احکام تخلی
احکام طهارت
احكام طهارت
س 89: عشاير بخصوص در ايام كوچ كردن، آب كافي براي تطهير در اختيار ندارند، آيا چوب و سنگريزه براي تطهير مخرج بول كفايت ميكند؟ آيا آنان ميتوانند با اين حال نماز بخوانند؟ ج: مخرج بول جز با آب پاك نميشود. ولي نماز كسي كه توانائي تطهير بدن خود با آب را ندارد، صحيح است. س 90: حكم تطهير مخرج بول و غائط با آب قليل چيست؟ ج: براي طهارت مخرج بول با آب قليل دو بار شستن بنابراحتياط لازم است، و براي طهارت مخرج غائط شستن تا مقداري كه عين نجاست و آثار آن از بين برود، لازم است. س 91: بر حسب عادت، نمازگزار بايد بعد از بول كردن استبراء نمايد. در عورت من زخمي وجود دارد كه هنگام استبراء بر اثر فشار از آن خون جاري شده و با آبي كه براي تطهير استفاده ميكنم مخلوط ميشود و باعث نجاست بدن و لباسم ميگردد. اگر استبراء نكنم احتمال دارد زخم زودتر بهبود يابد ولي با استبراء و فشاري كه بر آن وارد ميشود زخم باقي خواهد ماند و خوب شدن آن سه ماه طول خواهد كشيد. خواهش ميكنم بيان فرمائيد كه عمل استبراء را انجام بدهم يا خير؟ ج: استبراء واجب نيست. و اگر موجب ضرر شود جايز هم نخواهد بود. البته اگر استبراء نشود و بعد از بول كردن رطوبت مشتبه خارج شود، حكم بول را دارد. س 92: گاهي بدون اختيار از انسان بعد از بول و استبراء رطوبتي خارج ميشود كه شبيه بول است. آيا اين رطوبت نجس است يا پاك؟ اگر انسان بعد از مدتي بطور اتفاقي متوجه اين مسأله شود، نمازهاي گذشتهاش چه حكمي دارد؟ آيا از حالا به بعد بر او واجب است در مورد خروج اين رطوبت غير اختياري بررسي نمايد؟ ج: اگر بعد از استبراء رطوبتي خارج شود كه بول بودن آن مشكوك باشد، حكم بول را ندارد و محكوم به طهارت است، و بررسي و جستجو در اين باره لازم نيست. س 93: لطف بفرمائيد در صورت امكان راجع به اقسام رطوبتي كه گاهي از انسان خارج ميشود، توضيح دهيد. ج: رطوبتي كه گاهي بعد از خروج مني از انسان خارج ميشود، وذي نام دارد، و رطوبتي كه بعضي از اوقات بعد از بول خارج ميشود، ودي ناميده ميشود، و رطوبتي كه بعد از ملاعبه زن و مرد با يكديگر خارج ميشود، مذي نام دارد. همه اين رطوبتها پاك است و باعث نقض طهارت نميشود. س 94: اگر كاسه توالتها در جهت مخالف سمتي كه اعتقاد دارند قبله است، نصب شود و بعد از مدتي متوجه شويم كه جهت كاسه با جهت قبله 20 تا 22 درجه تفاوت دارد. آيا تغيير جهت كاسه توالت واجب است يا خير؟ ج: انحراف از قبله به مقداري كه انحراف از سمت قبله بر آن صدق كند، كافي است و اشكال ندارد. س 95: بر اثر بيماري در مجاري ادرار، بعد از بول و استبراء، ادرارم قطع نميشود و رطوبت ميبينم. براي معالجه به پزشك مراجعه نموده و به دستورات او عمل كردم ولي بيماريام معالجه نشد. وظيفه شرعي من چيست؟ ج: بعد از استبراء، به شك در خروج بول اعتنا نميشود، و اگر يقين داريد كه بول به صورت قطره قطره از شما خارج ميشود، بايد به وظيفه مسلوس كه در رساله عمليه امام خميني «قدس سره» ذكر شده، عمل نمائيد و تكليفي زائد بر آن نداريد. س 96: كيفيت استبراء قبل از تطهير مخرج غايط چگونه است؟ ج: تفاوتي بين استبراء قبل از تطهير مخرج غائط و بعد از تطهير آن، از نظر كيفيت وجود ندارد. س 97: استخدام در بعضي از شركتها و مؤسسات مستلزم معاينات پزشكي است كه گاهي مشتمل بر كشف عورت است. آيا اين عمل در صورت نياز جايز است؟ ج: كشف عورت در برابر شخص ديگر، هر چند لازمه استخدام باشد، جايز نيست، مگر در صورتي كه ترك كار براي او مشقت آور بوده و مضطرّ به آن باشد. س 98: در هنگام تخلّي، مخرج بول با چند مرتبه شستن پاك ميشود؟ ج: محل دفع بول بنابر احتياط واجب با دو مرتبه شستن با آب قليل پاك ميشود. س 99: مخرج مدفوع را چگونه ميتوان تطهير كرد؟ ج: مخرج مدفوع را به دوگونه ميتوان تطهير كرد: اول آنكه با آب بشويد تا نجاست زائل شود و پس از آن آب كشيدن لازم نيست. دوم آنكه با سه قطعه سنگ يا پارچه پاك و امثال آن، نجاست را پاك نمايد و اگر با سه قطعه، نجاست زائل نشد با قطعات ديگري آن را كاملا پاك كند، و به جاي سه قطعه ميتواند از سه جاي يك قطعه سنگ يا پارچه استفاده كند. |