بخش 6
2ـ تعریف معروف و منکر 3ـ وجوب امر به معروف و نهی از منکر 4ـ مراتب امر بمعروف و نهی از منکر 5ـ شرایط امر بمعروف و نهی از منکر 6ـ وظیفه زائران در رابطه با تخلفات رفتاری موسم جلسه بیست و پنجم : احکام نماز جمعه 1ـ اهمیت نماز جمعه 2ـ شرایط صحیح بودن نماز جمعه 3ـ واجبات نماز جمعه 4ـ مستحبات نماز جمعه 5ـ وظیفه نمازگزاران جمعه 6 ـ آداب روز جمعه جلسه ویژه خواهران : اقسام غسل 1ـ غسل حیض 2ـ غسل استحاضه و اقسام آن ـ قلیله ـ متوسطه ـ کثیره 3ـ وظایف مستحاضه نسبت به نماز و طواف 4ـ وظایف بانوان هنگام حیض و نفاس در رابطه با نماز ـ روزه و طواف بخش دوّم : مناسک حج جلسه اول : آمادگی برای سفر 1 ـ لوازم مورد نیاز برای احرام 2 ـ تصحیح نماز 3 ـ حسابرسی اموال 4 ـ شرایط استطاعت 5 ـ نیابت جلسه دوم : عمره و حج تمتع 1 ـ معنای حج و عمره 2 ـ چرا حج تمتّع به این نام نامیده می شود ؟ 3 ـ فهرست اعمال عمره و حج 4 ـ فهرست اعمال حج تمتّع جلسه سوم : احرام عمره تمتّع 1 ـ پیش از احرام 2 ـ هنگام اح
|
125 |
|
* اگر مردم امر به معروف و نهي از منكر را ترك كنند ، بركت گرفته مي شود و دعاها مستجاب نمي گردد .
2ـ تعريف معروف و منكر
در احكام دين ، به تمام واجبات و مستحبات « معروف » و به تمام محرمات و مكروهات « منكر » گفته مي شود . بنابراين واداشتن افراد جامعه به انجام كارهاي واجب و مستحب « امر به معروف » و بازداشتن آنها از كارهاي حرام و مكروه « نهي از منكر » است .
3ـ وجوب امر به معروف و نهي از منكر
امر به معروف و نهي از منكر ، واجب كفايي است كه اگر به قدر كفايت به انجام آن اقدام كنند ، از ديگران ساقط مي شود و اگر همه كس آن را ترك كرده باشند ، چنانچه شرايط آن موجود باشد ، همه آنها ترك واجب كرده اند .
4ـ مراتب امر بمعروف و نهي از منكر
1ـ در مرتبه اول ، با معصيت كار به گونه اي برخورد شود كه بفهمد اين طرز رفتار ، به خاطر انجام گناه است ؛ مثلاً از او روي گرداند يا با چهره عبوس و برافروخته با او برخورد كند ، يا با او رفت و آمد نكند .
2ـ در مرتبه بعد ، او را با زبان ، امر و نهي كند ؛ يعني به او بگويد و دستور دهد .
3ـ مرتبه سوم ، استفاده از زور براي جلوگيري از منكر و برپايي واجب است ؛ يعني زدن گناهكار .
رهبر معظم انقلاب اسلامي ، حضرت آية الله خامنه اي ـ دامت بركاته ـ نسبت
|
126 |
|
به چگونگي اجراي مرتبه سوم امر به معروف و نهي از منكر چنين نگاشته اند :
« با توجه به اينكه در زمان قدرت حكومت اسلامي ، امكان ارجاع مرتبه سوم از امر به معروف و نهي از منكر به قوه قضائيه و نيروي انتظامي وجود دارد ، بويژه در مواردي كه جلوگيري از منكر ، متوقف بر تصرف در اموال مرتكب شونده مي باشد ، يا لازم است تعزير شود يا او را زنداني كنند ، بر مكلفين واجب است در امر به معروف و نهي از منكر به دو مرتبه اول اكتفا كنند و در صورتي كه اثر نكرد و نياز به توسّل و زور وجود داشت ، مسئله را به نيروهاي انتظامي و قضايي ارجاع دهند .
5ـ شرايط امر بمعروف و نهي از منكر
امر به معروف و نهي از منكر با وجود برخي شرايط ، واجب مي باشد و در صورت نبود آنها ، تكليف ساقط است و آن شرايط عبارت است از :
1ـ كسي كه امر يا نهي مي كند ، بداند آنچه را كه ديگري انجام مي دهد حرام است و آنچه را ترك كرده ، واجب است ، پس هركسي كه نمي داند اين عمل كه او انجام مي دهد حرام است يا نه ؟ جلوگيري واجب نيست .
2ـ احتمال بدهد امر يا نهي او تأثير دارد ، بنابراين مي داند تأثير ندارد ، يا شك دارد ، امر و نهي واجب نيست .
3ـ شخص گناهكار اصرار بر ادامه كار خود داشته باشد ، پس اگر معلوم شود ، گناهكار بناي ترك عمل را دارد و دوباره تكرار نمي كند و يا موفق به تكرار نمي شود ، امر و نهي واجب نيست .
4ـ امر و نهي ، سبب ضرر جاني يا آبرويي يا ضرر مالي قابل توجه ، به خودش يا نزديكان و ياران و همراهان و يا ساير مؤمنان نباشد .
|
127 |
|
6ـ وظيفه زائران در رابطه با تخلفات رفتاري موسم
سزاوار است ، كسي كه به معروف امر مي كند و از منكر جلوگيري مي كند :
* مانند طبيبي دلسوز و پدري مهربان باشد .
* قصد خود را خالص كند و تنها براي رضاي خداوند اقدام كند ، و عمل خود را از هرگونه برتري جويي پاك كند .
* خود را پاك و منزه نداند ، چه بسا همان شخصي كه اكنون خطايي از او سرزده است ، داراي صفات پسنديده اي باشد كه مورد محبت الهي است ، هرچند اين عمل او هم اكنون ناپسند و مورد غضب الهي باشد .
|
128 |
|
جلسه بيست و پنجم :
احكام نماز جمعه
1ـ اهميت نماز جمعه
يكي از اجتماعات هفتگي مسلمانان « نماز جمعه » است ، و نمازگزاران در روز جمعه مي توانند به جاي نماز ظهر ، نماز جمعه بخوانند .
امام خميني ( رحمه الله ) در اهميت نماز جمعه چنين نگاشته اند :
« نماز جمعه و دو خطبه آن ، مانند حج و نماز عيد فطر و قربان ، از مراسم بزرگ مسلمانان است ، ولي متأسفانه ، مسلمانان از وظايف مهم سياسي اين عبادت ، غافل و ناآگاهند ، در صورتي كه انساني ، با اندك مطالعه و دقت در احكام كشوري ، سياسي ، اجتماعي و اقتصادي اسلام در مي يابد كه اسلام دين سياست است و كسي كه دين را از سياست جدا مي داند ، ناداني است كه نه اسلام را مي شناسد و نه سياست را . »
2ـ شرايط صحيح بودن نماز جمعه
1ـ تمام شرايطي كه در نماز جماعت بايد رعايت شود ، در نماز جمعه هم
|
129 |
|
معتبر است .
2ـ بايد به جماعت برگزار شود و فُرادا صحيح نيست .
3ـ حداقل تعداد افراد براي برپايي نماز جمعه ، پنج نفر مي باشد ؛ يعني يك نفر امام ، و چهار نفر مأموم .
4ـ بين دو نماز جمعه ، حداقل بايد يك فرسخ فاصله باشد .
3ـ واجبات نماز جمعه
نماز جمعه دو ركعت است ، مانند نماز صبح ، ولي دو خطبه دارد كه توسط امام جمعه ، قبل از نماز ايراد مي شود .
4ـ مستحبات نماز جمعه
1ـ خواندن حمد و سوره با صداي بلند ( توسط امام جمعه ) .
2ـ خواندن سوره « جمعه » بعد از حمد ، در ركعت اول ( توسط امام جمعه ) .
3ـ خواندن سوره « منافقون » پس از حمد در ركعت دوم ( توسط امام جمعه ) .
4ـ خواندن دو قنوت ، يكي در ركعت اول ، پيش از ركوع ، ديگري در ركعت دوم ، پس از ركوع .
5ـ وظيفه نمازگزاران جمعه
1ـ بنابر احتياط واجب بايد به خطبه ها گوش دهند .
2ـ احتياط مستحب است از سخن گفتن بپرهيزند ، و چنانچه سخن گفتن ، سبب از بين رفتن فايده خطبه ها و يا گوش ندادن به آنها شود ، ترك آن واجب است .
|
130 |
|
3ـ احتياط مستحب است ، شنوندگان ، هنگام ايراد خطبه ها ، روبه امام جمعه بنشينند ، و بيش از مقداري كه در نماز اجازه داده شده ، به اطراف نگاه نكنند .
6 ـ آداب روز جمعه
شب و روز جمعه داراي اهميت و فضيلت خاصي است ، اعمال خير نيز در اين شب و روز از ثواب بيشتري برخوردار است . علاوه بر آداب كه تحت عنوان « آمادگي براي نماز جمعه » گفته شد موارد ذيل در روز جمعه مستحب است :
1 ـ زيارت امام حسين ( عليه السلام ) ؛
2 ـ زيارت امام زمان ( عج ) كه زيارت نامه خاصي نيز براي اين روز وارد شده است ؛
3 ـ خواندن دعاي ندبه ؛
4 ـ صلوات بر محمّد و آل محمد ؛ هزار مرتبه و در روزهاي ديگر صد مرتبه .
5 ـ صدقه دادن به فقرا ؛
6 ـ هديه دادن به خانواده ؛
7 ـ آموختن مسائل ديني و معارف اسلامي ؛
8 ـ زيارت قبور مؤمنان ؛
9 ـ خوردن انار ؛
10 ـ خواندن دعاي سمات در آخر روز جمعه .
11 ـ غسل جمعه . اين غسل ثواب بسيار زيادي دارد و وقت آن تا ظهر روز جمعه است و چنانچه انسان تا ظهر موفق نشد ، بعد از ظهر نيز مي تواند انجام دهد .
|
131 |
|
جلسه ويژه خواهران :
اقسام غسل
1ـ غسل حيض
غسل حيض ( قاعدگي )
زماني كه خونريزي قاعدگي قطع شود ، زن بايد براي نماز و ساير كارهايي كه نياز به طهارت دارد غسل كند .
نشانه هاي خون حيض
* قبل از بلوغ ديده نمي شود و اگر دختري قبل از بلوغ خوني ببيند حكم حيض ندارد . ( 1 )
* زن هاي سيده پس از 60 سالگي و زن هاي غير سيده پس از 50 سالگي ، ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . ممكن است دختري بالغ باشد ولي خونريزي قاعدگي نداشته باشد چون وراثت و تغذيه و آب و هوا هم در اين مسأله تأثير دارد ، چنانچه امروزه معمولاً نخستين خونريزي دخترها در سنين 12 يا 13 سالگي مي باشد .
2 . به فتواي برخي از فقهاء ، زن هاي سيده و غير سيّده پس از 60 سالگي يائسه مي شوند .
|
132 |
|
خون حيض نمي بينند و چنانچه پس از آن سنين خوني ببينند حكم حيض ندارد .
* دوره قاعدگي كمتر از سه روز نيست ، پس اگر جريان خون قبل از سه روز قطع شود حكم حيض ندارد .
* دوره قاعدگي بيش از ده روز طول نمي كشد و چنانچه خونريزي بيش از ده روز طول بكشد ، پس از ده روز حكم حيض ندارد .
* خونريزي در سه روز اول به طور مستمر مي باشد ـ هرچند در داخل ، خون باشد و بيرون نيايد ـ پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند سپس بطور كامل قطع شود و يك روز ديگر دوباره خون ببيند ، از آغاز ، حيض نبوده است .
* فاصله دو حيض حداقل ده روز مي باشد ، پس اگر بعد از تمام شدن دوره قاعدگي قبل از آنكه ده روز فاصله شود خون ببيند ، خون دوم حكم حيض ندارد .
* خون حيض معمولاً غليظ و گرم و پررنگ است و با فشار و كمي سوزش مي آيد .
احكام دوران قاعدگي
1 ـ در مدت قاعدگي ، اين كارها بر بانوان حرام است :
* نماز و طواف كعبه
* كارهايي كه بر جُنب حرام است ؛ مانند توقف در مسجد .
آميزش با همسر ، براي زن و مرد ، هر دو حرام است .
2ـ در ايام قاعدگي نماز و روزه بر زن واجب نيست ، و نمازها قضا ندارد ولي قضاي روزه هاي واجب را بايد پس از ماه مبارك رمضان بجا آورد .
3 ـ خوردن قرص در ايام حج يا بعضي مواقع كه زن ها ميل دارند عادت ماهيانه نداشته باشند در صورت مضر نبودن اشكال ندارد .
|
133 |
|
وظيفه زن ، هنگام شروع خونريزي
ش چگونگي جريان خون وظيفه
تاكنون خونريزي قاعدگي نداشته ، مانند دختري كه خونريزيش براي اوّلين مرتبه شروع شده . ( مبتدئه )
اوّلين خونريزي قاعدگي او نيست ولي هنوز عادت منظمي پيدا نكرده است . ( مضطربه )
خونريزي قاعدگي او از نظر تعداد روزها منظم است مثلا هميشه پس از 5 روز خونريزي پاك مي شود ولي از نظر وقت شروع خونريزي منظم نشده است . ( عدديه )
خونريزي قاعدگي از نظر تعداد روزها منظم نيست ؛ مثلا گاهي پس از 5 روز خونريزي پاك مي شود و گاهي پس از 6 روز ، ولي از نظر وقت شروع خونريزي منظم است ؛ مثلا هميشه 25 روز پس از پاك شدن دوباره خونريزي شروع مي شود . ( وقتيّه )
خونريزي قاعدگي او هم از نظر تعداد روزها و هم از نظر وقت شروع خونريزي شروع مي شود و پس از 5 روز قطع مي گردد . ( وقتيّه عدديه )
عادت منظمي در خونريزي داشته است ولي اكنون آن را فراموش كرده است . ( ناسيه )
در اين سه صورت از ابتداي خونريزي اگر نشانه هاي خون قاعدگي را دارد ، يا يقين كند تا سه روز طول مي كشد بايد آن را حيض به حساب آورد و به احكام آن عمل كند .
در اين دو صورت ، چون وقت شروع خونريزي مشخص است ، از ابتداي شروع بايد آن را حيض به حساب آورد و به احكام آن عمل كند .
اگر نشانه هاي خون قاعدگي را دارد يا يقين كند كه 3 روز طول مي كشد ، بايد آن را حيض به حساب آورد و به احكام آن عمل كند .
1 2 3
4 5
6
|
134 |
|
2ـ غسل استحاضه و اقسام آن ـ قليله ـ متوسطه ـ كثيره
استحاضه
يكي ديگر از خون هايي كه گاهي اوقات از رحم دختر يا زن بيرون مي آيد « استحاضه » است . خون استحاضه معمولاً زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مي آيد و غليظ نيست ولي ممكن است گاهي ، پررنگ و گرم و غليظ باشد و با فشار بيرون آيد .
« به زني كه خونريزي استحاضه دارد ، مُستحاضه گويند . »
اقسام استحاضه
خون استحاضه براساس كمي و زيادي آن ، به سه دسته تقسيم مي شود : قليله ، متوسطه و كثيره . بر پايه اين تقسيم ، وظيفه زن نيز متفاوت است .
3ـ وظايف مستحاضه نسبت به نماز و طواف
وظيفه مستحاضه قليله
اگر جريان خون تنها يك طرفِ پنبه را آلوده كرده باشد و به درون آن نفود كرده ولي از طرف ديگر ظاهر نشده ، قليله است و زن بايد براي نماز بدن را تطهير كرده و بنابر احتياط واجب پنبه را عوض كند و وضو بگيرد . بنابراين استحاضه قليله غسل ندارد .
وظيفه مستحاضه متوسطه
اگر خونريزي به قدري است كه به درون پنبه نفوذ كرده و از طرف ديگر آن ظاهر شده ولي لباس يا پارچه روي پنبه را آلوده نكرده باشد ، استحاضه متوسطه است و زن بايد براي نماز افزون بر وظايفي كه براي قليله گفته شد ، براي آن نمازي كه قبل از آن يا در بين آن مستحاضه شده است غسل كند و تا زماني كه
|
135 |
|
خونريزي مستحاضه متوسطه ادامه دارد هر روز قبل از نماز صبح غسل كند . بنابراين ، در استحاضه متوسطه در هر شبانه روز يك غسل كافي است ، اما پس از قطع خونريزي نيز بايد غسل كند .
وظيفه مستحاضه كثيره
اگر خونريزي به قدري است كه به پنبه نفوذ كرده و از طرف ديگر آن ظاهر شده و لباس يا پارچه روي پنبه را آلوده كرده ، استحاضه كثيره است و زن بايد براي هر نماز علاوه بر وظايفي كه براي قليله گفته شد ، دستمال را عوض كند يا آب بكشد و غسلي هم انجام دهد ولي اگر نماز ظهر و عصر را با هم بخواند و فاصله نيندازد ، يك غسل براي هر دو كافي است و همچنين براي نماز مغرب و عشا .
چند مسأله :
1ـ مستحاضه متوسطه و كثيره نيز بايد پس از قطع خونريزي غسل كنند .
2ـ غسل استحاضه با ساير غسل ها تفاوتي ندارد مگر در نيت .
3ـ با غسل استحاضه نمي توان نماز خواند ، بلكه بايد به علاوه غسل وضو هم بگيرد .
4ـ وظايف بانوان هنگام حيض و نفاس در رابطه با نماز ـ روزه و طواف
اگر زن در ايام عادت ماهانه ، طواف بجا آورد باطل است .
طهارت از حدث شرط طواف مستحبي نيست ، ولي زن حايض و نفساء چون نبايد به مسجدالحرام وارد شوند ، نمي توانند طواف مستحبي بجا آورند .
اگر سهواً يا از روي غفلت و يا به جهت ندانستن مسأله ، طواف را بيوضو يا با
|
136 |
|
حال جنابت يا حيض يا نفاس بجا آورد ، باطل است .
اگر زني قبل از احرام يا هنگام احرام و در بين اعمال عمره يا حج حايض شود ، وظايف خاصي دارد ، كه در مناسك حج آمده است ، به آنها مراجعه كند و يا از روحاني كاروان سئوال نمايد .
مستحاضه قليله براي انجام طواف واجب و نماز آن ، بايد مانند نمازهاي يوميه ، بدن و لباس را تطهير كند و وضو هم بگيرد .
مستحاضه متوسطه ، به علاوه كارهاي قليله ، بايد براي طواف و نماز طواف ، غسل استحاضه انجام دهد ، و بنابر احتياط واجب ، به غسلي كه براي انجام نمازهاي يوميه بجا آورده اكتفا نكند .
مستحاضه كثيره بايد تمام وظايفي كه براي نماز يوميه انجام مي دهد ، براي طواف واجب و نماز آن نيز جداگانه انجام دهد ، و احتياط واجب آن است به وظايفي كه براي نمازهاي يوميه انجام داده اكتفا نكند .
|
137 |
|
بخش دوّم :
مناسك عمره و حج
|
139 |
|
جلسه اول :
آمادگي براي سفر
سفر به مكه مكرمه براي عمره و حج اهميت بسيار زيادي دارد كه بدون آمادگي لازم اقدام به آن شايسته نيست . آمادگي و توانايي مالي و بدني و باز بودن راه جزو شرايط شرعي و استطاعت لازم براي اين سفر است . افزون بر آن ، شناخت وظايفي كه بايد به آن عمل كنند و محرماتي كه از آن بپرهيزند و معرفتي كه پيدا كنند و كمالي كه به دست آورند نيز لازم است . گذشته از اين امور برخي از آمادگي ها كه جنبه فقهي و شرعي دارد و پيش از سفر بايد به آنها اقدام كرد ، در اين مقال آورده مي شود .
1 ـ لوازم مورد نياز براي احرام
* لباس احرام
تهيه لباس احرام بهويژه براي كساني كه در بدو ورود براي اعمال به ميقات مي روند يا به اصطلاح « مدينه بعد » هستند ، از جمله اموري است كه پيش از سفر بايد اقدام كرد . در اين امر ، هرچند وظيفه مردان و زنان با هم تفاوت دارد ، ولي
|
140 |
|
شرايط عمومي لباس احرام براي هردو گروه داشتن شرايط لباس نماز است ، يعني همان ويژگي ها كه لباس نماز دارد ، لباس احرام نيز بايد داشته باشد ؛ يعني : مباح باشد ، پاك باشد ، از اجزاء مردار و حيوان حرام گوشت نباشد ، به مقدار لازم بدن را بپوشاند ، نازك و بدن نما نباشد و . . .
علاوه بر اين شرايط ، لباس احرام مردان نبايد دوخته باشد ، حتي به شكل لباس هاي معمولي نيز نباشد ، بلكه به صورت دو تكه پارچه ندوخته يا حوله است كه يكي را به كمر مي بندند و ديگري را بر دوش مي افكنند .
چون در حال احرام ، استفاده از هرگونه عطر و بوي خوش حرام است ، لباس احرام نيز نبايد خوشبو باشد ، لذا پيش از سفر اين لباس را جايي كه معطر است نگذارند تا هنگام احرام بوي خوش نداشته باشد .
* دمپايي و كفش بانوان
مردان در حال احرام نبايد كفش بپوشند ، بلكه پوشيدن هرچيزي كه تمام روي پا را بگيرد جايز نيست ، لذا براي حال احرام بايد دمپايي مناسبي كه تمام روي پا را نمي پوشاند تهيه كنند و اين نيز چون در حال احرام پوشيده مي شود ، بايد برخي از شرايط لباس احرام را داشته باشد ، يعني پاك و مباح باشد و از چرم حيوان حرام گوشت يا مردار تهيه نشده باشد .
كفش بانوان در حال احرام نيز بايد اين شرايط را داشته باشد .
* هميان
هميان ، كمربند پهني است كه مردان در حال احرام بر كمر مي بندند ، كه براي نگه داشتن حوله احرامي و نگهداري پول و لوازم ديگر از آن استفاده مي شود . دوخته بودن هميان ، حتي براي مردان اشكال ندارد .
|
141 |
|
* لوازم متفرقه
داشتن ناخن گير يا قيچي براي تقصير ، تسبيح براي گفتن ذكر ( چون در بسياري از اعمال عمره و حج اذكار مكرّر وجود دارد ) و نيز كتاب مختصر مناسك و دعا نيز مناسب است .
2 ـ تصحيح نماز
هرچند نماز را هميشه بايد صحيح خواند و تصحيح نماز از وظايف هميشگي نمازگزار است ، ولي از آن جا كه در مجموعه اعمال عمره و حج سه نماز واجب وجود دارد و اين نمازها نيز مانند ساير نمازهاي واجب داراي اهميت زيادي است ، افزون بر اين كه غلط خواندن آنها ممكن است موجب بطلان اعمال عمره و حج بشود و پيامدهايي نيز به دنبال خواهد داشت ، بنابراين ضرورت تصحيح نماز پيش از سفر دوچندان خواهد بود . لذا بر زائران عزيز لازم است كه نماز خود را بر عالم محل ، يا روحاني كاروان عرضه كنند و چنان چه اشكالي داشت ، برطرف گردد .
نمازهاي واجب اين سفر عبارتند از :
ـ نماز طواف عمره تمتع ؛
ـ نماز طواف حج ؛
ـ نماز طواف نساء ؛
و چنان چه عمره مفرده نيز به جا آورد ، آن هم دو نماز دارد ؛ يكي نماز طواف عمره مفرده و دوم نماز طواف نساء .
|
142 |
|
3 ـ حسابرسي اموال
همان گونه كه پيشتر گفته شد ، لباس احرام بايد مباح باشد و قرباني نيز اين چنين است ، بلكه هرچه در اين سفر خرج مي شود از مال حلال باشد ، هرچند زائران خانه خدا ، به طور غالب افراد تلاش گري هستند و با كار و دريافت مزد حلال و پس انداز مازاد بر مخارج سال براي اين سفر ثبت نام كرده اند و هرگز مالي كه غصبي باشد ندارند ، ولي گاهي براثر برخي كوتاهي ها وجوه شرعي واجب مثل خمس و زكات را نپرداخته اند كه لازم است پيش از سفر به اين امر مهم توجه داشته باشند و چنان چه تاكنون حسابرسي اموال نداشته اند با مراجعه به دفتر مرجع تقليد خود يا نماينده وي يا لااقل به روحاني كاروان مراجعه و نسبت به اين مسأله اقدام كنند و چنان چه چيزي باعث خمس يا زكات يا ساير وجوه شرعي بدهكار شدند بپردازند و با خيالي آسوده به اين سفر اقدام كنند . و چنان چه بدهي آنها زياد باشد ، كه اكنون قدرت پرداخت همه آن را نداشته باشند ، مي توانند مهلت بگيرند و در آينده بپردازند .
يادآوري مي شود كساني كه حساب خمس دارند و از درآمد بين سال پول ثبت نامي را پرداخته اند ، به فتواي بسياري از مراجع معظم تقليد ، پول ثبت نامي نيز مشمول خمس است .
4 ـ شرايط استطاعت
يكي از سؤالات مهم درباره حج ، آن است كه برچه كساني حج واجب است و يكي از مسائل مهم در اين اعمال ، نيت است . براي روشن شدن پاسخ اين دو سؤال بحث استطاعت بايد تبيين شود ، يعني اگر شرايط استطاعت موجود باشد ، حج بر آنها واجب است و بايد به نيت حج واجب يا « حجة الاسلام » به جا آورند
|
143 |
|
و چنان چه آن شرايط موجود نباشد ، واجب نيست و به نيت مستحب به جا مي آورند و مي توانند به نيابت ديگري انجام دهند .
اقسام استطاعت
ـ مالي
ـ بدني ( صحت و توانايي )
ـ طريقي ( باز بودن و امنيت راه )
ـ زماني ( داشتن وقت كافي )
استطاعت مالي نيز به امور ذيل حاصل مي شود :
ـ داشتن مخارج حج ( رفت و برگشت و مخارج ديگر )
ـ داشتن ضروريات زندگي ، مانند خانه مسكوني ، وسيله سواري ، لوازم منزل ، پوشاك ، ابزار و ساير نيازمندي ها
ـ داشتن شغل يا ملك يا راه درآمد ديگري كه پس از برگشت مجبور نشود به سختي زندگي كند .
5 ـ نيابت
مسائل مربوط به نيابت پيش از سفر بايد مراعات شود ، چون كسي كه شرايط نداشته باشد ، از آغاز نمي تواند و نبايد نيابت ديگري را در عمره و حج بپذيرد .
شرايط نيابت
ـ حج واجب برعهده نايب نباشد ؛
ـ عذري از انجام اعمال عمره و حج نداشته باشد ، مثلاً نمازش غلط نباشد به طوري كه نتواند تصحيح كند ؛
ـ با مناسك حج آشنايي داشته باشد .
|
144 |
|
جلسه دوم :
عمره و حج تمتع
1 ـ معناي حج و عمره
حج به معناي قصد و عمره به معناي زيارت است ، ولي در اصطلاح فقه ، بجاي آوردن اعمال خاصي در مكه و اطراف آن است كه در جلسات آينده تفصيل آنها خواهد آمد .
2 ـ چرا حج تمتّع به اين نام ناميده مي شود ؟
حج تمتع نوعي از حج است كه وظيفه افراد بيرون از مكه كه از فاصله 16 فرسخ يا بيشتر مي آيند مي باشد و علت نامگذاري آن اين است كه تمتع به معناي لذت بردن ، بهره مند شدن است و چون در اين نوع از عمره و حج در مدتي كه انسان از احرام عمره خارج مي شود تا زماني كه بار ديگر براي حج محرم مي شود كارهايي كه به سبب احرام حرام شده بود از جمله زن و مرد بر يكديگر حلال مي شود .
|
145 |
|
3 ـ فهرست اعمال عمره و حج
آن چه زائران ايراني و كساني كه از بيرون مكّه مي آيند در ماه هاي حج انجام مي دهند دو بخش است :
ـ عمره تمتع
ـ حج تمتع
فهرست اعمال عمره تمتع بدين شرح است :
ـ احرام ؛ در ميقات ؛ مثلاً مسجد شجره يا جحفه
ـ طواف ؛ در مسجدالحرام به دور كعبه
ـ نماز طواف ؛ دو ركعت ، در مسجدالحرام ، پشت مقام ابراهيم
ـ سعي ؛ بين صفا و مروه ، پيمودن هفت مرتبه فاصله بين صفا و مروه
ـ تقصير ؛ كوتاه كردن قدري از مو و ناخن
4 ـ فهرست اعمال حج تمتّع
ـ احرام ؛ در شهر مكه ، پيش از ظهر روز نهم ذي حجه
ـ وقوف در عرفات ؛ از ظهر روز نهم ذي حجه تا مغرب آن روز
ـ وقوف در مشعرالحرام ؛ شب عيد قربان ( دهم ذي حجه )
ـ رمي جمره عقبه ؛ سنگ زدن به آخرين جمره در منا ، روز عيد قربان
ـ قرباني ؛ ذبح يك گوسفند يا گاو يا شتر در روز عيد قربان
ـ حلق ( تراشيدن سر ) يا تقصير ، در روز عيد قربان در مِنا
ـ بيتوته ؛ ماندن شب هاي يازدهم و دوازدهم ذي حجه در مِنا
ـ طواف حج ؛ هفت دور طواف كعبه به نيت طواف حج
ـ نماز طواف حج ؛ دو ركعت نماز پشت مقام ابراهيم ، پس از طواف
|
146 |
|
ـ سعي ؛ هفت شوط سعي بين صفا و مروه
ـ طواف نساء ؛ هفت دور طواف به گرد كعبه به نيت طواف نساء
ـ نماز طواف نساء ؛ دو ركعت نماز پشت مقام ابراهيم به نيت نماز طواف نساء
اين فهرست اعمالي بود كه زائران بيت الله الحرام به عنوان اعمال عمره تمتّع و حج تمتّع بجا مي آورند كه هريك احكام و آداب خاص دارد كه در درس هاي آينده خواهد آمد .
يادآوري اين نكته لازم است كه اين اعمال دشوار نيست ، ولي دقيق است و چنان چه احكام و مناسك آن به دقت فرا گرفته شود به راحتي مي توان به آنها عمل كرد ؛ إن شاءالله .
|
147 |
|
جلسه سوم :
احرام عمره تمتّع
اولين عمل از اعمال عمره و حج ، احرام است . احرام ، مستحبات و واجباتي دارد كه در اين بخش به طور اختصار به آنها مي پردازيم .
1 ـ پيش از احرام
مستحبات :
ـ از اول ماه ذي القعده و اگر از اين تاريخ نتوانست ، از اول ذي الحجه ، موي سر و صورتش را كوتاه نكند .
ـ پيش از احرام بدن خود را پاكيزه كند و ناخن و شارب خود را بگيرد .
ـ پيش از احرام در ميقات غسل كند .
يادآوري : چنان چه نتواند در ميقات غسل كند يا خوف آن داشته باشد كه در آن جا نتواند غسل كند ، مي تواند ، پيش از ميقات ، مثلاً در مدينه غسل كند .
2 ـ هنگام احرام ( واجبات ، مستحبات )
واجبات احرام
ـ پوشيدن لباس احرام
|
148 |
|
ـ نيت ( محرم مي شوم به احرام عمره تمتّع قربة إلي الله )
ـ لبيك ، لبيك اللهم لبيك ، لبيك لا شريك لك لبيك ، إن الحمد والنعمة لك والملك ، لا شريك لك لبيك .
مستحبات هنگام احرام
در صورت امكان پس از نماز ظهر محرم شود و اگر ممكن نبود ، پس از نماز واجب ديگر ، مثلاً نماز مغرب يا عشاء و اگر آن هم ممكن نبود ، پس از شش يا دو ركعت نماز مستحب احرام و نيز دعاهايي وارد شده كه اگر بتواند بخواند خوب است .
3 ـ مكان احرام
مكان احرام عمره تمتّع ميقات است ، و ميقات مكاني است كه براي احرام معين شده كه عبارت است از : مسجد شجره ، جُحفه ، وادي عقيق ( ذات عرق ) ، قرن المنازل و يَلملم .
كساني كه از مسير مدينه به مكه مي روند بايد در مسجد شجره كه بيرون مدينه و در منطقه ذوالحُليفه است محرم شوند و به فتواي اكثر مراجع تقليد ، بايد داخل مسجد محرم شوند ، ولي در ساير ميقات ها هرچند مسجدي ساخته باشند رفتن داخل مسجد و محرم شدن در آن لازم نيست ، بلكه در بيرون مسجد هم در منطقه اي كه ميقات است اشكال ندارد .
4 ـ محرمات احرام
انسان ، پس از پوشيدن لباس احرام و نيت و گفتن لبيك مُحرم است و بايد تا پايان اعمال عمره از كارهايي كه بر محرم حرام است پرهيز كند .
|
149 |
|
مجموع كارهايي كه بر محرم حرام است ، بيست و چهارتاست ، ولي بسياري از آن ها مورد ابتلاء نيست كه در اين جا به برخي از موارد مورد ابتلاء اشاره مي شود .
* محرمات مشترك بين مردان و زنان كه بر هر دو گروه حرام است :
ـ استعمال عطريات و بوي خوش
ـ نگاه در آينه
ـ ناخن گرفتن
ـ زدودن مو از بدن
ـ كندن يا كشيدن دندان
ـ روغن ماليدن به بدن
ـ بيرون آوردن خون از بدن ، مثلاً زخم كردن آن
ـ قسم خوردن به الله
ـ فخرفروشي به ديگران
ـ كندن درخت و گياه منطقه حرم
ـ زن و شوهر نيز در حال احرام بر يكديگر حرامند
* محرمات مخصوص مردان
ـ پوشيدن لباس دوخته
ـ پوشيدن چيزي كه تمام روي پا را بگيرد ؛ مثل كفش و جوراب
ـ پوشاندن سر
ـ در حال حركت سايه بان بالاي سر داشتن ، مثل گرفتن چتر روي سر يا در ماشين سقف دار سوار شدن