احکام نجاسات
احکام طهارت
احكام طهارت
س 266: آيا خون پاك است؟ ج: اگر از حيواني باشد كه خون جهنده دارد، نجس است. س 267: آيا خوني كه بر اثر كوبيدن شديد سر به ديوار در عزاي امام حسين «عليه السلام» از سر انسان جاري و به سر و صورت شركت كنندگان در مراسم عزاداري پاشيده ميشود، پاك است يا خير؟ ج: خون انسان در هر صورت نجس است. س 268: آيا اثر كم رنگ خون كه بعد از شستن بر لباس باقي ميماند، نجس است؟ ج: اگر عين خون نباشد و فقط رنگ آن باقي مانده باشد كه با شستن از بين نميرود، پاك است. س 269: لكه خوني كه گاهي در تخم مرغ يافت ميشود، چه حكمي دارد؟ ج: محكوم به طهارت است، ولي خوردن آن حرام است. س 270: عرق جنب از حرام و عرق حيوان نجاست خوار چه حكمي دارد؟ ج: عرق شتر نجاست خوار نجس است، ولي عرق حيوانات ديگر نجاست خوار و همچنين عرق جنب از حرام بنا بر اقوي پاك است، لكن احتياط واجب اين است كه با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود. س 271: آيا قطرات آبي كه از بدن ميّت قبل از غسل با آب خالص و بعد از غسل با آب سدر و كافور بر زمين ميريزد، پاك هستند يا خير؟ ج: تا زماني كه غسل سوم كامل نشده باشد، بدن ميّت محكوم به نجاستاست. س 272: پوستي كه گاهي از لبها، دستها و يا پاها جدا ميشود، محكوم به طهارت است يا نجاست؟ ج: پوست نازكي كه خود بخود از دستها، لبها، پاها و ساير قسمتهاي بدن جدا ميشود، محكوم به طهارت است. س 273: شخصي در جبهه هاي جنگ در وضعيتي قرار گرفت كه مجبور به كشتن خوك و خوردن آن شد، آيا رطوبت بدن و آب دهان وي محكوم به نجاست است؟ ج: عرق بدن و آب دهان شخصي كه گوشت حرام و نجس خورده، نجس نيست. ولي هر چيزي كه با وجود رطوبت، با گوشت خوك برخورد كرده، محكوم به نجاست است. س 274: با توجه به اين كه در نقاشي و نقشهكشي از قلم مو استفاده ميشود و نوع خوب و مرغوب آن غالبا از موي خوك ساخته شده و از كشورهاي غير اسلامي وارد و در دسترس همگان بخصوص مراكز تبليغي و فرهنگي قرار ميگيرد، استفاده از اين قلم موها چه حكمي دارد؟ ج: موي خوك نجس است و استفاده از آن در اموري كه مشروط به طهارت است، جايز نيست. ولي استفاده از آن در امري كه مشروط به طهارت نيست، اشكال ندارد و اگر معلوم نباشد كه قلم مو از موي خوك ساخته شده است يا خير، استفاده از آن حتي در اموري هم كه مشروط به طهارت است، اشكال ندارد. س 275: آيا خوردن گوشتي كه از كشورهاي غير اسلامي وارد ميشود حلال است؟ حكم آن از جهت طهارت و نجاست چيست؟ ج: تا تذكيه شرعي آن احراز نشود خوردن آن حرام است، ولي از نظر طهارت، اگر يقين به عدم تذكيه نباشد پاك است. س 276: در مورد چرم و اجزاي حيواني كه از بلاد غير اسلامي تهيه شده، نظر مبارك را مرقوم فرمائيد. ج: اگر احتمال دهيد كه حيوان ذبح اسلامي شده، پاك است و اگر يقين داريد كه ذبح اسلامي نشده، محكوم به نجاست است. س 277: اگر لباس جنب با مني نجس شود، اولا حكم دست زدن به آن با وجود رطوبت چيست؟ ثانيا: آيا جايز است جنب لباسهاي خود را براي آب كشيدن به كس ديگري بدهد؟ آيا شخص محتلم بايد نجس بودن لباسهايش را به كسي كه ميخواهد آنها را بشويد، اطلاع دهد؟ ج: مني نجس است و اگر با رطوبت مسريه با چيزي برخورد نمايد، آن را نجس ميكند. و آگاه كردن كسي كه لباس را ميشويد از نجاست لباس، لازم نيست. ولي صاحب لباس تا يقين به طهارت آن حاصل نكند، نميتواند آثار طهارت بر آن مترتب سازد. س 278: اينجانب پس از بول، استبراء ميكنم كه همراه آن مايعي خارج ميشود كه بوي مني ميدهد، آيا نجس است؟ وظيفه من نسبت به نماز چيست؟ ج: اگر به مني بودن آن يقين نداريد و خروج آن همراه با علامتهاي شرعي خروج مني نيست، حكم مني ندارد و پاك است. س 279: آيا فضله پرندگان حرام گوشت؛ مانند كلاغ و زاغ و عقاب و طوطي نجس است؟ ج: فضله پرندگان حرام گوشت نجس نيست. س 280: در رسالههاي عمليه آمده است كه مدفوع حيوانات و پرندگان حرام گوشت نجس است آيا مدفوع حيوانات حلال گوشت مانند، گاو، گوسفند و مرغ نجس است يا خير؟ ج: مدفوع حيوانات حلال گوشت از پرندگان و غيره و همچنين مدفوع پرندگان حرام گوشت پاك است. س 281: اگر نجاستي در اطراف يا داخل كاسه دستشوئي باشد و آن جا با آب كريا قليل شسته شود ولي عين نجاست باقي بماند، آيا آن قسمتي كه عين نجاست در آن نيست و آن آب به آنجا رسيده، پاك است يا نجس؟ ج: مكاني كه به آن آب نجس نرسيده باشد، محكوم به طهارت است. س 282: آيا اگر مهماني يكي از اثاثيههاي ميزبانش را نجس كند، مطلع كردن ميزبان واجب است؟ ج: اطلاع دادن در غير از خوردني و آشاميدني و ظرفهاي غذا، لازم نيست. س 283: آيا چيز پاكي كه با متنجس برخورد نموده، نجس است يا خير؟ در صورت نجس بودن، تا چند واسطه نجس است؟ ج: چيزي كه با عين نجس تماس يافته و نجس شده است، اگر باز با چيزي كه پاك است تماس پيدا كند و يكي از آنها تر باشد، آن چيز پاك را نجس ميكند، و باز اين چيزي كه بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چيز پاكي برخورد نمايد، بنابر احتياط واجب آن را نجس ميكند، ولي اين متنجس سوم هيچ چيزي را با ملاقات خود نجس نميكند. س 284: آيا هنگام استفاده از كفشي كه از پوست حيوان غير مذكّي ساخته شد، هميشه واجب است كه پاها قبل از وضو شسته شوند؟ عدهاي ميگويند كه در صورت عرق كردن پا در كفش، شستن آن واجب است، و تجربه شده كه پا در هر كفشي به مقدار كم يا زياد، عرق ميكند. نظر جنابعالي در اين باره چيست؟ ج: اگر يقين دارد كه كفش او از پوست حيواني است كه تذكيه نشده است و احراز شود كه پا در كفشهاي مذكور عرق كرده، شستن پاها براي نماز واجب است، ولي در صورت شك در عرق كردن پاها يا شك در تذكيه حيواني كه كفش از پوست آن دوخته شده است، محكوم به طهارت است. س 285: كودكي كه هميشه خود را نجس ميكند، دستتر، آب دهان و باقيمانده غذايش چه حكمي دارد؟ كودكاني كه دستتر خود را بر پاهايشان ميگذارند، چه حكمي دارند؟ ج: تا زماني كه يقين به نجاست آن حاصل نشده، حكم به پاكي ميشود. س 286: من مبتلا به بيماري لثه هستم و طبق دستور پزشك بايد هميشه آن را مالش دهم، اين كار باعث سياهي بعضي از قسمتهاي لثهام ميشود مثل اين كه خوني در داخل آن جمع شده باشد. هنگامي كه دستمال كاغذي روي آن ميگذارم رنگ دستمال قرمز ميشود، لذا اقدام به شستن دهانم با آب كر ميكنم، ولي خون منجمد، مدت زماني باقي ميماند و با شستن از بين نميرود. بعد از قطع آب كر، آيا آبي كه وارد دهان شده و به آن قسمتها رسيده و سپس از دهان خارج شده، محكوم به نجاست است يا اين كه جزء آب دهان محسوب ميشود و محكوم به طهارت است؟ ج: محكوم به طهارت است، هر چند احتياط اجتناب از آن است. س 287: سؤال من اين است كه آيا غذائي كه خورده ام و با اجزاي خون منجمد شده در لثه تماس پيدا كرده، نجس است يا خير؟ در صورت نجس شدن، آيا فضاي دهان بعد از فرو بردن غذا، نجس باقي ميماند؟ ج: غذا در فرض مزبور محكوم به نجاست نيست و فرو بردن آن اشكال ندارد و فضاي دهان پاك است. س 288: مدتي است كه شايع شده لوازم آرايشي را از ناف جنين كه هنگام تولد از او جدا ميكنند و يا از جنين مرده ميسازند. ما گاهي از اين لوازم استفاده كرده و حتي گاهي رژلب خورده ميشود، آيا اينها نجس هستند؟ ج: شايعه دليل شرعي بر نجس بودن لوازم آرايشي نيست، و تا نجاست آنها از راه شرعي احراز نشود، استفاده از آنها اشكال ندارد. س 289: از هر لباس يا پارچهاي هنگام شستن، پرزهاي ريزي ميريزد كه اگر به طشت نگاه كنيم آنها را ميبينيم. وقتي كه طشت پر از آب و متصل به آب شير است، اگر لباس را داخل طشت فرو ببريم آب از اطراف آن سرازير ميشود. به علت وجود اين تارها و پرزهاي ريز در آبي كه از طشت به بيرون ميريزد، از آن آب احتياط كرده و همه جا را تطهير ميكنم. و يا وقتي لباسهاي نجس بچهها را بيرون ميآورم، همه جاهائي را كه لباسها را در آنجا در آوردهام حتي اگر خشك هم باشد آب ميكشم زيرا فكر ميكنم تارها و پرزهاي ريز در آنجا افتادهاند. آيا اين احتياط لازم است؟ ج: لباسي كه براي آب كشيدن در ظرفي گذاشته ميشود و آب لولهكشي روي آن ريخته شده و سراسر آن را فرا ميگيرد، لباس و ظرف و آب و پرزهائي كه از لباس جدا شده و بر روي آب ديده ميشود و همراه آب به بيرون ميريزد، همگي پاك هستند. پرزها يا غباري هم كه از لباس نجس جدا ميشود پاك هستند، مگر اين كه يقين حاصل شود كه از قسمت نجس جدا شدهاند، و به مجرد شك در اصل جدا شدن آن از لباس نجس يا نجس بودن محل آن، احتياط لازم نيست. س 290: مقدار رطوبتي كه باعث سرايت از چيزي به چيز ديگر ميشود، چقدر است؟ ج: ملاك رطوبت مسريه اين است كه به مقداري باشد كه رطوبت هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم ديگر سرايت كند. س 291: لباسهائي كه به خشكشوئيها داده ميشود از نظر طهارت چه حكمي دارد؟ لازم به تذكّر است كه اقليتهاي ديني (يهود ونصاري و...) هم لباسهاي خود را براي شستشو و اتو كردن به اين خشكشوئيها ميدهند و ميدانيم كه صاحبان اين مكانها براي شستن لباسها از مواد شيميائي استفاده ميكنند. ج: اگر لباسهائي كه به خشكشوئيها داده ميشود از قبل نجس نباشند، محكوم به طهارت هستند، و تماس آن با لباسهاي پيروان اقليتهاي ديني (اهل كتاب) باعث نجاست نميشود. س 292: آيا لباسهائي كه با لباسشوئي تمام اتوماتيك شسته ميشود، پاك ميگردد يا خير؟ نحوه كار اين لباسشوئيها به اين صورت است كه در مرحله اول كه لباس با آب مخلوط با پودر لباسشوئي شسته ميشود، مقداري از آب و كف پودر بر شيشه درب لباسشوئي و نوار پلاستيكي اطراف آن پاشيده ميشود، و در مرتبه دوم آب غساله شستشو كشيده شده ولي كف پودر، درب و نوار پلاستيكي اطراف آن را به طور كامل ميپوشاند. در مراحل بعدي ماشين لباسشوئي لباسها را در سه نوبت با آب قليل ميشويد و از آن پس آب غساله بيرون كشيده ميشود، اميدواريم توضيح بفرمائيد، لباسهائي كه به اين ترتيب شسته شدهاند، پاك هستند يا خير؟ ج: اگر بعد از زوال عين نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشين لباسشوئي به لباسها و همه قسمتهاي داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، محكوم به طهارت است. س 293: اگر آب بر زمين يا در حوض يا حمامي كه لباس در آن شسته ميشود، ريخته شود و قطراتي از آن آب به لباس ترشح كند، آيا لباس نجس ميشود يا خير؟ ج: وقتي كه آب بر مكان يا زمين پاكي بريزد، ترشح ناشي از آن هم پاك است و اگر شك داشته باشيم كه آن مكان پاك است يا نجس، باز هم ترشح آن، پاك است. س 294: آبي كه از ماشينهاي حمل زباله شهري در خيابان ميريزد و گاهي بر اثر شدت باد به لباس مردم پاشيده ميشود، محكوم به طهارت است يا نجاست؟ ج: آب مزبور محكوم به طهارت است، مگر اين كه فردي يقين پيدا كند كه آن آب بر اثر برخورد با نجس، نجس شده است. س 295: آيا آبهائي كه در چالههاي موجود در خيابانها جمع ميشود، پاك است يا نجس؟ ج: اين آبها محكوم به طهارت هستند. س 296: رفت و آمدهاي خانوادگي با اشخاصي كه به طهارت و نجاست در خوردن و آشاميدن و مانند آن اهميت نميدهند، چه حكمي دارد؟ ج: به طور كلّي در مورد طهارت و نجاست، حكم دين اسلام اين است كه هر چيزي كه يقين به نجاست آن نباشد، از نظر شرعي محكوم به طهارت است. س 297: استفراغ افراد زير از جهت پاك يا نجس بودن، چه حكمي دارد؟ الف: طفل شيرخوار ب: طفلي كه هم شير ميخورد و هم غذا ج: انسان بالغ ج: در همه موارد پاك است. س 298: ملاقي شبهه محصوره چه حكمي دارد؟ ج: اگر با بعضي از اطراف تماس پيدا كند، حكم متنجس را ندارد. س 299: شخصي كه دين او مشخص نيست و از كشور ديگري براي كار وارد كشور اسلامي شده و مغازه اغذيه فروشي داير كرده و كار او فروش مواد خوراكي است، هنگام فروش، ماده غذائي با بدن او كه رطوبت مسريه دارد تماس پيدا ميكند، آيا بايد از او درباره دينش سؤال كرد يا اين كه اصل پاك بودن اشياء جاري ميشود؟ ج: سؤال از دين او واجب نيست و اصلِ طهارتِ اشياء نسبت به وي و چيزي كه با وجود رطوبت با بدن او در تماس است، جاري ميشود. س 300: اگر يكي از اعضاي خانواده يا شخصي كه به منزل انسان رفت و آمد دارد به طهارت و نجاست اهميت ندهد و باعث نجس شدن گسترده خانه و اثاثيه آن شود بطوري كه شستن و آب كشيدن آنها ممكن نباشد، تكليف اهل منزل دراين باره چيست؟ و با اين فرض چگونه ممكن است كه انسان پاك بماند، بخصوص در نماز كه پاكي شرط صحت آن است؟ حكم شرعي در اين مورد چيست؟ ج: تطهير تمام خانه لازم نيست و براي صحت نماز، پاك بودن لباس نمازگزار و محل گذاشتن پيشاني كافي است. نجاست خانه و اثاثيه آن موجب اثبات تكليف بيشتري بر انسان غير از لزوم رعايت طهارت در نماز و خوردن و آشاميدن، نميشود. |