بخش 3
طواف وداع بخش دوم : محرمات احرام محرمات احرام محرمات کفاره#160;دار محرمات بدون کفاره توضیح محرمات احرام محرمات مشترک استعمال عطریات نگاه کردن در آینه انگشتر به دست کردن برای زینت روغن مالیدن به بدن زدودن مو بیرون آوردن خون از بدن ناخن گرفتن کشیدن دندان کندن درخت و گیاه حرم
|
55 |
|
بخش دوّم
مُحرّمات احـرام
1 . اقسام محرّمات .
2 . محرّمات كفّاره دار .
3 . محرّمات بي كفّاره .
4 . توضيح بعضي از محرّمات .
5 . محرّمات مشترك .
6 . محرّمات مخصوص مردان .
7 . محرّمات مخصوص بانوان .
|
57 |
|
محرّمات احرام
1 ـ مُحرّمات كفّاره دار
اقسام محرّمات احرام
2 ـ محرّمات بي كفّاره
تقسيمي ديگر براي
محرّمات احرام
1 ـ مشترك بين مرد و زن
2 ـ مخصوص مردان
3 ـ مخصوص بانوان
1 ـ عمداً باشدؤكفاره دارد .
ارتكاب محرمات 2 ـ سهواً باشد
كفّـاره دار 3 ـ از روي غفلت كفاره ندارد ، بجزصيد
4 ـ به خاطرندانستن
اكنون به بيان محرماتي كه بيشتر مورد ابتلا مي باشد و بيان مسائل آنها مي پردازيم .
|
58 |
|
محرّمات كفاره دار
رديف كار حرامكفّاره
1 جماع ( آميزش ) يك شتر ( باتفصيلي كه دركتب فقهي آمده است )
2 استعمال بوي خوش يك گوسفند ( به احتياط واجب )
3 پوشيدن لباس دوخته ( براي مردان ) يك گوسفند
4 تراشيدن سر يك گوسفند
5 پوشاندن سر ( براي مردان ) يك گوسفند
6 زير سايه رفتن ( براي مردان ) ( 1 ) يك گوسفند ( به احتياط واجب )
7 گرفتن تمام ناخنهاي دست ها يك گوسفند
8 گرفتن تمام ناخنهاي پاها يك گوسفند
9 گرفتن كمتر از ده ناخن براي هر كدام يك مدّ طعام
10 كندن درخت بزرگ حرم ( 2 ) يك گاو ( به احتياط واجب )
11 كندن درخت كوچك حرم يك گوسفند ( به احتياط واجب )
12 كندن قسمتي از يك درخت حرم قيمت آن
13 قسم راست خوردن سه مرتبه وبيشتر يك گوسفند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آيات عظام گلپايگاني ، خويي ، صافي ، زنجاني ، سيستاني ، تبريزي ، بهجت : كفاره آن يك گوسفند است و فرقي بين اختيار و اضطرار نيست .
2 ـ آية الله خوئي : كفاره كندن درخت از بيخ ، قيمت همان درخت و كفاره قطع مقداري از آن قيمت همان مقدار است .
آية الله سيستاني : بنابر احتياط كفاره كندن هر درختي ، قيمت همان درخت است .
آية الله زنجاني : كندن درخت حرم ، يك گاو كفاره دارد و فرقي بين درخت بزرگ و كوچك نيست .
|
59 |
|
رديف كار حرامكفّاره
14 قسم دروغ ، يك مرتبه يك گوسفند ( 1 )
قسم دروغ ، دو مرتبه يك گاو ( 2 )
قسم دروغ ، سه مرتبه يك شتر
15 كندن دندان ( 3 ) يك گوسفند ( به احتياط واجب )
16 زدودن موي زير هر دو بغل يك گوسفند
17 زدودن موي زير يك بغل يك گوسفند ( بنابراحتياط واجب ) ( 4 )
18 زدودن موي سر يك گوسفند ( بنابر احتياط واجب ) ( 5 )
اگراز روي فراموشي ، برخي از محرمات احرام را انجام دهد ، كفّاره براو واجب نيست مگر صيد كه در هر صورت كفّاره دارد . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله زنجاني : قسم دروغ چنانچه با توجه به دروغ بودن ، عمداً صورت گيرد ، به احتياط واجب يك شتر كفاره دارد .
2 ـ آيات عظام خوئي ، سيستاني ، تبريزي : كفاره قسم دروغ در مرتبه دوم ، دو گوسفند و در مرتبه سوم ، يك گاو است .
آية الله فاضل ، آية الله بهجت : در مرتبه اول يك گوسفند كفاره بدهد و احتياط واجب آن است كه در مرتبه دوّم يك گاو و در مرتبه سوّم يك شتر كفاره بدهد .
3 ـ آيات عظام خويي ، تبريزي ، سيستاني : اگر خون نيايد بعيد نيست كه اين عمل جايز باشد .
آية الله خامنه اي ، آية الله فاضل : اگر كندن يا كشيدن دندان سبب بيرون آمدن خون نباشد حرام نيست .
4 ـ آية الله زنجاني : بنابر احتياط مستحب .
5 ـ آية الله زنجاني : بنابر احتياط مستحب .
6 ـ كفاره صيد مختلف است و براي آشنايي با موارد آن بايد به كتب مفصّل ؤ
فقهي مراجعه شود .
|
60 |
|
محرّمات بدون كفّاره
1 ـ سرمه كشيدن با چيزي كه بوي خوش ندارد . ( 1 )
2 ـ نگاه كردن در آينه . ( 2 )
3 ـ پوشيدن آنچه روي پا را مي گيرد . ( 3 )
4 ـ فسوق .
5 ـ جدال ، قسم راست كمتر از سه مرتبه .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله تبريزي : اگر سرمه سياه باشد يا با قصد زينت سرمه بكشد ، كفاره اش يك گوسفند است .
آية الله خويي : بنابر احتياط بايد يك گوسفند كفاره بدهد .
2 ـ آيات عظام خويي ، خامنه اي ، تبريزي ، سيستاني ، مكارم ، بهجت : نگاه به آينه بدون قصد زينت اشكال ندارد .
آية الله خويي : شماره هاي 2 ، 3 ، 6 ، 7 ، 9 ، 10 و 11 ، كفاره هريك بنابر
احتياط يك گوسفند است و كفاره نگاه به آينه در صورتي است كه براي زينت نگاه كند .
3 ـ آيات عظام اراكي ، خويي ، فاضل ، تبريزي ، نوري : بنابر احتياط واجب يك گوسفند كفاره آن است .
آية الله سيستاني : در پوشيدن چكمه و مانند آن كفّاره اي واجب نيست ولي اگر عمداً جوراب و مانند آن بپوشد بنابر احتياط واجب كفاره آن يك گوسفند است .
|
61 |
|
6 ـ انگشتر به دست كردن براي زينت .
7 ـ حنا بستن .
8 ـ پوشيدن زيور .
9 ـ روغن ماليدن به بدن ، اگر بوي خوش نداشته باشد . ( 1 )
10 ـ پوشاندن صورت براي بانوان . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله اراكي : بنابر احتياط كفاره آن يك گوسفند است اگر چه مضطرباشد .
آية الله خويي ، آية الله تبريزي : بنابر احتياط واجب در صورت علم و عمد يك گوسفند و در صورت جهل اطعام يك فقير كفاره دارد .
آية الله مكارم : بنابر احتياط كفاره آن يك گوسفند است .
2 ـ آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي : بايد يك گوسفند كفاره بدهد .
آية الله خويي ، آية الله تبريزي : بنابر احتياط واجب بايد يك گوسفند كفاره بدهد . آية الله اراكي : احتياط ترك نشود . آية الله بهجت : نقل شده كه يك گوسفند كفاره دارد .
|
62 |
|
11 ـ بيرون آوردن خون از بدن . ( 1 )
12 ـ قطع گياه حرم .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله اراكي ، نوري ، تبريزي : بنابر احتياط كفاره آن يك گوسفند است .
|
63 |
|
توضيح محرمات احرام
محرّمات مشترك
اكنون پس از بيان محرمات احرام به توضيح مواردي كه ابتلاي به آنها امكان بيشتري دارد مي پردازيم .
1 ـ استعمال عطريّات
1 ـ عطر زدن به لباس
2 ـ عطر زن به بدن
انواع گوناگون 3 ـ پوشيدن لباسي كه بوي عطرمي دهد
كاربرد 4 ـ خوردن چيزي كه بوي خوش داردحرام
بوي خوش مانندغذايي كه زعفران درآن است
5 ـ بوييدن گلها و سبزي هاي خوشبوي
غيرصحرايي ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آيات عظام گلپايگاني ، اراكي ، صافي ، مكارم : بنابر احتياط لازم بايد از تمام گلها پرهيز كند .
آية الله خامنه اي : بنابر احتياط واجب هر چيز معطري را كه به آن عطر گفته شود نبايد ببويد .
آية الله خويي ، بهجت : بنابر احتياط لازم بايد از هر بوي خوشي اجتناب كند .
آية الله تبريزي : احتياط مستحب است از بوي خوشي غير از زعفران ، عود ، عنبر ، وَرس ، مشك نيز اجتناب كند .
|
64 |
|
چند مسأله :
1 ـ خوردن و بوئيدن ميوه هاي خوشبو ، مانند « سيب » و « به » مانع ندارد . ( 1 )
2 ـ خريد و فروش عطريات ، در حال احرام جايز است ولي استعمال يا بوئيدن آن ، هر چند براي امتحان هم باشد حرام است .
3 ـ استفاده از صابون و خميردندان خوشبو در حال احرام جايز نيست . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آيات عظام گلپايگاني ، صافي ، خامنه اي ، خويي ، سيستاني : بنابر احتياط ، از بوئيدن ميوه هاي خوشبو است ؛ مثل سيب و به پرهيز شود .
2 ـ آيات عظام خويي ، خامنه اي ، بهجت ، سيستاني : بنابر احتياط واجب .
|
65 |
|
|
66 |
|
2 ـ نگاه كردن در آيينه
1 ـ در آيينه براي آرايش كردنؤحرام .
2 ـ در آيينه بدون قصد آرايش ( 1 ) ؤبنابر احتياط نگاه كردنؤ واجب نبايد نگاه كند .
3 ـ به اجسام صاف و صيقلي
4 ـ به آب زلال جايز ( 2 )
* نگاه كردن در دوربين عكاسي و عكس گرفتن با آن در حال احرام اشكال ندارد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آيات عظام ، خويي ، خامنه اي ، زنجاني ، مكارم ، تبريزي ، بهجت : اگر نگاه كردن در آينه براي زينت نباشد ، مانند نگاهكردن راننده براي آنكه پشت سر خود را ببيند ، اشكال ندارد .
2 ـ آيات عظام صانعي ، سيستاني ، مكارم : اگر خاصيت آينه را داشته باشد و براي زينت نگاه كند حرام است .
|
67 |
|
|
68 |
|
3 ـ انگشتر به دست كردن براي زينت و حنا بستن ( 1 )
انگشتر به دست كردن 1 ـ براي زينت ؤحرام است .
2 ـ براي ثواب ؤجايز است . ( 2 )
1 ـ براي زينت ؤحرام است .
حنابستن 2 ـ براي زينت حنا نبسته ، ولي زينت
محسوب مي شود . ؤحرام است . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله خوئي : زينت كردن به هر چيز باشد بر محرم حرام است .
2 ـ آية الله مكارم : انگشتر زينتي به هر قصد باشد حرام است .
3 ـ آية الله خامنه اي : اگر زينت باشد هر چند قصد نكند ، احتياط واجب در ترك آن است .
|
69 |
|
حنا بستن قبل از احرام هر چند اثر آن تا وقت احرام باقي مي ماند ، اشكال ندارد ، ولي احتياط خوب است . ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي : اگر اثرش تا وقت احرام باقي مي ماند احتياط آن است كه خودداري كند .
آية الله مكارم : اگر قصدش ادامه زينت براي حال احرام باشد اشكال دارد .
|
70 |
|
4 ـ روغن ماليدن به بدن
1 ـ درحال احرامؤحرام است ( هرچندبوي خوش نداشته باشد )
ماليدن 1 ـ بوي خوش دارد و بوي آن تا حال
روغـن 2 ـ قبل از احرام احرام باقي مي ماندؤجايز نيست
به بدن 2 ـ بوي خوش ندارديابوي آن تا وقت احرام باقي نمي ماندؤجايز است
3 ـ از روي ناچاريؤ جايزاست ، ولي اگر بوي خوش
داشته باشد ، كفاره دارد .
خوردن روغن 1 ـ داراي بوش خوش ؤحرام است
2 ـ بدون بوي خوش ؤجايز است
|
71 |
|
|
72 |
|
5 ـ زدودن مــو
1 ـ از بدن خود
2 ـ از بدن ديگري
زدودن مو 3 ـ كم يا زياد حرام است
4 ـ كندن
5 ـ تراشيدن
6 ـ چيــدن
چند مسأله :
1 ـ اگر در هنگام وضو يا غسل ، بدون قصد ، مويي كنده شود ، اشكال ندارد .
2 ـ زدودن مو در حال ناچاري اشكال ندارد ، مثل موي چشم اگر اذيت كند . ( 1 )
3 ـ اگر دست به سر يا صورت خود بكشد ( در غير وضو يا غسل ) و يك مو يا بيشتر كنده شود ، احتياط آن است كه يك كف طعام صدقه بدهد . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي : گناه ندارد ولي كفاره دارد .
2 ـ آيات عظام خويي ، سيستاني ، بهجت ، تبريزي : بايد يك مشت طعام بدهد .
آية الله مكارم : مقصود از يك كف طعام مقداري غذا است .
|
73 |
|
|
74 |
|
6 ـ بيرون آوردن خون از بدن
* خون گرفتن مثلاً با سُرنگ .
* خراشيدن بدن كه باعث درآمدن خون شود . حرام است .
* مسواك زدن كه باعث درآمدن خون شود . ( 1 )
چند مسأله :
1 ـ بيرون آوردن خون از بدن در حال ناچاري ، مثلاً براي تشخيص بيماري اگر خون گرفتن لازم باشد ، اشكال ندارد .
2 ـ بيرون آوردن خون از بدن ديگري ؛ مثل خون گرفتن پزشك مُحرم از بدن بيمار يا كشيدن دندان او هر چند خون بيايد اشكال ندارد . ( 2 )
3 ـ خاراندن بدن و مسواك كردن دندانها اگر خون بيرون نيايد و خمير دندان خوشبو نباشد ، اشكال ندارد .
4 ـ تزريق آمپول در حال احرام مانع ندارد ولي اگر سبب بيرون آمدن خون از بدن مي شود تزريق نكند ( 3 ) مگر در صورت نياز و ضرورت . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله زنجاني : اگر بتواند بدون خون آمدن مسواك كند ، نبايد به طوري مسواك كند كه خون بيرون آيد ، ولي اگر به جهتي ، همچون ناتواني لثه ، مسواك كردن حتماً باعث بيرون آمدن خون گردد ، مانعي ندارد .
2 ـ آية الله فاضل : در حال ضرورت حرام نيست .
3 ـ آية الله مكارم : مكروه است .
4 ـ آية الله خامنه اي : و در هر دو صورت كفاره ندارد .
|
75 |
|
|
76 |
|
7 ـ ناخن گرفتن
1 ـ چيدن و كوتاه كردن ناخن ، در حال احرام ، حرام است ، و فرقي در اين مسأله بين ناخن دست و پا نمي باشد .
2 ـ در گرفتن ناخن فرقي نيست كه با قيچي بچيند يا چاقو و يا ناخن گير .
|
77 |
|
8 ـ كشيدن دندان
كشيدن يا كندن دندان ، هر چند خون نيايد ، بنابر احتياط ( 1 ) واجب بر شخص مُحرم حرام است . ( 2 )
كشيدن دندان در حال ناچاري مانع ندارد ، ولي بنابر احتياط واجب كفّاره دارد . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آية الله زنجاني ، آية الله مكارم : اگر خون بيرون نيايد حرام نيست ، ولي احتياط مستحب است كه بدون خونريزي هم دندان نكشد .
2 ـ آيات عظام ، خويي ، تبريزي ، سيستاني : بعيد نيست اين عمل جايز باشد .
3 ـ آية الله خامنه اي : كشيدن دندان بدون خونريزي نه حرام است و نه كفاره دارد و در صورتي كه كشيدن دندان ضرورت پيدا كند و منجر به خونريزي شود احتياط مستحب آن است كه يك گوسفند كفاره بدهد .
آية الله بهجت : كندن دندان در صورتي كه موجب خون آمدن شود حرام است ولي كفاره ندارد و اگر موجب خون آمدن نشود و يا كندن دندان ضرورت داشته باشد مانعي ندارد .
|
78 |
|
9 ـ كندن درخت و گياه حرم
كندن و قطع كردن درختان و گياهاني كه در محدوده حرم روييده است بر مُحرم و غيرمُحرم حرام است و اين از محرمات مخصوص حَرَم است .
* در اين موارد كندن درخت و گياه حرم جايز است :
1 ـ درخت يا گياهي كه خودش كاشته است .
2 ـ درخت خرما و درخت ميوه . ( 1 )
3 ـ گياهي به نام اِذْخِر . ( 2 )
* اگر در حال راه رفتن به طور متعارف ، گياهي كنده شود اشكالي ندارد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ آية الله مكارم : قطع درختان ميوه ، اگر خودرو باشد خالي از اشكال نيست .
آية الله فاضل : چيدن ميوه درخت و قطع شاخه هايي كه در كيفيّت ميوه يا كمّيت آن اثر مي گذارد اشكال ندارد ولي خود درخت را نبايد قطع كند .
2 ـ اِذْخِر : كور گياه ، گزنه دشتي ، گياهي است با شاخه هاي باريك ، برگهايش ريز و سرخ رنگ يا زرد و تندبو ، داراي شكوفه هاي سفيد ، بيخ آن ستبر ، ساييده برگ و بيخ آن را در عربي غسول مي گويند و با آن دست مي شويند .
|
79 |
|