حکم امام جماعتی که قرائت وی صحیح نیست
احکام نماز حکم امام جماعتی که قرائت وی صحیح نیست س 587: آیا در صحت قرائت بین نماز فرادی و نماز مأموم
احكام نماز
حكم امام
جماعتي كه قرائت وي صحيح نيست
س 587: آيا در صحت قرائت بين نماز فرادي و نماز مأموم يا امام تفاوت وجود دارد يا اينكه صحت قرائت در هر حال مسأله واحدي است؟
ج: اگر قرائت مكلّف صحيح نباشد و قدرت بر يادگيري هم نداشته باشد، نماز او صحيح است، ولي ديگران نميتوانند به وي اقتدا كنند.
س 588: قرائت بعضي از ائمه جماعات از جهت مخارج حروف صحيح نيست. آيا كسي كه حروف را به طور صحيح از مخارج خود ادا ميكند، ميتواند به آنان اقتدا نمايد؟ عدهاي ميگويند ميتوانيد نماز را به جماعت بخوانيد، ولي بايد بعدا اعاده نمائيد، من كه فرصت اعاده ندارم، وظيفهام چيست؟ آيا ميتوانم در نماز جماعت شركت نموده ولي حمد و سوره را آهسته بخوانم؟
ج: اگر قرائت امام از نظر مأموم صحيح نباشد، اقتدا و نماز جماعت او باطلاست و اگر نميتواند نماز را اعاده كند، اقتدا نكردن اشكال ندارد، ولي آهسته خواندن در قرائت نمازي كه بايد بلند خوانده شود، براي اظهار اقتدا به امام جماعت صحيح و مجزي نيست.
س 589: عدهاي معتقدند كه قرائت بعضي از ائمه جمعه صحيح نيست، زيرا يا حروف را آنگونه كه هست، ادا نميكنند و يا حركت آنها را طوري تغيير ميدهند كه ديگر آن حرف نيست. آيا اقتدا به آنان بدون اعاده نمازي كه پشت سر آنان خوانده ميشود، صحيح است؟
ج: ملاك صحت قرائت عبارت است از رعايت قواعد زبان عربي و اداء حروف از مخارج آن به طوري كه اهل لسان آن را اداء آن حرف بدانند نه حرف ديگر؛ اگر مأموم قرائت امام را مطابق قواعد و صحيح نداند، نميتواند به او اقتدا كند و در صورت اقتداء، نماز او صحيح نيست و اعاده آن واجب است.
س 590: اگر امام جماعت در اثناي نماز در كيفيت تلفظ كلمه پس از اداي آن شك كند و بعد از فراغت از نماز علم پيدا كند كه در تلفظ آن كلمه اشتباه كرده است، نماز او و مأمومين چه حكمي دارد؟
ج: نماز محكوم به صحت است.
س 591: وظيفه شرعي شخص بخصوص معلم قرآن كريم كه يقين دارد امام جماعت نماز خود را از جهت تجويد غلط ميخواند چيست؟ در حالي كه اين فرد به دليل عدم شركت در نماز جماعت در معرض تهمتهاي زيادي قرار گرفته است.
ج: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولي اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نميتواند به او اقتدا كند، لكن شركت ظاهري در نماز جماعت براي يك غرض عقلائي، اشكال ندارد.