وسوسه و درمان آن

   احکام طهارت

   احكام طهارت


وسوسه و درمان آن‏
 

 س 311: چند سالي است كه به بيماري وسواس مبتلا شده‏ام و اين موضوع مرا بسيار عذاب مي‏دهد، و روز به روز اين حالت در من تشديد مي‏شود تا جائي كه در همه چيز شك مي‏كنم و همه زندگي ام بر پايه شك استوار گشته است. بيشترين شك من درباره غذا و اشياء مرطوب است، به همين دليل نمي‏توانم مثل ساير مردم عادي زندگي كنم. وقتي داخل مكاني مي‏شوم فوري جوراب هايم را از پاي خود بيرون مي‏آورم زيرا فكر مي‏كنم جوراب‏هايم عرق كرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتي من بر سجاده هم نمي‏توانم بنشينم. هر وقت بر آن مي‏نشينم بر اثر وسوسه نفس از روي آن بلند مي‏شوم تا مبادا پرزهاي سجاده به لباسهايم بچسبد و مجبور به شستن آنها شوم. در گذشته چنين نبودم، اكنون از اين كار هايم خجالت مي‏كشم و هميشه دوست دارم كسي را در عالم رؤيا ببينم و مشكلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزه‏اي رخ دهد و زندگي‏ام را دگرگون نمايد و به حالت گذشته‏ام برگردم. اميدوارم مرا راهنمائي فرمائيد.

 ج: احكام طهارت و نجاست همان است كه در رساله‏هاي عمليه ذكر شده‏است. از نظر شرعي همه اشياء محكوم به طهارت هستند، مگر مواردي كه شارع حكم به نجاست آنها كرده و براي انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهائي از بيماري‏وسواس احتياج‏به‏رؤيا و معجزه‏ندارد، بلكه‏بايدمكلّف‏ذوق‏و سليقه‏شخصي خود را كنارگذاشته‏و متعبدومؤمن‏به دستورات‏شرع مقدس باشدو چيزي‏را كه‏يقين‏به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زيرا شما از كجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيائي كه استفاده مي‏كنيد، يقين پيدا كرده‏ايد. چگونه يقين پيدا كرده‏ايد كه پرزهاي سجاده‏اي كه بر روي آن راه مي‏رويد يا مي‏نشينيد، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت مي‏كند؟ لذا در اين صورت اعتناء به وسواس براي شما جايز نيست. مقداري عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما كمك خواهد كرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.

 س 312: زني هستم با تحصيلات عالي و داراي چندين فرزند، مشكلي كه از آن رنج مي‏برم مسأله طهارت است. چون در خانواده‏اي متدين بزرگ شده‏ام، مي‏خواهم همه تعاليم اسلامي را مراعات كنم. به علت داشتن فرزندان كوچك، هميشه با مسائل بول و غائط سر و كار دارم. هنگام تطهير بول، ترشحات سيفون پراكنده شده و به پاها، صورت و حتي سرم برخورد مي‏كنند و هر دفعه با مشكل تطهير آن اعضاء مواجه هستم، و اين باعث شده كه در زندگي با سختي‏هاي زيادي روبرو شوم. از طرفي هم نمي‏توانم اين امور را رعايت نكنم، زيرا مربوط به عقيده و دينم است. براي حل مشكل به پزشك روانشناس هم مراجعه كردم، ولي نتيجه‏اي نگرفتم. بعلاوه موارد ديگري هم هست كه از آنها رنج مي‏برم مثل غبار شي‏ء نجس يا مراقبت از دست‏هاي كودك كه يا بايد آنها را آب بكشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيري نمايم. با توجه به اين كه تطهير شي‏ء نجس براي من بسيار دشوار است ولي در همان وقت، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتي كه فقط كثيف باشند برايم راحت است. لذا از حضرتعالي مي‏خواهم كه با راهنمائي‏هاي خود زندگي را بر من آسان نمائيد.

 ج: 1 - از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. يعني در هر موردي كه كمترين ترديدي در نجس شدن آن براي شما حاصل شد، واجب است حكم به عدم نجاست كنيد.

 2 - كساني كه داراي حساسيت نفساني شديدي در مورد نجاست هستند (به اين افراد در اصطلاح فقهي وسواسي گفته مي‏شود)، حتي اگر گاهي يقين به نجاست هم پيدا كردند، بايد حكم به عدم نجاست كنند، مگر در مواردي كه نجس شدن يك شي‏ء را با چشمان خود ببينند، بطوري كه اگر فرد ديگري هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا كند، فقط در اين موارد بايد حكم به نجاست كنند.

 استمرار اجراي اين حكم در مورد افراد مزبور تا زماني است كه اين حساسيت به طور كلي از بين برود.

 3 - هر شي‏ء يا عضوي كه نجس مي‏شود، براي تطهير آن، يكبار شستن با آب لوله‏كشي بعد از زوال عين نجاست كافي است. تكرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شي‏ء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد.

 4 - از آنجائي كه شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد كه غبار نجس در هيچ صورتي نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دست‏هاي كودك چه پاك باشد يا نجس و همچنين دقت در اين كه خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حكم درباره شما تا زماني كه اين حساسيت از بين نرفته، باقي است.

 5 - دين اسلام داراي احكام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشري است، لذا آن را بر خود مشكل نكنيد و با اين كار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگي را بر شما تلخ مي‏كند، و خداوند راضي به رنج و عذاب شما و كساني كه با شما ارتباط دارند، نيست. شكرگزار نعمت دين آسان باشيد و شكر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارك و تعالي است.

 6 - اين حالت يك وضعيت گذرا و قابل علاجي است. افراد بسياري بعد از ابتلاء به آن، با روش مذكور از آن نجات يافته‏اند. به خداوند توكّل نمائيد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. انشاء الله موفق باشيد.


| شناسه مطلب: 75255