احكام غسل ميت
٥٥٠ واجب است ميت را
سه غسل بدهند: اول: به آبي كه با سدر مخلوط
باشد.دوم: به آبي كه با كافور مخلوط باشد. سوم: با
آب خالص.
٥٥١ سدر و كافور
بايد به اندازهاي زياد نباشد كه آب را مضاف كند و
بهاندازهاي هم كم نباشد كه نگويند سدر و كافور
با آب مخلوط شده است.
٥٥٢ اگر سدر و كافور
به اندازهاي كه لازم است پيدا نشود، بنابر احتياط
واجب بايد مقداري كه به آن دسترسي دارند، در آب
بريزند.
٥٥٣ كسي كه براي حج
احرام بسته است، اگر پيش از تمام كردن سعي بين صفا
و مروه بميرد، نبايد او را با آب كافور غسل دهند و
به جاي آن بايد با آب خالص غسلش بدهند، و همچنين
اگر در احرام عمره پيش از كوتاه كردن مو،بميرد.
٥٥٤ اگر سدر و كافور
يا يكي از اينها پيدا نشود يا استعمال آن جايز
نباشد،مثل آن كه غصبي باشد، بايد بجاي هر كدام كه
ممكن نيست، ميت را با آب خالص غسل بدهند.
٥٥٥ كسي كه ميت را
غسل ميدهد بايد مسلمان دوازده امامي و عاقل باشد
و مسايل غسل را هم بداند، و بنابر احتياط واجب
بالغ باشد.
٥٥٦ كسي كه ميت را
غسل ميدهد، بايد قصد قربت داشته باشد، يعني غسل
را براي انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد. و اگر
به همين نيت تا آخر غسل سوم باقي باشد، كافي است و
تجديد لازم نيست.
٥٥٧ غسل بچه مسلمان
اگر چه از زنا باشد، واجب است. و غسل و كفن و دفن
كافر و اولاد او جايز نيست. و كسي كه از بچگي
ديوانه بوده و به حال ديوانگي بالغ شده چنانچه پدر
و مادر او يا يكي از آنان مسلمان باشند، بايد اورا
غسل داد و اگر هيچ كدام آنان مسلمان نباشند، غسل
دادن او جايز نيست.
٥٥٨ بچه سقط شده را
اگر چهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل بدهند، و
اگر چهار ماه ندارد، بايد در پارچهاي بپيچند و
بدون غسل دفن كنند.
٥٥٩ اگر مرد زن را،
و زن مرد را غسل بدهد، باطل است. ولي زن ميتواند
شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم ميتواند زن خود را
غسل دهد، اگر چه احتياط مستحب آن است كه زن شوهر
خود، و شوهر زن خود را غسل ندهد.
٥٦٠ مرد ميتواند
دختر بچهاي را كه سن او از سه سال بيشتر نيست،
غسل دهد. زن هم ميتواند پسر بچهاي را كه سه سال
بيشتر ندارد، غسل دهد.
٥٦١ اگر براي غسل
دادن ميتي كه مرد است مرد پيدا نشود، زناني كه با
او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و
خاله، يا به واسطه شير خوردن با او محرم شدهاند،
ميتوانند غسلش بدهند. و نيز اگر براي غسل ميت زن،
زن ديگري نباشد، مردهايي كه با او نسبت دارند و
محرمند، يا به واسطه شير خوردن با او محرم
شدهاند، ميتوانند از زير لباس او را غسل دهند.
٥٦٢ اگر ميت و كسي
كه او را غسل ميدهد، هر دو مرد يا هر دو زن
باشند، جايز است كه غير از عورت، جاهاي ديگر ميت
برهنه باشد، و همين طور اگر محرم باشند.
٥٦٣ نگاه كردن به
عورت ميتحرام است، و كسي كه او را غسل ميدهد اگر
نگاه كند معصيت كرده، ولي غسل باطل نميشود.
٥٦٤ اگر جايي از بدن
ميت نجس باشد، بايد پيش از آنكه آنجا را غسل
بدهند، آب بكشند. و احتياط مستحب آن است كه تمام
بدن ميت، پيش از شروع به غسل پاك باشد.
٥٦٥ غسل ميت مثل غسل
جنابت است و احتياط واجب آن است كه تا غسل ترتيبي
ممكن است، ميت را غسل ارتماسي ندهند. و احتياط
مستحب آن است كه در غسل ترتيبي هر يك از سه قسمت
بدن را در آب فرو نبرند بلكه آب را روي آن بريزند.
٥٦٦ كسي را كه در
حال حيض يا در حال جنابت مرده، لازم نيست غسل حيض
يا غسل جنابت بدهند، بلكه همان غسل ميت براي او
كافي است.
٥٦٧ جايز نيست كه
براي غسل دادن ميت مزد بگيرند، ولي مزد گرفتن براي
كارهاي مقدماتي غسل حرام نيست.
٥٦٨ اگر آب پيدا
نشود، يا استعمال آن مانعي داشته باشد، بايد عوض
هر غسل، ميت را يك تيمم بدهند.
٥٦٩ كسي كه ميت را
تيمم ميدهد، ميتواند در صورت امكان دست ميت را
به زمين بزند و به صورت و پشت دستهايش بكشد. و اگر
به اين صورت ممكن باشد، لازم نيست به دست زنده هم
او را تيمم داد، اگر چه احتياط استحبابي جمع است.
|