وسوسه و درمان آن
احکام طهارت
احكام طهارت
س 311: چند سالي است كه به بيماري وسواس مبتلا شدهام و اين موضوع مرا بسيار عذاب ميدهد، و روز به روز اين حالت در من تشديد ميشود تا جائي كه در همه چيز شك ميكنم و همه زندگي ام بر پايه شك استوار گشته است. بيشترين شك من درباره غذا و اشياء مرطوب است، به همين دليل نميتوانم مثل ساير مردم عادي زندگي كنم. وقتي داخل مكاني ميشوم فوري جوراب هايم را از پاي خود بيرون ميآورم زيرا فكر ميكنم جورابهايم عرق كرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتي من بر سجاده هم نميتوانم بنشينم. هر وقت بر آن مينشينم بر اثر وسوسه نفس از روي آن بلند ميشوم تا مبادا پرزهاي سجاده به لباسهايم بچسبد و مجبور به شستن آنها شوم. در گذشته چنين نبودم، اكنون از اين كار هايم خجالت ميكشم و هميشه دوست دارم كسي را در عالم رؤيا ببينم و مشكلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزهاي رخ دهد و زندگيام را دگرگون نمايد و به حالت گذشتهام برگردم. اميدوارم مرا راهنمائي فرمائيد. ج: احكام طهارت و نجاست همان است كه در رسالههاي عمليه ذكر شدهاست. از نظر شرعي همه اشياء محكوم به طهارت هستند، مگر مواردي كه شارع حكم به نجاست آنها كرده و براي انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهائي از بيماريوسواس احتياجبهرؤيا و معجزهندارد، بلكهبايدمكلّفذوقو سليقهشخصي خود را كنارگذاشتهو متعبدومؤمنبه دستوراتشرع مقدس باشدو چيزيرا كهيقينبه نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زيرا شما از كجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيائي كه استفاده ميكنيد، يقين پيدا كردهايد. چگونه يقين پيدا كردهايد كه پرزهاي سجادهاي كه بر روي آن راه ميرويد يا مينشينيد، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت ميكند؟ لذا در اين صورت اعتناء به وسواس براي شما جايز نيست. مقداري عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما كمك خواهد كرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد. س 312: زني هستم با تحصيلات عالي و داراي چندين فرزند، مشكلي كه از آن رنج ميبرم مسأله طهارت است. چون در خانوادهاي متدين بزرگ شدهام، ميخواهم همه تعاليم اسلامي را مراعات كنم. به علت داشتن فرزندان كوچك، هميشه با مسائل بول و غائط سر و كار دارم. هنگام تطهير بول، ترشحات سيفون پراكنده شده و به پاها، صورت و حتي سرم برخورد ميكنند و هر دفعه با مشكل تطهير آن اعضاء مواجه هستم، و اين باعث شده كه در زندگي با سختيهاي زيادي روبرو شوم. از طرفي هم نميتوانم اين امور را رعايت نكنم، زيرا مربوط به عقيده و دينم است. براي حل مشكل به پزشك روانشناس هم مراجعه كردم، ولي نتيجهاي نگرفتم. بعلاوه موارد ديگري هم هست كه از آنها رنج ميبرم مثل غبار شيء نجس يا مراقبت از دستهاي كودك كه يا بايد آنها را آب بكشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيري نمايم. با توجه به اين كه تطهير شيء نجس براي من بسيار دشوار است ولي در همان وقت، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتي كه فقط كثيف باشند برايم راحت است. لذا از حضرتعالي ميخواهم كه با راهنمائيهاي خود زندگي را بر من آسان نمائيد. ج: 1 - از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. يعني در هر موردي كه كمترين ترديدي در نجس شدن آن براي شما حاصل شد، واجب است حكم به عدم نجاست كنيد. 2 - كساني كه داراي حساسيت نفساني شديدي در مورد نجاست هستند (به اين افراد در اصطلاح فقهي وسواسي گفته ميشود)، حتي اگر گاهي يقين به نجاست هم پيدا كردند، بايد حكم به عدم نجاست كنند، مگر در مواردي كه نجس شدن يك شيء را با چشمان خود ببينند، بطوري كه اگر فرد ديگري هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا كند، فقط در اين موارد بايد حكم به نجاست كنند. استمرار اجراي اين حكم در مورد افراد مزبور تا زماني است كه اين حساسيت به طور كلي از بين برود. 3 - هر شيء يا عضوي كه نجس ميشود، براي تطهير آن، يكبار شستن با آب لولهكشي بعد از زوال عين نجاست كافي است. تكرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شيء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد. 4 - از آنجائي كه شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد كه غبار نجس در هيچ صورتي نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دستهاي كودك چه پاك باشد يا نجس و همچنين دقت در اين كه خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حكم درباره شما تا زماني كه اين حساسيت از بين نرفته، باقي است. 5 - دين اسلام داراي احكام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشري است، لذا آن را بر خود مشكل نكنيد و با اين كار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگي را بر شما تلخ ميكند، و خداوند راضي به رنج و عذاب شما و كساني كه با شما ارتباط دارند، نيست. شكرگزار نعمت دين آسان باشيد و شكر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارك و تعالي است. 6 - اين حالت يك وضعيت گذرا و قابل علاجي است. افراد بسياري بعد از ابتلاء به آن، با روش مذكور از آن نجات يافتهاند. به خداوند توكّل نمائيد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. انشاء الله موفق باشيد. |