مبطلات نماز
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
|
|
|
||
مبطلات نماز ١١٢٦ دوازده چيز نماز را باطل ميكند و آنها را مبطلات ميگويند: اول : آنكه در بين نماز يكي از شرطهاي آن از بين برود مثلا در بين نماز بفهمد مكانش غصبي است. دوم: آنكه در بين نماز عمدا يا سهوا يا از روي ناچاري، چيزي كه وضو يا غسل را باطل ميكند پيش آيد، مثلا بول از او بيرون آيد. ولي كسي كه نميتواند از بيرون آمدن بول و غائط خودداري كند، اگر چه در بين نماز بول يا غائط از او خارج شود چنانچه به دستوري كه در احكام وضو گفته شد رفتار نمايد، نمازش باطل نمي شود. و نيز اگر در بين نماز از زن مستحاضه خون خارج شود، در صورتي كه به دستور استحاضه رفتار كرده باشد، نمازش صحيح است. ١١٢٧ كسي كه بياختيار خوابش برده اگر نداند كه در بين نماز خوابش برده يا بعد از آن بنابر احتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند ولي اگر تمام شدن نماز را بداند و شك كند كه خواب در بين نماز بوده يا بعد نمازش صحيح است. ١١٢٨ اگر بداند به اختيار خودش خوابيده و شك كند كه بعد از نماز بوده يا در بين نماز يادش رفته كه مشغول نماز است و خوابيده نمازش صحيح است. ١١٢٩ اگر در حال سجده از خواب بيدار شود و شك كند كه در سجده آخر نماز استيا در سجده شكر بايد آن نماز را دوباره بخواند. سوم: از مبطلات نماز آن است كه مثل بعض كساني كه شيعه نيستند دستها را روي هم بگذارد. ١١٣٠ هرگاه براي ادب دستها را روي هم بگذارد اگرچه مثل آنها نباشد بنابر احتياط واجب بايد نماز را دوباره بخواند، ولي اگر از روي فراموشي يا ناچاري يا براي كار ديگر مثل خاراندن دست و مانند آن، دستها را روي هم بگذارد اشكال ندارد. چهارم: از مبطلات نماز آن است كه بعد از خواندن حمد آمين بگويد ولي اگر اشتباها از از روي تقيه بگويد، اشكال ندارد. پنجم: از مبطلات نماز آن است كه عمدا يا از روي فراموشي پشت به قبله كند، يا به طرف راستيا چپ قبله برگردد، بلكه اگر عمدا بقدري برگردد كه نگويند رو به قبله است، اگر چه به طرف راستيا چپ نرسد، نمازش باطل است. ١١٣١ اگر عمدا همه صورت را به طرف راستيا چپ قبله برگرداند نمازش باطل است، بلكه اگر سهوا هم صورت را به اين مقدار برگرداند احتياط واجب آن است كه نماز را دوباره بخواند و لازم نيست كه نماز اول را تمام نمايد،ولي اگر سر را كمي بگرداند عمدا باشد يا اشتباها نمازش باطل نميشود. ششم: از مبطلات نماز آن است كه عمدا كلمهاي بگويد كه از آن كلمه قصد معني كند، اگر چه معني هم نداشته باشد و يك حرف هم باشد، بلكه اگر قصد هم نكند، بنا بر احتياط واجب بايد نماز را دوباره بخواند در صورتي كه دو حرف يا بيشتر باشد. ولي اگر سهوا بگويد، نماز باطل نميشود. ١١٣٢ اگر كلمهاي بگويد كه يك حرف دارد چنانچه آن كلمه معني داشته باشد مثل (ق) كه در زبان عرب به معناي اين است كه «نگهداري كن» چنانچه معني آن را بداند و قصد آن را نمايد نمازش باطل ميشود، بلكه اگر قصد معناي آن را نكند ولي ملتفت معناي آن باشد احتياط واجب آن است كه نماز را دوباره بخواند. ١١٣٣ سرفه كردن و آروغ زدن و آه كشيدن در نماز اشكال ندارد ولي گفتن آخ و آه و مانند اينها كه دو حرف است اگر عمدي باشد نماز را باطل ميكند. ١١٣٤ اگر كلمهاي را به قصد ذكر بگويد، مثلا به قصد ذكر بگويد: «الله اكبر» ودر موقع گفتن آن، صدا را بلند كند كه چيزي را به ديگري بفهماند اشكال ندارد ولي چنانچه به قصد اين كه چيزي به كسي بفهماند بگويد اگرچه قصد ذكر هم داشته باشد نماز باطل ميشود. ١١٣٥ خواندن قرآن در نماز غير از چهار سورهاي كه سجده واجب دارد و در احكام جنابت گفته شد و نيز دعا كردن در نماز اشكال ندارد اگر چه به فارسي يا زبان ديگر باشد. ١١٣٦ اگر چيزي از حمد و سوره و ذكرهاي نماز را عمدا يا احتياطا چند مرتبه بگويد اشكال ندارد. ١١٣٧ در حال نماز انسان نبايد به ديگري سلام كند و اگر ديگري به او سلام كند بايد طوري جواب دهد كه سلام مقدم باشد مثلا بگويد: «السلام عليكم» يا «سلام عليكم» و نبايد «عليكم السلام» بگويد. ١١٣٨ انسان بايد جواب سلام را چه در نماز يا در غير نماز فورا بگويد و اگر عمدا يا از روي فراموشي جواب سلام را به قدري طول دهد كه اگر جواب بگويد جواب آن سلام حساب نشود چنانچه در نماز باشد نبايد جواب بدهد و اگر در نماز نباشد جواب دادن واجب نيست. ١١٣٩ بايد جواب سلام را طوري بگويد كه سلام كننده بشنود، ولي اگر سلام كننده كر باشد چنانچه انسان بطور معمول جواب او را بدهد كافي است. ١١٤٠ نمازگزار جواب سلام را به قصد جواب بگويد نه به قصد دعا. ١١٤١ اگر زن يا مرد نامحرم يا بچه مميز يعني بچهاي كه خوب و بد را ميفهمد به نمازگزار سلام كند نمازگزار بايد جواب او را بدهد. ١١٤٢ اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد معصيت كرده، ولي نمازش صحيح است. ١١٤٣ اگر كسي به نمازگزار غلط سلام كند به طوري كه سلام حساب نشود جواب او واجب نيست. ١١٤٤ جواب سلام كسي كه از روي مسخره يا شوخي سلام ميكند واجب نيست و احتياط واجب آن است كه در جواب سلام مرد و زن غير مسلمان بگويد:«سلام» يا فقط «عليك». ١١٤٥ است، ولي اگريكي از آنان جواب دهد كافي است. ١١٤٦ اگر كسي به عدهاي سلام كند و كسي كه سلام كننده قصد سلام دادن به او را نداشته، جواب دهد باز هم جواب سلام او بر آن عده واجب است. ١١٤٧ اگر به عدهاي سلام كند و كسي كه بين آنها مشغول نماز استشك كند كه سلام كننده قصد سلام كردن به او را هم داشته يا نه نبايد جواب بدهد و همچنين است اگربداند قصد او را هم داشته ولي ديگري جواب سلام را بدهد، اما اگر بداند كه قصد اورا هم داشته و ديگري جواب ندهد بايد جواب او را بگويد. ١١٤٨ سلام كردن مستحب است و خيلي سفارش شده است كه سواره به پياده و ايستاده به نشسته و كوچكتر به بزرگتر سلام كند. ١١٤٩ اگر دو نفر با هم به يكديگر سلام كنند بر هر يك واجب است جواب سلام ديگري را بدهد. ١١٥٠ در غير نماز مستحب است جواب سلام را بهتر از سلام بگويد مثلا اگر كسي گفت: «سلام عليكم» در جواب بگويد: «سلام عليكم و رحمة الله». هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدي است و چنانچه سهوا هم با صدا بخندد يا عمدا لبخند بزند نمازش باطل نميشود. ١١٥١ اگر براي جلوگيري از صداي خنده حالش تغيير كند مثلا رنگش سرخ شود چنانچه از صورت نمازگزار بيرون رود بايد نمازش را دوباره بخواند. هشتم: از مبطلات نماز آن است كه براي كار دنيا عملا با صدا گريه كند ولي اگر براي كار دنيايي بي صدا گريه كند اشكال ندارد ولي اگر از ترس خدا يا براي آخرت گريه كند آهسته باشد يا بلند اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است. نهم: از مبطلات نماز كاري است كه صورت نماز را به هم بزند مثل دست زدن و به هوا پريدن و مانند اينها كم باشد يا زياد عمدا باشد يا از روي فراموشي ولي كاري كه صورت نماز را به هم نزنند مثل اشاره كردن به دست اشكال ندارد. ١١٥٢ اگر در بين نماز به قدري ساكت بماند كه نگويند نماز ميخواند نمازش باطل ميشود. ١١٥٣ اگر در بين نماز كاري انجام دهد يا مدتي ساكتشود و شك كند كه نماز بههم خورده يا نه، نمازش صحيح است. دهم: از مبطلات نماز خوردن و آشاميدن است، اگر در نماز طوري بخورد يا بياشامد كه نگويند نماز ميخواند. ١١٥٤ احتياط واجب آن است كه در نماز هيچ چيز نخورد و نياشامد چه موالات نماز به هم بخورد يا نخورد و چه بگويند نماز ميخواند يا نگويند. ١١٥٥ اگر در بين نماز غذايي را كه لاي دندانها مانده فرو ببرد نمازش باطل نميشود و اگر قند يا شكر و مانند اينها در دهان مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود نمازش اشكال پيدا ميكند. يازدهم: از مبطلات نماز شك در ركعتهاي نماز دو ركعتي يا سه ركعتي يا در دو ركعت اول نمازهاي چهار ركعتي است. دوازدهم: از مبطلات نماز آن است كه ركن نماز را عمدا يا سهوا كم يا زياد كند، يا چيزي را كه ركن نيست عمدا كم يا زياد نمايد. ١١٥٦ اگر بعد از نماز شك كند كه در بين نماز كاري كه نماز را باطل ميكند انجام داده يا نه، نمازش صحيح است. |
||||
|
|
|