگر شخصي از روي عذر ، بدون احرام وارد مكه شود ، اگر ممكن نيست به ميقات برود ، بايد از ادني الحل محرم شود ؛ ( 2 ) ولي اگر ترك احرام از ميقات ، بدون عذر باشد ، نمي تواند حج به جا آورد ؛ ( 3 ) و اگر مستطيع است ، حج بر او مستقر شده و بايد سال بعد ، حج انجام دهد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مراجعه شود به مسأله 316 .
آية الله سيستاني : حكم آن مانند مسأله 220 است و در اين صورت حج بر او مستقر است و بايد در آينده انجام دهد .
2 . آية الله بهجت : لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود ، و احتياط واجب در اين صورت ، اين است كه هرچه بتواند از حرم دور شود و احرام ببندد .
آية الله خامنه اي : به حاشيه مسأله 262 مراجعه شود .
آية الله تبريزي : در اين صورت لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود و احوط در اين صورت اين است كه هرچه بتواند از حرم دور شود و احرام ببندد و اگر نتواند از حرم بيرون برود در همان مكاني كه هست محرم شود .
آية الله سيستاني : در اين صورت لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود و اولي در اين صورت اين است كه هرچه بتواند از حرم دور شود و احرام ببندد و اگر نتواند از حرم خارج شود هر جا هست محرم شود .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : واجب است تا حد امكان به سمت ميقات برود .
آية الله فاضل : پس از زوال عذر و يادآوري ، اگر برگشتن به ميقات ممكن باشد برمي گردد و الاّ احرام از همانجا ببندد ، اگرچه احوط آن است به هر مقدار كه مي تواند به ميقات برگردد .
3 . آية الله خامنه اي : مراجعه شود به حاشيه مسأله 236 .
آية الله بهجت : در اين صورت بنابر احتياط واجب از حرم بيرون رفته و از بيرون حرم احرام ببندد و بايد عمره را قضا نمايد . ( مناسك ، مسأله 168 ) به ذيل مسأله 236 و 262 مراجعه شود .
آية الله خويي : در اين فرض اگرچه معصيت كار است ولي اگر در صورت امكان به خارج حرم برود و از آنجا محرم شود ، صحّت حج او مانند فرض اوّل خالي از وجه نيست ، كما اين كه در هر دو فرض اگر نتواند از حرم خارج شود و در داخل حرم محرم شود اشكال ندارد . ( مناسك ، مسأله 168 ) .
آية الله سيستاني : مگر اين كه از ميقات محرم شود .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : اقوي بطلان عمره يا حج است ، اگرچه احوط احرام از ادني الحل است و در سال بعد بايد قضا كند .
آية الله مكارم : هرچند احتياط مستحب آن است كه از ادني الحل يا هر جا كه مي تواند محرم شود و حج را به جا آورد و سال آينده طبق آنچه در متن آمده عمل كند .
137 |
در فرض مذكور ، گراني هزينه بازگشت ـ ولو بيش از حدّ باشد ـ عذر براي باز نگشتن نيست ، مگر اين كه موجب حَرَج باشد .
انكشاف بطلان احرام بعد از ميقات
239 ـ اگر كسي بعد از خروج از ميقات ، در بين راه متوجه شود كه به جهتي احرامش درست نيست ، اگر مي تواند ، بايد از همان جا به ميقات برگردد ؛ و اگر نمي تواند مگر اين كه به مكه وارد شود و سپس از آنجا به ميقات بازگردد ، بايد براي ورود به مكه ، از ادني الحل ، به نيت عمره مفرده محرم شود و بعد از اعمال آن ، به يكي از مواقيت معروف برود و براي عمره تمتع احرام ببندد . ( 1 )
ترك احرام با فراموشي يا جهل
240 ـ اگر كسي احرام را فراموش كند و تا بعد از اتمام ( 2 ) عمره تمتع به خاطرش نيايد و نتواند جبران ( 3 ) كند ، احتياط در بطلان ( 4 ) عمره او است ، اگرچه صحت آن به نظر بعيد نيست ؛ ( 5 ) ولي اگر اعمال
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله تبريزي : بنابر احتياط اگر هر دو عمره در يك ماه انجام مي شود به نيّت يك شخص به جا نياورد .
آية الله خويي : فتواي ايشان در دست نيست ولي احتياط موافق متن است .
آية الله سيستاني : در اين صورت لزوم رفتن به ميقات براي احرام عمره تمتّع و عدم كفايت احرام از ادني الحل مبني بر احتياط است .
2 . آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : عمره او صحيح است .
3 . آية الله فاضل : عمره اش باطل است و بايد عدول به غير حج تمتع كند و همينطور است اگر ترك احرام از روي جهل باشد .
آية الله مكارم : عمره و حج او صحيح است .
4 . آية الله خامنه اي : نظر ايشان نسبت به صحت يا بطلان عمره به دست نيامد .
5 . آية الله بهجت : محلّ تأمّل است صحيح بودن غير حج . ( مناسك شيخ ، ص12 ) .
آيات عظام تبريزي ، خويي ، سيستاني : صحت عمره اوخالي ازاشكال نيست و بايد احتياط ترك نشود .
138 |
حج را هم تمام كرده و يادش آمده ، عملش صحيح است . ( 1 )
احرام بعد از انعقاد زايل نمي شود
241 ـ محرم نمي تواند احرام خود را به هم بزند و مُحل شود ؛ و اگر لباس احرام را به قصد بيرون آمدن از احرام ، از تنش بيرون بياورد ، احرامش به هم نمي خورد و محرّمات احرام بر او حلال نمي شود ؛ و اگر موجب كفّاره بجا آورد ، بايد كفّاره بدهد .
محرم كردن مجنون واجب نيست
242 ـ مجنون تكليف ندارد ؛ و احرام بر او واجب نيست ؛ و اگر بدون احرام وارد مكه شود ، اشكالي ندارد .
كسي كه محرم شود ولي به حج نرسد
243 ـ اگر حج گزار در احرام عمره تمتع دير وارد مكه شود و حج از او فوت شده باشد ، با همان احرام ، عمره مفرده بجا آورد و از احرام خارج شود ، و اگر حج بر او مستقر بوده يا سال ديگر شرايط استطاعت را دارا باشد ، بايد به حج برود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني : اگر احرام حج رافراموش كند ياجهلا ترك كند تااعمال تمام شود حج صحيح است .
139 |
فصل دوم
مكان احرام عمره تمتع
244 ـ احرام عمره تمتع ، به جهت اختلاف راه هايي كه حجاج از آن ها به طرف مكه مي روند ، از پنج مكان ـ « ميقات » ـ صورت مي گيرد :
1 ـ مسجد شجره
اول : مسجد شجره يا « ذُوالحُلَيفه » ، ميقات كساني است كه از مدينه منوره ، به مكه مي روند .
245 ـ تأخير احرام ( 1 ) در صورت ضرورت ، از مسجد شجره تا ميقات اهل شام ( جحفه ) ، جايز است .
احرام از داخل مسجد شجره
246 ـ احرام ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد در داخل مسجد شجره صورت گيرد ، نه اطراف آن ( 2 ) و
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : و جواز طرف مقابل كه احرام از مسجد با فعل مضطر اليه و فداء است ، محل تأمّل است . ( مناسك شيخ ، ص9 ) .
2 . آية الله بهجت : بايد در صورت امكان از درون مسجد احرام بسته شود . ( مناسك ، ص64 ) .
آية الله خامنه اي : احرام خارج از مسجد شجره ، براي كساني كه از طريق مدينه به سوي مكه حركت مي كنند ، كفايت نمي كند و واجب است داخل مسجد محرم شوند .
آية الله خويي : احرام از منطقه ذو الحليفه ، مانعي ندارد . ( تعليقة العروة ، ج2 ، ص 342 ) .
آية الله وحيد : ذوالحليفه ميقات هر كسي است كه بخواهد از راه مدينه به حج برود ، و احوط افضل اين است كه احرام از مسجد آن كه معروف به مسجد شجره است ، بسته شود . ( مناسك فارسي معظم له صفحه 86 )
آيات عظام تبريزي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم : از داخل مسجد مستحب است و همين كه احرام در محاذي مسجد از طرف راست يا چپ باشد ، كفايت مي كند ؛ آية الله تبريزي : ولي احتياط واجب آن است كه از پشت مسجد قديم احرام نبندند .
140 |
احرام در هر جاي مسجد شجره ـ حتي در قسمت توسعه يافته ـ جايز است ، ( 1 ) ولي احتياط مستحب آن است كه در محلّ اصلي صورت گيرد .
احرام جنب و حائض در حال عبور از مسجد
247 ـ اشخاص جنب و حايض مي توانند ( 2 ) در حال عبور از مسجد محرم شوند و نبايد در مسجد توقف كنند ، هر چند اگر عصياناً هم توقف نمايند و محرم شوند ، احرام آن ها صحيح است . ( 3 )
احرام حائض نزديك مسجد شجره
248 ـ اگر حايض نتواند تا پاك شدن صبر كند ، احتياط آن است كه نزديك مسجد محرم شود و در « جحفه » يا محاذي آن ، احرام را تجديد كند . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : احتياطاً احرام از مسجد قديمي شجره باشد و با فحص از اهل اطّلاع ، توسعه از يمين و يسار و خلف است و قسمت محراب از مسجد قديمي محسوب مي شود . ( استفتائات ، س33 )
آية الله تبريزي : احتياط واجب اين است كه از پشت مسجد قديم احرام نبندد .
2 . آيات عظام : خويي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم : به مساله قبل مراجعه شود .
آية الله تبريزي : شخص جنب و حايض در خارج مسجد محرم مي شود و تجديد تلبيه در جُحفه لزومي ندارد ونيز اگر در حال عبور از مسجد محرم شوند مانعي ندارد .
آية الله سيستاني : براي حايض و نفساء احرام بستن بيرون مسجد شجره كافي است .
آية الله فاضل : اگر امكان نداشته باشد يعني مسجد دو درب نداشته باشد يا امكان عبور از مسجد به جهت ازدحام و موانع ديگر نباشد ، كنار مسجد محرم شوند و در اين فرض تجديد احرام در جحفه يا محاذات آن لازم نيست .
3 . آية الله تبريزي : صحّت احرام او محلّ اشكال است و بايد تلبيه را به قصد احرام تجديد كند .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : چنانچه قصد قربت از او متمشّي شود احرام صحيح است .
آية الله مكارم : اگر عمداً باشد خالي از اشكال نيست .
4 . آية الله نوري : اگر بهواسطه زيادي جمعيت ، از عبور از مسجد هم عاجز باشد ، احتياط آن است كه از نزديك مسجد محرم شود .
آية الله بهجت : اگر نتواند وارد مسجد شود در خارج مسجد محاذي آن محرم مي شود و در جحفه يا محاذي آن تجديد احرام مي كند بنابر احتياط . ( مناسك ، س34 ) .
آية الله خامنه اي : زني كه داراي عذر است ، مي تواند در حال عبور از مسجد محرم شود ، به شرطي كه مستلزم توقف در مسجد نباشد . ولي اگر مستلزم توقف در مسجد هر چند بر اثر ازدحام و مانند آن باشد و نتواند احرام را تا برطرف شدن عذر به تأخير بيندازد ، بايد از جحفه يا محاذات آن محرم شود . و جايز است با نذر از هر مكان ديگري قبل از ميقات محرم شود .
نظر ساير آيات عظام از مسأله 246 بدست مي آيد .
141 |
احرام جنب با تيمم در داخل مسجد
249 ـ اگر جنب نتواند به خاطر زيادي جمعيت ، در حال عبور از مسجد احرام ببندد و آب براي غسل نباشد و نتواند صبر كند تا آب پيدا شود ، بايد تيمم كند و در داخل مسجد احرام ببندد . ( 1 )
250 ـ اگر حائض براي احرامِ در حال عبور ، وارد مسجد شجره شود و تلبيه بگويد ولي نتواند از در ديگر خارج شود و از همان دري كه وارد شده بود ، خارج شود ، احرامش صحيح است . ( 2 )
احرام در خارج مسجد و تجديد در جحفه
251 ـ زناني كه به علت عادت ماهانه نمي توانند داخل مسجد شجره محرم شوند ، ( 3 ) بنا بر احتياط در خارج آن محرم شوند ، و در جُحْفه ( 4 ) يا مُحاذي آن ، تجديد احرام نمايند ؛ ( 5 ) و چنانچه محاذاتْ معلوم نباشد ، اگر حدود آن را تشخيص دهند و در تمام آن حد ، با بقاي نيت ، تلبيه را تكرار كنند ، كفايت مي كند .
252 ـ اگر حايض نزديك مسجد شجره محرم شود ، ولي در بين راه ـ به خاطر خواب و مانند آن ـ بدون تجديد احرام ، از محاذات بگذرد و وارد مكه شود ، در صورت امكان ، بنابر احتياط واجب بايد برگردد و از جحفه يا محاذي آن محرم شود ؛ و اگر ممكن نيست ، از حرم خارج و از آنجا احرام ببندد . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله فاضل و آية الله نوري : و همچنين است حايض كه از حيض پاك شده است .
نظر ساير آيات عظام در اين مسأله از ذيل مسأله 246 و 247 به دست مي آيد .
2 . آية الله تبريزي : صحّت احرامش محلّ اشكال است .
3 . آية الله نوري : مي توانند داخل مسجد شوند و در حال عبور از مسجد احرام ببندند و در مسجد توقف نكنند .
4 . آية الله تبريزي : مي توانند در ذوالحليفه محرم شوند و احتياط واجب اين است كه از طرف راست يا چپ يا جلوي مسجد قديم محرم شوند .
آية الله خويي : احرام در منطقه ذوالحليفه صحيح است . ( تعليقه عروه ، ج2 ، ص342 ) .
5 . آيات عظام سيستاني ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني ، مكارم : تجديد احرام لازم نيست .
6 . مراجعه شود به مسأله 251 .
آية الله بهجت : در صورتي كه نتواند به ميقات برگردد ، همان احرام كفايت مي كند . ( پرسشهاي جديد حج ، س26 ) .
142 |
فرض ضيق وقت براي حايض و عدول به افراد
موارد مختلف احرام حايض در فرض ضيق وقت براي انجام عمره تمتع ، و وظيفه وي از جهت نيت حج افراد و عدول به آن ، در بخش حج افراد گذشت .
مكان احرام عمره تمتع
احرام با نذر
253 ـ زن هاي حايض مي توانند در مدينه با نذر محرم شوند ؛ و در اين صورت لازم نيست به مسجد شجره بروند ( 1 ) ؛ ولي نذر زن ، بايد با اِذن شوهر باشد . ( 2 )
254 ـ احرام بستن پيش از ميقات ، جايز نيست و صحيح واقع نمي شود ؛ ولي با نذر ، جايز است ؛ ( 3 ) و در صورت نذر ، بايد از مكان منذور محرم شود ؛ مثلا اگر نذر كرد كه از « قم » محرم شود ، واجب است عمل كند ؛ و بهتر آن است كه در ميقات ، يا محاذات آن ، احرام را تجديد كند . ( 4 )
حكم نذر و احرام زن بدون اجازه شوهر
255 ـ اگر زن بدون اذن شوهرش نذر كند و با نذر محرم شود ، اگر قبل از ميقات محرم شده ، احرام او صحيح نيست ، ( 5 ) اگرچه در صورتي كه بعد از تمام شدن حج فهميد ، عملش صحيح است ؛
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . گذشت در مسأله 246 به بعد نظر آيات عظامي كه مطلقا يا در اين خصوص ، احرام در خارج مسجد شجره را مجزي مي دانند .
2 . آيات عظام بهجت ، تبريزي ، خويي ، سيستاني ، مكارم : اگر نذر زن مزاحم حق شوهر نباشد اجازه لازم نيست .
آية الله خامنه اي : در صحت نذر زوجه براي احرام پيش از ميقات در صورتي كه شوهر او غايب باشد ، اذن شوهر شرط نيست . ولي اگر حضور داشته باشد ، احتياط واجب آن است كه از او اذن بگيرد . و اگر بدون اذن شوهر نذر كند ، نذر او منعقد نمي شود .
3 . آية الله سيستاني : اگر بداند مستلزم ارتكاب محرّم مي شود ؛ مانند استظلال ، انعقاد نذر مورد اشكال است .
آية الله فاضل : صحت نذر براي كسي كه مي داند ناچار مي شود در روز با وسيله مسقف حركت كند محل اشكال است ، بلي اگر بداند كه براي احرام عمره تمتع نمي تواند به يكي از مواقيت معروفه برود نذر اشكال ندارد و معصيت هم نكرده است . ولي احتياط آن است كه در ادني الحل تجديد احرام كند و در هر دو صورت كفّاره استظلال را بايد بدهد .
4 . آية الله بهجت : نيازي به تجديد احرام در ميقات نيست بلكه مي تواند از راهي به مكّه برود كه بر ميقات نگذرد . ( مناسك ، مسأله 164 ) .
5 . آية الله بهجت : در صورتي كه نذر او منافاتي با حقّ شوهر نداشته باشد مانعي ندارد . ( پرسشهاي جديد حج ، س28 ) .
آية الله تبريزي ، آية الله سيستاني : اگر قبل از ميقات محرم شده ، چنانچه صحّت حج توقف بر آن داشته يا آن كه منافي حق شوهر نبوده ، احرامش صحيح است .
آية الله خامنه اي : به حاشيه مسأله 253 مراجعه شود .
آية الله خويي ، آية الله مكارم : اگر نذر زن منافي حق شوهر باشد اذن معتبر است و الاّ معتبر نيست .
143 |
ولي اگر بعد از عمره تمتع متوجه شد ، در صورتي صحيح است كه قابل جبران ( 1 ) نباشد ، يعني در صورتي كه وقت هست و مي تواند ، بايد به ميقات برود و از آنجا محرم شود ؛ و اگر نمي تواند به ميقات برود ، از خارج حرم احرام ببندد و عمره تمتّع را اعاده نمايد .
نذر نايب براي احرام
256 ـ نذر احرام قبل از ميقات ، براي نايب نيز جايز است .
2 ـ مواقيت ديگر
دوم : « وادي عقيق » ـ كه اوايل آن را « مسلخ » و اواسط آن را « غمره » و اواخر آن را « ذات عرق » مي گويند كه محل احرام عامه است ـ ميقات كساني است كه از راه عراق و نجد به مكه مي روند .
سوم : « قرن المنازل » ، ميقات كساني است كه از راه طائف حج مي روند .
چهارم : « يَلَمْلَمْ » ـ كه اسم كوهي است ـ ميقات كساني است كه از راه يمن مي روند .
پنجم : « جُحْفه » ، ميقات كساني است كه از راه شام به مكه مي روند . ( 2 )
عدم خصوصيت مسجد در جحفه
257 ـ ميقات در جحفه ، خصوص مسجد نيست و از هر جاي آن ، احرام صحيح است . ميقات حجّاجي كه ابتدا به مدينه يا جده مي روند
258 ـ حجاجي كه ابتدا به مدينه مي روند ، بايد در مسجد شجره محرم شوند ؛ و حجاجي كه به جده رفته و از آنجا به مكه مي روند ( حجاج مدينه بعد ) ، احتياط آن است كه بدون احرام به جدّه ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله فاضل : در صورتي كه قابل جبران نباشد عمره تمتع صحيح نيست و بايد حج افراد انجام دهد .
2 . آية الله سيستاني : و كساني كه از مسجد شجره گذشته و محرم نشده اند هرچند بدون عذر .
3 . آية الله تبريزي : محاذات جدّه با يكي از مواقيت ثابت نيست بلكه اطمينان به عدم محاذات آن است ، پس احرام از جدّه مجزي نيست و بر حاجي لازم است از محل خود يا در راه قبل از رسيدن به جدّه ، به مقداري كه قابل ملاحظه ـ باشد هر چند در هواپيما باشد ـ نذر احرام نموده و از محلّ نذر احرام ببندد و يا به يكي از مواقيت رفته ، احرام ببندد و يا به رابغ برود و آنجا با نذر احرام ، محرم شود .
آية الله خويي : احرام از جده ، حتي با فرض محاذي بودن آن با ميقات ، مجزي نيست و بر حاجي لازم است كه در صورت امكان به يكي از مواقيت برود يا از وطن خود يا در راه ، قبل از رسيدن به جده به مقداري كه قابل ملاحظه باشد هرچند در هواپيما باشد ، نذر احرام نموده و از محل نذر احرام ببندد و يا اين كه پس از ورود به جده ، به محلي كه رابغ نام دارد برود و از آنجا با نذر احرام ، قبل از ميقات احرام ببندد .
آية الله خامنه اي : % واجب است براي محرم شدن به يكي از ميقات ها برود و در صورتي كه نتواند به يكي از ميقات ها برود ، احتياط واجب اين است كه با نذر از جدّه احرام ببندد . %
آية الله سيستاني : با ملاحظه نقشه هاي جغرافيايي ، نقطه محاذي جحفه ، در جنوب شرقي جده واقع است ولذا با نذر مي شود در فرودگاه جده احرام بست ؛ زيرا قبل از ميقات واقع است و اما نذر احرام در هواپيما يا قبل از آن ، با علم به اين كه به ناچار زير سايه خواهد رفت مورد اشكال است .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : جايز نيست از جدّه با نذر محرم شوند بلكه بايد به جحفه رفته ، از آنجا محرم شوند .
آية الله فاضل : محاذات جدّه با هيچ يك از ميقات ها ثابت نيست . بنابراين بايد يا به ميقات يا محاذات ميقات برود ولي براي عمره مفرده مي تواند از ادني الحل محرم شود .
آية الله مكارم : محاذات جدّه با هيچيك از ميقات ها ثابت نيست بنابراين بايد يا به ميقات يا به محاذات ميقات برود و يا اگر نمي تواند احتياطاً نذر كند و در ابتداي حرم تجديد احرام كند .
آية الله نوري : اگر از جدّه مستقيماً عازم مكّه شوند ميقات آنان « جحفه » است .
144 |
بروند و از اهل اطلاع و مورد اعتماد تحقيق كنند ، اگر معلوم شد كه جدّه يا « حده » ، محاذي با يكي از ميقات ها است ، از آنجا محرم شوند ؛ و گرنه به يكي از مواقيت ـ مثل جحفه ـ بروند و از آنجا محرم شوند ؛ ( 1 ) واگر نتوانستند به ميقات بروند ، با نذر ( 2 ) از جده محرم شوند ؛ و بهتر آن است كه در « حده » احرام را تجديد كنند ، اگرچه لازم نيست .
احرام از جدّه و حديبيّه و تنعيم
موارد مختلف صحت و عدم صحت احرام از جده و تنعيم و حديبيه ، براي عمره مفرده و
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : احوط در مورد كسي كه از جده به حج مي رود اين است كه از محاذي ميقاتي كه اقرب به وي است احرام ببندد . ( مناسك ، مسأله173 ) كساني كه با هواپيما به جدّه مي روند ، در صورتي كه رفتن به جحفه يا ميقات ديگر همراه با مشقت و دشواري باشد مي توانند با نذر در جدّه محرم شوند و كفايت مي كند . ( مناسك ، س39 ) .
2 . آية الله تبريزي : در صورتي كه رفتن به يكي از مواقيت ممكن نباشد و قبل از ميقات هم به نذر محرم نشده ، لازم است از جدّه با نذر احرام بسته و بعداً در خارج حرم قبل از دخول آن تجديد احرام كند .
145 |
عمره تمتع ، در بخش عمره مفرده گذشت .
رابُغ
259 ـ در صورتي كه ثابت نيست كه « رابغ » محاذي جحفه است ، احرام از آن جايز نيست . ( 1 )
3 ـ احكام ميقات
تأخير احرام از ميقات و محاذات
260 ـ تأخير احرام از ميقات اختياراً جايز نيست ؛ بلكه بنابر احتياط ( 2 ) واجب ، تأخير از محاذات ميقات نيز ، بدون احرام جايز نيست ، اگرچه ميقات ديگري بعد از آن باشد .
ترك احرام و وجوب بازگشت به ميقات
261 ـ اگر كسي بدون احرام ( 3 ) از ميقات ( 4 ) عبور كند ، واجب است در صورت امكان برگردد و از همان ميقات محرم شود ؛ بلكه حتي اگر ميقات ديگري هم بعد از آن باشد ، بايد ـ بنابر احتياط واجب ( 5 ) ـ به همان ميقاتي كه از آن گذشته برگردد و محرم شود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام تبريزي ، خويي ، سيستاني : احرام از رابغ با نذر صحيح است به اعتبار اين كه رابغ قبل از جحفه است .
2 . آية الله بهجت : اقرب جواز عدول اهل مدينه است از مرور به ذوالحليفه براي احرام از جحفه اختياراً . ( مناسك شيخ ، ص9 ) .
نظر آية الله خويي در مورد محاذات در ذيل مسأله 274 گذشت .
آية الله سيستاني : احوط اين است كه مكلف از محاذي ميقات نگذرد ، مگر با احرام ، اگرچه بعيد نيست كه گذشتن جايز باشد ، در صورتي كه در پيش روي مكلف ميقاتي يا محاذي ميقاتي باشد . ( مناسك ، مسأله 167 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : بلكه واجب است .
آية الله فاضل : اين احتياط مستحب است .
3 . آية الله فاضل : و بدون عذر .
آية الله بهجت : در حال اختيار .
4 . آية الله فاضل : در حج تمتع بدون عذر .
5 . آيات عظام بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، صافي ، گلپايگاني : در صورت امكان بايد برگردد .
آية الله سيستاني : و هرگاه بدون احرام ، از ميقات گذشته ، در صورت امكان بايد به ميقات برگردد ، مگر كسي كه بدون عذر از ذوالحليفه گذشته و به جحفه رسيده باشد ، كه چنين شخصي بنابر اظهر ، برايش كافي است كه از جحفه احرام ببندد ، اگر چه گناهكار است . ( مناسك ، مسأله 167 ) .
آية الله مكارم : اين احتياط واجب نيست .
146 |
عبور از ميقات بدون احرام با عذر
262 ـ كسي كه از روي فراموشي ، يا ندانستن مسأله ، يا عذر ديگر ، ( 1 ) بدون احرام از ميقات عبور كند ، اگر بازگشت به ميقات و انجام اعمال عمره تمتع ممكن باشد ، بايد باز گردد و از ميقات ( 2 ) احرام ببندد ، چه داخل حرم شده باشد يا نه ؛ و اگر بازگشت و انجام اعمال ممكن ( 3 ) نباشد ، اگر داخل حرم نشده باشد ، از همان جا احرام ببندد و بنابر احتياط مستحب ( 4 ) هر مقداري مي تواند به طرف ميقات برگردد و آنجا محرم شود ؛ و اگر داخل حرم شده ، اگر ممكن است و به اعمال عمره مي رسد ، از حرمْ خارج ( 5 ) و محرم شود ؛ و اگر نمي تواند ، همان جا محرم شود و بنابر احتياط مستحب هرقدر مي تواند به طرف خارجِ حرم برگردد و آنجا محرم شود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : عذري كه مسوّغ ترك باشد و لو ظاهراً ؛ از قبيل مرض و جهل به موضوع ، بدون تقصير ، و ظاهر لحوق جهل به حكم است با عدم تقصير در آنچه مذكور شد . ( مناسك شيخ ، ص11 ) .
2 . آية الله سيستاني : اين حكم در غير مورد مسجد شجره است و كسي كه از آن عبور كند هرچند عمدي باشد مي تواند از جحفه محرم شود ، گر چه گناه كرده است .
آية الله مكارم : مي تواند از همانجا محرم شود .
3 . آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : پس اگر از ميقات ديگري عبور مي كند ، از ميقات بعدي محرم شود و اگر ميقات ديگري در مسير نيست ، به مقداري كه مي تواند به طرف ميقات برگردد و اگر هيچيك از اين طرق ممكن نيست از همان محل محرم شود .
4 . آية الله تبريزي ، آية الله سيستاني : بنابر احتياط واجب ، به مقداري كه ممكن است به طرف ميقات برگردد و محرم شود .
آية الله خامنه اي : به احتياط واجب بايد برگردد به طرف ميقات به هر مقدار كه ممكن باشد تا از انجا محرم شود و اگر داخل حرم شده و مي تواند از حرم براي احرام خارج شود ، بايد براي احرام از حرم خارج شود و اگر به علت تنگي وقت و مانند آن نمي تواند از حرم خارج شود ، بايد داخل حرم از همان جايي كه عذرش برطرف شده است محرم شود .
آية الله مكارم : اگر مي تواند و به اعمال عمره مي رسد ، از حرم خارج شود و هرچند به تنعيم رود .
5 . آية الله بهجت : و احتياط به دور شدن از حرم ، به مقدار عدم فوت حج ترك نشود . ( مناسك شيخ ، ص11 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : و در ميقات محرم گردد و يا به طرف ميقات به مقداري كه ممكن است برود وإلاّ از ادني الحل محرم شود و در صورت عدم تمكّن از رفتن به ادني الحلّ در مكّه محرم شود . ( آداب و احكام حج ، مسأله 293 ) .
آية الله مكارم : هرچند به تنعيم رود .
147 |
نحوه اثبات مكان ميقات
263 ـ اگر بيّنه شرعيّه ـ يعني دو شاهد عادل ( 1 ) ـ به ميقات بودن مكاني شهادت دادند ، تفتيش و تحصيل علم ، لازم نيست ؛ ( 2 ) و اگر تحصيل علم و بيّنه ممكن نشود ، مي توان به ظن حاصل ( 3 ) از كلام كساني كه اهل اطلاع به آن مكان ها مي باشند ، اكتفا نمود .
اعتبار اطمينان در اخبار از ميقات
264 ـ گفته راهنما يا حمله دار ، در اخبار از مكان ميقات ، حجيت ندارد ، مگر از گفته او اطمينان پيدا شود ؛ و گرنه بايد به عرف محل مراجعه شود . ( 4 )
احرام در ميقاتي ديگر
265 ـ اگر كسي از راه ميقات خاصي ـ مثل طائف ـ عازم مكه باشد ولي مانعي براي احرامِ در آنجا ، ايجاد شود ، مي تواند از ميقات ديگر ـ مثل وادي عقيق ـ محرم شود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني : شهادت دو عادل در صورتي مفيد است كه مستند به حس يا مانند آن باشد .
آية الله مكارم : رسيدن به ميقات با حداقل شهادت يك نفر عادل نيز ثابت مي شود ، ولي در زمان ما ميقات ها مشخص است و احتياجي به اين امور نيست .
2 . آية الله بهجت : احوط و اقوي لزوم تحصيل علم است به اين اماكن و اگر علم ممكن نباشد بعيد نيست اكتفا به ظنّ حاصل از پرسيدن اهل معرفت به اين اماكن . ( مناسك شيخ ، ص10 ) .
3 . آية الله تبريزي : بر مكلّف واجب است يقين يا اطمينان به رسيدن به ميقات پيدا نموده و احرام ببندد و يا حجت شرعيه داشته باشد و افرادي كه آنجا زندگي مي كنند ، گفته آن ها حجت شرعيه محسوب مي شود ، بلكه شهادت يك نفر ثقه كافي است ، اگر بدانيم مستند او سؤال از عرف محل است .
آية الله خويي : تحصيل اطمينان لازم است و گمان كافي نيست ، بلي اگر ثقه خبره از محل خبر بدهد كافي است . ( المسائل الشرعيه ، ج 1 ، ص320 ) .
آية الله سيستاني : تحصيل علم يا اطمينان يا حجت شرعيه لازم است .
آية الله فاضل : تحصيل اطمينان لازم است .
4 . آية الله بهجت : به حاشيه مسأله قبل مراجعه شود .
آية الله تبريزي ، آية الله خويي : و يا اين كه آن ها ثقه باشند و مستندشان اخبار عرف محل باشد .
آية الله خامنه اي ، آية الله مكارم : ظن حاصل از گفته اهل اطلاع كافي است .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : اگر ظنّ از اين طريق هم ممكن نشود در اولين نقطه اي كه احتمال محاذات با يكي از مواقيت را مي دهد رجاءً محرم شود و تلبيه بگويد و بعد در هر جا كه احتمال محاذات مي دهد تجديد نيّت كند و تلبيه را تكرار نمايد تا يقين كند كه در محاذات به ميقات احرام بسته است .
نظر ساير آيات عظام در مسأله 263 گذشت .
148 |
حركت محرم از ميقات در خلاف جهت مكه
266 ـ كسي كه در يكي از ميقات ها محرم شده است ، جايز است به سمت مخالف مكه ـ مثلاً از مسجد شجره به مدينه ـ برود و در آن جا حتي براي چند روز بماند ؛ و نيز بعد از احرام مي تواند از هر راهي كه خواست به مكه برود .
انجام عمره تمتع از مكه و رعايت ميقات
267 ـ كسي كه در غير ماه هاي حج به مكه رفته و در مكه تا ماه هاي حج مانده است ، براي احرام عمره تمتع ، بايد به يكي از مواقيت پنجگانه معروفه برود و نمي تواند از تنعيم محرم شود . ( 1 )
268 ـ كساني كه در مكه اقامت موقت دارند اگر فريضه آن ها تبديل نشده ، بايد از مواقيت معروفه محرم شوند ؛ و اگر تبديل شده ، ميقات آن ها مكه است .
فرض عدم امكان رفتن به ميقات از مكه
269 ـ اگر كسي در مكه باشد و بخواهد عمره تمتع به جا آورد و از رفتن به ميقات عمره تمتّع ، معذور باشد ، لازم است به خارج حرم برود ( 2 ) و محرم شود و از ادني الحل كفايت مي كند .
رعايت ميقات در انجام عمره مفرده
270 ـ كساني كه براي عمره مفرده به مكه مشرف مي شوند ، نمي توانند بدون احرام از ميقات گذر كنند ؛ و در صورت گذر ، واجب است ( 3 ) به ميقات برگردند و از آنجا محرم شوند ؛ و اگر ممكن نشد ، از همان مكان كه هستند محرم شوند . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني : به احتياط واجب حتي اگر حج تمتّع استحبابي باشد .
2 . آية الله بهجت ، آية الله تبريزي : احوط اين است كه هر مقدار ممكن است به طرف ميقات برود و محرم شود .
آية الله سيستاني : اولي اين است كه تا حد ممكن به طرف ميقات رفته و محرم شود . ( مناسك ، مسأله 169 ، فرع دوّم ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : واجب است به خارج حرم رفته و هر مقدار ممكن است به طرف ميقات برود و محرم شود .
3 . آية الله بهجت : عبور از ميقات بدون احرام جايز نيست و در صورت تجاوز ، احرام از ادني الحل براي قاصد عمره مفرده كافي است .
آية الله خامنه اي : واجب است برگردد و از همان ميقاتي كه از آن عبور كرده است محرم شود ، چه ميقات ديگري در جلو باشد يا نه .
4 . تفصيل نظر آيات عظام در اين مسأله در ذيل مسأله 236 و 262 و 197 آمده است .
149 |
خروج از مكه و گذر از ميقات و بازگشت به مكه
حكم خروج از مكه معظمه و گذر از ميقات و احرام مجدد ، در صفحه 102 به بعد گذشت .
4 ـ محاذات
271 ـ اگر قاصد مكه از راهي برود كه به هيچ يك از ميقات ها عبورش نيفتد ، بايد از محاذات ميقات ، احرام ببندد . ( 1 )
معلوم نبودن محاذات
272 ـ اگر مكان محاذات معلوم نباشد ، ( 2 ) بايد از اهل اطلاع و مورد وثوق سؤال شود ، ( 3 ) و قول مجتهدي كه اهل اطلاع به آن مكان ها نيست ، اعتبار ندارد .
معلوم نبودن محاذات و احرا م با نذر
273 ـ اگر كسي نتواند محاذات را بفهمد ، ( 4 ) قبل از رسيدن به محلي كه احتمال مي دهد از محاذات گذشته است ، با نذر محرم شود ؛ ( 5 ) بلكه اگر از محل معيني پيش از رسيدن به محاذات ، به نذر محرم شود ، احوط است .
274 ـ كساني كه از محاذاتِ غير مسجد شجره عبور مي كنند ، احتياط مستحب ( 6 ) آن است كه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : بايد از محاذات اوّلين ميقات نزديك به خود محرم شود . ( مناسك ، ص66 ) .
آية الله خويي : كسي كه تقريباً يك ماه يا بيشتر در مدينه منوره اقامت نموده و عازم حج باشد و بخواهد از غير راه متعارف مدينه تا مكه برود ، همين كه شش ميل از مدينه دور شود محاذي و برابر مسجد شجره خواهد بود و همان جا ميقاتش خواهد بود و از همان جا احرام مي بندد . و در تجاوز نمودن از محاذات مسجد شجره و احرام بستن از محاذات يكي از مواقيت ديگر ، بلكه از خصوص مورد مذكور نيز مشكل است .
2 . آية الله بهجت : اگر علم به محاذات ممكن نباشد ، ظاهر ، كفايت مظنّه است در صورتي كه موجب اطمينان يا حاصل از سؤال اهل آن محل باشد علي الأحوط . ( مناسك شيخ ، ص11 ) .
3 . آية الله سيستاني : اگر دو خطّ متقاطع را فرض كنيم كه زاويه قائمه اي را تشكيل مي دهند و يكي از آن ها از مكه مي گذرد و ديگري از ميقات ، نقطه تقاطع ، محلّ محاذات با ميقات است و معيار در اين امر صدق عرفي است نه دقت عقلي .
4 . آية الله بهجت : اگر در طريق او محاذات علميّه با ظنّيه نباشد احوط رفتن به سوي ميقاتي يا محاذات آن است و محتمل است جواز احرام از اوّل احتمال و تجديد آن در مقدار اقرب مواقيت به مكّه . ( مناسك شيخ ، ص10 و11 ) .
5 . آية الله مكارم : بنابر احتياط .
6 . آية الله خويي : اگر فاصله زياد باشد ، ظاهراً نذر لازم است و اگر فاصله كم باشد ، بنابر احتياط واجب بايد نذر كند يا اين كه به يكي از مواقيت برود . ( مناسك ، مسأله 164 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : متعرض مسأله استحباب نذر نشده اند .
150 |
قبل از رسيدن به محاذات ، با نذر محرم شوند و بهتر آن است كه در محاذات ، تجديد احرام كنند .
مراد از محاذات
275 ـ مراد از « محاذات » مكاني است كه ميقاتْ در يك خط راست ، به طرف راست يا چپ شخص واقع شود ؛ به طوري كه اگر از آنجا بگذرد ، ميقات متمايل به پشت او شود .
نحوه اثبات محاذات
276 ـ محاذات به وسيله علم يا دو شاهد عادل ، ( 1 ) ثابت مي شود ؛ و اگر ممكن نشود ، گمان حاصلِ ( 2 ) از گفته كساني كه مطّلع به آن مكان ها هستند ، ظاهراً كافي است ؛ بلكه اگر گمان ، از قول اهل خبرهاي كه از روي قواعد علميه محاذات را تعيين مي كنند ، حاصل شود ، ( 3 ) نيز ظاهراً كافي است . ( 4 )
محاذات با دو ميقات
277 ـ اگر عبور كسي به گونه اي است كه با دو ميقات ، محاذات پيدا مي كند ، ( 5 ) احتياط واجب ( 6 ) آن است كه از جايي كه ابتدا محاذات حاصل مي شود ، احرام ببندد و در محاذات ميقات بعد ، نيت احرام را تجديد كند . ( 7 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : به حاشيه مسأله 272 مراجعه شود .
2 . آية الله فاضل : اگر اطمينان حاصل شد .
3 . آية الله فاضل : اگر اطمينان حاصل شد .
4 . آية الله تبريزي : محاذات با ميقات ، به علم و اطمينان ثابت مي شود و نيز به گفته كساني كه به آن مكان ها رفت و آمد مي كنند ، امّا گفته كسي كه از روي قواعد علميه محاذات را تعيين مي كند ، اعتباري ندارد .
آية الله سيستاني : معيار در تشخيص محاذات ، در حاشيه مسأله 272 گذشت و بايد علم يا اطمينان يا حجّت شرعي بر آن قائم باشد .
5 . آية الله تبريزي : بايد از جايي كه اول محاذات پيدا مي كند ، احرام ببندد و تجديد نيت در محاذات ميقات بعد لازم نيست .
نظر آية الله خويي با ملاحظه مسأله 271 منتفي است .
آية الله سيستاني : مخيّر است از محاذي هر كدام احرام ببندد ، گرچه احتياط مستحب احرام در محاذي اوّل است .
6 . آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : واجب است كه از جائي كه . . . . .
7 . آية الله بهجت : اقوي كفايت احرام اوّل است ؛ به نحوي كه در مسأله 271 بيان شد . ( مناسك ، ص10 ) .
آية الله فاضل : تجديد احرام لازم نيست و بايد از اول محاذات محرم شود .