حکم امام جماعتی که قرائت وی صحیح نیست

   احکام نماز حکم امام جماعتی که قرائت وی صحیح نیست‏   س 587: آیا در صحت قرائت بین نماز فرادی و نماز مأموم

   احكام نماز


حكم امام جماعتي كه قرائت وي صحيح نيست‏
 

 س 587: آيا در صحت قرائت بين نماز فرادي و نماز مأموم يا امام تفاوت وجود دارد يا اينكه صحت قرائت در هر حال مسأله واحدي است؟

 ج: اگر قرائت مكلّف صحيح نباشد و قدرت بر يادگيري هم نداشته باشد، نماز او صحيح است، ولي ديگران نمي‏توانند به وي اقتدا كنند.

 س 588: قرائت بعضي از ائمه جماعات از جهت مخارج حروف صحيح نيست. آيا كسي كه حروف را به طور صحيح از مخارج خود ادا مي‏كند، مي‏تواند به آنان اقتدا نمايد؟ عده‏اي مي‏گويند مي‏توانيد نماز را به جماعت بخوانيد، ولي بايد بعدا اعاده نمائيد، من كه فرصت اعاده ندارم، وظيفه‏ام چيست؟ آيا مي‏توانم در نماز جماعت شركت نموده ولي حمد و سوره را آهسته بخوانم؟

 ج: اگر قرائت امام از نظر مأموم صحيح نباشد، اقتدا و نماز جماعت او باطل‏است و اگر نمي‏تواند نماز را اعاده كند، اقتدا نكردن اشكال ندارد، ولي آهسته خواندن در قرائت نمازي كه بايد بلند خوانده شود، براي اظهار اقتدا به امام جماعت صحيح و مجزي نيست.

 س 589: عده‏اي معتقدند كه قرائت بعضي از ائمه جمعه صحيح نيست، زيرا يا حروف را آنگونه كه هست، ادا نمي‏كنند و يا حركت آنها را طوري تغيير مي‏دهند كه ديگر آن حرف نيست. آيا اقتدا به آنان بدون اعاده نمازي كه پشت سر آنان خوانده مي‏شود، صحيح است؟

 ج: ملاك صحت قرائت عبارت است از رعايت قواعد زبان عربي و اداء حروف از مخارج آن به طوري كه اهل لسان آن را اداء آن حرف بدانند نه حرف ديگر؛ اگر مأموم قرائت امام را مطابق قواعد و صحيح نداند، نمي‏تواند به او اقتدا كند و در صورت اقتداء، نماز او صحيح نيست و اعاده آن واجب است.

 س 590: اگر امام جماعت در اثناي نماز در كيفيت تلفظ كلمه پس از اداي آن شك كند و بعد از فراغت از نماز علم پيدا كند كه در تلفظ آن كلمه اشتباه كرده است، نماز او و مأمومين چه حكمي دارد؟

 ج: نماز محكوم به صحت است.

 س 591: وظيفه شرعي شخص بخصوص معلم قرآن كريم كه يقين دارد امام جماعت نماز خود را از جهت تجويد غلط مي‏خواند چيست؟ در حالي كه اين فرد به دليل عدم شركت در نماز جماعت در معرض تهمت‏هاي زيادي قرار گرفته است.

 ج: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولي اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمي‏تواند به او اقتدا كند، لكن شركت ظاهري در نماز جماعت براي يك غرض عقلائي، اشكال ندارد.







| شناسه مطلب: 75272