مسّ اسماء و آیات الهی
احکام طهارت
احكام طهارت
س 147: مسّ ضميرهائي كه به ذات باري تعالي بر مي گردند مثل ضمير جمله «بسمه تعالي» چه حكمي دارد؟ ج: ضمير حكم لفظ جلاله را ندارد. س 148: نوشتن اسم جلاله «اللّه» بصورت «ا...» مرسوم شده است. كساني كه بدون وضو اين كلمه را مسّ مي كنند، چه حكمي دارند؟ ج: همزه و نقاط، حكم لفظ جلاله را ندارد، ومس آن بدون وضو، جائز است. س 149: در جائي كه من كار مي كنم در مكاتبات خود كلمه «اللّه» را به صورت «ا...» مينويسند.آيانوشتنالفوسه نقطه به جاي لفظ جلاله«اللّه» ازنظرشرعيصحيحاست؟ ج: از نظر شرعي مانعي ندارد. س 150: آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خودداري نموده و يا بصورت «ا...» نوشته شود؟ ج: مانعي ندارد. س 151: نابينايان براي خواندن و نوشتن از خط برجستهاي معروف به خط بريل كه با لمس انگشتان خوانده ميشود، استفاده ميكنند. آيا بر نابينايان واجب است كه هنگام فراگيري قرآن كريم و مسّ اسماء طاهره كه با خط برجسته بريل نوشته شده است، وضو داشته باشند يا خير؟ ج: اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حكم آن حروف را ندارند ولي اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعايت احتياط لازم است علامتي براي حروف قرآن كريم و اسماء طاهره استفاده ميشوند، مسّ آنها نياز به طهارت از حدث ندارد. س 152: مسّ اسمهايي از قبيل عبداللّه و حبيب اللّه بدون وضو چه حكمي دارد؟ ج: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جايز نيست، اگر چه جزئي از يك اسم مركب باشد. س 153: آيا جايز است كه زن حائض گردنبندي را به گردن بيندازد كه نام مبارك پيامبر صلي الله و عليه و آله بر آن نقش شده است؟ ج: به گردن آويختن آن اشكال ندارد، ولي بنابر احتياط واجب است كه اسم مبارك پيامبر «صلي الله عليه و آله» با بدن تماس نداشته باشد. س 154: آيا حرمت مسّ نوشتههاي قرآن بدون وضو اختصاص به موردي دارد كه در قرآن كريم باشد، يا شامل مواردي كه نوشته قرآني در كتاب ديگري يا تابلو يا ديوار و غير آنها هم باشد، ميگردد؟ ج: حرمت مسّ كلمات و آيات قرآني بدون وضو اختصاص به قرآن كريم ندارد. بلكه شامل همه كلمات و آيات قرآني ميشود، هر چند در كتاب ديگري يا در روزنامه، مجله، تابلو، و غير آنها باشد. س 155: خانوادهاي به قصد خير و بركت هنگام خوردن برنج از ظرفي استفاده ميكنند كه آيات قرآني از جمله آيةالكرسي روي آن نوشته شده است. آيا اين كار اشكال دارد؟ ج: اگر با وضو باشند و يا غذا را با قاشق از ظرف بر ميدارند، اشكال ندارد. س 156: آيا كساني كه بوسيله دستگاه تحرير اسماء جلاله يا آيات قرآني و يا نامهاي معصومين عليهم السلام را مينويسند، بايد در حال نوشتن آنها با وضو باشند؟ ج: اين كار مشروط به طهارت نيست، ولي نوشتهها را نبايد بدون وضو مسّ كرد. س 157: آيا مسّ آرم جمهوري اسلامي ايران بدون وضوء، حرام است؟ ج: اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است و در غير اين صورت اشكال ندارد، اگر چه احوط ترك مس آن بدون طهارت است. س 158: آيا چاپ آرم جمهوري اسلامي ايران بر روي اوراق اداري و استفاده از آن در مكاتبات و غير آن، چه حكمي دارد؟ ج: نوشتن و چاپ لفظ جلاله يا آرم جمهوري اسلامي ايران اشكال ندارد، و احوط اين است كه احكام لفظ جلاله در آرم جمهوري اسلامي ايران هم رعايت شود. س 159: استفاده از تمبرهاي پستي كه بر روي آنها آيات قرآني چاپ شده است، و يا چاپ لفظ جلاله و اسماء خداوند «عزّ و جلّ» و آيات قرآني و يا چاپ آرم مؤسساتي كه مشتمل بر آياتي از قرآن كريم است، در روزنامهها و مجلات و نشرياتي كه همه روزه منتشر ميشوند، چه حكمي دارد؟ ج: طبع و نشر آيات قرآني و اسماء جلاله وامثال آن اشكال ندارد، ولي بر كسي كه به دستش ميرسد، واجب است كه احكام شرعي آنها را رعايت نمايد و از بي احترامي و نجس كردن و مسّ بدون وضوي آنها خودداري كند. س 160: در بعضي از روزنامهها اسم جلاله يا آيات قرآني نوشته ميشود، آيا پيچاندن غذا با آنها، يا نشستن بر آنها و يا استفاده از آنها به جاي سفره و يا انداختن آنها در زباله، با توجه به مشكل بودن استفاده از راههاي ديگر، جايز است يا خير؟ ج: استفاده از اين روزنامهها در مواردي كه از نظر عرف، بي احترامي شمرده شود جائز نيست و اگر بي احترامي محسوب نشود اشكال ندارد. س 161: آيا مسّ نقش كلمات روي انگشترها، جايز است؟ ج: اگر از كلماتي باشد كه شرط جواز مسّ آن طهارت است، مسّ آن بدون طهارت جايز نيست. س 162: انداختن چيزي كه مشتمل بر نامهاي خداوند است در نهرها و جويها چه حكمي دارد؟ آيا اين عمل اهانت محسوب ميشود؟ ج: اگر انداختن آنها در نهرها و جويبارها از نظر عرف اهانت محسوب نشود، اشكال ندارد. س 163: آيا هنگام انداختن اوراق امتحاني تصحيح شده در زباله يا آتش زدن آنها، بايد اطمينان حاصل شود كه نامهاي خداوند و اسامي معصومين عليهم السلام در آنها نباشد؟ آيا دور انداختن اوراقي كه در يكي از دو طرف آن چيزي نوشته نشده است، اسراف محسوب ميشود يا خير؟ ج: فحص و بررسي لازم نيست و هنگامي كه وجود اسماء جلاله در ورقه احراز نشود، انداختن آن در زباله اشكال ندارد. اما اوراقي كه امكان استفاده از آن در صنعت كارتن سازي و مانند آن وجود دارد و يا بر يك طرف آن نوشته شده است و طرف ديگر آن قابل استفاده براي نوشتن است، سوزاندن و دور انداختن آنها به علت وجود شبهه اسراف، خالي از اشكال نيست. س 164: اسامي مباركي كه احترام آنها واجب و مسّ بدون وضوي آنها حرام است، كدامند؟ ج: مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باري تعالي بدون وضو حرام است، و احوط الحاق نامهاي انبياء عظام و ائمه معصومين عليهم السلام به نامهاي خداوند متعال، در حكم مذكور است. س 165: راههاي شرعي محو كردن اسماء مبارك و آيات قرآني هنگام نياز كدامند؟ سوزندان اوراقي كه در آن اسم جلاله و آيات قرآني نوشته شده است، هنگام ضرورت براي حفظ اسرار چه حكمي دارد؟ ج: دفن آنها در خاك و يا تبديل آنها به خمير بوسيله آب اشكال ندارد. ولي جواز سوزاندن آنها مشكل است و اگر بي احترامي محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتي كه اضطرار اقتضا كند و جدا كردن آيات قرآني و نامهاي مبارك امكان نداشته باشد. س 166: قطعه قطعه كردن اسماء مباركة و آيات قرآني به مقدار زياد به طوري كه حتي دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غير قابل خواندن شوند، چه حكمي دارد؟ آيا در محو كردن اسماء مباركه و آيات قرآني و ساقط شدن حكم آنها، تغيير صورت خطي آنها با حذف و اضافه كردن حروف، كافي است؟ ج: تقطيع به نحو مذكور اگر بي احترامي محسوب شود جائز نيست و در غير اين صورت نيز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آيات قرآني نشود، كافي نيست، همچنان كه تغيير صورت خطي كلمات با اضافه يا كم كردن بعضي حروف نيز باعث زوال حكم شرعي حروفي كه به قصد نوشتن لفظ جلاله به كار رفتهاند، نميشود. بلي، زوال حكم بر اثر تغيير حروف به نحوي كه ملحق به محو حروف گردد، بعيد نيست، هر چند احتياط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است. |