بخش 6
* کندن درخت و گیاه حرم * شکار حیوانات صحرایی بخش سوم کودکان و عمره مفرده و کودکان و اعمال عُمره مستحبّات مکه معظَّمه نیابت نماز زائران در مدینه و مکّه مسائل متفرّقه زیارت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) زیارت حضرت فاطمه(علیها السلام) زیارت ائمه بقیع(علیهم السلام)
|
125 |
|
]254[كلمه «لا» و «بلي» دخالتي در مطلب ندارد،(1) بنابراين اگر بدون اين دو كلمه هم قسم بخورد، جدال است. (همان)
]255[بنا بر احتياط واجب، ساير اسماء الهي; مانند رحمان، رحيم، خالق السموات و الأرض، حكم «الله» را دارد و در حال احرام از قسم خوردن به اين الفاظ نيز بايد پرهيز شود.(2) (م375)
]256[در مقام ضرورت، براي اثبات حق يا ردّ باطل قسم خوردن به «الله» و غير آن جايز است.(3) (م376)
* كندن درخت و گياه حرم
]257[كندن و بريدن درختان و گياهاني كه در منطقه حَرَم روييده است، بر مُحرم و غير مُحرم حرام است و اين از مُحرَّمات مخصوص حَرَم است. (بيست و سوم از محرمات احرام و مسأله 478)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية اللهفاضل: اين دو كلمه دخالت در مطلب دارد.
2 ـ آية اللهفاضل: در صورتي كه با كلمه «لا» يا «بلي» باشد بنا بر احتياط مستحب حكم جدال را دارد.
آية الله سيستاني: در جدال، كافي است كه قسم به خداي متعال باشد ولو به لفظ جلاله نباشد.
آية اللهبهجت: اگر قسم به «الله» نباشد جدال نيست.
3 ـ آية اللهسيستاني: در صورتي كه ترك آن موجب ضرري براي او باشد، مثلا حق او را پايمال كنند.
آية الله تبريزي، آية الله صافي: براي اظهار مودّت و دوستي و اكرام مؤمن نيز جايز است.
|
126 |
|
]258[در اين موارد كندن وبريدن درخت و گياه حرم جايز است:
* درخت يا گياهي كه خودش در منزلش(1) كاشته است.
* درختان ميوه.(2)
* گياهي به نام اِذْخِر.(3)
* گياهي كه بر اثر راه رفتن ـ به طور متعارف ـ كنده شود.(4)
(م469 و 473 و 479)
* شكار حيوانات صحرايي
]259[شكار حيوانات دريايي; مانند ماهي و خوردن گوشت آنها در حال احرام اشكال ندارد. (م307)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله سيستاني: فرقي بين كاشتن خود شخص و ديگري در اين صورت نيست، ولي اگر گياه يا درختي را خود كاشته باشد مي تواند قطع كند، هرچند در ملك ديگري باشد.
2 ـ آية اللهمكارم: قطع درختان ميوه اگر خودرو باشد، بنا بر احتياط واجب جايز نيست.
آية اللهفاضل: چيدن ميوه ها و شاخه هايي كه براي هرس كردن كه در بهتر و بيشتر شدن ميوه ها تأثير دارد مي چينند، اشكال ندارد ولي خود درخت را نبايد قطع كنند.
3 اذخر = كور گياه، گزنه دشتي. گياهي است با شاخه هاي باريك، برگهاي ريز و سرخ رنگ يا زرد و تندبو، شكوفه هاي سفيد.
4 ـ آية الله بهجت: درصورتي كه بداند با راه رفتن از آن جا گياه كنده مي شود و ضرورتي در رفتن نباشد، احتياط در ترك است.
|
127 |
|
]260[ذبح و خوردن گوشت حيوانات اهلي; مانند مرغ خانگي و گوسفند، مانع ندارد. (م308)
]261[احتياط واجب(1) است كه در حال احرام، زنبور را اگر قصد اذيت او را ندارد، نكشد. (م310)
]262[صيد ملخ و ساير پرندگان در حال احرام جايز نيست. (م309)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله بهجت: اگر قصد اذيت او را ندارد، نبايد آن را بكشد.
آية الله سيستاني: نبايد بكشد.
|
128 |
|
|
129 |
|
بخش سوّم
كودكان و عمره مفرده و...
1 ـ كودكان و اعمال عمره مفرده
2 ـ مستحبات مكّه مكرّمه
3 ـ نماز زائران در مكه و مدينه
4 ـ اجازه شوهر
5 ـ همراه
6 ـ نيابت
7 ـ مسائل متفرقه
|
130 |
|
صفحه سفيد
|
131 |
|
كودكان و اعمال عُمره
]263[چون برخي از بانوان فرزندان خردسال خود را در سفر عمره به همراه دارند، بخشي از احكام عمره كودكان را به طور مختصر مي آوريم:(1)
]264[كودكان دو دسته اند:
1 ـ «مُميِّز»، و آن كودكي است كه خوب و بد را تشخيص مي دهد و خودش مي تواند اعمال را به طور صحيح انجام دهد.
2 ـ «غير مُميِّز»، كه به حدّ مميّز نرسيده است.
]265[كودك مُميِّز، خودش مُحرم مي شود و اعمال را بجا مي آورد، و در مواردي كه خودش نتواند انجام دهد، سرپرست وي (مثلاً پدر يا مادر) او را در انجام اعمال ياري مي دهد.
]266[كيفيّت اعمال كودك غير مُميِّز، بدين گونه است:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ در چند مسأله از اين بحث فتواي مراجع معظم تقليد به دست نيامد.
|
132 |
|
1 ـ احرام: سرپرست وي لباس احرام بر او مي پوشاند و از طرف او نيّت احرام مي كند، و اگر مي تواند لبيّك ها را به طور صحيح پاسخ دهد، برايش مي گويد تا او هم بگويد، و اگر نمي تواند به طور صحيح پاسخ دهد، خودش از طرف او «لبيك ها» را مي گويد.
2 ـ طواف: بايد او را طواف دهد، اگر كودك بتواند، بايد خودش راه برود، وگرنه او را حمل كرده، طواف مي دهند. و براي طواف و نماز طواف، اگر بتواند خودش وضو مي گيرد وگر نه بايد او را وضو دهند(1) يا او را در وضو كمك كنند و سرپرست وي از طرف او نيّت مي كند.
3 ـ نماز طواف: سرپرست وي نماز را از طرف او مي خواند.
4 ـ سعي: مانند طواف او را به سعي مي برند.
5 ـ تقصير: قدري از مو يا ناخن او را كوتاه مي كنند.
6 ـ طواف نساء و نماز آن نيز همانند طواف عمره و نمازش انجام مي شود.
(تحريرالوسيله، ج1، ص371، م1 و مناسك، م8 و13 وس104 و105)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله فاضل: در اعمالي كه نياز به وضو دارد احتياطاً طفل را وضو بدهد و خودش هم وضو بگيرد.
آية الله بهجت: احتياط آن است كه در حال طواف هر دو طهارت داشته باشند و نماز طواف را هر دو بخوانند.
|
133 |
|
چند مسأله
]267[مُحرم كردن طفل و بردن او براي اعمال عمره، واجب نمي باشد. بنابراين، افرادي كه كودكان خود را براي زيارت
همراه مي برند، اگر بخواهند آنها را مُحرم كنند، بايد كمال دقت
را داشته باشند تا تمامي اعمالشان به طور صحيح انجام شود
و با ناقص بودن اعمال، مشكلي در آينده براي آنها پيش
نيايد. (مناسك، م7)
]268[كودكي كه براي عمره مفرده مُحرم شده است، بايد طواف نساء و نماز آن را نيز بجا آورد، و چنانچه انجام ندهد، نمي تواند ازدواج كند. (تحريرالوسيله، ج1، ص453، م7)
]269[پسر بچه اي كه خَتنه نشده است، بنابر احتياط واجب، طوافش صحيح نيست، بنابراين بر اولياي كودكان است كه پسر بچه ختنه نشده را مُحرم نكنند. هر چند غير مميّز باشد.
(تحريرالوسيله، ج1، ص431، الرابع)
]270[سرپرست طفل، بايد در مدّت احرام، او را از كارهايي كه بر مُحرم حرام است، باز دارد(1)
(تحريرالوسليه، ج1، ص371، م1، مناسك، م10)
]271[در حال طواف و سعي، شرايط اين اعمال بايد مراعات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آيات عظام تبريزي، سيستاني، بهجت: اين حكم در مورد محرم كردن كودك غير مميّز است.
|
134 |
|
شود; مثلا در حال طواف بايد بدن و لباس كودك پاك باشد(1) و شانه چپ او به طرف كعبه باشد(2) و در حال طواف و سعي بيدار باشد.(3) لذا توصيه مي شود كساني كه نمي توانند نظارت كامل بر اعمال كودك داشته باشند، آن عزيزان را مُحرم نكنند.
(مناسك، ص526، س 13 و 14)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله تبريزي: آن مقدار كه بتوانند، بنابراحتياط طهارت او را رعايت كنند.
آية الله سيستاني: رعايت طهارت بدن و لباس او لازم نيست.
2 ـ آية الله صافي: بنابر احتياط شانه چپ كودك نيز به طرف كعبه باشد.
3 ـ آية الله مكارم: اگركودك مميزاست ودرابتداي سعي نيّت كرده اشكال ندارد.
آية الله تبريزي: بنابر احتياط واجب بايد بيدار باشد.
|
135 |
|
مستحبّات مكه معظَّمه
]272[آداب و مستحبات شهر مكه ـ بجز آنچه در اعمال عمره بيان شد ـ از اين قرار است:
1 ـ زياد ذكر خدا گفتن و خواندن آيات قرآن.
2 ـ خواندن يك دور كامل قرآن.
3 ـ از آب زمزم بياشامد و بعد اين دعا را بخواند:
«أللَّهُمَّ اجْعَلْهُ عِلْماً نافِعاً و رِزْقاً واسِعاً وَشِفاءً مِنْ كُلِّ داء وَ سُقْم». و نيز بگويد: «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَالشُّكْرَ لِلّهِ».
4 ـ مكرّر به كعبه نگاه كردن.
5 ـ در هر شبانه روز ده مرتبه طواف كردن; در اول شب سه طواف، و در آخر شب سه طواف، و پس از اذان صبح دو طواف، و بعد ازظهر دو طواف.
6 ـ هنگام توقف در مكه، به تعداد روزهاي سال; يعني سيصد و شصت مرتبه طواف كند و اگر اين مقدار نشد پنجاه و دو مرتبه و اگر آن هم ممكن نشد هر مقدار كه بتواند. (م1310)
|
136 |
|
طـواف وِداع
]273[براي كسي كه مي خواهد از مكّه بيرون رود مستحب است طواف وداع انجام دهد. (م1312)
]274[ طواف وداع نيز هفت شوط است و نماز آن هم مستحب مي باشد. (م1312)
]275[مستحب است كه از خداوند متعال توفيق مراجعت را بطلبد. (م1312)
|
137 |
|
اجازه شوهر
]276[اگر زن، بخواهد عمره مستحبي بجا آورد، بايد از شوهرش اجازه بگيرد. (تحريرالوسيله، ج1، ص384، م52 و س87)
]277[اگر انجام عمره مفرده بر زن واجب شده باشد، براي رفتن به عمره اجازه شوهر شرط نيست،(1) و براي شوهر هم جايز نيست كه او را از رفتن منع كند. (همان)
همراه
]278[اگر زن بتواند به تنهايي به عمره برود و بر خود نترسد، شرط نيست كه مَحرمي همراه او باشد، ولي اگر امنيّت ندارد
و تنها نمي تواند به عمره برود، واجب است يكي از محارم يا فرد مورد اطميناني را همراه ببرد.
(تحريرالوسيله، ج1، ص384، م53)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية اللهمكارم: ولي بهتر آن است كه رضايت او را جلب كند.
|
138 |
|
نيابت
]279[زني كه شرايط نيابت را داشته باشد، مي تواند در
انجام عمره، نايب زن يا مردي باشد; مثلا اگر مردي براي انجام عمره وصيت كرده است، همسر يا دختر او هم مي تواند
به نيابت از او عمره بجا آورد.
(تحريرالوسيله، ج1، ص392، م2)
]280[كسي كه براي انجام عمره، نايب مي شود بايد اين شرايط را داشته باشد:
1 ـ بلوغ، بنابراحتياط واجب،(1) (نيابت كودك غير بالغ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية اللهتبريزي، آية الله سيستاني: در عمره مستحبي نيابت غير بالغ با اجازه وليّ خود صحيح است.
آية الله بهجت: نيابت كودك غير مميز صحيح نيست و اگر بچه مميز باشد و قائل به شرعيت عبادت صبي مميز باشيم، خالي از رجحان نيست كه نيابت وي صحيح باشد.
آية الله مكارم: در حج واجب.
|
139 |
|
صحيح نيست).
2 ـ عقل، (ديوانه نمي تواند نايب شود).
3 ـ ايمان، (نايب بايد شيعه دوازده امامي باشد).
4 ـ اعتماد و اطمينان به انجام دادن اعمال.(1)
5 ـ شناخت افعال و احكام عمره، هرچند با راهنمايي ديگري; مثلا روحاني كاروان در هنگام عمل.
6 ـ بتواند اعمال عمره را خودش انجام دهد; يعني نايب معذور درترك برخي از افعال عمره نباشد،(2) پس اگرخودش نمي تواند طواف يا سعي را انجام دهد نيابتش صحيح نيست. (م107)
]281[زن مي تواند مردي را براي انجام عمره، نايب خود قرار دهد، همان گونه كه مي تواند، به زني نيابت بدهد. (م107)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية اللهبهجت: بايد يقين كند كه نايب، اعمال را به طور صحيح بجا آورده يا دليل معتبري بر اينكه اعمال را بجا آورده، داشته باشد.
2 ـ آية اللهفاضل: نيابت در هر صورت صحيح نيست ولي مي تواند براي خود عمره انجام دهد و ثواب آن را اهدا كند.
|
140 |
|
نماز زائران در مدينه و مكّه
]282[زائراني كه در مدينه منوره يا مكه مكرّمه حداقل ده روز مي مانند نمازشان در اين دو شهر تمام است و رفتن به مزار شهداي اُحُدْ و مسجد قبا و مسجد ذوقبلتين اين مسأله را تغيير نمي دهد. (توضيح المسائل، احكام مسافر)
]283[زائراني كه كمتر از ده روز در مدينه يا در مكّه مي مانند، نمازهاي چهارركعتي را بايد دوركعتي بخوانند، بجز در مسجدالحرام و مسجدالنبي(صلي الله عليه وآله) كه حكم آن خواهد آمد. (م1316)
]284[مسافري كه بايد نمازهاي چهار ركعتي را شكسته بخواند مي تواند در مسجدالحرام و مسجدالنبي(صلي الله عليه وآله)، آن نمازها را شكسته يا تمام بخواند و اين حكم اختصاص به مسجد اصلي ندارد و در جاهاي توسعه يافته مسجد هم جاري است.(1) (م1316)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آيات عظام خامنه اي، سيستاني، فاضل، مكارم، صافي: مسافر در تمام مكّه و مدينه مي تواند نمازش را تمام يا شكسته بخواند.
آية اللهتبريزي: مسافر در مكه و مدينه قديم (زمان پيامبر) مي تواند نمازش را تمام يا شكسته بخواند.
آية اللهبهجت: مسافر در مسجدالحرام و مسجدالنبي مي تواند نماز را تمام يا شكسته بخواند ولي احتياط واجب آن است كه در جايي كه اوّل جزو اين مساجد نبوده و بعد به آن اضافه شده نمازش را شكسته بخواند.
|
141 |
|
]285[خارج شدن از مسجدالحرام يا مسجد النبي(صلي الله عليه وآله) هنگام شروع نماز جماعت جايز نيست و بر شيعيان واجب است كه در اين نماز جماعت ها شركت كنند.(1) (م1313)
]286[شركت در نماز جماعت اهل سنت اختصاص به مسجدالحرام و مسجدالنبي ندارد و در ديگر مساجد هم از نماز واجب كفايت مي كند.(2) (م1315)
]287[سجده كردن بر سنگهايي كه هم اكنون مسجدالحرام و مسجدالنبي(صلي الله عليه وآله) با آنها فرش شده است، اشكال ندارد. (م1314)
]288[ درمسجدالنبي(صلي الله عليه وآله) سجده كردن روي فرشهاي مسجد مانع ندارد و مهر گذاشتن جايز نيست(3) و لازم نيست در جايي كه سنگ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله بهجت: اگر كار ضروري ندارند خارج نشوند و خوب است شركت كنند.
2 ـ آية الله سيستاني، آية الله تبريزي: در صورتي كه قرائت حمد و سوره را براي خود آهسته انجام دهد، كفايت مي كند و در نماز جمعه بعد از فراغ از آن، نماز ظهر را اعاده كند.
3 ـ آية الله تبريزي: با وجود امكان سنگ فرش، بايد به آنجا برود.
آية الله فاضل: اگر مخالف تقيه نباشد و موجب هتك و انگشت نما شدن نشود، بايد در محلي كه بتواند پيشاني او در سجده بر سنگهاي مسجد قرار گيرد سجده نمايد.
آية الله خامنه اي: اگر با فريضه تقيه منافات ندارد، بايد بر سنگ فرش سجده كند.
آية الله بهجت: در صورتي كه بتواند بر چيزي كه سجده بر آن صحيح است سجده كند، سجده بر فرش خلاف احتياط است.
|
142 |
|
است نماز بخوانند(1) و لازم نيست حصير و مانند آن با خود ببرند،
ولي اگر مراعات كنند كه موجب توهين نشود وحصير براي جا نماز با خودداشته باشند وروي آن نماز بخوانند، به طوري كه متعارف ساير مسلمين است اشكال ندارد، ليكن تأكيد مي شود از عملي كه موجب هتك وانگشت نما شدن باشد، اجتناب نمايند. (م1334 و1335)
مسائل متفرّقه
]289[بيرون بردن قرآن هايي كه در مسجدالحرام و مسجد النبي(صلي الله عليه وآله) است بدون آن كه از متصدي آنها اجازه بگيرند جايز نيست و اگر از مسجد بيرون آورده باشند بايد برگردانده
شود. (س1346)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله سيستاني: در صورت تمكن لازم است.
آية الله صافي: اگر فرادي نماز مي خواند و ضرورتي نباشد نبايد به فرش سجده كند و اگر به جماعت مي خواند سجده بر فرش در مواردي كه به خاطر تقيّه ضرورت داشته باشد مانعي ندارد.
|
143 |
|
]290[آوردن سنگ از صفا و مروه جايز نيست.(1) (س1347)
]291[اگر در منطقه حرم چيزي پيدا كند، برداشتن آن كراهت شديد دارد، بلكه احتياط(2) آن است كه برندارد. (م1330)
]292[اگر در منطقه حرم چيزي پيدا كند و بردارد، پس اگر:
* قيمت آن از يك درهم كمتر باشد، مي تواند به قصد آن كه مِلك خودش باشد بردارد.
* قيمت آن يك درهم(3) يا بيشتر است،(4) بايد تا يك سال اعلام كند تا صاحبش پيدا شود پس اگر صاحبش پيدا نشد، مي تواند(5) آن را براي صاحبش به فقير صدقه بدهد، يا براي صاحبش نگهداري كند، تا پيدا شود. (م1331 و 1332)
الحمد لله اوّلا وآخراً
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية اللهتبريزي: بنا بر احتياط جايز نيست.
آية اللهسيستاني: شكستن سنگ هاي صفا و مروه جايز نيست، ولي برداشتن آن چه از آن جدا شده مانعي ندارد.
2 ـ آية الله فاضل، آية الله مكارم: بنا بر احتياط واجب نبايد بردارد.
3 درهم، يك واحد پولي نقره است كه ارزش آن، امروزه (بهار 1384) حدود 800 تومان است.
4 ـ آية اللهسيستاني، آية الله صافي: بنا بر احتياط واجب بايد صدقه بدهد.
5 ـ آية اللهمكارم: هرگاه احتمال قابل توجه در مورد پيدا شدن صاحبش نمي دهد، صدقه بدهد.
|
144 |
|
|
145 |
|
زيارت پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)
أَشْهَدُ أنْ لا إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اللهِ، وَأَنَّكَ مُحَمَّدُ بنُ عَبْدِاللهِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّكَ، وَنَصَحْتَ لاُِمَّتِكَ، وجاهَدْتَ فِي سَبيلِ اللهِ، وَعَبَدْتَ اللهَ حَتّي أَتاكَ الْيَقينُ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَأَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِّ، وَأَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنينَ، وَغَلُظْتَ عَلَي الْكافِرينَ، فَبَلَغَ اللهُ بِكَ أَفْضَلَ شَرَفِ مَحَلِّ الْمُكَرَّمينَ; اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الْشِّرْكِ وَالضَّلالَةِ، اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ صلَواتِكَ وَصَلَوةِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَعِبادِكَ الصّالِحِينَ، وَأنْبِيائِكَ الْمُرْسَلِينَ، وَأَهْلِ السَّماواتِ وَالاَْرَضِينَ، وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يا رَبَّ الْعالَمِينَ مِنَ الاَْوَّلِينَ وَالاْخِرِينَ عَلي مُحَمَّد عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَنَبِيِّكَ وَنَجِيبِكَ
|
146 |
|
وَحَبِيبِكَ وَخاصَّتِكَ وَصَفِيِّكَ وَصَفْوَتِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ; اَللّهُمَّ أَعْطِهِ الدَّرَجَةَ الرَّفيعَةَ، وَآتِهِ الْوَسِيلَةَ مِنَ الْجَنَّةِ، وَابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الاَْوَّلُونَ وَالاْخِرُونَ; أَللّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ: )وَلَوْ أنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ جاؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحِيماً( وَإنِّي أَتَيتُكَ مُستَغْفِراً تائِباً مِنْ ذُنُوبِي، وَإِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِليَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ رَبِّي وَرَبِّكَ لِيَغْفِرَ لِي ذُنُوبِي.(1)
زيارت حضرت فاطمه(عليها السلام)
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ قَدِ اْمتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، وَنَحْنُ لَكِ أَوْلِياءٌ، صابِرُونَ وَمُصَدِّقُونَ لِكُلِّ ما أَتانا بِهِ أَبُوكِ صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ وأَتانا بِهِ وَصِيُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلـُكِ إنْ كُنّا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ تهذيب الأحكام، ج6، ص6، كامل الزيارات، ص16، مفاتيح الجنان، ص629
|
147 |
|
صَدَّقْناكِ إلاّ اَلْحَقْتِنا بِتَصْدِيقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنفُسَنا بِأَنـّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ.
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَليلِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ أَمِينِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللهِ، أُشْهِدُ اللهَ وَرَسُولَهُ ومَلائِكَتَهُ أَنِّي راض عَمَّنْ رَضيتِ عَنْهُ، ساخِطٌ عَلي مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ، مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ، مُوال لِمَنْ والَيْتِ، مُعاد لِمَنْ عادَيْتِ، مُبْغِضٌ لِمَنْ اَبْغَضْتِ، مُحِبٌّ لِمَنْ أحْبَبْتِ، وَكَفي بِاللهِ شَهِيداً وَحَسيباً وَجازِياً وَمُثيباً.
پس از آن، بر پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)وامامان(عليهم السلام) صلوات فرستاده شود.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ المزار الكبير ص19، مفاتيح الجنان ص632
|
148 |
|
زيارت ائمه بقيع(عليهم السلام)(1)
اَلسَّلامُ عَلَيْكُم أَئِمَّةَ الْهُدي، اَلسَّلامُ عَلَيْكُم أَهْلَ التَّقْوي، اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الْحُجَجُ عَلي أَهْلِ الدُّنْيا، اَلسَّلامُ عَلَيْكُم أيُّهَا الْقُوّامُ فِي الْبَرِيَّةِ بِالْقِسْطِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الصَّفْوَةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ آلَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكُم أَهْلَ النَّجْوي، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ ونَصَحْتُمْ وَصَبَرْتُمْ في ذاتِ اللهِ، وَكُذِّبْتُمْ وَأُسِيءَ إِلَيْكُمْ فَغَفَرْتُمْ، وَأَشْهَدُ أنَّكُمُ الاَْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمُهْتَدُونَ، وَأَنَّ طاعَتَكُمْ مَفْرُوضَةٌ، وَأَنَّ قَوْلَكُمُ الصِّدْقُ، وَأَنَّكُمْ دَعَوْتُمْ فَلَمْ تُجابُوا، وأَمَرْتُمْ فَلَمْ تُطاعُوا، وَأَنَّكُمْ دَعائِمُ الدِّينِ، وَأَرْكانُ الاَْرْضِ، لَمْ تَزالُوا بِعَيْنِ اللهِ يَنسَخُكُمْ مِنْ أَصْلابِ كُلِّ
مُطَهَّر، ويَنْقُلُكُمْ مِنْ أَرْحامِ الْمُطَهَّراتِ، لَمْ تُدَنِّسْكُمُ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 امام حسن مجتبي و امام زين العابدين و امام محمّد باقر و امام جعفر صادق(عليهم السلام) در قبرستان بقيع مدفونند.
|
149 |
|
الْجّاهِلِيَّةُ الْجَهْلاءُ، وَلَمْ تَشْرَكْ فِيكُمْ فِتَنُ الاَْهْواءِ، طِبْتُمْ وَطابَ مَنْبَتُكُمْ مَنَّ بِكُمْ عَلَيْنا دَيّانُ الدِّينِ، فَجَعَلَكُمْ فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَجَعَلَ صَلاتَنا عَلَيْكُمْ رَحْمَةً لَنا وَكَفّارَةً لِذُنُوبِنا إِذِ اخْتارَكُمُ اللهُ لَنا وَطَيَّبَ خَلْقَنا بِما مَنَّ عَلَيْنا مِنْ وِلايَتِكُمْ وَكُنّا عِنْدَهُ مُسَمِّينَ بِعِلْمِكُمْ، مُعْتَرِفينَ بتَصْديقِنا إِيّاكُمْ وَهذا مَقامُ مَنْ أَسْرَفَ وَأَخْطَأَ وَاسْتَكانَ وَأَقَرَّ بِما جَني، وَرَجي بِمَقامِهِ الْخَلاصَ وَأَنْ يَسْتَنْقِذَهُ بِكُمْ مُسْتَنْقِذُ اْلهَلْكي مِنَ الرَّدي، فَكُونُوا لِي شُفَعاءَ فَقَدْ وَفَدْتُ إِلَيْكُمْ إذْ رَغِبَ عَنْكُمْ أهْلُ الدُّنْيا، وَاتَّخَذُوا آياتِ اللهِ هُزُواً، وَاسْتَكْبَرُوا عَنْها.
يا مَنْ هُوَ قائِمٌ لا يَسْهُو، ودائِمٌ لا يَلْهُو، وَمُحِيطٌ بِكُلِّ شَيْء، لَكَ الْمَنُّ بِما وَفَّقْتَنِي، وَعَرَّفْتَنِي بِما اَقَمْتَني عَلَيْهِ إِذْ صَدَّ عَنْهُ عِبادُكَ وَجَهِلُوا مَعْرِفَتَهُ، واسْتَخَفُّوا بِحَقِّهِ، وَمالُوا إلي سِواهُ، وَكانَتِ الْمِنَّةُ مِنْكَ عَلَيَّ، مَعَ أَقْوام خَصَصْتَهُم بِما خَصَصْتَنِي بِهِ ، فَلَكَ الْحَمْدُ إذْ كُنْتُ عِنْدَكَ فِي مَقامِي هذا مَذْكُوراً مَكْتُوباً، فَلا تَحْرِمْنِي ما