احکام مسکرات
احکام طهارت
احكام طهارت
س 301: آيا مشروبات الكلي نجس است؟ ج: مشروبات مست كننده بنا بر احتياط نجس است. س 302: آب انگوري كه با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن كم نشده است، ولي مست كننده نيست، چه حكمي دارد؟ ج: خوردن آن حرام است، ولي نجس نيست. س 303: گفته ميشود كه اگر مقداري غوره براي گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يك يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقي ميماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟ ج: اگر حبههاي انگور بسيار كم باشد و آب آن در آب غوره مستهلك شود، به طوري كه آب انگور بر آن صدق نكند، حلال است. ولي اگر حبههاي انگور به تنهائي به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است. س 304: امروزه از الكل كه در واقع مسكراست براي ساخت بسياري از داروها بخصوص داروهاي نوشيدني، عطرها بويژه انواع ادكلنهائي كه از خارج وارد ميشوند، استفاده ميكنند. آيا به افراد آگاه يا جاهل به مسأله اجازه خريد و فروش و استفاده و بهرهگيريهاي ديگر از آنها را ميدهيد؟ ج: الكلهائي كه معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست كننده باشند، محكوم به طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتي كه با آنها مخلوط شدهاند اشكال ندارد. س 305: آيا استفاده از الكل سفيد براي ضد عفوني كردن دست و لوازم پزشكي مثل دماسنج و غير آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشكي و درمان توسط پزشك يا تيم پزشكي جايز است؟ الكل سفيد همان الكل پزشكي است كه قابل نوشيدن هم هست، و فرمول آن C2HOOH است، آيا نماز خواندن با لباسي كه يك يا چند قطره از اين الكل بر آن ريخته شده، جايز است؟ ج: اگر از الكلي باشد كه در اصل مايع نيست، هر چند مست كننده هم باشد، محكوم به طهارت است و نماز با لباسي كه با اين الكل برخورد كرده صحيح است و احتياجي به تطهير ندارد. ولي اگر از الكل مايع بالاصالة و بر حسب تشخيص اهل فن مست كننده باشد، نجس است و نماز با بدن يا لباسي كه با آن برخورد كرده، موقوف بر تطهير است؛ ليكن استفاده از آن جهت ضد عفوني كردن ادوات پزشكي و مانند آن اشكال ندارد. س 306: مادهاي است به نام «كفير» كه در صنايع غذائي و داروسازي كاربرد دارد. هنگام تخمير 5% يا 8% الكل در ماده بدست آمده بوجود ميآيد. اين مقدار الكل سبب هيچ نوع مستي در مصرف كننده نميشود. آيا از نظر شرعي استفاده از اين ماده مانعي دارد يا خير؟ ج: اگر الكل موجود در ماده به دست آمده في نفسه مست كننده باشد، بنا بر احتياط نجس و حرام است، هر چند به علت كمي آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف كننده مسكر نباشد، ولي اگر شك داشته باشيم كه في نفسه مست كننده و يا در اصل مايع است، حكم متفاوت ميشود. س 307: 1 - آيا الكل اتيليك نجس است يا خير؟ (ظاهرا اين الكل در همه مست كنندهها وجود دارد و سبب مستي است). 2 - ملاك نجس بودن الكل چيست؟ 3 - روشي كه مست كننده بودن مشروب را ثابت كند، كدام است؟ ج: 1 - هر يك از اقسام الكل كه مست كننده و در اصل مايع باشد، نجساست. 2 - ملاك نجاست الكل اين است كه مست كننده و در اصل مايع باشد. 3 - اگر خود مكلّف يقين نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمينان كافياست. س 308: نوشابههاي موجود در بازار كه بعضي از آنها مانند كوكاكولا و پپسي كولا و... در داخل توليد ميشوند و گفته ميشود كه مواد اصلي آنها از خارج وارد ميگردد و احتمال دارد از الكل در آنها استفاده شده باشد، چه حكمي دارد؟ ج: پاك و حلال است، مگر اين كه مكلّف شخصا يقين حاصل كند كه آنها با الكل مست كنندهاي مخلوط اند كه در اصل مايع است. س 309: آيا اساسا هنگام خريد مواد غذائي، لازم است تحقيق شود كه فروشنده يا سازنده غير مسلمان كالا آنها را لمس كرده و يا در ساخت آنها الكل بكار برده است يا خير؟ ج: سؤال و تحقيق لازم نيست. س 310: اينجانب اقدام به ساخت «اسپري اتروپين سولفات» كردهام كه الكل نقش اساسي در تركيب فرمول داروئي آن دارد، به طوري كه اگر الكل به تركيب مذكور اضافه نشود، ساخت آن اسپري ممكن نيست و از جهت عملي هم اين اسپري ضد گازهاي شيميائي و جنگي اعصاب است كه براي محافظت از نيروهاي اسلام در برابر آنها كاربرد دارد. آيا از نظر جنابعالي استفاده از الكل به ترتيب مذكور در صنعت داروسازي، شرعا جايز است؟ ج: اگر الكل مست كنندهاي باشد كه در اصل مايع است، نجس و حرام است، ولي استفاده از آن به عنوان دارو در هيچ يك از حالات اشكال ندارد. |