بخش 7
اصطلاحات و لغات منابع و مآخذ
|
150 |
|
رَجَوْتُ، وَلا تُخَيِّبْني فِيما دَعَوْتُ بِحُرْمَةِ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرِينَ وَصَلَّي اللهُ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد .(1)
پس از آن براي خود دعا كن و بعد براي هر امام دو ركعت نماز زيارت بخوان.
جهت حفظ قداست و احترام ائمه بقيع(عليهم السلام)، زائران عزيز نماز زيارت را در مسجد النبي(صلي الله عليه وآله) بخوانند و از خواندن نماز در قبرستان بقيع پرهيزكنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مفاتيح الجنان، تهذيب الاحكام ج6 ص80، كامل الزيارات ص55
|
151 |
|
اصطلاحات و لغات
اتمام: تمام كردن، به پايان رساندن.
اثناء: وسط، بين.
اِحراز: به دست آوردن، رسيدن به چيزي.
احوط: همان احتياط است كه اگر همراه با فتوا باشد احتياط مستحب و اگر همراه با فتوا نباشد، احتياط واجب است.
اِزاله: برطرف كردن.
اعاده: كاري را دوباره انجام دادن، تكرار كردن.
اعمال: جمع عمل، كارها.
بُطلان: باطل شدن.
تروك احرام: كارهايي كه مُحرم بايد ترك كند، محرّمات احرام.
حاشيه: كنار، در اينجا به معناي پاورقي.
حدّت: تندي، خشم و غضب، تيزي.
حدوث: پديد آمدن، ايجاد شدن.
حَرَج: سختي، دشواري، تنگي و فشار.
حواشي: جمع حاشيه.
|
152 |
|
دالّ: دلالت كننده، راهنمايي كننده.
ذِراع: قسمتي از دست انسان از آرنج تا سر انگشتان.
ذمّه: عهده، بر ذمّه بودن، بر عهده بودن، بر كسي لازم بودن.
رجاءً: به اميد مطلوب بودن و پاداش داشتن.
شاذروان: پيش آمدگي كنار ديوار كعبه، به مسأله 114 مراجعه شود.
شوط: دور، به مسأله 167 مراجعه شود.
عدول: بازگشت، برگشتن.
عُرف: شناخته، خوي و عادت، آنچه ميان مردم متداول شده.
عُسر: سختي، تنگدستي.
عُقلاء: جمع عاقل، صاحبان خرد.
علم و عمد: با آگاهي و توجّه و با قصد.
قصد اجمالي: قصد و نيّتي كه قطعي نباشد.
ما في الذمّه: آنچه بر عهده است، آنچه وظيفه انسان است.
محاذي: روبرو، مقابل، به مسأله 15 مراجعه شود.
مُخيَّر: داراي اختيار.
مستلزم: چيزي كه لازمه چيز ديگر است، آنچه كه چيز ديگري را لازم دارد.
مُسطح: هموار، بدون پستي و بلندي.
مشقّت: سختي، دشواري، رنج.
مطالبه: درخواست.
مميّز: كسي كه خوب و بد را تشخيص مي دهد.
|
153 |
|
مُنجر: كشيده شده، كشيده شده به جايي يا به سوي چيزي.
موالات: پي درپي، بي فاصله.
مودّت: دوستي، محبّت.
مؤكّد: تأكيد شده، سفارش شده.
وثوق: اطمينان.
هتك: بي احترامي كردن، رسوا ساختن كسي.
|
154 |
|
|
155 |
|
منابع و مآخذ
در تهيه اين نوشته از اين كتابها استفاده شده است:
1 ـ استفتاآت، امام خميني(قدس سره)، دفتر انتشارات اسلامي، قم.
2 ـ تحرير الوسيله، امام خميني(قدس سره)، دار الانوار، بيروت.
3 ـ رساله توضيح المسائل، امام خميني(قدس سره)، بنياد پژوهشهاي آستان قدس رضوي، مشهد.
4 ـ رساله توضيح المسائل، مراجع معظّم تقليد ـ دامت بركاتهم ـ .
5 ـ العروه الوثقي (دو جلدي، محشّي)، سيد كاظم يزدي(قدس سره)، المكتبه الاسلاميه، تهران.
6 ـ مناسك حج، امام خميني(قدس سره)، با حواشي مراجع معظّم تقليد ـ دامت بركاتهم ـ ، نشر مشعر، تهران، چاپ سوم، 1377هـ . ش.
7 ـ مفاتيح الجنان، حاج شيخ عباس قمي.
8 ـ تهذيب الأحْكام، شيخ طوسي.
9 ـ كامل الزيارات، ابن قولويه.
|
156 |
|
رهنمودي از امام خميني(قدس سره):
مراتب معنوي حجّ كه سرمايه حيات جاودانه است و انسان را به افق توحيد و تنزيه نزديك مي نمايد، حاصل نخواهد شد مگر آنكه دستورات عبادي حجّ به طور صحيح و شايسته و مو به مو عمل شود و حجّاج محترم و روحانيون معظّم كاروانها تمام همِّ خود را صرف در تعليم و تعلّم مناسك حجّ كنند و بر مسأله دانان است كه از همراهان خود مواظبت كنند كه خداي نخواسته تخلّف از دستورات نشود و بُعد سياسي و اجتماعي آن حاصل نمي گردد مگر آنكه بُعد معنوي و الهي آن جامه عمل پوشد و لبّيك هاي شما جواب دعوت حقّ تعالي باشد و خود را مُحرم براي وصول به آستانه محضر حقّ تعالي نماييد و لبّيك گويان براي حقّ، نفي شريك به همه مراتب كنيد و از خود كه منشأ بزرگ شرك است به سوي او جلّ و عَلا هجرت نماييد و اميد است براي جويندگان، آن موتي كه دنبال هجرت است حاصل آيد و اجري را كه علي الله است دريافت نمايند و اگر جهات معنوي به فراموشي سپرده شود گمان نكنيد كه بتوان از چنگال شيطان نفس رهايي يابيد و تا در بند خويشتن خويش و هواهاي نفساني خود باشيد نمي توانيد جهاد في سبيل الله و دفاع از حريم الله نماييد.
صحيفه نور، ج19، ص44
|
157 |
|