بخش 2
مُطهِّـرات ( پاک کننده ها ) احکـام آبـها وضــو
|
25 |
|
رطوبت يكي از آن دو به ديگري برسد . ( 1 )
احكـام مـردار ( 2 )
انسان مرده هر چند تازه از دنيا رفته و بدنش سرد نشده باشد ( بجز اجزاء بي روح او مانند ناخن و مو و دندان ) تمام بدنش نجس مي باشد ، مگر آنكه : ( 3 )
الف : شهيد معركه ( 4 ) باشد .
ب : او را غسل داده باشند ( سه غسلش تمام شده باشد ) .
مـردار حيـوان
1 ـ مردار حيواني كه خون جهنده ندارد پاك است ، مانند ماهي .
2 ـ مردار حيواني كه خون جهنده دارد ، اجزاء بي روح آن مانند ؛ مو و شاخ ، پاك و اجزاء روح دارش مانند گوشت و پوست ، نجس است . ( 5 )
1ـ سگ و خوك ، تمام اجزاء آن نجس است .
1ـ خون جهنده دارد 1 . اجزاءروح دار ، نجس است .
مردار حيوان 2 . اجزاء بي روح ، پاك است .
2ـ غيرسگوخوك
2ـ خون جهنده ندارد ، تمام اجزاءآن پاك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 125
2 مردار ، حيواني است كه خود مرده است يا به غير طريق شرعي ذبح شده است .
3 . العروة الوثقي ـ ج 1ص58 . الرابع و ص 61 ، م 12 .
4 شهيدي كه در ميدان نبرد جان داده است .
5 . العروة الوثقي ـ ج 1ص58 ؛ الرابع ـ تحريرالوسيله ج 1ص115 ، الرابع .
|
26 |
|
است .
در موارد زير حكم به پاكي مي شود :
* ندانيم پاك و نجس به هم برخورد كرده اند يا نه .
* ندانيم چيز پاك و نجس مرطوب بوده اند يا نه .
* ندانيم رطوبت يكي به ديگري سرايت كرده است يا نه . ( 1 )
چند مسأله :
1 ـ اگر انسان نداند چيز پاكي نجس شده يا نه ؟ پاك است و جستجو و وارسي هم لازم نيست ، هر چند بتواند نجس بودن يا پاك بودن آن را بفهمد . ( 2 )
2 ـ خوردن و آشاميدن چيز نجس حرام است . ( 3 )
3 ـ اگر انسان ببيند كسي چيز نجسي را مي خورد ، يا با لباس نجس نماز مي خواند ، لازم نيست به او بگويد . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 126 ؛ و العروة الوثقي ، ج 1 ، ص 79 ، م1 .
2 . توضيح المسائل ـ م 123 .
3 . توضيح المسائل ـ م 141 .
4 . توضيح المسائل ـ م 143 .
|
27 |
|
مُطهِّـرات ( پاك كننده ها )
چگونه چيز نجس پاك مي شود ؟
همه اشياء نجس پاك مي شود و عمده پاك كننده ها عبارتند از :
1 ـ آب
2 ـ زمين
3 ـ آفتاب
4 ـ اسلام
5 ـ برطرف شدن نجاست ( 1 )
* آب
آب ، بسياري از چيزهاي نجس را پاك مي كند امّا اقسام مختلفي دارد كه شناخت آنها ، ما را براي يادگرفتنِ بهترِ مسائل مربوط به آن ، كمك مي كند .
1 ـ مُضاف
1 ـ آب چاه
اقسام آبها
2 ـ آب جاري
2 ـ مُطلق 3 ـ آب باران
4 ـ آب راكـد كُر
قَليل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 148 .
|
28 |
|
آب مضاف : آبي است كه يا ازچيزي گرفته باشند ( مانند آب سيب و هندوانه ) و يا با چيزي مخلوط شده باشد ، به قدري كه به آن ، آب نگويند ؛ مانند شربت .
آب مطلق : آبي است كه مضاف نباشد .
احكام آب مضاف
1 ـ چيز نجس را پاك نمي كند ( از مطهرات نمي باشد ) .
2 ـ با برخورد نجاست ، نجس مي شود ، هر چند نجاست كم باشد و بو يا رنگ يا مزه آب عوض نشود .
3 ـ وضو و غسل با آن باطل است . ( 1 )
اقسام آب مطلق
آب يا از زمين مي جوشد .
و يا از آسمان مي بارد .
و يا نه مي جوشد و نه مي بارد .
به آبي كه از آسمان ببارد « باران » گويند .
و به آبي كه از زمين مي جوشد ، اگر جريان داشته باشد « آب جاري » گويند و اگر بدون جريان باشد ، « آب چاه » گويند .
آبي كه از زمين نمي جوشد و از آسمان نمي بارد ، « آب راكد »
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ، م 47 ـ 48 .
|
29 |
|
است .
« آب راكد » اگرمقدارش زيادباشد ، « كر » واگر كم باشد « قليل » است .
حجم : 875/42وجب ، مقدار آبي كه اگر در ظرفي كه درازا وپهناوگودي آن هريك حداقل5/3وجب باشد مــقدار كُــر : ( 1 ) بريزند پر شود ، به مقدار كر است . ( 2 )
وزن : 419/377 كيلوگرم .
مقدار آب قليل : آبي كه از كر كمتر باشد قليل است .
تنها آب مطلق ، آلودگيها را پاك مي كند . گرچه ممكن است آب مضاف چيز كثيفي را تميز كند ولي هرگز نجس را پاك نمي كند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص14 ، م 14 ؛ توضيح المسائل ـ م 16 .
2 ( خوئي ) اگر طول و عرض و ارتفاع آن سه وجب باشد ، كُر است . ( مسأله 16 )
|
30 |
|
احكـام آبـها
آب قليــل :
1 ـ آب قليل با برخورد نجاست نجس مي شود ( روي چيز نجس ريخته شود يا چيز نجس به آن برسد ) . ( 1 )
2 ـ اگر آب كر يا جاري به آب قليلِ نجس ، متصل و با آن مخلوط شود پاك مي گردد . ( مثلاً ظرف آب قليلي كه نجس شده زير شير آبي كه به منبع كر متصل مي باشد گذاشتـه و آب را بر آن باز كرده و با آن مخلوط شود ( 2 ) ) . ( 3 )
آب كـر ـ جـاري ـ چـاه :
1 ـ تمام اقسام آبهاي مطلق بجز آب قليل تا زماني كه بو يا رنگ يا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 26 .
2 در تطهير آب شرط است كه بو يا رنگ يا مزه نجاست نداشته باشد . و چنانچه بو يا رنگ يا مزه نجاست گرفته است ، بايد به قدري با آب كر يا جاري مخلوط شود كه بو و رنگ و مزه نجاست از بين برود .
3 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص14 ، م 11 .
|
31 |
|
مزه نجاست نگرفته باشد پاك است و هرگاه بر اثر برخورد با نجاست ، بو يا رنگ يا مزه نجاست بگيرد نجس مي شود ( بنابراين ، آب جاري ، چاه ، كر و حتّي باران در اين حكم مشتركند ) . ( 1 )
2 ـ آب لوله هاي عمارات كه متصل به منبع كر مي باشد در حكم آب كر است . ( 2 )
برخـي از خصوصيات آب باران :
1 ـ اگر بر چيز نجسي كه عينِ نجس ( 3 ) در آن نيست يكبار ببارد پاك مي شود .
2 ـ اگر بر فرش و لباس نجس ببارد پاك مي شود و فشار لازم ندارد . ( 4 )
3 ـ اگر بر زمين نجس ببارد پاك مي شود .
4 ـ هرگاه باران در جائي جمع شود ، اگر چه كمتر ازكرباشد ، چنانچه تا موقعي كه باران مي بارد چيز نجسي را در آن بشويند ، تا زماني كه بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته ، پاك است . ( 5 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص13 ، م 4 .
2 . توضيح المسائل ـ م 35 .
3 عين نجس چيزي است كه خودبخود نجس است مانند بول و خون .
4 در صفحه 38 خواهد آمد ، كه در شستن فرش و لباس و مانند آن بعد از هر مرتبه شستن بايد آن را فشار داد تا آبهاي داخل آن بيرون آيد .
5 . توضيح المسائل ـ م 37 ، 40 ، 41 ، 42 .
|
32 |
|
چگونگي تطهير اشياء نجس با آب :
آب ، مايه زندگي و پاك كننده بيشترين نجاسات است و از جمله مطهراتي است كه همه روزه تمام افراد با آن سروكار دارند . اينك چگونگي تطهير چيزهاي نجس را فرا مي گيريم .
1 ـ با آب كر : يك مرتبه
1ـ ظــرف
2 ـ باآب قليل : سه مرتبه
1 . باآب كر : يك مرتبه ( 1 )
تطهيراشياءنجس ( 2 ) 1 ـ به بول نجس شده
2 . باآب قليل : دومرتبه
2ـ غيرظرف
1 . باآب كر : يك مرتبه
2 ـ به غيربول نجس شده
2 . باآب قليل : يك مرتبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ( خويي ) اگر لباس و مانند آن به بول نجس شده باشد در كُر نيز دو مرتبه شستن لازم است . ( مسأله 160 )
2 . توضيح المسائل ، م 150 ـ 159 ـ 160 .
|
33 |
|
توضيح :
الف : براي تطهير اشياء نجس ، ابتدا بايد عين نجس را برطرف كرده سپس به همان تعداد كه در نمودار آمده است آن را آبكشيد ؛ مثلاً ظرف نجس را بعد از برطرف كردن آلودگي ، اگر يك مرتبه در آب كر بشويند كافي است .
ب : فرش و لباس و چيزهايي مانند فرش و لباس كه آب را به خود مي گيرد و قابل فشردن است ، چنانچه با آب قليل تطهير مي كنند ، بايد بعد از هر بار شستن ، آن را فشرد تا آبهاي داخل آن بيرون آيد و يا بگونه اي ديگر آبِ آن گرفته شود و در آب كر و جاري هم احتياط واجب آن است كه آب داخل آن گرفته شود . ( 1 )
ج : آب جاري و چاه در احكامي كه براي تطهير اشياء نجس بيان شد ، مانند آب كر است .
مسأله :
ظرف نجس را مي توان اين گونه آب كشيد :
با آب كر : يك بار آن را در آب برده و بيرون آورند .
با آب قليل : آن را سه مرتبه پر از آب كرده و خالي كنند ، يا سه مرتبه قدري آب در آن ريخته و هر مرتبه آب را بطوري در آن بگردانند كه به جاهاي نجس برسد و بيرون بريزند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ( خوئي ) فشردن آن لازم است . ( اراكي ، گلپايگاني ) در آب كُر فشار لازم نيست . ( مسأله 161 )
|
34 |
|
* زمـيـن
1 ـ اگر كف پا يا كف كفش ، هنگام راه رفتن ، نجس شود ، و به سبب تماس با زمين ، آلودگي ها برطرف گردد ، پاك مي شود . پس زمين ، فقط پاك كننده كف پا و كف كفش است ، آنهم با اين شرايط :
* پاك باشد .
* خشك باشد ، ( ترنباشد ) .
* خاك ، شن ، سنگ ، آجر فرش و مانند اينها باشد . ( 1 )
مسأله : اگر بر اثر تماسِ ته كفش يا كف پا با زمين ، نجاست برطرف شود پاك مي گردد ، ولي بهتر است حداقل پانزده قدم راه برود . ( 2 )
* آفـتــاب
آفتاب هم با شرايطي كه خواهد آمد ، اين اشياء را پاك مي كند .
* زمين .
* ساختمان و چيزهايي كه در آن بكار رفته است ، مانند در و پنجره .
* درخت و گياه . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ، مسأله 183 ، 192 .
2 . العروة الوثقي ، ج 1 ، ص 125 .
3 . العروة الوثقي ، ج 1 ، ص 129 ، و تحريرالوسيله ، ج 1 ، ص 130 .
|
35 |
|
شرايط مُطهِّر بودن آفتاب
* چيز نجس تر باشد به قدري كه اگر چيزي به آن برسد تر شود .
* با تابش آفتاب خشك شود ، اگر مرطوب بماند ، پاك نشده است .
* چيزي مانند ابر يا پرده ، مانع تابش آفتاب نباشد ، مگر آنكه رقيق و نازك باشد و از تابش آفتاب جلوگيري نكند .
* آفتاب ، به تنهائي آن را خشك كند ، مثلاً به كمك باد خشك نشود .
* هنگام تابش آفتاب ، عين نجاست ( 1 ) در آن نباشد ، پس اگر عين نجاست هست ، پيش از تابش آفتاب برطرف كنند .
* قسمت بيرون و درون ديوار يا زمين را يكباره خشك كند ، پس اگر روي آن امروز خشك شود و درون آن فردا ، تنها روي آن پاك مي شود .
مسأله : اگر زمين و مانند آن نجس باشد ، ولي رطوبتي نداشته باشد ، مي توان مقداري آب ، يا چيز ديگري كه سبب مرطوب شدن آن بشود ، بر آن ريخته و سپس آفتاب بتابد و آن را پاك كند . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 آنچه خودبخود نجس است مانند خون « عين نجاست » است .
2 . العروة الوثقي ، ج 1 ، ص 129 تا 131 و تحريرالوسيله ، ج 1 ، ص 130 .
|
36 |
|
* اســـلام
اگر كافر ، شهادتين را بگويد ، مسلمان مي شود و با اسلام ، تمام بدن او پاك مي گردد ؛ يعني بگويد :
« اَشْهَدُ اَنْ لااِله اِلاّ الله ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رسُولُ الله » . ( 1 )
* برطرف شدن عين نجاست
در دو مورد ، با برطرف شدن آلودگي ، چيز نجس پاك مي شود و نيازي به آب كشيدن ندارد .
الف : بدن حيوان ؛ مثلاً منقار مرغي كه غذاي نجس خورده است ، هنگامي كه نجاست برطرف شود پاك است .
ب : باطن بدن انسان ، مانند داخل دهان و بيني و گوش ؛ مثلاً اگر هنگام مسواك كردن ، از لثه ها خون بيايد ، وقتي كه آب دهان رنگ خون نداشته باشد ، پاك است و آب كشيدن داخل دهان لازم نيست . ( 2 )
احكام توالت رفتن ( تخلي )
1 ـ انسان در هنگام تخلّي نبايد رو به قبله يا پشت به قبله باشد . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ، ج 1 ، ص 131 و توضيح المسائل ، م 207 .
2 . توضيح المسائل ، م 216 ، 217 .
3 . توضيح المسائل ، م 59 .
|
37 |
|
2 ـ پس از برطرف شدن بول ، يكبار شستن مخرج بول براي مردان كافي است ( 1 ) ولي زنها بنابر احتياط واجب ، بايد دو بار بشويند . ( 2 ) ( 3 )
3 ـ در تطهير مخرج غائط ، اگر در دفعه اوّل طوري شسته شود كه ذره اي غائط باقي نماند ، دوباره شستن لازم نيست . ( 4 )
راهنمايي
در برخي از اماكن مكّه و مدينه ، بر اثر ازدحام جمعيّت ، ممكن است نظافت آن اماكن به خوبي مراعات نشود ، ولي تميز نبودن ، دليل بر نجس بودن نيست ، و تا يقين به نجس شدن چيزي حاصل نشود ، آن چيز پاك است و حجاج عزيز هرگز نبايد به خود وسوسه راه دهند ، كه سبب غفلت از مراتب معنوي اعمال عمره و حج است . همچنان كه امام خميني ـ قدس سره ـ مي فرمايند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ( اراكي ) مخرج بول با غير آب پاك نمي شود و بايد با آب دو مرتبه شسته شود . ( مسأله 66 )
2 . توضيح المسائل ، م 66 .
3 ( گلپايگاني ـ خوئي ) ولي با آب قليل بايد دو مرتبه شسته شود و بهتر است سه بار بشويند .
4 . توضيح المسائل ، م 67 .
|
38 |
|
وضــو
نمازگزار بايد قبل از انجام نماز ، وضو گرفته و خود را براي انجام اين عبادت بزرگ آماده كند .
در برخي از موارد هم بايد « غُسل » كند ؛ يعني تمام بدن را بشويد و هرگاه نتواند وضو بگيرد يا غسل كند ، بايد به جاي آن عملِ ديگري به نام « تيمّم » انجام دهد كه در اين قسمت با احكام هريك آشنا خواهيد شد .
چگونگي وضو
انسان بايد در وضو ابتدا صورت را بشويد و سپس دست راست و بعد از آن دست چپ را ، بعد از شستن اين اعضا بايد با رطوبتي كه از شستن دست بر كف آن است ، سر را مسح كند ؛ يعني دست را بر آن بكشد و سپس پاي راسـت و در آخر پاي چپ را مسح كند ، اكنون براي آشنايي بيشتر با اعمال وضو ، به نمودار صفحه بعد توجه كنيد :
|
39 |
|
از جائي كه موي سر روييده تا 1ـ صورت آخر چانه ( طول ) . و ازپهنا فاصله بين شست و انگشت ميانه كه بر صورت قرار گيرد ( عرض ) .
1 ـ شستن 2ـ دست راست
از آرنج تا نوك انگشتان .
3ـ دست چپ
كارهايوضو ( 1 )
1ـ ســــر قسمت جلوي آن ، كه بالاي پيشاني است
2ـ پاي راست
2 ـ مسـح روي پاازنوك انگشت تا برآمدگي . ( 2 )
3ـ پاي چپ
توضيح اعمال وضو
* شـستـن
1 ـ مقدار واجب در شستن صورت و دستها ، همان است كه گذشت ، ولي براي آنكه يقين كند مقدار واجب را شسته ، بايد كمي اطراف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص21 ، م 1 .
2 ( ساير مراجع ) احتياط واجب آن است كه تا مفصل را هم مسح كند . ( مسأله 258 )
|
40 |
|
آن را هم بشويد . ( 1 )
2 ـ بنا بر احتياط واجب ، ( 2 ) بايد صورت و دستها را از بالا به پائين شست و اگر از پائين به بالا بشويد وضو باطل است . ( 3 )
مــسح
* مسـح سر
1 ـ جاي مسح : يك قسمت از چهار قسمت سر ، كه بالاي پيشاني است ( بالاي ســر ) .
2 ـ مقدار واجب مسح : هر قدر باشد كافي است ( به مقداري كه اگر كسي ببيند بگويد مسح كرد ) .
3 ـ مقدار مستحب آن : به پهناي سه انگشت بسته و طول يك انگشت .
4 ـ لازم نيست مسح برپوست سرباشد ، بلكه بر موي جلوي سرهم صحيح است ، مگر موي سربه قدري بلند باشد كه هنگام شانه زدن ، به صورتش بريزد ، كه بايد ، پوست سر يا قسمت پائين ( بيخ ) مو را مسح نمايد .
* مسـح پا
1 ـ جاي مسح : روي پا است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص21 ، م 1 و 2 .
2 ( ساير مراجع ) بايد از بالا به پائين بشويد . ( مسأله 249 )
3 . توضيح المسائل ـ م 243 .
|
41 |
|
2 ـ مقدار واجب مسح : طول ؛ از سرانگشت تا بر آمدگي روي پا ، ( 1 ) عرض ؛ هر اندازه باشد كافي است هر چند به قدر يك انگشت باشد .
3 ـ مقدار مستحب مسح : همه روي پا .
4 ـ پاي راست را بايد قبل از پاي چپ مسح كند ، ( 2 ) ولي لازم نيست پاي راست را با دست راست و پاي چپ را با دست چپ مسح كند . ( 3 )
مسائل مشترك مسح سر و پا
1 ـ در مسح بايد دست را بر سر و پاها بكشد و اگر دست را نگه دارد ، و سر يا پا را به آن بكشد وضو باطل است ، ولي اگر موقعي كه دست را مي كشد ، سر يا پا مختصري حركت كند اشكال ندارد . ( 4 )
2 ـ اگر براي مسح ، رطوبتي در كف دست نمانده باشد ، نمي تواند دست را با آب خارج تر كند ، بلكه بايد از اعضاي ديگرِ وضو ، رطوبت بگيرد و با آن مسح كند . ( 5 )
3 ـ رطوبت دست بايد بقدري باشد كه بر سر و پا اثر بگذارد . ( 6 )
4 ـ محل مسح ( سر و روي پاها ) بايد خشك باشد ، بنابراين اگر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ( ساير مراجع ) احتياط واجب آن است كه تا مفصل را هم مسح كند . ( مسأله 249 )
2 ( گلپايگاني ـ اراكي ) بايد پاي چپ را پيش از پاي راست مسح نكند ؛ ( خوئي ) بنابر احتياط واجب پاي چپ را بعد از پاي راست مسح كند ( شرايط وضو ، شراط نهم ) .
3 . توضيح المسائل ـ م 252 و 253 و العروة الوثقي ـ ج 1ص209 .
4 . توضيح المسائل . م 255 .
5 . توضيح المسائل ـ م 257 .
6 . العروة الوثقي ـ ج 1ص212 ، م 26 .
|
42 |
|
جاي مسح تر باشد ، بايد آن را خشك كرد ولي اگر رطوبت آن بقدري كم باشد كـه مانع از تأثير رطوبت دست ، بـر آن نبـاشد مـانـع نـدارد . ( 1 )
5 ـ بين دست و سر يا پاها بايد چيزي مانند چادر و كلاه ، يا جوراب و كفش فاصله نباشد . هر چند بسيار رقيق و نازك باشد و رطوبت به پوست برسد ( مگر در حال ناچاري ) . ( 2 )
6 ـ محل مسح بايد پاك باشد ، پس اگر نجس است و نمي تواند آن را آب بكشد بايد تيمم كند . ( 3 )
شرايط وضو
با شرايطي كه خواهد آمد ، وضو صحيح است ، و با از بين رفتن هر يك از آنها وضو باطل مي شود .
* شرايط آب وضو
1 ـ پاك باشد .
2 ـ مباح باشد ( غصبي نباشد ) . ( 4 )
3 ـ مطلق باشد ( مضاف نباشد ) .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . العروة الوثقي ـ ج 1ص212 ، م 26 .
2 . العروة الوثقي ـ ج 1ص212 ، م 27 .
3 . توضيح المسائل ـ م 260 .
4 . ( ساير مراجع ) آب وضو و فضايي كه در آن وضو مي گيرد نيز مباح باشد . ( بعد از مسأله 272 ، شرط سوّم ) .
|
43 |
|
* شرايط ظرف آب وضو
1 ـ مباح باشد .
2 ـ طلا و نقره نباشد .
* شرايط اعضاي وضو
1 ـ پاك باشد .
2 ـ مانعي از رسيدن آب در آن نباشد .
* شرايط وضو گيرنده
1 ـ استعمال آب براي او مانعي نداشته باشد .
2 ـ با قصد قربت وضو بگيرد ( ريا نكند ) .
* ساير شرايط وضو
1 ـ رعايت ترتيب ( همانگونه كه در اعمال وضو گذشت ) .
2 ـ رعايت موالات ( بين اعمال وضو فاصله نيفتد ) .
3 ـ شخصاً وضو بگيرد ( از ديگري كمك نگيرد ) .
|
43 |
|
توضيح :
شرايط آب وضو و ظرف آن
1 ـ وضو با آب نجس و مضاف باطل است ، خواه بداند آن آب نجس يا مضاف است يا نداند ، يا فراموش كرده باشد . ( 1 )
2 ـ آب وضو بايد مباح باشد ، بنابر اين در موارد زير وضو باطل است :
* وضو گرفتن با آبي كه صاحب آن راضي نيست ( راضي نبودن او معلوم است ) .
* آبي كه معلوم نيست صاحب آن راضي است يا نه .
* آبي كه وقف افراد خاصي است ، مانند حوض برخي از مدارس و وضوخانه بعضي از هتلها و مسافرخانه ها و . . . ( 2 )
3 ـ وضو گرفتن از نهرهاي بزرگ ، گرچه انسان نداند صاحبان آنها راضي هستند يا نه اشكال ندارد ، امّا اگر صاحبان آن از وضو گرفتن جلوگيري كنند ، احتياط واجب آن است كه وضو نگيرند . ( 3 )
4 ـ اگر آب وضو در ظرف غصبي باشد و با آن وضو بگيرد باطل است . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ 265 .
2 . العروة الوثقي ـ ج 1ص225 ، م 6 ، 7 ، 8 و توضيح المسائل ـ م 267 تا 272 .
3 . توضيح المسائل ، مسأله 271 .
4 . توضيح المسائل ـ شرايط وضو ـ شرط چهارم .
|
44 |
|
شرايط اعضاي وضو
1 ـ اعضاي وضو در موقع شستن و مسح بايد پاك باشد . ( 1 )
2 ـ اگر چيزي بر اعضاي وضو باشد ( اعضاي شستن ) كه از رسيدن آب به آن جلوگيري كند ، يا بر اعضاي مسح است ، هر چند از رسيدن آب جلوگيري نكند ، براي وضو بايد برطرف شود . ( 2 )
3 ـ خطوط قلم خودكار و لكه هاي رنگ و چربي و كِرِمْ در صورتي كه رنگ بدون جِرم باشد ، مانع وضو نيست ، ولي اگر جِرم داشته باشد ( روي پوست را گرفته ) بايد بر طرف شود . ( 3 )
شرايط وضو گيرنده :
1 ـ كسي كه مي داند اگر وضو بگيرد مريض مي شود و يا مي ترسد كه مريض شود ، بايد تيمم كند و اگر وضو بگيرد باطل است . ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضرر داشته ، وضويش صحيح است . ( 4 ) ( 5 )
2 ـ وضو ، بايد به قصد قربت انجام شود ، يعني براي انجام فرمان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ ص 35 ، شرط ششم .
2 . توضيح المسائل ـ ص 37 ، شرط سيزدهم و مسأله 259 .
3 . استفتاآت ـ ج 1ص36 و 37 ، س 40 تا 45 .
4 . العروة الوثقي ـ م ج1ص232 ـ توضيح المسائل ـ م 288 و 672 .
5 ( خوئي ) اگر بعد از وضو بفهمد ضرر داشته و ضرر به حدي كه شرعاً حرام است نبوده ، وضويش صحيح است ؛ ( گلپايگاني ) اگر بعد از وضو بفهمد ضرر داشته ، احتياط واجب آن است كه علاوه بر وضو ، تيمم نيز بنمايد . ( مسأله 294 )
|
45 |
|
خداوند عالم وضو بگيرد . ( 1 )
3 ـ لازم نيست نيّت رابه زبان آورد ، يا از قلب خود بگذراند ، بلكه همين مقدار كه مي داند وضو مي گيرد كافي است ، بطوري كه اگر از او بپرسند ، چه مي كني ؟ بگويد وضو مي گيرم . ( 2 )
ساير شرايط وضو
* ترتيب ( 3 )
كارهاي وضو بدين ترتيب بايد انجام شود :
* شستن صورت
* شستن دست راست
* شستن دست چپ
* مسح سر
* مسح پاي راست
* مسح پاي چپ
اگر ترتيب اعمال وضو بهم بخورد وضو باطل است ، حتي اگر پاي چپ و راست را همزمان مسح كند . ( 4 )
* مُوالات
1 ـ موالات يعني ؛ پشت سر هم انجام دادن و فاصله نينداختن بين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ، ص 31 ، شرط هشتم .
2 . توضيح المسائل ، م 282 .
3 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص28 .
4 پاورقي ص را نگاه كنيد .
|
46 |
|
اعمال وضو .
2 ـ اگر بين كارهاي وضو به قدري فاصله شود كه وقتي مي خواهد جايي را بشويد يا مسح كند رطوبت جاهايي كه پيش از آن شسته يا مسح كرده ، خشك شده باشد ، وضو باطل است . ( 1 )
* از ديگران كمك نگيرد
1 ـ كسي كه مي تواند اعمال وضو را انجام دهد ، نبايد از ديگري كمك بگيرد ، پس اگر شخص ديگري صورت و دست او را بشويد و يا مسح او را انجام دهد وضو باطل است . ( 2 )
2 ـ كسي كه نمي تواند وضو بگيرد ، بايد نائب بگيرد كه او را وضو دهد و چنانچه مزد هم بخواهد ، در صورتي كه بتواند بايد بدهد ، ولي خود او بايد نيّت وضو كند . ( 3 )
مسأله :
اگر وقت نماز به قدري تنگ است كه اگر وضو بگيرد ، تمام نماز يا قسمتي از آن ، بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد تيمم كند . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص28 ، م15 و توضيح المسائل ـ م 283 .
2 . العروة الوثقي ـ ج 1ص234 .
3 . توضيح المسائل ـ م 286 .
4 . توضيح المسائل ، م 280 .
|
47 |
|
راهنمايي
زائران عزيز توجه داشته باشند ، كه در مساجد مكه و مدينه و ساير اماكن ، ظرف هاي آب سردي كه براي نوشيدن قرار مي دهند ، چون ممكن است وضو گرفتن از آنها ممنوع باشد ، احتياط كرده و از آن وضو نگيرند ، تا ساير اعمال آنها دچار اشكال نشود .
وضوي جَبيره اي
تعريف جبيره : دوايي كه بر زخم مي زنند و چيزي كه با آن زخم را مي بندند ، « جَبيره » نام دارد .
1 ـ شخصي كه بر اعضاي وضويش ، زخم يا شكستگي است ؛ اگر بتواند بطور معمول وضو بگيرد ، بايد بطور معمول وضو بگيرد . ( 1 )
مثلاً ؛
الف : روي زخم باز است و آب براي آن ضرر ندارد .
ب : روي زخم بسته است ولي باز كردن آن امكان دارد و آب ضرر ندارد .
2 ـ چنانچه زخم بر صورت يا دستهاست و روي آن باز است و آب ريختن روي آن ضرر دارد ، ( 2 ) اگر اطراف آن را بشويد كافي است . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 324 ـ 325 .
2 ( اراكي ) چنانچه كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد ، دست تر بر آن بكشد و اگر ممكن نيست ، پارچه پاكي روي آن بگذارد و دست تر بر پارچه بكشد ، و اگر اين مقدار هم ضرر دارد و يا زخم نجس است و نمي شود آب كشيد ، بايد اطراف زخم را از بالا به پائين بشويد و بنابر احتياط واجب بايدتيمم هم بنمايد ؛
( گلپايگاني ) بايد دست تر روي آن بكشد و اگر اين هم ضرر دارد يا زخم نجس است و نمي شود آب كشيد بايد اطراف زخم را از بالا به پائين بشويد و كافي است . ( مسأله 331 )
3 . توضيح المسائل ـ م 324 ـ 325 .
|
48 |
|
3 ـ اگر زخم يا شكستگي در جلوي سر يا روي پاها است ( محل مسح ) و روي آن باز است ، چنانچه نتواند آن را مسح كند ، بايد پارچه پاكي روي آن بگذارد و روي پارچه را با تري آب وضو كه در دست مانده ، مسح كند . ( 1 ) ( 2 )
كيفيت انجام وضوي جبيره اي
در وضوي جبيره اي ، بايد جاهايي كه شستن يا مسح آن امكان دارد بطور معمول بشويد يا مسح كند ، و مواردي كه امكان ندارد ، دست تر بر جبيره بكشد .
چند مسئله :
1 ـ اگر جبيره بيش از حد معمول ، اطراف زخم را پوشانده باشد ، و برداشتن آن ممكن نيست ، بايد ( 3 ) وضوي جبيره اي گرفته و بنابر احتياط
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 326 .
2 ( گلپايگاني ) و بنابر احتياط لازم تيمم هم بنمايد ؛
( خوئي ) بايد تيمم كند و بنابر احتياط وضوي جبيره اي هم بگيرد . ( مسأله 332 )
3 ( خوئي ) بايد تيمم كند ، مگر آنكه جبيره در مواضع تيمم باشد كه در اين صورت لازم است هم وضو بگيرد و هم تيمم كند . ( مسأله 341 )
|
49 |
|
واجب تيمم هم انجام دهد . ( 1 )
2 ـ كسي كه نمي داند وظيفه اش وضوي جبيره اي است يا تيمم ، بنا بر احتياط واجب بايد هر دو را انجام دهد . ( 2 )
3 ـ اگر در صورت و دستها چند جبيره باشد ، بايد بين آنها را بشويد و اگر جبيره ها در سر يا روي پاها باشد بايد بين آنها را مسح كند و در جاهايي كه جبيره است بايد به دستور جبيره عمل كند . ( 3 )
چيزهايي كه بايد براي آنها وضو گرفت
1 ـ براي انجام نماز ( بجز نماز ميت ) .
2 ـ براي انجام طواف كعبه .
3 ـ براي رساندن جايي از بدن به نوشته قرآن و اسم خداوند . ( 4 ) ( 5 )
چند مسأله :
1 ـ اگر نماز يا طواف بدون وضو انجام شود باطل است .
2 ـ كسي كه وضو ندارد نبايد جائي از بدن خود را به اين نوشته ها برساند :
* خط قرآن ، ولي ترجمه آن اشكال ندارد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 335 .
2 . توضيح المسائل ـ م 343 .
3 . توضيح المسائل ـ م 334 .
4 . توضيح المسائل ـ م 316 .
5 تفصيل اين مسأله در درس 44 خواهد آمد .