جهاد
جهاد س 1048: جهاد ابتدائی در زمان غیبت امام معصوم «علیه السلام» چه حکمی دارد؟ آیا جایز است که فقیه جامع الشرائط مبسوط الید (ولیّ امر مسلمین) حکم به آن کند؟ ج:
جهاد
س 1048: جهاد
ابتدائي در زمان غيبت امام معصوم «عليه السلام» چه حكمي دارد؟ آيا جايز است كه
فقيه جامع الشرائط مبسوط اليد (وليّ امر مسلمين) حكم به آن كند؟
ج: بعيد نيست كه حكم به جهاد ابتدائي توسط فقيه جامع الشرائطي كه متصدّي ولايت امر مسلمين است، در صورتي كه مصلحت آن را اقتضا كند، جايز باشد، بلكه اين نظر اقوي است.
س 1049: اقدام به دفاع از اسلام هنگام تشخيص خطر براي اسلام، بدون رضايت والدين چه حكمي دارد؟
ج: دفاع از اسلام و مسلمين واجب است و متوقف بر اذن والدين نيست، ولي در عين حال سزاوار است كه انسان تا ميتواند رضايت آنان را جلب كند.
س 1050: آيا اهل كتابي كه در كشورهاي اسلامي زندگي ميكنند، حكم اهل ذمّه را دارند؟
ج: آنان تا زماني كه مطيع قوانين و مقررات دولت اسلامي كه در حمايت آن زندگي ميكنند، باشند و كاري كه منافي با أمان است، انجام ندهند، حكم معاهد را دارند.
س 1051: آيا جايز است كه يكي از مسلمانان يك كافر كتابي يا غير كتابي، اعم از زن يا مرد را در سرزمين كفر يا سرزمين مسلمانان به تملك خود در آورد؟
ج: اين كار جايز نيست، هر گاه كفّار به سرزمين اسلامي حمله كنند و كساني از آنان به دست مسلمين اسير شود، سرنوشت اسيران جنگي در دست حاكم اسلامي است و آحاد مسلمانان حق تعيين سرنوشت اسراء را ندارند.
س 1052: اگر فرض كنيم كه حفظ اسلام ناب محمدي «صلي الله عليه و آله» متوقف بر ريختن خون نفس محترمي باشد، آيا اين كار جايز است؟
ج: ريختن به ناحقِ خونِ نفسِ محترمه شرعا حرام است و با احكام اسلام ناب محمدي «صلي الله عليه و آله» تعارض دارد. بنابراين سخن مزبور كه حفظ اسلام ناب محمدي متوقف بر ريختن خون انسان بيگناهي باشد، بي معني است، ولي اگر منظور از آن اقدام مكلّف به جهاد في سبيل الله عزّت آلاؤه و دفاع از اسلام ناب محمدي در مواردي كه احتمال كشته شدن او وجود دارد، باشد، اين فرض موارد مختلفي دارد، اگر مكلف طبق تشخيص خود احساس كند كه كيان اسلام در خطر است، بايد براي دفاع از اسلام قيام كند، حتي اگر در معرض كشته شدن باشد.