بخش 3
غـسـل تیمُّـم نـمـاز
|
50 |
|
* اسـم خـداوند به هر زباني نوشته شده باشد ، مانند : « الله » ، « خــدا » ، « God » .
* نام پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ ( بنابر احتياط واجب ) .
* اسامي امامان ـ عليهم السلام ـ ( بنابر احتياط واجب ) .
* نام حضرت زهـرا ـ عليها السلام ـ ( بنابر احتياط واجب ) . ( 1 )
3 ـ براي اين كارها وضو گرفتن مستحب است :
* رفتن به مسجد و حرم امامان .
* خواندن قرآن .
* همراه داشتن قرآن .
* رساندن جايي از بدن به جلد يا حاشيه قرآن .
* زيارت اهل قبور . ( 2 )
چگونه وضو باطل مي شود ؟
1 ـ خارج شدن ادرار يا مدفوع يا باد از انسان .
2 ـ خواب ، چنانچه گوش نشنود و چشم نبيند .
3 ـ چيزهايي كه عقل را از بين مي برد ، مانند : ديوانگي ، مستي ، بي هوشي .
4 ـ استحاضه زنان . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 317 و 319 .
2 . توضيح المسائل ـ م 322 .
3 اين مسأله مربوط به بانوان است كه مي توانند براي توضيح بيشتر به رساله توضيح المسائل مسأله 329 تا 520 رجوع كنند .
|
51 |
|
5 ـ آنچه سبب غسل شود ، مانند جنابت و مَسّ ميّت . ( 1 )
راهنمايي
از مجموع اعمال عمره و حج ، تنها طواف و نماز طواف است كه بايد با طهارت انجام شود ، و در ساير اعمال ، طهارت شرط نيست ، گرچه در برخي از آنها مستحب است ، بنابر اين حجاج عزيز توجه داشته باشند كه براي انجام طواف و نماز آن ( طواف عمره ، حج و نساء ) ، حتماً بايد وضو بگيرند ، و غسل مستحبي احرام يا طواف ، كافي نيست .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 323 .
|
52 |
|
غـسـل
گاهي اوقات بايد براي نماز ( و هر كاري كه بايد با وضو انجام شود ) غسل كرد ؛ يعني براي اطاعت فرمان خداوند ، تمام بدن را شست . اكنون به بيان موارد غسل و چگونگي آن مي پردازيم :
1 ـ جنابت
مشترك بين مردانوزنان 2ـ مس ميت
3 ـ ميت
اقسام غسلهاي واجب
1 ـ حيض
مخصوص بانوان 2ـ استحاضه
3 ـ نفاس
پس از تعريف و تقسيم غسل به بيان مسائل هر يك از غسلهاي واجب مي پردازيم :
|
53 |
|
غسل جنابت
1 ـ چگونه انسان جنب مي شود ؟
كم باشد يا زياد .
1 ـ بيرون آمدن مني
در خواب باشد يا بيداري .
عوامل جنابت
با حلال باشد يا با حرام .
2 ـ جماع ( آميزش )
مني بيرون بيايد يا نيايد . ( 1 )
2 ـ اگر مني از جاي خود حركت كند ، ولي بيرون نيايد سبب جنابت نمي شود . ( 2 )
3 ـ كسي كه مي داند مني از او خارج شده است و يا مي داند آنچه بيرون آمده است مني مي باشد ، جنب است و بايد غسل كند . ( 3 )
4 ـ كسي كه نمي داند آنچه از او بيرون آمده مني است يا نه در صورتي كه نشانه هاي مني را داشته باشد جنب است و در غير اين صورت حكم به جنابت نمي شود . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص36 .
2 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص36 ، م 1 .
3 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص136 و العروة الوثقي ـ ج 1ص378 .
4 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص136 و العروة الوثقي ـ ج 1ص378 .
|
54 |
|
5 ـ نشانه هاي مني : ( 1 )
* با شهوت بيرون آيد .
* با فشار و جستن بيرون آيد .
* بعد از بيرون آمدن ، بدن سست شود . ( 2 )
بنابراين كسي كه آبي از او خارج شده و نمي داند مني است يا نه ، در صورتي كه تمام اين نشانه ها را داشته باشد جنب است وگرنه جنب نمي باشد ، حتي اگر يكي از نشانه ها وجود نداشته باشد ، بجز زن و مريض كه وجود يك نشانه ؛ يعني بيرون آمدن از روي شهوت ، كافي است . ( 3 )
6 ـ مستحب است انسان بعد از بيرون آمدن مني بول كند و اگر بول نكند و بعد از غسل رطوبتي از او خارج شود كه نداند مني است يا رطوبت ديگر ، حكم مني را دارد . ( 4 )
كارهايي كه بر جنب حرام است ( 5 )
* رساندن جايي از بدن به خط قرآن ، اسم خداوند و بنابر احتياط واجب اسامي پيامبران و ائمه و حضرت زهرا ( عليهم السلام ) . ( 6 )
* رفتن به مسجدالحرام و مسجدالنبي ( صلّي الله عليه وآله ) هر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص136 و العروة الوثقي ـ ج 1ص378 .
2 ( گلپايگاني ) چنانچه با شهوت و جستن بيرون آمده و يا با جستن بيرون آمده و بعد از بيرون آمدن آن بدن سست شده ، آن رطوبت حكم مني دارد . ( مسأله 352 )
3 ( خوئي ) اگر با شهوت بيرون آيد و بدن سست شود ، در حكم مني است . ( مسأله 352 )
4 . توضيح المسائل م 348 .
5 . تحريرالوسيله ـ ج 1 ص 39 ـ 38 .
6 ( خوئي ) اسامي پيامبران و امامان ( عليهم السلام ) هم حرام است . ( مسأله 361 )
|
55 |
|
چند از يك در داخل شود و از در ديگر بيرون رود .
* توقف در مساجد .
* گذاشتن چيزي در مسجد هر چند از بيرون مسجد باشد . ( 1 )
* خواندن سوره هايي از قرآن كه سجده واجب دارد ، حتي يك حرف از آن . ( 2 )
* توقف در حرم امامان عليهم السلام ، بنابر احتياط واجب ) . ( 3 )
سوره هاي سجده دار قرآن : ( 4 )
* سوره شماره 32 = سجده
* سوره شماره 41 = فُصِّلت
* سوره شماره 53 = نَـجـم
* سوره شماره 96 = عَــلَق
3 ـ اگر جنب از يك درِ مسجد وارد شود و از در ديگر خارج شود ( عبور بدون توقف ) مانع ندارد ، بجز مسجدالحرام ومسجدالنبي كه عبور هم جايز نيست . ( 5 )
4 ـ اگر شخصي در خانه اش مكاني را براي نماز قرار دهد و همچنين نمازخانه مؤسسه ها و ادارات ، حكم مسجد ندارد . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ( اراكي ) اگر توقف نداشته باشد ، گذاشتن چيزي در مسجد ، اشكال ندارد ؛ ( خوئي ) وارد شدن براي برداشتن چيزي هم حرام است . ( مسأله 352 )
2 ( گلپايگاني ـ خوئي ) تنها خواندن آيات سجده واجب حرام است . ( مسأله 361 )
3 ( اراكي ) توقف در حرم امامان هم در حال جنابت حرام است . ( مسأله 352 )
4 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص38 ـ 39 .
5 . تحريرالوسيله ـ ج 1ص38 ـ 39 .
6 . العروة الوثقي ـ ج 1ص288 ، م 3 .
|
56 |
|
انجـام غسـل
در غسل بايد تمام بدن و سر و گردن شسته شود ، خواه غسل واجب باشد مانند جنابت ، و يا مستحب ، مانند غسل جمعه ، به عبارت ديگر تمام غسلها در انجام فرقي ندارند مگر در نيّت .
غسل ، به گونه هاي زير انجام مي شود :
اول سر و گردن ،
1ـ ترتيبي ( 1 ) و سپس نيمه راست بدن .
و بعد از آن نيمه چپ بدن را بشويد .
نحوه انجام غسل * با نيت غسل يكباره زير آب مي رود بطوري كه تمام بدن در آب قرار گيرد .
* يا به تدريج زير آب مي رود ، كه در 2ـ ارتماسي نهايت تمام بدن در آب قرار گيرد .
* و يا زير آب رفته و در آب به نيت غسل بدن را تكان مي دهد .
توضيح :
غسل را به دو صورت مي توان انجام داد : « ترتيبي » و « ارتماسي » .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 361 و 367 و 368 .
|
57 |
|
در غسل ترتيبي ، ابتدا سرو گردن شسته مي شود ، سپس نيمه راست بدن و بعد از آن نيمه چپ .
در غسل ارتماسي ، تمام بدن يكباره در آب قرار مي گيرد ، پس در غسل ارتماسي بايد آب به قدري باشد كه انسان بتواند تمام بدن را زير آب برد .
شرايط صحيح بودن غسل :
1 ـ تمام شرطهايي كه بـراي صحيـح بـودن وضو گفته شد ، در صحيح بودن غسل هم شرط است ، بجز مـوالات . و همچنين لازم نيست بدن را از بالا بـه پائين بشويد . ( 1 )
2 ـ كسي كه چند غسل بر او واجب است ، مي تواند به نيّت همه آنها يك غسل بجا آورد . ( 2 )
3 ـ كسي كه غسل جنابت كرده ، نبايد براي نماز وضو بگيرد ، ولي با غسلهاي ديگر نمي شود نماز خواند و بايد وضو هم بگيرد . ( 3 ) ( 4 )
4 ـ در غسل ارتماسي بايد تمام بدن پاك باشد ، ولي در غسل ترتيبي پاك بودن تمام بدن لازم نيست ، و اگر هر قسمتي را پيش از غسل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 380 .
2 . توضيح المسائل ـ م 389 .
3 . توضيح المسائل ـ م 391 .
4 ( خوئي ) با غسلهاي واجب ديگر غير از غسل استحاضه متوسطه و غسلهاي مستحب نيز مي تواند بدون وضو نماز بخواند اگر چه احتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد . ( مسأله 397 )
|
58 |
|
دادن همان قسمت ، تطهير كند كافي است . ( 1 ) ( 2 )
5 ـ غسل جبيره اي مثل وضوي جبيره اي است ولي بنابر احتياط واجب ( 3 ) بايد آن را ترتيبي بجا آورد . ( 4 )
6 ـ كسي كه روزه واجب گرفته ، نمي تواند در حال روزه غسل ارتماسي انجام دهد ، چون روزه دار نبايد تمام سر را در آب فرو برد ولي اگر از روي فراموشي غسل ارتماسي كند صحيح است . ( 5 )
7 ـ در غسل لازم نيست تمام بدن با دست شسته شود ، و چنانچه با نيت غسل ، آب به تمام بدن برسد كافي است . ( 6 )
غسل مَسّ ميّت
اگر كسي جايي از بدن خود را به بدن انسان مرده اي كه سرد شده و غسلش نداده اند برساند ، بايد غسل مَسّ ميت كند . ( 7 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 372 .
2 ( خوئي ) در غسل ارتماسي يا ترتيبي پاك بودن تمام بدن پيش از غسل لازم نيست ، بلكه اگر به فرو رفتن در آب يا ريختن آب به قصد غسل ، بدن پاك شود ، غسل محقق مي شود . ( مسأله 378 )
3 ( اراكي ) احتياط مستحب است ، آن را ترتيبي بجا آورند نه ارتماسي ؛ ( خوئي ) بايد آن را ترتيبي بجاآورنـد . ( مسأله 337 ) ؛ ( گلپايگاني ) اگـر ترتيبـي انجام دهنـد بهتـر است ، گر چه ارتماسي هم صحيح است . ( مسأله 345 )
4 . توضيح المسائل ـ م 339 .
5 . توضيح المسائل ـ م 371 .
6 . استفتائات ـ ج 1ص56 ، س 117 .
7 . توضيح المسائل ـ م 521 .
|
59 |
|
غسل ميّت
1 ـ هرگاه مؤمني ( 1 ) از دنيا برود ، بر همه مكلفين واجب است كه او را غسل داده و كفن كنند و بر او نماز بخوانند و سپس دفن كنند ، و اگر بعضي انجام دهند ، از ديگران ساقط مي شود . ( 2 )
2 ـ واجب است ميّت را سه غسل بدهند :
اول : به آبي كه با سدر مخلوط باشد .
دوم : به آبي كه با كافور مخلوط باشد .
سوم : با آب خالص . ( 3 )
3 ـ غسل ميّت مثل غسل جنابت است ، و احتياط واجب آن است كه تا غسل ترتيبي ممكن است ، ميّت را غسل ارتماسي ندهند . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ( ساير مراجع ) مسلماني ( مسأله 548 ) .
2 . توضيح المسائل ـ م 542 .
3 . توضيح المسائل ـ م 550 .
4 . توضيح المسائل ـ م 565 .
|
60 |
|
غسلهاي اختصاصي بانوان
حيض ، نِفاس ، استحاضه :
1 ـ خوني كه زن هنگام تولد بچه مي بيند خون نفاس است . ( 1 )
2 ـ خوني كه زن در ايّام عادت ماهانه مي بيند ، حيض است . ( 2 )
3 ـ وقتي كه زن از خون حيض و نفاس پاك شد ، بايد براي نماز و طواف و ساير كارهايي كه نياز به طهارت دارد ، غسل كند و وضو هم بگيرد . ( 3 )
4 ـ اگر زن در ايام عادت ماهانه ، طواف بجا آورد باطل است . ( 4 )
5 ـ طهارت از حدث شرط طواف مستحبي نيست ، ولي زن حايض و نفساء چون نبايد به مسجد الحرام وارد شوند ، نمي توانند طواف مستحبي بجا آورند . ( 5 )
6 ـ اگر سهواً يا از روي غفلت و يا به جهت ندانستن مسأله ، طواف را بيوضو يا با حال جنابت يا حيض يا نفاس بجا آورد ، باطل است . ( 6 )
7 ـ اگر زني قبل از احرام يا هنگام احرام و در بين اعمال عمره يا حج حايض شود ، وظايف خاصي دارد ، كه در مناسك حج آمده است ،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 508 .
2 . توضيح المسائل ـ ص 55 .
3 . توضيح المسائل ـ م 515 و 446 .
4 . مناسك ، ص 109 ، م 1 .
5 . مناسك ، ص 109 ، م 2 .
6 . مناسك ، ص 120 ، م 32 .
|
61 |
|
به آنجا مراجعه كند ( 1 ) و يا از روحاني كاروان سؤال نمايد .
8 ـ يكي ديگر از خون هايي كه زنها مي بينند ، استحاضه است و در برخي از موارد آن ، بايد براي نماز و عبادتهايي كه نياز به طهارت دارد غسل كنند . ( 2 )
9 ـ استحاضه بانوان از نظر كمي و زيادي خون ، به سه دسته تقسيم مي شود ؛ قليله ، متوسطه و كثيره . ( 3 )
وظيفه مستحاضه نسبت به طواف و نماز طواف
1 ـ مستحاضه قليله براي انجام طواف واجب و نماز آن ، بايد مانند نمازهاي يوميّه ، بدن و لباس را تطهير كند و وضو هم بگيرد . ( 4 )
2 ـ مستحاضه متوسطه ، به علاوه كارهاي قليله ، بايد براي طواف و نماز طواف ، غسل استحاضه انجام دهد ، و بنابر احتياط واجب ، به غسلي كه براي انجام نمازهاي يوميّه به جا آورده اكتفا نكند . ( 5 )
3 ـ مستحاضه كثيره بايد تمام وظايفي كه براي نماز يوميه انجام مي دهد ، براي طواف واجب و نماز آن نيز جداگانه انجام دهد ، و احتياط واجب آن است به وظايفي كه براي نمازهاي يوميه انجام داده اكتفا نكند . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 نويسنده اين اثر ، « احكام ويژه بانوان در حج » را در مجموعه اي گردآوري كرده كه با همين نام به چاپ رسيده است .
2 . توضيح المسائل ـ م 395 و 396 .
3 . توضيح المسائل ، م 393 .
4 . العروة الوثقي ، ج 1 ، ص 253 ، م 18 .
5 . همان مدرك .
6 . همان مدرك .
|
62 |
|
تيمُّـم
( جانشين وضو وغسل )
در اين موارد بايد بجاي وضو و غسل تيمم كرد :
1 ـ آب نباشد و يا دسترسي به آن نداشته باشد .
2 ـ آب براي او ضرر داشته باشد ( ؛ مثلاً به سبب استعمال آب مرضي در او پيدا مي شود ) .
3 ـ اگر آب را به مصرف وضو يا غسل برساند ، خودش يا همسر او يا فرزندانش يا رفيقش يا كساني كه به او مربوطند از تشنگي بميرند يا مريض شوند ( حتي حيواني كه در اختيار اوست ) .
4 ـ بدن يا لباس او نجس است و آب بيش از تطهير آن ندارد ، و لباس ديگري هم ندارد .
5 ـ وقت براي وضو گرفتن يا غسل كردن ندارد . ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ تيمم .
|
63 |
|
چگونه تيمم كنيم ؟
اعمال تيمم
1 ـ زدن كف دو دست با هم بر چيزي كه تيمم بر آن صحيح است .
2 ـ كشيدن هر دو دست بر تمام پيشاني و دو طرف آن ، از جايي كه موي سر روييده است ، تا روي ابروها و بالاي بيني .
3 ـ كشيدن كف دست چپ بر تمام پشت دست راست .
4 ـ كشيدن كف دست راست بر تمام پشت دست چپ .
تمام كارهاي تيمم بايد با قصد تيمم و براي اطاعت از دستور الهي انجام شود ، و همچنين بايد معلوم كند كه تيمم بجاي وضو است يا غسل . ( 1 )
چيزهايي كه تيمم بر آنها صحيح است :
* خاك
* ريگ
* اقسام سنگها مانند : سنگ سياه ، سنگ مرمر ، سنگ گچ ( قبل از پخته شدن ) ، سنگ آهك ( قبل از پخته شدن ) .
* گِل پخته ؛ مانند : آجر ، كوزه . ( 2 ) ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 700 .
2 . توضيح المسائل ـ م 684 و 685 ؛ و العروة الوثقي ، ج 1 ص 485 .
3 ( اراكي ـ گلپايگاني ) تيمم بر گل پخته صحيح نيست ؛ ( خوئي ) بنا بر احيتياط تيمم بر گل پخته صحيح نيست . ( العروة الوثقي ، ج 1 ، ص 485 )
|
64 |
|
چند مسأله :
1 ـ تيمّمي كه به جاي وضو است با تيممي كه به جاي غسل است فرقي ندارد مگر در نيّت . ( 1 )
2 ـ كسي كه بجاي وضو تيمم كرده است ، اگر يكي از چيزهايي كه وضو را باطل مي كند از او سر بزند تيممش باطل مي شود . ( 2 )
3 ـ كسي كه به جاي غسل تيمم كرده است هرگاه يكي از اسباب غسل ؛ مثل جنابت يا مسّ ميت پيش آيد تيممش باطل مي شود . ( 3 )
4 ـ تيمم در صورتي صحيح است كه نتواند وضو بگيرد ، يا غسل كند ، بنابراين اگر بدون عذر تيمم كند ، صحيح نيست و اگر عذر داشته باشد و برطرف شود ؛ مثلاً آب نداشته ، و آب پيدا كند ، تيمم او باطل مي شود . ( 4 )
5 ـ اگر به جاي غسل جنابت تيمم كند ، لازم نيست ( 5 ) براي نماز وضو بگيرد ولي اگر به جاي غسلهاي ديگر تيمم كند ، با آن تيمم نمي تواند نماز بخواند و بايد براي نماز وضو بگيرد و اگر نتواند وضو بگيرد ، بايد تيمم ديگري به جاي وضو انجام دهد . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 701 .
2 . توضيح المسائل ـ م 720 .
3 . توضيح المسائل ـ م 720 .
4 . توضيح المسائل ـ م 722 .
5 ( گلپايگاني ) نبايد وضو بگيرد . ( مسأله 731 )
6 . توضيح المسائل ـ م 723 .
|
65 |
|
شرايط صحيح بودن تيمم :
* اعضاي تيمم ؛ يعني پيشاني و دستها پاك باشد .
* پيشاني و پشت دستها را از بالا به پائين مسح كند .
* چيزي كه بر آن تيمم مي كند پاك و مباح باشد .
* ترتيب را رعايت كند .
* موالات را رعايت كند .
* چيزي بين دست و پيشاني وهمچنين كف دست و پشت دست در هنگام مسح فاصله نباشد . ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . العروة الوثقي ، ج 1 ص 495 و توضيح المسائل ـ م 692 ـ 694 ـ 704 تا 706 .
|
66 |
|
نـمـاز
وقت نماز
پس از فرا گرفتن مسائل طهارت ، كم كم براي انجام نماز ، آماده مي شويـم .
بـراي آشنايي با مسائل و احكام نماز ابتدا يادآور مي شويم كه نماز يا واجـب است و يا مستحب ، نمازهاي واجب هم دو دسته اند ؛ بعضي از آنها تكليف هـر روزه مي باشـد و در هر شبانه روز ، در زمانهاي خاصـي بايد بجـا آورده شـود و برخـي ديگــر نمازهايي هستند كه گاهـي اوقـات به سببي خاص واجب مي شود و برنامه هميشگي و هر روزه نمي باشد ، جهت آشنـايي با نمازهاي واجب به نمودار صفحه بعد توجه كنيـد :
|
67 |
|
1 ـ صبح
2 ـ ظهر
1 ـ هرروزه ( يوميّه ) 3 ـ عصر
4 ـ مغرب
5 ـ عشاء
1 ـ واجب
1 ـ آيات
2 ـ طواف واجب
3 ـ ميّت
اقسام نماز 2 ـ مَـقطـعي 4 ـ قضاي پدر بر پسر بزرگتر
5 ـ نمازي كه با نذر واجب مي شود
2 ـ مستحب : نمازهاي مستحب بسيار است . ( 1 )
وقت نمازهاي روزانه :
نمازهاي هر روزه ، پنج نماز و مجموع آنها هفده ركعت است .
نماز صبح : دو ركعت
نماز ظهر : چهار ركعت
نماز عصر : چهار ركعت
نماز مغرب : سه ركعت
نماز عشاء : چهار ركعت
اولين سؤالي كه در رابطه با نمازهاي روزانه مطرح مي باشد اين است كه اين نمازها در چه وقتي بايد خوانده شود ؟
وقت نماز صبح : از اذان صبح تا طلوع آفتاب
وقت نماز ظهر و عصر : از ظهر شرعي تا مغرب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ، نمازهاي واجب .
|
68 |
|
وقت نماز مغرب و عشاء : از مغرب تا نصف شب ( 1 )
نمودار فرضي وقت نمازهاي يوميه
توضيــح :
وقت اذان صبح
نزديك اذان صبح ، از طرف مشرق ، سفيده اي رو به بالا حركت مي كند كه آن را « فجراوّل » گويند ، هنگامي كه آن سفيده پهن شد ، « فجر دوّم » و ابتداي وقت نماز صبح است . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 731 و 736 .
2 . توضيح المسائل ـ م 741 .
|
69 |
|
ظـهـــر :
اگر چوب يا چيزي مانند آن را عمود بر زمين قرار دهيم ، وقتي كه سايه آن به كمترين مقدار رسيد و رو به افزايش گذاشت « ظهر شرعي » و ابتداي وقت نماز ظهر است . ( 1 )
مــغــرب :
« مغرب » موقعي است كه سرخي طرف مشرق ، كه بعد از غروب آفتاب پيدا مي شود از بين برود . ( 2 ) ( 3 )
نيمه شـب
اگر فاصله بين غروب آفتاب با اذان صبح ( 4 ) را دو نيم كنيم ، وسط آن « نيمه شب » و آخر وقت نماز عشاء است . ( 5 ) ( 6 )
احكام وقت نماز
1 ـ نمازهاي غير روزانه و مقطعي داراي وقت مشخصي نمي باشد ،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 729 .
2 . توضيح المسائل ـ م 735 .
3 ( ساير مراجع ) از بالاي سر بگذرد . ( مسأله 743 )
4 ( خوئي ) بايد از اوّل غروب تا اوّل آفتاب حساب كرد . ( مسأله 747 )
5 . احتياط واجب آن است كه براي نماز عشاء همانگونه كه در متن آمده است و براي نماز شب تا اوّل آفتاب حساب شود . ( توضيح المسائل ـ م 739 )
6تقريباً يازده ساعت و ربع بعد از ظهر شرعي ، آخر وقت نماز مغرب و عشاء است .
|
70 |
|
بلكه وقت انجام آنها بستگي به زماني دارد كه به علّتي آن نماز واجب شود .
مثلاً ؛ نماز آيات بستگي به زلزله يا كسوف يا خسوف و يا حادثه اي دارد كه پيش آمده است ، و نماز ميّت ، زماني واجب مي شود كه مسلماني از دنيا برود ، و تفصيل هر كدام در جاي خود خواهد آمد .
2 ـ اگر تمام نماز قبل از وقت خوانده شود و يا عمداً نماز را قبل از وقت شروع كند ، باطل است . ( 1 )
اگر نماز در وقت خودش خوانده شود در اصطلاحِ احكام ، گويند : نماز « اَدا » شده است .
اگر نماز بعد از وقت خوانده شود ، در اصطلاح احكام گويند : نماز « قضا » شده است .
3 ـ مستحب است انسان نماز را در اول وقت بخواند ، و هر چه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است ، مگر آنكه تأخير آن از جهتي بهتر باشد ؛ مثلاً صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند . ( 2 )
4 ـ اگر وقت نماز تنگ باشد ، كه اگر بخواهد مستحبّات نماز را بجا آود ، بخشي از نماز بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد مستحبّات را بجا نياورد ؛ مثلاً اگر بخواهد قنوت بخواند ، وقت مي گذرد ، بايد قنوت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 744 .
2 . توضيح المسائل ـ م 751 .
|
71 |
|
نخواند . ( 1 )
استفتاء
س : شركت در نماز جماعت اهل سنت ، با توجه به اينكه وقت نماز مغرب نزد آنها زودتر از مغرب شرعي نزد شيعيان است ، آيا كفايت از نماز مغرب مي نمايد يا نه ؟
( امام خميني « ره » ) : در فرض مرقوم جماعت صحيح است و اعاده ندارد .
( گلپايگاني ) : شركت با آنها مندوب ( 2 ) است ولي در صورت تمكن اعاده نمايد ـ والله العالم ـ .
( اراكي ) وقت هم مثل ساير شرايط و اجزاء است كه با تقيّه ساقط مي شود . ( 3 )
قبـــلـه
1 ـ خانه كعبه ، كه در شهر مَكّه و در مسجد الحرام قرار دارد ، « قبله » است و نمازگزار بايد رو به آن نماز بخواند .
2 ـ كسي كه بيرون شهر مكه و دور از آن است اگر طوري بايستد كه بگويند رو به قبله نماز مي خواند ، كافي است . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ـ م 747 .
2 مندوب = مستحب .
3 . استفاءات ويژه حج ، س 54 .
4 . توضيح المسائل ، م 776 .
|
72 |
|
پوشانيدن بدن در نماز
يكي از مسائلي كه قبل از شروع نماز توجه به آن لازم است ، مسأله پوشش است ، و اكنون به بيان مقدار پوشش و شرايط آن مي پردازيم :
مقدار پوشش
1 ـ مردان بايد عورت را بپوشانند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشانند .
2 ـ زنان بايد تمام بدن را بپوشانند بجز :
* دستها تا مچ .
* پاها تا مچ .
* صورت به مقداري كه در وضو بايد شسته شود . ( 1 )
3 ـ بر زنان پوشاندن دستها و پاها و صورت به مقداري كه در مسأله پيش گفته شد در نماز واجب نيست ، گرچه پوشاندن آن هم مانع ندارد . ( 2 )
4 ـ لباس نمازگزار بايد اين شرايط را دارا باشد :
* پاك باشد ( نجس نباشد ) .
* مباح باشد ( غصبي نباشد ) .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ، م 788 و 789 .
2 . توضيح المسائل ، م 789 .
|
73 |
|
* از اجزاء مردار نباشد ؛ مثلاً از پوست حيواني كه مطابق دستور اسلام كشته نشده است تهيه نشده باشد ، حتي كمربند و كلاه .
* از حيوان حرام گوشت نباشد ؛ مثلاً از پوست پلنگ يا خوك تهيه نشده باشد .
* اگر نمازگزار مرد است لباس او طلاباف يا ابرايشم خالص نباشد .
از شرايط بالا ، آنچه ممكن است براي هر كس پيش آيد شرط اول است چون كمتر كسي است كه با لباس غصبي يا با لباسي كه از اجزاء مردار تهيه شده ، نماز بخواند ، بنابر اين به توضيح شرط اول مي پردازيم :
گفتني است كه علاوه بر لباس ، بدن نمازگزار نيز بايد پاك باشد .
در اين موارد نماز خواندن با بدن يا لباس نجس ، باطل است :
* عمداً با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ؛ يعني با اين كه مي داند بدن يا لباسش نجس است با همان حال نماز بخواند . ( 1 )
* در ياد گرفتن مسأله كوتاهي كرده ( 2 ) و به جهت ندانستن مسأله با بدن يا لباس نجس نماز خوانده است . ( 3 )
* نجس بودن بدن يا لباس را مي دانسته ، ولي هنگام نماز فراموش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ، م 799 .
2 ( گلپايگاني ) كسي كه نمي داند با بدن يا لباس نجس نماز باطل است ، اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، بنابر احتياط لازم ، نمازش باطل است ( مسأله 8089 ) ؛ ( اراكي ) كسي كه نمي داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، نمازش باطل است . ( مسأله 794 )
3 . توضيح المسائل ، م 800 .
|
74 |
|
كرده و با آن نماز خوانده است . ( 1 )
در اين موارد ، اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند صحيح است :
* نداند بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه شود . ( 2 )
* به واسطه زخمي كه در بدن اوست ، بدن يا لباسش نجس شده و آب كشيدن يا عوض كردن آن هم دشوار است . ( 3 )
* لباس يا بدن نمازگزار به خون نجس شده است ولي مقدار آلودگي كمتر از دِرْهَم ( 4 ) است .
* ناچار باشد كه با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ؛ مثلاً آب براي تطهير ندارد .
چند مسأله :
1 ـ اگر لباسهاي كوچك نمازگزار مثل دستكش و جوراب ، نجس باشد ، و يا دستمال كوچك نجسي در جيب داشته باشد ، چنانچه از اجزاء مردار يا حرامگوشت نباشد اشكال ندارد . ( 5 )
2 ـ پوشيدن عبا و لباس سفيد و پاكيزه ترين لباسها و استعمال بوي خوش و دست كردن انگشتري عقيق در نماز ، مستحب است . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . توضيح المسائل ، م 803 .
2 . توضيح المسائل ، م 802 .
3 . توضيح المسائل ، م 848 .
4 يك درهم ، تقريباً به اندازه يك سكه دو ريالي است .
5 . توضيح المسائل ، م 848 .
6 . توضيح المسائل ، م 848 .