موسیقی و غنا
کسب های حرام و غیره موسیقی و غنا س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلا
كسب هاي حرام و غيره
موسيقي و غنا
س 1128: ملاك تمييز موسيقي حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقي كلاسيك حلال است، بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد؟
ج: هر موسيقي كه به نظر عرف موسيقي لهوي و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقي حرام محسوب ميشود و فرقي نميكند كه موسيقي كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفي مكلّف است و اگر موسيقي اين گونه نباشد بخودي خود اشكال ندارد.
س 1129: گوش دادن به نوارهايي كه توسط سازمان تبليغات اسلامي و يا مؤسسه اسلامي ديگر مجاز اعلام شدهاند، چه حكمي دارد؟ و استفاده از آلات موسيقي مثل كمان، ويولون و ني چه حكمي دارد؟
ج: جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقي لهوي مناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذراني و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامي و يا هر مؤسسه اسلامي ديگر به تنهايي دليل شرعي براي مباح بودن آن نيست و بكارگيري آلات موسيقي در موسيقي لهوي مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نميباشد، ولي استفاده حلال از آنها براي اهداف عقلائي اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.
س 1130: منظور از موسيقي مطرب ولهوي چيست؟ و راه تشخيص موسيقي مطرب و لهوي از غير آن چيست؟
ج: موسيقي مطرب و لهوي آن است كه به سبب ويژگيهائي كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقي دور نموده و به سمت بيبندوباري و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حكم موسيقي تأثير دارد؟
ج: موسيقي حرام، موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهي شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرايط در اينكه موسيقي تحت عنوان موسيقي مطرب و لهوي حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
س 1132: آيا معيار حرمت موسيقي فقط مطرب و لهوي بودن آن است يا اينكه ميزان تحريك و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حكمي دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايي كه به صورت سه ضرب و همراه با موسيقي خوانده ميشوند، چه حكمي دارد؟
ج: ملاك آن ملاحظه كيفيت نواختن موسيقي با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاي آن است و اينكه از نوع موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقي كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقي لهوي باشد، حرام است اعم از اينكه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزلهائي كه همراه با موسيقي خوانده مي شوند به صورت غنا و آواز لهوي مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.
س 1133: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداي انسان است يا اينكه شامل صداهاي حاصل از آلات موسيقي هم ميشود؟
ج: غنا عبارت است از صداي انسان در صورتي كه باترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد كه خواندن به اين صورت و گوش دادن به آن حرام است.
س 1134: آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلي كه جزء آلات موسيقي نيستند، در عروسيها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمي دارد؟
ج: جواز اين عمل بستگي به كيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسيهاي سنّتي باشد و لهو محسوب نشود و فسادي هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.
س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسي ها چه حكمي دارد؟
ج: استفاده از آلات موسيقي براي نواختن موسيقي لهوي و مطرب جايز نيست، امّا آوازخواني در مجالس عروسي، بعيد نيست براي زنان جايز باشد.
س 1136: آيا گوشدادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردي تأثير نداشته باشد چه حكمي دارد؟
ج: گوش دادن به غنا بطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايي شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.
س 1137: بعضي از جوانان كه تازه به سن بلوغ رسيدهاند از مراجعي تقليد ميكنند كه فتوي به حرمت موسيقي بطور مطلق دادهاند هر چند از راديو و تلويزيون دولت اسلامي پخش شود، حكم اين مسئله چيست؟ و آيا اگر وليّ فقيه گوش دادن به موسيقي حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او بخاطر احكام حكومتي براي جواز آن كافي است يا اينكه آنان بايد به فتواي مرجع تقليد خود عمل كنند؟
ج: فتوي به جواز يا عدم جواز گوش دادن به موسيقي از احكام حكومتي نيست، بلكه حكم شرعي فقهي است و بر هر مكلّفي واجب است در اعمالش به فتواي مرجع تقليد خود مراجعه كند. ولي موسيقي اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسدهاي هم بر آن مترتّب نگردد، دليلي بر حرمت آن وجود ندارد.
س 1138: مقصود از موسيقي و غنا چيست؟
ج: غنا يعني ترجيع صدا به نحوي كه مناسب با مجالس لهو باشد كه از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولي موسيقي، نواختن آلات آن است كه اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، في نفسه جائز است و اشكال ندارد.
س 1139: من در مكاني كار ميكنم كه صاحب آن هميشه به نوارهاي غنا گوش ميدهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براي من جايز است ياخير؟
ج: اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقي لهوي مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش دادن و شنيدن آن جايز نيست.ولي اگر مجبور به حضور در آن مكان هستيد، رفتن به آنجا و كاركردن در آن براي شما اشكال ندارد ولي واجب است به غنا گوش ندهيد هر چند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.
س 1140: موسيقي كه از راديو و تلويزيون جمهوري اسلامي پخش ميشود، چه حكمي دارد؟ آيا اين گفته كه حضرت امام«قدس سره» موسيقي را بطور مطلق حلال اعلام كردهاند، صحيح است؟
ج: نسبت حلال دانستن موسيقي به طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خميني«قدس سره» كذب و افتراء است. امام«قدس سره» معتقد به حرمت موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولي اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت ميگيرد زيرا تشخيص موضوع موكول به نظر خود مكلّف است. گاهي نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا ميكند كه در اين صورت موسيقي كه به تشخيص مكلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام ميباشد وامّا صداهاي مشكوك محكوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايي دليل شرعي بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نميشود.
س 1141: گاهي از راديو و تلويزيون آهنگهايي پخش ميشود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خودداري نموده و ديگران را هم از آن منع كنم؟
ج: اگر آنها را از نوع موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو ميدانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولي نهي ديگران از باب نهي از منكر منوط به اين است كه احراز نماييد كه آنان هم آهنگهاي مزبور را از نوع موسيقي حرام ميدانند.
س 1142: گوش دادن و توزيع غنا و موسيقي لهوي كه محصول كشورهاي غربي است، چه حكمي دارد؟
ج: در عدم جواز گوش دادن به موسيقي لهوي مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقي بين زبانها و كشورهاي محل توليد وجود ندارد. بنابر اين خريد و فروش و گوش دادن و توزيع اين نوارها در صورتي كه محتوي غنا يا موسيقي لهوي حرام باشند جايز نيست.
س 1143: خواندن به صورت غنا توسط هر يك از مرد يا زن چه از طريق نوار كاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقي باشد و يا نباشد، چه حكمي دارد؟
ج: غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جايز نيست اعم از اينكه توسط مرد باشد يا زن و بطور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.
س 1144: نواختن موسيقي به منظور اهداف و اغراض عقلائي و حلال در مكان مقدسي مانند مسجد چه حكمي دارد؟
ج: نواختن موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق جايز نيست حتّي اگر در غير مسجد و براي غرض عقلائي حلالي باشد، ولي اجراي سرودهاي انقلابي و مانند آن همراه با نغمههاي موسيقي در مكان مقدس و در مناسبتهايي كه آن را اقتضا ميكند، اشكال ندارد مشروط بر اينكه با احترام آن مكان منافات نداشته باشد و در مكانهايي مثل مسجد براي نمازگزاران مزاحمت ايجاد نكند.
س 1145: آيا آموختن موسيقي بخصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حكمي دارد؟
ج: بكارگيري آلات موسيقي براي نواختن موسيقي غيرلهوي، اگر براي اجراي سرودهاي انقلابي يا ديني و يا براي اجراي برنامههاي فرهنگي مفيد و برنامههاي ديگر با غرض عقلائي مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اينكه مستلزم مفاسد ديگري نباشد و همچنين آموختن و ياددادن نوازندگي براي امر فوق فينفسه اشكال ندارد.
س 1146: گوش دادن به صداي زن هنگامي كه شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع ميخواند اعم از اينكه شنونده، جوان باشد ياخير، مذكر باشد يا مؤنث چه حكمي دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چيست؟
ج: اگر صداي زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداي او هم به قصد لذت و ريبة نباشد و مفسدهاي هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقي بين موارد فوق نيست.
س 1147: آيا موسيقي سنّتي كه ميراث ملي ايران ميباشد، حرام است يا خير؟
ج: چيزي كه از نظر عرف، موسيقي لهوي مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقي بين موسيقي ايراني و غيرايراني و موسيقي سنتي و غير آن نيست.
س 1148: گاهي از راديوهاي عربي بعضي ازآهنگهاي موسيقي پخش ميشود، آيا گوش دادن به آنها بخاطر علاقه به شنيدن زبان عربي جايز است؟
ج: گوش دادن به موسيقي لهوي متناسب با مجالس لهو و معصيت بطور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربي مجوز شرعي براي آن محسوب نميشود.
س 1149: آيا تكرار اشعاري كه بصورت آواز و بدون موسيقي خوانده ميشوند جايز است؟
ج: غنا حرام است هر چند همراه بانواختن آلات موسيقي نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوي است كه مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولي صرف تكرار شعر اشكال ندارد.
س 1150: خريد و فروش آلات موسيقي چه حكمي دارد؟ و حدود استفاده از آنها كدام است؟
ج: خريد و فروش آلات مشترك براي نواختن موسيقي غير لهوي اشكال ندارد.
س 1151: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟
ج: غنا صوتي است كه با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد كه بطور مطلق حرام است حتّي اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.
س 1152: امروزه موسيقي براي معالجه بعضي از بيماريهاي رواني مانند افسردگي، اضطراب، مشكلات جنسي و سرد مزاجي زنان بكار ميرود، حكم آن چيست؟
ج: اگر احراز شود كه نظر پزشك متخصص و امين اين است كه معالجه متوقف بر استفاده از موسيقي است، بكارگيري آن به مقداري كه معالجه بيمار اقتضا ميكند اشكال ندارد.
س 1153: گوش دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حكمي دارد؟
ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعي براي گوش دادن به غنا محسوب نميشود.
س 1154: اجراي كنسرت توسط زن براي زنان با علم به اينكه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حكمي دارد؟
ج: اگر اجراي كنسرت به صورت ترجيع مطرب(غنا) نباشد و موسيقي هم كه نواخته ميشود از نوع لهوي حرام نباشد، اين امر فينفسه اشكال ندارد.
س 1155: اگر معيار حرمت موسيقي، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهائي كه باعث ايجاد طرب در بعضي از مردم حتّي كودك غير مميّز ميشوند، چه حكمي دارند؟ و آيا گوش دادن به نوارهاي مبتذلي كه در آنها زنان به صورت غنا ميخوانند ولي طربآور نيستند جايز است؟ همچنين مسافريني كه سوار اتوبوسهاي عمومي كه غالبا از اين نوارها استفاده ميكنند ميشوند، چه تكليفي دارند؟
ج: چنانچه موسيقي يا آوازي كه با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ كيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقي لهوي مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش كردن به آن حرام است حتّي براي كسي كه او را به طرب نيندازد و تحريك نكند و اگر در اتوبوسها و ماشينهاي ديگر نوار غنا يا موسيقي لهوي پخش شود، مسافرين بايد از گوش دادن به آن خودداري نموده و نهي از منكر كنند.
س 1156: آيا جايز است مردي غناي زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش كند؟ آيا غناي زن براي شوهر و برعكس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است كه شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفكاك از آن دو حرام كرده و تحريم غنا ناشي از تحريم آن مجالس است نظير تحريم تجارت و ساخت مجسمه كه فايدهاي غير از عبادت براي آن متصوّر نيست، بنابر اين انتفاء مناط و علت حكم در اين زمان ، مستلزم انتفاء حرمت است؟
ج: گوش دادن به غنا كه عبارت است از ترجيع صدا به نحوي كه طربانگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقا حرام است، حتّي غناي زن براي شوهرش و بالعكس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نميكند و حرمت غنا و مجسمهسازي و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احكام ثابت فقه شيعه محسوب ميشوند و دائر مدار ملاكات فرضي و آثار رواني و اجتماعي نميباشد، بلكه تا زماني كه اين عنوان حرام بر آنها صدق كند، حكم آنها حرمت و وجوب اجتناب بطور مطلق است.
س 1157: دانشجويان دانشكده علوم تربيتي بايد در مرحله دروس اختصاصي در درس سرودها و آوازهاي انقلابي شركت كنند زيرا در آنجا قطعههاي موسيقي را آموخته و بطور اجمالي با آنها آشنا مي شوند. وسيله اصلي فراگيري اين درس ارگ است، آموختن اين درس كه جزء واحدهاي اجباري است چه حكمي دارد؟ خريد و استفاده از وسيله مذكور براي ما چه حكمي دارد؟ و بخصوص خواهران نسبت به اجراي تمرين در برابر مردها چه وظيفهاي دارند؟
ج: استفاده از آلات موسيقي فينفسه براي اجراي سرودهاي انقلابي و برنامههاي ديني و فعاليتهاي فرهنگي و تربيتي مفيد، اشكال ندارد و خريد و فروش آلات نوازندگي و ياددادن و فراگيري آن براي استفاده در امور مذكور اشكال ندارد و خواهران ميتوانند با رعايت حجاب واجب و ضوابط شرعي در كلاس درس حاضر شوند.
س 1158: بعضي از ترانهها در ظاهر انقلابي هستند و عرف هم آنها را انقلابي ميداند ولي نميدانيم كه آيا خواننده، قصد خواندن يك ترانه انقلابي را داشته يا يك ترانه طربآور و لهو را، با توجه به اينكه خواننده مسلمان نيست ولي ترانههاي او ملّي و متضمّن جملاتي برضد اشغال و همچنين تحريك مردم به مقاومت است، گوش دادن به اين ترانهها چه حكمي دارد؟
ج: اگر كيفيت آنها از نظر شنونده عرفا، طربآور و لهوي نباشد، گوش دادن به آنها اشكال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزي كه ميخواند در اين باره تأثيري ندارد.
س 1159: جواني بعنوان مربّي و داور بينالملليِ بعضي از ورزشها بكار اشتغال دارد. شغل او اقتضا ميكند كه به بعضي از باشگاههائي وارد شود كه غنا و موسيقي حرام در آنها پخش ميشود، با توجه به اينكه اين كار مقداري از هزينههاي زندگي او راتأمين ميكند و فرصتهاي شغلي هم در محل زندگي او كم است، آيا اين كار براي او جايز است؟
ج: اين شغل براي او اشكال ندارد هر چند گوش دادن به غنا و موسيقي لهوي براي او حرام است امّا در موارد اضطراري جايز است داخل مجلس غنا و موسيقي حرام شود، ولي بايد از گوش دادن به آن اجتناب كند و آنچه كه بدون اختيار به گوش او ميخورد، اشكال ندارد.
س 1160: آيا فقط گوش دادن به موسيقي، حرام است يا اينكه شنيدن آن هم حرام است؟
ج: شنيدن غنا يا موسيقي لهوي و طربآور حكم گوش دادن را ندارد مگر در بعضي از موارد كه شنيدن از نظر عرف گوش دادن محسوب ميشود.
س 1161: آيا نواختن موسيقي همراه قرائت قرآن با غير از آلاتي كه استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟
ج: تلاوت قرآن كريم با صداي زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن كريم اشكال ندارد، بلكه امر راجحي است مشروط براينكه به حدّ غناي حرام نرسد، ولي نواختن موسيقي با آن، وجه شرعي ندارد.
س 1162: طبل زدن در جشنهاي ميلاد و غير آن چه حكمي دارد؟
ج: استفاده از آلات نوازندگي و موسيقي به نحو لهوي و مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق حرام است.
س 1163: آلات موسيقي كه دانشآموزان مدارس عضو گروههاي سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده ميكنند چه حكمي دارند؟
ج: آن دسته از آلات موسيقي كه در نظر عرف از آلات مشترك قابل استفاده براي كارهاي حلال محسوب ميشوند، جايز است بطور غير لهوي براي مقاصد حلال بكار گرفته شوند ولي آلاتي كه عرفا از آلات مخصوص لهو محسوب ميشوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.
س 1164: آيا ساخت سنتور كه از آلات موسيقي محسوب ميشود و كسب درآمد با آن به عنوان شغل جايز است؟ آيا بهرهگيري از اموال و كمك به ساخت سنتور به منظور توسعه و تكميل صنعت سنتورسازي و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقي سنتي ايراني به قصد نشر و احياي موسيقي اصيل جايز است؟
ج: استفاده از آلات نوازندگي موسيقي براي اجراي سرودهاي ملّي يا انقلابي يا هر امر حلال و مفيدي تا زماني كه به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشكال ندارد. همچنين موسيقي و تعليم و يادگرفتن و ساختن آلات آن براي اهداف مذكور فينفسه اشكال ندارد.
س 1165: چه آلاتي لهو محسوب ميشوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟
ج: آلاتي كه نوعا در لهو و لعب بكار ميروند و منفعت حلالي دربرندارند.
س 1166: آيا گرفتن اجرت براي تكثير نوارهاي صوتي كه محتوي امور حرامي هستند جايز است؟
ج: هرنوار صوتي كه گوش دادن به آن حرام است، تكثير و گرفتن اجرت براي آن هم جايز نيست.