احکام غسل باطل
احکام طهارت
احكام طهارت
س 194: كسي كه به سن تكليف رسيده ولي جاهل به وجوب غسل و كيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتي در حدود ده سال متوجه مسأله تقليد و وجوب غسل بر او شده است، چه حكمي دارد؟ وظيفه او نسبت به قضاي نمازها و روزههاي گذشتهاش چيست؟ ج: قضاي نمازهائي كه در حال جنابت خوانده، بر او واجب است، و همچنين قضاي روزه هم در صورتي كه ميدانسته جنب است، ولي جاهل به وجوب غسل بر جنب براي روزه گرفتن بوده، بر او واجب است. س 195: جواني بر اثر ناداني قبل از چهارده سالگي و بعد از آن، اقدام به استمناء ميكرده كه بر اثر آن از او مني خارج ميشده، ولي نميدانسته كه خروج مني باعث جنابت ميشود و بايد براي نماز و روزه غسل كند، تكليف او چيست؟ آيا براي مدتي كه استمناء ميكرده و مني از او خارج ميشده، غسل بر او واجب است؟ آيا نماز و روزههاي او از گذشته تا حال كه در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضاي آنها واجب است؟ ج: براي هر چند بار خروج مني اگر تا به حال غسل نكرده است يك غسل جنابت كافي است، و بايد همه نمازهائي را كه يقين دارد در حال جنابت خوانده است، قضا نمايد. و اگر در شبهاي ماه رمضان جاهل به اصل جنابت بوده، روزههاي او قضا ندارد و محكوم به صحت است. ولي اگر عالم به خروج مني و جنابت بوده و نميدانسته كه براي صحت روزه، غسل بر او واجب است، بايد روزه همه روزهائي را كه در حال جنابت گرفته است قضا نمايد. س 196: شخصي كه بعد از جنابت، غسل خود را به طور باطل و اشتباه انجام ميدهد، با توجه به جهل او به اين مسأله، نمازهائي را كه با اين غسل ميخواند، چه حكمي دارند؟ ج: نماز با غسل باطل، باطل است و بايد اعاده يا قضا شود. س 197: به قصد انجام يكي از غسلهاي واجب غسل كردم. پس از خروج از حمام متوجه شدم ترتيب را رعايت نكردهام، و چون احتمال ميدادم كه نيّت ترتيب كافي است، دوباره غسل نكردم. اكنون در كارم متحيّر هستم، آيا قضاي همه نمازهائي كه خواندهام، واجب است؟ ج: اگر احتمال صحت غسل را ميدهيد و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحت غسل معتبر است بودهايد، چيزي بر عهده شما نيست. بله، اگر يقين به بطلان غسل پيدا كنيد، قضاي همه نمازها بر شما واجب است. س 198: من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام ميدادهام كه ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را ميشستم. در سؤال و تحقيق در اين زمينه هم كوتاهي كردهام، نماز و روزهام چه حكمي دارند؟ ج: غسل به كيفيت مذكور باطل است و موجب رفع حدث نميشود. لذا نمازهائي كه با چنين غسلي خوانده شده، باطل و قضاي آنها واجب است. ولي روزهها با فرض اينكه معتقد به صحت غسل به صورت مذكور بودهايد و بقاي شما بر جنابت، عمدي نبوده است، محكوم به صحت است. س 199: آيا خواندن سورههايي كه سجده واجب دارند، بر جنب حرام است؟ ج: از جمله كارهائي كه بر جنب حرام است، خواندن خصوص آيات سجده اين سورهها است، ولي خواندن ساير آيات از اين سورهها اشكال ندارد. |