احکام مسکرات

   احکام طهارت

   احكام طهارت


احكام مسكرات‏
 

 س 301: آيا مشروبات الكلي نجس است؟

 ج: مشروبات مست كننده بنا بر احتياط نجس است.

 س 302: آب انگوري كه با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن كم نشده است، ولي مست كننده نيست، چه حكمي دارد؟

 ج: خوردن آن حرام است، ولي نجس نيست.

 س 303: گفته مي‏شود كه اگر مقداري غوره براي گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يك يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقي مي‏ماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟

 ج: اگر حبه‏هاي انگور بسيار كم باشد و آب آن در آب غوره مستهلك شود، به طوري كه آب انگور بر آن صدق نكند، حلال است. ولي اگر حبه‏هاي انگور به تنهائي به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

 س 304: امروزه از الكل كه در واقع مسكراست براي ساخت بسياري از داروها بخصوص داروهاي نوشيدني، عطرها بويژه انواع ادكلن‏هائي كه از خارج وارد مي‏شوند، استفاده مي‏كنند. آيا به افراد آگاه يا جاهل به مسأله اجازه خريد و فروش و استفاده و بهره‏گيريهاي ديگر از آنها را مي‏دهيد؟

 ج: الكل‏هائي كه معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست كننده باشند، محكوم به طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتي كه با آنها مخلوط شده‏اند اشكال ندارد.

 س 305: آيا استفاده از الكل سفيد براي ضد عفوني كردن دست و لوازم پزشكي مثل دماسنج و غير آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشكي و درمان توسط پزشك يا تيم پزشكي جايز است؟ الكل سفيد همان الكل پزشكي است كه قابل نوشيدن هم هست، و فرمول آن C2HOOH است، آيا نماز خواندن با لباسي كه يك يا چند قطره از اين الكل بر آن ريخته شده، جايز است؟

 ج: اگر از الكلي باشد كه در اصل مايع نيست، هر چند مست كننده هم باشد، محكوم به طهارت است و نماز با لباسي كه با اين الكل برخورد كرده صحيح است و احتياجي به تطهير ندارد. ولي اگر از الكل مايع بالاصالة و بر حسب تشخيص اهل فن مست كننده باشد، نجس است و نماز با بدن يا لباسي كه با آن برخورد كرده، موقوف بر تطهير است؛ ليكن استفاده از آن جهت ضد عفوني كردن ادوات پزشكي و مانند آن اشكال ندارد.

 س 306: ماده‏اي است به نام «كفير» كه در صنايع غذائي و داروسازي كاربرد دارد. هنگام تخمير 5% يا 8% الكل در ماده بدست آمده بوجود مي‏آيد. اين مقدار الكل سبب هيچ نوع مستي در مصرف كننده نمي‏شود. آيا از نظر شرعي استفاده از اين ماده مانعي دارد يا خير؟

 ج: اگر الكل موجود در ماده به دست آمده في نفسه مست كننده باشد، بنا بر احتياط نجس و حرام است، هر چند به علت كمي آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف كننده مسكر نباشد، ولي اگر شك داشته باشيم كه في نفسه مست كننده و يا در اصل مايع است، حكم متفاوت مي‏شود.

 س 307: 1 - آيا الكل اتيليك نجس است يا خير؟ (ظاهرا اين الكل در همه مست كننده‏ها وجود دارد و سبب مستي است).

 2 - ملاك نجس بودن الكل چيست؟

 3 - روشي كه مست كننده بودن مشروب را ثابت كند، كدام است؟

 ج: 1 - هر يك از اقسام الكل كه مست كننده و در اصل مايع باشد، نجس‏است.

 2 - ملاك نجاست الكل اين است كه مست كننده و در اصل مايع باشد.

 3 - اگر خود مكلّف يقين نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمينان كافي‏است.

 س 308: نوشابه‏هاي موجود در بازار كه بعضي از آنها مانند كوكاكولا و پپسي كولا و... در داخل توليد مي‏شوند و گفته مي‏شود كه مواد اصلي آنها از خارج وارد مي‏گردد و احتمال دارد از الكل در آنها استفاده شده باشد، چه حكمي دارد؟

 ج: پاك و حلال است، مگر اين كه مكلّف شخصا يقين حاصل كند كه آنها با الكل مست كننده‏اي مخلوط اند كه در اصل مايع است.

 س 309: آيا اساسا هنگام خريد مواد غذائي، لازم است تحقيق شود كه فروشنده يا سازنده غير مسلمان كالا آنها را لمس كرده و يا در ساخت آنها الكل بكار برده است يا خير؟

 ج: سؤال و تحقيق لازم نيست.

 س 310: اينجانب اقدام به ساخت «اسپري اتروپين سولفات» كرده‏ام كه الكل نقش اساسي در تركيب فرمول داروئي آن دارد، به طوري كه اگر الكل به تركيب مذكور اضافه نشود، ساخت آن اسپري ممكن نيست و از جهت عملي هم اين اسپري ضد گازهاي شيميائي و جنگي اعصاب است كه براي محافظت از نيروهاي اسلام در برابر آنها كاربرد دارد. آيا از نظر جنابعالي استفاده از الكل به ترتيب مذكور در صنعت داروسازي، شرعا جايز است؟

 ج: اگر الكل مست كننده‏اي باشد كه در اصل مايع است، نجس و حرام است، ولي استفاده از آن به عنوان دارو در هيچ يك از حالات اشكال ندارد.


| شناسه مطلب: 75254