بخش 7

اصطلاحات و لغات منابع و مآخذ


150


رَجَوْتُ، وَلا تُخَيِّبْني فِيما دَعَوْتُ بِحُرْمَةِ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرِينَ وَصَلَّي اللهُ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد .(1)

 

پس از آن براي خود دعا كن و بعد براي هر امام دو ركعت نماز زيارت بخوان.

جهت حفظ قداست و احترام ائمه بقيع(عليهم السلام)، زائران عزيز نماز زيارت را در مسجد النبي(صلي الله عليه وآله) بخوانند و از خواندن نماز در قبرستان بقيع پرهيزكنند.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مفاتيح الجنان، تهذيب الاحكام ج6 ص80، كامل الزيارات ص55


151


 

 

 

 

اصطلاحات و لغات

 

اتمام: تمام كردن، به پايان رساندن.

اثناء: وسط، بين.

اِحراز: به دست آوردن، رسيدن به چيزي.

احوط: همان احتياط است كه اگر همراه با فتوا باشد احتياط مستحب و اگر همراه با فتوا نباشد، احتياط واجب است.

اِزاله: برطرف كردن.

اعاده: كاري را دوباره انجام دادن، تكرار كردن.

اعمال: جمع عمل، كارها.

بُطلان: باطل شدن.

تروك احرام: كارهايي كه مُحرم بايد ترك كند، محرّمات احرام.

حاشيه: كنار، در اينجا به معناي پاورقي.

حدّت: تندي، خشم و غضب، تيزي.

حدوث: پديد آمدن، ايجاد شدن.

حَرَج: سختي، دشواري، تنگي و فشار.

حواشي: جمع حاشيه.


152


دالّ: دلالت كننده، راهنمايي كننده.

ذِراع: قسمتي از دست انسان از آرنج تا سر انگشتان.

ذمّه: عهده، بر ذمّه بودن، بر عهده بودن، بر كسي لازم بودن.

رجاءً: به اميد مطلوب بودن و پاداش داشتن.

شاذروان: پيش آمدگي كنار ديوار كعبه، به مسأله 114 مراجعه شود.

شوط: دور، به مسأله 167 مراجعه شود.

عدول: بازگشت، برگشتن.

عُرف: شناخته، خوي و عادت، آنچه ميان مردم متداول شده.

عُسر: سختي، تنگدستي.

عُقلاء: جمع عاقل، صاحبان خرد.

علم و عمد: با آگاهي و توجّه و با قصد.

قصد اجمالي: قصد و نيّتي كه قطعي نباشد.

ما في الذمّه: آنچه بر عهده است، آنچه وظيفه انسان است.

محاذي: روبرو، مقابل، به مسأله 15 مراجعه شود.

مُخيَّر: داراي اختيار.

مستلزم: چيزي كه لازمه چيز ديگر است، آنچه كه چيز ديگري را لازم دارد.

مُسطح: هموار، بدون پستي و بلندي.

مشقّت: سختي، دشواري، رنج.

مطالبه: درخواست.

مميّز: كسي كه خوب و بد را تشخيص مي دهد.


153


مُنجر: كشيده شده، كشيده شده به جايي يا به سوي چيزي.

موالات: پي درپي، بي فاصله.

مودّت: دوستي، محبّت.

مؤكّد: تأكيد شده، سفارش شده.

وثوق: اطمينان.

هتك: بي احترامي كردن، رسوا ساختن كسي.


154


 

 


155


 

 

منابع و مآخذ

 

 

در تهيه اين نوشته از اين كتابها استفاده شده است:

 

1 ـ استفتاآت، امام خميني(قدس سره)، دفتر انتشارات اسلامي، قم.

2 ـ تحرير الوسيله، امام خميني(قدس سره)، دار الانوار، بيروت.

3 ـ رساله توضيح المسائل، امام خميني(قدس سره)، بنياد پژوهشهاي آستان قدس رضوي، مشهد.

4 ـ رساله توضيح المسائل، مراجع معظّم تقليد ـ دامت بركاتهم ـ .

5 ـ العروه الوثقي (دو جلدي، محشّي)، سيد كاظم يزدي(قدس سره)، المكتبه الاسلاميه، تهران.

6 ـ مناسك حج، امام خميني(قدس سره)، با حواشي مراجع معظّم تقليد ـ دامت بركاتهم ـ ، نشر مشعر، تهران، چاپ سوم، 1377هـ . ش.

7 ـ مفاتيح الجنان، حاج شيخ عباس قمي.

8 ـ تهذيب الأحْكام، شيخ طوسي.

9 ـ كامل الزيارات، ابن قولويه.


156


 

رهنمودي از امام خميني(قدس سره):

 

مراتب معنوي حجّ كه سرمايه حيات جاودانه است و انسان را به افق توحيد و تنزيه نزديك مي نمايد، حاصل نخواهد شد مگر آنكه دستورات عبادي حجّ به طور صحيح و شايسته و مو به مو عمل شود و حجّاج محترم و روحانيون معظّم كاروانها تمام همِّ خود را صرف در تعليم و تعلّم مناسك حجّ كنند و بر مسأله دانان است كه از همراهان خود مواظبت كنند كه خداي نخواسته تخلّف از دستورات نشود و بُعد سياسي و اجتماعي آن حاصل نمي گردد مگر آنكه بُعد معنوي و الهي آن جامه عمل پوشد و لبّيك هاي شما جواب دعوت حقّ تعالي باشد و خود را مُحرم براي وصول به آستانه محضر حقّ تعالي نماييد و لبّيك گويان براي حقّ، نفي شريك به همه مراتب كنيد و از خود كه منشأ بزرگ شرك است به سوي او جلّ و عَلا هجرت نماييد و اميد است براي جويندگان، آن موتي كه دنبال هجرت است حاصل آيد و اجري را كه علي الله است دريافت نمايند و اگر جهات معنوي به فراموشي سپرده شود گمان نكنيد كه بتوان از چنگال شيطان نفس رهايي يابيد و تا در بند خويشتن خويش و هواهاي نفساني خود باشيد نمي توانيد جهاد في سبيل الله و دفاع از حريم الله نماييد.

صحيفه نور، ج19، ص44


157


 

 

 


| شناسه مطلب: 75218