احکام آبها
احکام طهارت
احكام طهارت
س 70: اگر قسمت پايين آب قليلي كه به طور سرازير و بدون فشار به پايين ميريزد، با نجاست برخورد كند، آيا قسمت بالاي اين آب همچنان پاك باقي ميماند؟ ج: اگر سرازيري آب بگونهاي باشد كه جريان از بالا به پايين بر آن صدق كند، قسمت بالاي آن پاك است. س 71: آيا در شستن لباسهاي نجس با آب كرّ و جاري، فشردن هم لازم است و يا اينكه بعد از زوال عين نجاست همين كه آب آن را فرا گرفت، كفايت ميكند. ج: بايد بنابر احتياط آن را فشار يا تكان دهند. س 72: آيا در تطهير لباس متنجّس با آب كر و جاري، فشار دادن خارج آب لازم است يا با همان فشار داخل آب پاك ميشود؟ ج: فشار يا تكان دادن داخل آب، كافي است. س 73: آيا گليم يا فرش نجسي را كه با آب لوله كشي متصل به منبع آب شهري شستشو ميدهيم، به مجرد رسيدن آب لوله كشي به محل نجس، پاك ميشوند يا بايد آب غساله از آن جدا شود؟ ج: در تطهير با آب لوله كشي، جدا شدن آب غساله شرط نيست، بلكه به مجرد رسيدن آب به مكان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حركت غساله از جاي خود به وسيله دست كشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل ميشود. س 74: حكم وضو و غسل با آبي كه به طور طبيعي غليظ است چيست؟ مانند آب دريائي كه بر اثر وجود املاح فراوان غليظ شده است، مثل درياچه اروميه يا موارد ديگري كه غلظت بيشتري دارند. ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نميشود، و براي ترتب آثار شرعي آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف كافي است. س 75: آيا براي ترتب آثار كر بودن آب، علم به كر بودن آن واجباست يا اين كه بناء بر كر بودن آب كافي است؟ (مانند آب موجود در دستشوئيهاي قطار و غيره) ج: اگر حالت سابقه كر بودن آب احراز شود، بنا گذاشتن بر كر بودن آن جايزاست. س 76: در مساله (147) رساله امام خميني «قدس سره» آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته كودك مميز تا زمان بلوغ اعتناء نميشود». اين فتوا تكليف دشواري است. زيرا به طور مثال مستلزم اين است كه پدر و مادر تطهير فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگي به عهده بگيرند. لطفا وظيفه شرعي ما را بيان فرمائيد. ج: قول كودكي كه در آستانه بلوغ است در اين باره معتبر است. س 77: گاهي به آب موادي اضافه ميكنند كه آن را به رنگ شير در ميآورد، آيا اين آب مضاف است؟ حكم وضو و تطهير با آن چيست؟ ج: آن آب حكم آب مضاف را ندارد. س 78: در تطهير، چه فرقي بين آب كر و آب جاري است؟ ج: هيچ تفاوتي با هم ندارند. س 79: اگر آب شور جوشانده شود، آيا با آبي كه از بخار آن بدست ميآيد، ميتوان وضو گرفت؟ ج: اگر آب مطلق بر آن صدق كند، آثار آب مطلق را دارد. س 80: براي پاك شدن كف پا يا كفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آيا اين كار بايد بعد از زوال عين نجاست صورت بگيرد يا پانزده گام رفتن با وجود عين نجاست كافي است؟ آيا پس از آنكه عين نجاست با پانزده گام از بين رفت، كف پا يا كفش پاك ميشود؟ ج: كسي كه بر اثر راه رفتن روي زمين، كف پا يا كفش او، نجس شده است هر گاه تقريبا به قدر ده قدم روي زمين خشك و پاك راه برود، كف پا و كفش او پاك ميشود مشروط به اين كه عين نجاست، زائل شود. س 81: آيا كف پا يا ته كفش با راه رفتن روي زميني كه آسفالت شده، پاك ميشود؟ ج: زمينهاي آسفالت و يا آغشته به قير، پاك كننده كف پا يا ته كفش نيستند. س 82: آيا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرايط مطهّريت آن چيست؟ ج: تابيدن آفتاب باعث طهارت زمين و همه اشياء غير منقول از قبيل ساختمان و چيزهائي كه در آن بكار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن ميشود، به شرطي كه عين نجاست قبلا از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتابتر باشند و به وسيله آفتاب خشك شوند. س 83: لباسهاي نجسي كه در موقع تطهير، آب را رنگين ميكنند، چگونه پاك ميشوند؟ ج: اگر رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهاي نجس با ريختن آب بر آنها، پاك ميشوند. س 84: كسي كه براي غسل جنابت آب را در ظرفي ميريزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف ميچكد، آيا موجب نجس شدن آب ميگردد؟ و آيا مانع از تمام كردن غسل با آن آب ميشود؟ ج: اگر آب از آن قسمت بدن كه پاك است به داخل ظرف بچكد، پاك است و مانعي براي تمام كردن غسل با آن وجود ندارد. س 85: آيا تطهير تنوري كه با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امكان دارد؟ ج: ظاهر آن با شستن قابل تطهير است و طهارت ظاهر تنور كه خمير به آن ميچسبد براي پختن نان كافي است. س 86: آيا روغن نجس با انجام فعل و انفعالات شيميائي بر روي آن به طوري كه مادهي آن داراي خواص جديدي شود، بر نجاست خود باقي ميماند يا اين كه حكم استحاله را پيدا ميكند؟ ج: براي تطهير مواد نجس، مجرّد انجام فعل و انفعالات شيميائي كه خاصيت جديدي به مواد ببخشد، كافي نيست. س 87: در روستاي ما حمامي وجود دارد كه سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات حاصل از بخار آب بر سر استحمام كنندگان ميچكد. آيا اين قطرات پاك است؟ آيا غسل بعد از چكيدن اين قطرات صحيح است؟ ج: بخار حمام و قطراتي كه از سقف پاك ميچكد، محكوم به طهارت است، و چكيدن اين قطرات بر بدن باعث نجاست آن نميشود و به صحت غسل ضرر نميرساند. س 88: با توجه به اينكه بر اساس تحقيقات علمي، وزن آبهاي فاضلابها در اثر اختلاط با مواد معدني و آلودگي به ميكرب 10% بيشتر از وزن طبيعي آب است، اگر در اينگونه آبهإ؛ در تصفيهخانهها تغييراتي به وجود آيد و بوسيله عمليات فيزيكي، شيميائي و بيولوژيكي، مواد معدني آلوده و ميكروبها را از آن جدا سازند. به طوري كه بعد از تصفيه كامل از جهت فيزيكي (رنگ، بو، طعم) و از جهت شيميائي (مواد معدني آلوده) و از جهت بهداشتي (ميكروبهاي مضر و تخم انگلها) بمراتب بهداشتيتر و بهتر از آبهاي بسياري از نهرها و درياها بويژه آبهائي كه براي آبياري استفاده مينمايند، گردد. آيا اين آبها كه قبل از تصفيه نجس هستند، با اعمال مذكور پاك شده و حكم استحاله بر آنها جاري ميگردد يا آنكه پس از تصفيه هم محكوم به نجاست هستند؟ ج: در فرض مذكور با مجرد جداسازي مواد معدني آلوده و ميكربها و غير آن از آبهاي فاضلابها، استحاله تحقق پيدا نميكند. مگر اين كه عمل تصفيه با تبخير آب و تبديل دوباره بخار به آب، انجام شود. |